strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



20 lat serwisu World of Tomb Raider, czyli historia strony



Czas szybko leci. 20 lat minęło odkąd oficjalnie otworzyliśmy serwis World of Tomb Raider. Z początku niewiele osób myślało o nas jako o stronie, która przetrwa długo w internecie. Dziś jesteśmy największym i najdłużej aktywnie działającym polskim serwisem poświęconym serii Tomb Raider i nieustannie rozwijamy się, aby dostarczać Wam najświeższych i najbardziej wiarygodnych informacji ze świata Tomb Raidera i Lary Croft. Przez ostatnie dwadzieścia lat strona niezwykle zyskała na popularności i szacunku ze strony Czytelników. Zmienialiśmy serwery, adres strony, modyfikował się skład redakcji i moderacji, przy czym poziom strony wciąż wzrastał. Dziś dorównujemy największym, najbardziej liczącym się światowym serwisom o serii TR. Hasło przewodnie WoTR sprzed dwudziestu lat jest nadal aktualne: World of Tomb Raider - Pełny Obraz Wydarzeń. Przede wszystkim skupiamy się na podawaniu najszybciej w Polsce (i nierzadko na świecie) sprawdzonych newsów oraz na tworzeniu społeczności polskich fanów Lary - dawniej na naszym forum dyskusyjnym, a obecnie w Grupie WoTR na Facebooku. Przejdźmy zatem do archeologii i w kronikarski sposób opiszmy ostatnie dwadzieścia lat.


GRUDZIEŃ 2002

Serwis World of Tomb Raider oficjalnie wystartował 28 grudnia 2002 roku, choć tak naprawdę był dostępny online w prowizorycznej wersji beta już kilka miesięcy wcześniej. Pomysłodawcą, założycielem i pierwszym redaktorem naczelnym WoTR był Grzeko (latem 2004 roku zmienił nick na Mr Macphisto). Tak oto pod koniec grudnia 2002 roku powitał internautów, którzy trafili na WoTR (link do Archiwum):

"Witam na stronie World of Tomb Raider - moim największym projekcie, zrealizowanym z ogromnym (jak na taką produkcję) rozmachem! Mam nadzieję, że strona się Wam spodoba. WoTR jest tygodnikiem internetowym poświęconym Tomb Raiderowi (nie tylko grze). Dzięki WoTR nie musisz już szukać codziennie nowych informacji w sieci! Wystarczy, że co tydzień zajrzysz na World of Tomb Raider, a dowiesz się wszystkiego co działo się w ciągu całego minionego tygodnia w świecie Tomb Raidera! Życzę miłego surfowania po świecie Lary Croft!"

Mr Macphisto założył WoTR, ponieważ w drugiej połowie lat 90-tych Tomb Raider stał się jego pasją. Podczas tworzenia szkieletu przyszłego serwisu wzorował się na zagranicznych witrynach The Croft Times i Tomb Raider News Channel. "Chciałem mieć źródło informacji dotyczące tej gry, zjawiska, które mnie wciągnęło jak żadne inne w tamtym momencie. W Polsce wybór nie był za szeroki, a na świecie... może właśnie taki - ZA szeroki. Stąd pomysł zebrania wszystkiego w jednym miejscu i dostarczania informacji fanom serii - tak jak ja poszukującym wieści ze świata Core Design, Eidos Interactive i Lary Croft. Nie ma więc co ukrywać, że częściowo robiłem to dla siebie. Sam w końcu chciałem o wspomnianych sprawach wiedzieć, a przekazanie ich dalej było przyjemnym, hobbystycznym dodatkiem" - wyjaśnia po wielu latach Mr Macphisto.


Głównym adresem na początku istnienia WoTR był alias croft.prv.pl, choć fizycznie pliki znajdowały się wówczas pod adresem worldof.webpark.pl, czyli na serwerze Wirtualnej Polski. Całość zajmowała zaledwie kilka MB. Strona nie była w tym czasie dziennikiem, a tygodnikiem. Mr Macphisto w weekendy publikował newsy z mijającego tygodnia. Co ciekawe, często wyprzedzał w ten sposób ówczesną oficjalną polską stronę, czyli TRPL, która była dziennikiem. "Na formę tygodnika padło częściowo ze względu na wygodę - moją i odwiedzających" - wyjaśnia Mr Macphisto. "Każdy wiedział kiedy dostanie świeżą porcję interesujących go informacji. Świat nie gnał tak jak dziś, popularne były e-ziny, i taka poniekąd idea przyświecała WoTR w jego początkach. Wtedy też nie liczyły się kliknięcia i wejścia".

Pierwszy oficjalny layout serwisu był utrzymany w ciemnych barwach, co miało związek z nadchodzącą wówczas premierą mrocznej gry TR Angel of Darkness. Mr Macphisto ujawnia, że przed ostateczną wersją layoutu miał na dysku wiele wersji beta. "Pamiętam biało-czerwony, gazetowy szablon, który stworzyłem, kiedy tylko wykiełkował pierwszy pomysł na stronę o Tomb Raiderze. Pamiętam też pierwszy bardziej kolorowy layout, lata 90 w pełni, motywem było a'la satynowe tło z obrazka, na którym Lara leży w czarnej sukience i trzyma pistolety. O zgrozo, mogły tam być też migające elementy GIF... Dobrze, że nic z tego się nie zachowało, a nawet jeśli, to leży gdzieś głęboko na dysku schowanym w jakiejś zapomnianej piwnicy. Robota dla archeologów za kolejnych 20 lat" - mówi Mr Macphisto.

ROK 2003

Rok 2003 ugruntował pozycję WoTR wśród wielu innych nieoficjalnych serwisów o TR. Krótko po starcie strona zaczęła poważnie konkurować z ówczesną oficjalną polską stroną TRPL pod względem ilości newsów i szybkości w ich przekazywaniu. W 2003 roku redakcja WoTR powiększyła się z jednej osoby do czterech. "Dokładnie 16 lutego po raz pierwszy zobaczyłem WoTR i od razu wysłałem do Grzeka maila z pytaniem o współpracę" - wspomina Cezar (latem 2004 roku skrócił nick na Cez). "Początkowo moja redakcyjna działalność ograniczała się tylko do napisania kilku artykułów, jednak w drugiej połowie roku zacząłem intensywnie pisać newsy".

Miesiąc wcześniej, w styczniu 2003 roku, Cez dołączył do ówczesnego Forum TRPL i skupił się na dyskusji na temat przywrócenia w Polsce komiksów z Larą Croft, które przestały być wydawane przez TM-Semic. Wydawnictwo to upadło, więc na Forum TRPL pojawił się pomysł, aby podpytać innych polskich wydawców o kontynuację. W ten sposób kilka tygodni później narodziło się Bractwo Ankh (więcej o tym w dziale Komiks) założone przez fankę serii Frodo_hobbitka. Do tego fanklubu dołączyło kilkadziesiąt osób, w tym m.in. Mr Macphisto, Cez, Igi^MBE, Kyo, Barbie, Valkiria, Xald, Kasia Trent, Kleo i Mek (wszyscy wymienieni zapiszą się w historii serwisu WoTR). Cez od tego momentu rozpoczął luźną współpracę z TRPL i przez kilka miesięcy w 2003 roku pisał newsy m.in. na temat nadchodzącego filmu Cradle of Life. Jednocześnie przez to, że nie wszyscy na Forum TRPL podzielali entuzjazm Bractwa Ankh dotyczący komiksów z Larą, Cez zaczął poszukiwać innego serwisu do głębszej współpracy. W ten sposób w lutym 2003 roku trafił na WoTR i przez kilka kolejnych miesięcy pisał newsy i dla TRPL i dla WoTR i także dla strony dedykowanej Bractwu Ankh, którą zgodził się hostować Mr Macphisto, dostępnej wówczas pod adresem bractwo-ankh.prv.pl.


W marcu do redakcji dołączył Froniu, który prowadził przez wiele miesięcy U2 Corner, czyli sekcję na temat słynnego zespołu, mającego wiele powiązań z serią Tomb Raider. Pod koniec roku do redakcji dołączyła Aga, która napisała m.in. solucję do Angel of Darkness. W 2003 roku na stronie powiększała się Galeria, dział przedpremierowy o AoD oraz nowy dział o filmie TR Cradle of Life. W tym okresie były plany zmiany kolorystyki strony głównej z czarnej na żółtą, nawiązującej do drugiego filmu z Angeliną, jednak ostatecznie tej koncepcji nie wprowadziliśmy. W 2003 roku serwis WoTR był dwukrotnie przenoszony na nowe serwery, ponieważ ten należący do Wirtualnej Polski szybko okazał się zbyt mało pojemny. Najpierw strona powędrowała na serwer Neostrady zyskując boczny adres croft.neostrada.pl, a następnie w związku z częstą awaryjnością na kolejny serwer, zyskując boczny adres croft.website.pl. Główny adres serwisu WoTR, czyli alias croft.prv.pl, pozostawał niezmieniony.


Newsy i aktualizacje w 2003 roku redagował przede wszystkim Grzeko/Mr Macphisto, a w kolejnych miesiącach także Cezar/Cez. Łącznie w ciągu pierwszych 12 miesięcy napisano ich dokładnie 387. Newsy skupiały się przeważnie na grze AoD i filmie Cradle of Life. Po premierze Angel of Darkness serwis WoTR jako pierwszy na świecie poinformował o prawdziwych przyczynach porażki AoD. W październiku został otwarty Czat WoTR działający na platformie Polchat oraz nowy dział Komiks powstały przy współpracy z Bractwem Ankh. Jesienią WoTR stał się patronem zarówno Bractwa jak i mailingowej akcji komiksowej, która miała na celu przekonanie polskich wydawców do kontynuowania publikacji papierowych przygód z Larą. Mimo początkowych sukcesów, akcja się nie powiodła.

Pod koniec 2003 roku stało się jasne, że strona Bractwa Ankh hostowana przez WoTR to za mało. Fanklub komiksów potrzebował własnego miejsca do swobodnych dyskusji. W ten sposób narodził się pomysł na stworzenie forum. Pierwszy ruch wykonała Frodo_hobbitek, która dokładnie 4 grudnia na Onecie założyła Forum Bractwa Ankh. Istniało ono tylko jeden dzień, ponieważ dzień później, czyli 5 grudnia, inny członek Bractwa Ankh - Igi^MBE - założył na swoim serwerze Forum Bractwa Ankh w wersji phpbb, która miała o wiele więcej opcji niż to oferowane przez Onet. Igi został adminem, a Frodo oraz Cez moderatorami. Kilka dni później dołączył drugi admin do spraw technicznych B@ART, a Cez awansował na admina. Forum to było znacznie bardziej rozbudowane niż to na Onecie, jednak brakowało w nim np. popularnego w tamtym czasie Shoutboxa (rodzaj miniczata) i innych przydatnych funkcji. Wówczas Igi postanowił zaktualizować forum do najpopularniejszej wersji phpbb by Przemo. Niestety podczas aktualizacji okazało się, że cała założona kilka dni wcześniej baza danych z użytkownikami i postami przepadła.


Mówi się, że do trzech razy sztuka. 11 grudnia 2003 roku Igi uruchomił trzecią (po Onecie i phpbb) i jak się okazało ostateczną wersję Forum Bractwa Ankh działającą na silniku phpbb by Przemo. "Głównie zajmowałem się sprawami technicznymi forum, zresztą jego pierwsza wersja stała na moim prywatnym serwerze pod biurkiem. Początki były trudne, kilka przenosin na różne serwery, ciągłe problemy techniczne, ale od początku czuć było, że ta społeczność żyje" - wspomina po latach Igi. Pierwszym adresem był alias ankh-forum.prv.pl. Adminami tej wersji forum zostali Igi, Cez i B@ART, a moderatorami Frodo, Grzeko i Kleo. W tym samym czasie założyciel serwisu WoTR planował uruchomić własne forum, jednak razem z Cezem i Igim zdecydowali, że WoTR dołączy do otwartego właśnie Forum Bractwa Ankh. Warunek Grzeka/Mr Macphisto był jeden - forum musi być zainstalowane na stabilnym serwerze, a ten Igiego niestety był awaryjny.


22 grudnia B@ART przeniósł forum na swój serwer - tym razem udało się to zrobić bez utraty użytkowników i postów. Grzeko awansował wówczas na admina i dał zielone światło dla powołania wspólnego Forum World of Tomb Raider i Bractwa Ankh, co oficjalnie nastąpiło 27 grudnia, w przededniu pierwszych urodzin serwisu WoTR. Forum zmieniło wówczas adres na alias tombraiderforum.prv.pl, kierujący bezpośrednio na serwer tombraiderforum.tcz.pl. Domyślną skórką było wówczas SubBlack, nawiązujące do mrocznych barw serwisu WoTR i epoki Angel of Darkness. Pod koniec 2003 roku na forum było zarejestrowanych 30 osób, którzy napisali 730 postów.

ROK 2004

Rok 2004 był tzw. sezonem ogórkowym, podczas którego napisaliśmy jedynie 155 newsów. Mało się wówczas działo z racji tego, że Core Design straciło prawa do serii Tomb Raider na rzecz Crystal Dynamics, a ta druga firma była wówczas bardzo skąpa w dzieleniu się jakimikolwiek informacjami. Wiadomo było jedynie, że TR7 powstaje. Newsy pisał w owym roku Mr Macphisto oraz Cez - mówiły one przede wszystkim o kolejnych numerach komiksów, grach TR Mobile itp. U2 Corner przestał być aktualizowany, a z redakcji odszedł Froniu oraz Aga. Cez, który w omawianym roku pisał newsy już wyłącznie dla WoTR, dodatkowo przeprowadził mailowo wywiad z Andym Parkiem, rysownikiem komiksowej Lary Croft, który wiele lat później stał się jednym z czołowych artystów filmowego uniwersum Marvela.

W lutym WoTR przeszedł mały facelifting. W związku z zapotrzebowaniem i prośbami czytelników, 20 lutego serwis przestał być tygodnikiem, a stał się dziennikiem. "Dopiero z czasem zapadła decyzja o przejściu na działanie szybsze, czyli przekazywanie informacji tak prędko, jak to możliwe. Niejednokrotnie jako pierwsze źródło. Do tego jednak potrzebny był lepszy internet i szersza załoga, dopiero wtedy można było rozwijać działalność w takim właśnie kierunku" - wyjaśnia Mr Macphisto. Dodatkowo zmienił się nieco layout. Ponownie był czarny, jednak zmianie uległa struktura szablonu strony. Pod menu pojawił się Update Report - od tej pory nie informowaliśmy już w newsach o kolejnych aktualizacjach w obrębie poszczególnych działów.


W omawianym roku wyniki oglądalności zarówno forum jak i serwisu stale wzrastały (czasem nawet o 200%). Forum WoTR mimo wielu problemów technicznych było drugim największym polskim forum o TR, zaraz po oficjalnym TRPL. W 2004 roku okazało się, że nowy serwer dedykowany forum, który miał być stabilny, był równie awaryjny co ten poprzedni. W omawianym roku przybyło 50 nowych użytkowników (w sumie było ich 80) oraz 8 070 postów (w sumie 8 800). W październiku Frodo_hobbitek rozwiązała Bractwo Ankh. Wówczas zawartość strony tego fanklubu została przeniesiona do działu Komiks w serwisie WoTR, a Forum World of Tomb Raider i Bractwa Ankh zmieniło nazwę na Forum World of Tomb Raider. Zmienił się również skład moderatorów. Frodo i Kleo odeszły z forum, a ich moderatorskie funkcje przejęła Valkiria i Kasia Trent.

ROK 2005

Powoli zaczęło napływać coraz więcej newsów na temat gry TR7, która została oficjalnie nazwana TR Legend, dlatego w 2005 roku ruszył w serwisie przedpremierowy dział o tym tytule. Otworzyliśmy również dział FanArt. Pomysł wydawał się początkowo dość ryzykowny, ponieważ nie mieliśmy gwarancji, że polscy fani będą nadsyłać swoje prace, jednak nasze obawy okazały się na szczęście bezpodstawne. W omawianym roku dodaliśmy także dział o TR1 na konsolę N-Gage, zaprojektowany przez naszego współpracownika, Pietrasa.

Od wiosny newsy zaczęła pisać Kasia Trent, która dołączyła do dwuosobowej redakcji, czyli do Mr Macphisto oraz Ceza. W omawianym roku w magazynie "Fantasy" ukazał się artykuł Ceza na temat fenomenu serii Tomb Raider, w którym znalazł się link do serwisu WoTR. Artykuł ten jest również dostępny w naszym dziale Teksty. Mimo wielu informacji o nadchodzącym TR Legend, był to rok jeszcze bardziej skąpy w newsy niż poprzedni - w serwisie pojawiło się ich tylko 71. Sezon ogórkowy nadal był w pełni, jednak po trzech latach działalności strony można było powiedzieć, że WoTR był najszybszym serwisem informacyjnym i największą nieoficjalną stroną o tej tematyce w polskim świecie TR. Dodatkowo w 2005 roku serwis odnotował ponowny drastyczny wzrost wyników oglądalności.


Jeśli chodzi o Forum WoTR, to w 2005 roku przybyło 90 nowych użytkowników (w sumie było ich 170) oraz 20 000 postów (w sumie 28 800). Serwer uległ znacznej poprawie, przez co zakończyły się awarie i problemy z wczytaniem forum. Latem 2005 roku uprawnienia moderatora otrzymała trzecia osoba, Xald. W związku z częstym łamaniem regulaminu przez użytkowników wprowadziliśmy pięciopunktowy system ostrzeżeń, choć tradycyjne bany nie przestały obowiązywać. Forumowicze rozmawiali w omawianym roku przede wszystkim o zapowiadanym TR Legend. Rok 2005 był to też czas, kiedy Czat WoTR przeżywał prawdziwe oblężenie, także w sylwestra. Popularność czata była bardzo duża także w ciągu kolejnych kilku lat. Podobnie było z Shoutboxem, znajdującym się u dołu strony głównej forum.

ROK 2006

Rok 2006 należał przede wszystkim do gry TR Legend. Rozbudowaliśmy dział o tej grze (layout wykonał nowy współpracownik - FreakMatek, a solucję napisała Kasia Trent) oraz w związku z dziesięcioleciem serii Tomb Raider dodaliśmy dział Historia Serii opracowany przez Ceza. Z kolei dział o klasycznym TR1 doczekał się sporej aktualizacji. Jako pierwsi w Polsce napisaliśmy o anulowanym projekcie Core Design pt. Tomb Raider: 10th Anniversary Edition i jako jedyni udostępniliśmy do pobrania trailer. Pod koniec roku w związku z zapowiedziami TR Anniversary od Crystal Dynamics dodaliśmy przedpremierowy dział o tej grze oraz dodatkowo cztery działy o grach TR Mobile. Na początku roku do redakcji dołączyli Barbie oraz Cinek, którzy pomagali m.in. przy pisaniu newsów oraz w aktualizacji działu TR Legend. Newsy związane z Legendą i Anniversary pisali przede wszystkim Mr Macphisto, Kasia Trent, Barbie oraz Cinek. Było ich w omawianym roku łącznie aż 225.


W czerwcu Polskę odwiedziła oficjalna modelka wcielająca się w Larę Croft - Karima Adebibe. WoTR był pierwszym i jedynym serwisem o TR, który opublikował szczegółową relację z wizyty Karimy w Polsce. Wysłannicy WoTR - Kyo, Xald, Malwinka oraz The Pianist przygotowali wówczas materiały o tym warszawskim wydarzeniu.


W kwietniu WoTR przeszedł metamorfozę. Strona została przeniesiona z serwera website.pl na niezależny serwer firmy Orion dedykowany tylko i wyłącznie dla WoTR. Z okazji premiery TR Legend zmienił się layout serwisu z czarnego na zielony. Zaktualizowaliśmy dział Download, w którym udostępniliśmy masę plików oraz filmików. W sierpniu kupiliśmy zupełnie nową domenę, w efekcie czego zastąpiliśmy nasz główny adres croft.prv.pl nowym, łatwiejszym do zapamiętania - LaraCroft.pl.


Jeśli chodzi o forum, to w 2006 roku przybyło 200 nowych użytkowników (w sumie było ich 370) oraz 16 600 postów (w sumie 45 400). Uruchomiliśmy na forum nowy dział o TR Legend oraz Custom Levels. Rozmowy na forum dotyczyły przede wszystkim najnowszej gry i zapowiedzianego TR Anniversary. Po raz pierwszy pojawił się pomysł na zorganizowanie Zlotu WoTR, ale na pomyśle tylko się skończyło. W związku z tym, że pod koniec roku serwis WoTR zmienił layout na kolor zielony, forum nie mogło pozostać w tyle - dodaliśmy wówczas nową skórkę XabbGreen, która stała się domyślnym skinem, zastępując tym samym wcześniejsze SubBlack.

ROK 2007

W 2007 roku przybyło mnóstwo materiałów i newsów o TR Anniversary. Rozbudowaliśmy dział o tej grze - solucję napisała Groza, a layout przygotował FreakMatek. Był to też rok aktualizacji. Jesienią dodaliśmy trzy nowe działy o grach TR na Gameboya, dział o serialu animowanym TR Re\Visioned, dział o zapowiadanym TR Underworld oraz dział Gadżety z setkami zdjęć przeróżnych produktów. Zaktualizowaliśmy gruntownie dział Komiks oraz Figurki, a Cez opublikował w działach TR1-TR5 polskie tłumaczenia dialogów z tych klasycznych części.


22 stycznia był dniem przełomowym w historii World of Tomb Raider. Tego dnia nasz nieoficjalny dotąd serwis o Larze Croft stał się oficjalną polską stroną o marce TR. Status ten otrzymaliśmy po tym, jak jesienią 2006 roku oficjalny serwis TRPL przestał być aktualizowany. Nawiązaliśmy wówczas współpracę z polskim wydawcą, czyli Cenegą, w wyniku której ogłosiliśmy kilka konkursów. Dzięki jednemu z nich nazwiska naszych zwycięzców zostały uwiecznione w polskiej instrukcji do gry TR Anniversary. Współpraca z Cenegą dała także naszym forumowiczom możliwość decydowania o wyglądzie polskiego wydania TR Anniversary. To oni zadecydowali o tym, że tytuł gry nie był spolszczony (a takie były plany wydawcy) oraz że dialogi w grze zostały przetłumaczone w formie napisów, a nie dubbingu. Forumowicze przedstawiali również pomysły dotyczące zawartości wydania kolekcjonerskiego. Wiele próśb zostało spełnionych.

Jeśli chodzi o skład osobowy, to Cinek odszedł z redakcji, jednak w zamian zyskaliśmy aż czterech nowych redaktorów. Wiosną newsy zaczął pisać nowy redaktor Mek, od wakacji pojawiały się newsy autorstwa współpracownika Boone'a, a jesienią newsmanem został także Kluz_kaa. W grudniu oficjalnie Boone, Kluz_kaa oraz FreakMatek dołączyli do redakcji, czyli do Mr Macphisto, Ceza, Barbie, Meka i Kasi Trent. Łącznie w 2007 roku napisaliśmy na stronie 135 newsów. Serwis po 5 latach działalności zajmował ponad 4 GB danych (podczas startu w 2002 roku mieścił się na jednej dyskietce). Dodajmy, że w 2007 roku wprowadziliśmy zupełnie nowe logo i nowy watermark, składający się z wielkiej, żółtej litery "W", z naszego skrótu WoTR oraz z adresu LaraCroft.pl.


Rok 2007 był też rokiem rekordowym dla Forum WoTR, które zyskało wówczas status oficjalnego polskiego forum o TR. W omawianym roku na forum przybyło 850 nowych użytkowników (w sumie było ich prawie 1 220) oraz 29 600 postów (w sumie ponad 75 000). Rekord polegał m.in. na tym, że osoby zarejestrowane w 2007 roku stanowiły aż 70% wszystkich osób zarejestrowanych od początku istnienia forum. Stało się tak z powodu premiery TR Anniversary (pojawił się nowy dział o tej grze), nadania Forum WoTR statusu oficjalnego i z powodu zamknięcia poprzedniego oficjalnego Forum TRPL, co spowodowało przepływ użytkowników w kierunku WoTR.


Na początku roku zorganizowaliśmy głosowanie na moderatorów - ewenement jeśli chodzi o fora dyskusyjne. To użytkownicy zadecydowali o tym, kto ma pilnować porządku. Decyzją userów swoją pozycję utrzymała Kasia Trent, natomiast Valkirię i Xalda zastąpił K@t oraz Integral. Forumowa społeczność to nie tylko posty na forum, ale także zloty. W 2007 roku dzięki poznańskim forumowiczom (Jerrem_Y, Paciej, Millo oraz e_g) udało się w lipcu zorganizować pierwszy, oficjalny Zlot WoTR w stolicy Wielkopolski - powyżej widzicie avatary, jakie uczestnicy zlotu zamieszczali na forum. Spotkanie było bardzo miłe i było okazją do lepszego poznania się, dyskusji, wspólnych żartów, czy też wizyt w muzeach, zoo, sklepach i centrach handlowych.

ROK 2008

Rok 2008 był wielki, spektakularny i do tamtego momentu najlepszy w historii serwisu. Nieustannie biliśmy własne rekordy. Dzięki jesiennej premierze gry TR Underworld w ciągu jednego dnia licznik wskazywał tyle odwiedzin, ile wcześniej zbieraliśmy przez pół roku.


W październiku Polskę odwiedziła Alison Carroll - kolejna oficjalna modelka Lary Croft i jak się okazało ostatnia. Mieliśmy niewątpliwą przyjemność uczestniczyć we wszystkich zorganizowanych z jej udziałem warszawskich eventach. Na jednym z nich Alison założyła koszulkę z logo WoTR i pozowała w niej do zdjęć z polskimi fanami z naszego forum, a także z naszą redakcją. Czytelnicy mogli prześledzić całą wizytę modelki dzięki naszym relacjom, zdjęciom i filmikom autorstwa m.in. Mr Macphisto, FreakMatka, Jerrem_Y, Xalda, K@ta, Ceza i Joli (link), a także przeczytać nasz autorski wywiad z Alison. Event udał się dzięki pogłębieniu współpracy z Cenegą, która przekazała nam kolejne nagrody na konkursy.


Ze stałej współpracy zrezygnowała w omawianym roku Kasia Trent. Do redakcyjnej ekipy dołączył za to K@t - moderator naszego forum, a wcześniej współpracownik TRPL. W serwisie oraz na forum pojawił się nowy dział związany z TR Underword. W 2008 roku napisaliśmy łącznie 140 newsów. Jeśli chodzi o wagę całego serwisu, to pod koniec roku zajmował on 8 GB.

W 2008 roku na Forum WoTR przybyło ponad 850 nowych użytkowników (w sumie było ich prawie 2 000) oraz 19 600 postów (w sumie ponad 97 000). Na przełomie czerwca i lipca forum zostało przeniesione na serwer firmy Orion, na którym znajdował się także serwis WoTR. Adres tombraiderforum.tcz.pl pozostał bez zmian. W związku z przeniesieniem forum, które przez kilka lat znajdowało się na serwerze admina B@ART'a, administrator ten zakończył współpracę. W efekcie administracja Forum WoTR liczyła trzech adminów: Mr Macphisto, Ceza i Igiego. Na przełomie 2007 i 2008 roku z moderowania zrezygnowała Kasia Trent - zastąpiła ją Barbie. Już w marcu także i ona zrezygnowała, a w ślad za nią poszedł również K@t. Ich miejsce zajęli: Paciej, Jerrem_Y oraz e_g, którzy dołączyli do Integral. Z kolei Integral zrezygnowała z funkcji moderatora latem. Jej miejsce zajął Kluz_kaa.


W 2008 roku odbyły się aż trzy duże spotkania forumowiczów, nie licząc tych mniejszych, lokalnych. Dwa oficjalne Zloty WoTR zostały zorganizowane w wakacje. Na początku lipca po raz drugi spotkanie odbyło się w Poznaniu dzięki m.in. Jerrem_Y, a w połowie sierpnia w Katowicach dzięki Luthien. Z kolei w połowie października w Warszawie forumowicze ponownie spotkali się z okazji wspomnianej wizyty modelki Alison Carroll.

ROK 2009

W 2009 roku dotarliśmy do nieoficjalnych informacji na temat dziewiątego Tomb Raidera, który wówczas zapowiadał się jako survival horror z demonami na bezludnej wyspie. Dzięki pomocy Phoebe Poison i Luthien opublikowaliśmy pełną solucję do TR Underworld, a także kompletny przewodnik po dwóch DLC wydanych tylko na Xboxa. Do tego wyszliśmy poza klasyczne ramy serwisu informacyjnego i uruchomiliśmy własny kanał YouTube, za który w początkowym okresie odpowiadał Kluz_kaa. Przenieśliśmy tam wszystkie filmiki, które wcześniej można było jedynie pobrać z naszego działu Download.

Po zakończeniu trylogii Legend przyszedł czas na wielkie aktualizacje najstarszych działów dotyczących gier TR2-5. Pojawiły się dokładne opisy przeciwników, lokacji czy broni wzorem działów o nowszych grach czy wcześniej zaktualizowanego działu o TR1. Szczegółowych opracowań dokonał Mek, Kluz_kaa, Boone i K@t, a ich pracę koordynował Cez. Jeśli chodzi o liczbę newsów, to w 2009 roku napisaliśmy ich łącznie 119.


W 2009 roku na Forum WoTR przybyło ponad 1 100 nowych użytkowników (w sumie było ich prawie 3 200) oraz ponad 12 000 postów (w sumie ponad 111 000). W pierwszym kwartale roku na forum dominowały dyskusje o grze Tomb Raider Underworld oraz o dwóch ekskluzywnych DLC na Xboxa. W połowie roku, w związku z przeciekiem wstępnych informacji o TR9, pojawiły się dyskusje o przyszłości serii TR.

W marcu z funkcji moderatora zrezygnował Paciej. W sierpniu po aktualizacji forum pojawiło się zupełnie nowe stanowisko, junior admin, którym została Integral. Krótko mówiąc, stała się zwierzchnikiem moderatorów, dzięki czemu wiecznie zapracowani admini nieco odetchnęli. W listopadzie z moderowania zrezygnował Kluz_kaa, a jego miejsce zajął K@t, który wcześniej już piastował tę funkcję. Podsumowując, pod koniec 2009 roku na forum WoTR było trzech adminów: Cez, Mr Macphisto i Igi^MBE, jeden junior admin: Integral, oraz trzech moderatorów: e_g, Jerrem_Y i K@t.

World of Tomb Raider to nie tylko bity - to też ludzie. W 2009 roku doszło do około dziewięciu większych spotkań osób, które poznały się dzięki naszemu serwisowi. Czat WoTR nadal przez cały rok był odwiedzany, choć z tego pokoju do rozmów już nie korzystano tak intensywnie jak w latach poprzednich.

ROK 2010

Rok 2010 był rokiem przede wszystkim należącym do arcadowego spin-offa serii Tomb Raider, czyli do mniejszej gry Lara Croft and the Guardian of Light. W serwisie oczywiście pojawił się odpowiedni dział dla tego tytułu z masą screenów. W omawianym roku opublikowaliśmy równo 100 newsów. Dopiero pod koniec 2010 roku Crystal Dynamics zamieściło pierwsze, oficjalne informacje na temat kolejnej gry, czyli reboota. Nasze wcześniejsze doniesienia o Larze na wyspie potwierdziły się, choć okazało się, że twórcy zrezygnowali z elementów survival horroru.

Na początku drugiej dekady XXI wieku popularne wcześniej fora dyskusyjne zaczęły powoli zanikać, głównie za sprawą mediów społecznościowych. Serwis WoTR nie mógł pozostać w tyle, dlatego po sugestii Igiego 4 marca 2010 roku założyliśmy fanpage World of Tomb Raider na Facebooku. Profil ten szybko stał się bardzo popularny wśród polskich fanów Lary Croft. Okazuje się, że proste klikniecie "Lubię to!", chociażby przy użyciu telefonu komórkowego, jest wygodnym rozwiązaniem dla bardziej zabieganych osób. Podobny los co fora dyskusyjne, spotkał także i Czat WoTR, którego popularność powoli zaczęła zanikać. Nie zmieniła się za to tradycja corocznych spotkań i zlotów forumowiczów. W omawianym roku odbyły się cztery nieoficjalne duże spotkania i mnóstwo mniejszych.


W 2010 roku na Forum WoTR przybyło ponad 660 nowych użytkowników (w sumie było ich prawie 4 000) oraz ponad 5 550 postów (w sumie ponad 117 000). Był to rok zdecydowanie słabszy od poprzednich, jeśli chodzi o ilość nowych użytkowników i nowych postów. Było to spowodowane wspomnianym wzrostem popularności m.in. Facebooka oraz tym, że premiera dystrybuowanej cyfrowo mniejszej gry Lara Croft and the Guardian of Light nie zyskała takiego rozgłosu, jak gry wydawane wcześniej w sposób tradycyjny. W 2010 roku w związku z premierą wspomnianej gry, stworzyliśmy nowy dział na forum zatytułowany "Pozostałe gry z Larą Croft". Można w nim było rozmawiać nie tylko o arcadowej grze z Larą, ale także o innych mniejszych produkcjach, np. o grach mobilnych wydawanych na komórki czy też na Gameboya. Z kolei dział "Komiksy z Larą Croft" przemieniliśmy w "Publikacje i gadżety z Larą". Jeśli chodzi o skład administracji i moderacji - pozostał on bez zmian.

ROK 2011

Rok 2011 nie był łatwy dla serwisu - nie ukazała się żadna nowa gra z cyklu Tomb Raider, a jedynie pierwsze dość ogólne informacje na temat reboota, czyli gry, która początkowo miała ukazać się jesienią 2012 roku. Pojawiły się też zdawkowe informacje na temat trzeciego filmu z Larą Croft. Łącznie w 2011 roku napisaliśmy jedynie 62 newsy, co dobitnie pokazuje, jak pusty był ówczesny sezon ogórkowy. Z redakcji odszedł wówczas Mek i Kluz_kaa. W składzie pozostała trójka redaktorów: naczelny Mr Macphisto, a także Cez i K@t. Dodajmy, że w 2011 roku nasze logo przeszło metamorfozę. Zrezygnowaliśmy z żółtego "W" na rzecz zaokrąglonych liter tworzących skrót WoTR.


Mimo że w opisywanym roku za wiele się nie działo, to pojawiła się spora nowość w kwestii pracy redakcji, która zmieniła WoTR na kolejne długie lata. W 2011 roku Meagan Marie, czyli świeżo wówczas zatrudniona menadżerka do spraw społeczności w Crystal Dynamics, zaproponowała naszemu serwisowi dołączenie do stworzonego przez nią Official Fansite Program, który gwarantował bliski kontakt z twórcami serii. Od tego momentu współpracowaliśmy już nie tylko z polskim wydawcą Cenegą, ale i ze studiem Crystal Dynamics. Współpraca ta przyniosła gigantyczne owoce w ciągu kolejnych lat.

W 2011 roku na Forum WoTR przybyło ponad 600 nowych użytkowników (w sumie było ich ponad 4 600) oraz 5 100 postów (w sumie ponad 123 500). Rok był niestety ponownie słabszy od poprzednich, jeśli chodzi o ilość nowych użytkowników i nowych postów. Podczas gdy statystyki forum prezentowały się coraz słabiej, główny sprawca odebrania ruchu, czyli Facebook, miał się coraz lepiej. Pod koniec 2011 roku nasz profil śledziło już ponad 1 100 fanów.

ROK 2012

W 2012 roku wreszcie nastąpił koniec sezonu ogórkowego, co zaowocowało prawdziwym wysypem newsów na temat nadchodzącego reboota, którego jesienna premiera została przesunięta na marzec 2013 roku. Najwięcej nowości opublikowaliśmy w czerwcu, gdy w Los Angeles odbywały się targi E3. W związku z zakończeniem starej epoki w drugiej połowie roku opublikowaliśmy cykl artykułów w dziale Teksty pt. "Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii" autorstwa K@ta z małą pomocą Mr Macphisto.


W październiku, gdy okazało się, że Cenega planuje wprowadzić w nowej grze nowość, czyli opcjonalny polski dubbing, wraz z Wirtualną Polską przeprowadziliśmy sondę na temat wyboru polskiego głosu. Bitwę internautów wygrała Karolina Gorczyca. W tamtym momencie nie sądziliśmy, że polski dystrybutor faktycznie zasugeruje się wynikiem naszej sondy. Jak się okazało, Karolina Gorczyca w styczniu 2013 roku oficjalnie została ogłoszona polskim głosem Lary Croft i to na wiele kolejnych lat. Jeśli chodzi o nową grę, to oczywiście w serwisie i na forum pojawił się dedykowany dział o Tomb Raider (2013). Poza tym w związku z wprowadzeniem przez Crystal Dynamics nowego, "pobrudzonego" logo serii TR, także i serwis WoTR zmienił swoje logo na analogiczne.


W grudniu 2012 roku z pompą obchodziliśmy 10-lecie naszego serwisu. Rozdaliśmy masę nagród w ogromnej liczbie konkursów (zabawy urodzinowe z nagrodami to nasza grudniowa tradycja), co było efektem prężnie rozwijającej się współpracy zarówno z firmą Cenega jak i ze studiem Crystal Dynamics. Była to także okazja do podsumowań. Wyliczyliśmy wówczas, że w ciągu 10 lat, czyli 3 650 dni, napisaliśmy ponad 1 500 newsów (w tym 121 w 2012 roku). Udało nam się osiągnąć znacznie więcej niż marzyliśmy na początku. W ciągu 10 lat rozdaliśmy blisko 100 nagród, trafiliśmy do polskich, szkolnych podręczników, dzięki dystrybutorowi Cenega graliśmy przedpremierowo w Tomb Raider Underworld i w reboota (na zdj. poniżej), wpisaliśmy nazwiska najwierniejszych graczy do instrukcji TR Anniversary i rozdaliśmy Wam niedostępne gadżety z tych wszystkich gier.


Jeśli chodzi o Forum WoTR, to w 2012 roku przybyło ponad 300 nowych użytkowników (w sumie było ich niemal 5 000) oraz prawie 5 200 postów (w sumie niemal 130 000). Liczba postów minimalnie była większa od wyniku z roku 2011, a to za sprawą nowości związanych z grą Tomb Raider (2013). Nadal prężnie rozwijał się nasz fanpage na Facebooku oraz kanał YouTube. Z kolei Czat WoTR został wyłączony, ponieważ platforma Polchat, na której pokój WoTR bazował, została w 2012 roku zamknięta.

ROK 2013

Restart serii okazał się olbrzymim sukcesem. Gra nie tylko sprzedała się świetnie, ale zdobyła też uznanie graczy oraz recenzentów. Tomb Raider (2013) był najwyżej ocenianą odsłoną serii od czasów Tomb Raidera 2, co mówi samo za siebie. To oznacza, że rok 2013 był zdominowany w serwisie WoTR przez reboot. Przybyło kolejnych 137 newsów i mnóstwo zawartości w dziale o nowej odsłonie, m.in. solucja autorstwa Therionee. W marcu przedstawiciele naszej redakcji (Mr Macphisto, Cez i współpracownik Kyo) uczestniczyli w otwartym spotkaniu z Karoliną Gorczycą, które zostało zrelacjonowane przez Ceza. Na spotkaniu nie zabrakło znajomych twarzy ze Zlotów WoTR. Wcześniej, bo w lutym, opublikowaliśmy nasz autorski wywiad z Karoliną.


Japoński wydawca Square Enix również uznał premierę reboota za suckes. Świadczyła o tym zapowiedź oficjalnej kontynuacji nowego TR, a także kilka innych drobnostek wydanych pod szyldem marki. Na iOS hulała odświeżona wersja klasycznego Tomb Raidera z 1996 roku. Z kolei pod koniec 2013 roku zadebiutowała gra mobilna Lara Croft: Reflections, choć jak się później okazało - nie wyszła ona poza fazę testów i była chwilowo dostępna wyłącznie w Australii i Nowej Zelandii. 2013 rok oznaczał też pierwszą od lat nowość komiksową - pojawił się papierowy prequel gry pt. Tomb Raider: The Beginning wydany również po polsku. Jeśli chodzi o komiksy - był to przedsmak tego, co miało dopiero nadejść.

W 2013 roku na Forum WoTR przybyło ponad 200 nowych użytkowników (w sumie było ich ponad 5 200) oraz około 3 000 postów (w sumie ponad 133 000). Forum znów nieco ożyło za sprawą intensywnych dyskusji o grze Tomb Raider (2013), jednak większość społecznościowego ruchu odbywała się na Facebooku.

ROK 2014

Rok 2014 był o wiele spokojniejszy w kwestii newsów, których przybyło w naszym serwisie dokładnie 57. Od lutego wydawnictwo Dark Horse zaczęło publikować regularną serię komiksów z Larą, których akcja została osadzona po przygodzie w grze Tomb Raider (2013). Za scenariusz początkowo odpowiadała Gail Simone, a później pałeczkę przejęła Rhianna Pratchett - scenarzystka reboota oraz zapowiedzianego sequela, czyli Rise of the Tomb Raider.


Właśnie newsy związane z tą kolejną grą zdominowały rok 2014, a także skandal, który wybuchł w sierpniu. Wówczas Crystal Dynamics ogłosiło, że RotTR zostanie wydany jako exclusive na Xboxa, co nie spodobało się właścicielom PC i PlayStation. Wiele redakcji stron z całego świata, w tym i my, zapowiedziało bojkot, a nawet zamknięcie strony, jeśli Rise of the Tomb Raider nie zostanie wydany poza Xboxem. Na szczęście okazało się, że umowa z Microsoftem miała charakter jedynie tymczasowy. Fani, w tym i nasza redakcja, odetchnęli, choć musieli się przygotować na to, że co prawda bez Xboxa kiedyś w końcu w RotTR zagrają, jednak nie tak prędko.

Pod koniec 2014 roku na konsolach i PC zadebiutował z kolei sequel Guardian of Light pt. Lara Croft and the Temple of Osiris, który umilił fanom oczekiwanie na kolejną dużą grę. Tak jak i w przypadku poprzednika tytuł ten (niestety) nie zdobył takiej popularności jak główne części serii Tomb Raider. W 2014 roku w naszym serwisie pojawił się dział dedykowany nowemu spin-offowi, z kolei na Forum WoTR pojawiło się ponad 200 nowych użytkowników (w sumie było ich ponad 5 500) oraz ok. 2 000 postów (w sumie ponad 135 000).

ROK 2015

W 2015 roku minęło 13 lat od startu serwisu WoTR i ta trzynastka wcale nie okazała się pechowa. Przybyło aż 201 newsów, głównie o Rise of the Tomb Raider oraz o grach mobilnych Lara Croft: Relic Run i Lara Croft GO, co jest zdecydowanie lepszym wynikiem niż w roku poprzednim. Pojawiły się nowe działy dedykowane tym tytułom. Ponadto nawiązaliśmy współpracę z polskim oddziałem Microsoftu, który jesienią wydał Rise of the Tomb Raider tylko na Xboxy, zastępując chwilowo w roli dystrybutora Cenegę. Nikt w naszym zespole nie dysponował Xboxem, dlatego Microsoft wypożyczył redakcji WoTR dziennikarski egzemplarz Xboxa 360, dzięki czemu mogliśmy zagrać w RotTR już przed premierą i napisać na czas recenzję.


Początek roku był jednak stosunkowo spokojny i nic nie zapowiadało trzęsienia ziemi, które nastąpiło później. Pod koniec kwietnia Meagan Marie z Crystal Dynamics wysłała do redakcji WoTR zaproszenie do wzięcia udziału w rekrutacji do roli ambasadora marki TR podczas targów E3 2015 w Los Angeles. Zamierzała wytypować jedynie jedenastkę szczęśliwców spośród wszystkich kilkudziesięciu oficjalnych stron z całego świata blisko współpracujących z Crystalsami. Każda redakcja mogła wskazać tylko jednego kandydata - w przypadku WoTR wybór padł na Ceza. 27 kwietnia nadeszła wiadomość, że znalazł się on w jedenastce i będzie pełnił funkcję polskiego ambasadora na E3. Cez ekspresowo wyrobił sobie paszport oraz amerykańską wizę i 13 czerwca poleciał z Warszawy do Kalifornii. Kilkudniowe targi obfitowały w nowości dotyczące Rise of the Tomb Raider (szczegóły w relacji z E3). Była to także okazja do odwiedzenia siedziby studia Crystal Dynamics w Redwood City niedaleko San Francisco. "Podróż do USA w roli polskiego ambasadora marki TR była spełnieniem marzeń i do dziś trudno mi w to uwierzyć, że ta przygoda miała miejsce w realu, a nie w grze wideo" - wspomina Cez.


Pod koniec sierpnia Mr Macphisto poinformował dwóch pozostałych członków redakcji - Ceza i K@ta - że rezygnuje z funkcji redaktora naczelnego. Wolny fotel objął Cez, który oficjalnie został nowym naczelnym 1 września. Jesienią do ekipy dołączyło dwóch nowych redaktorów - Autumn oraz współpracujący już wcześniej z WoTR Kyo (znany w fandomie twórca wideo-parodii z Larą), a także dwóch współpracowników - Menkaure i Taimon (w 2021 roku zmienił nick na Tymosky). "Zbliżała się premiera Rise of the Tomb Raider, więc trzeba było zakasać rękawy do pracy. Wraz z adminem strony Cezem mieliśmy masę pomysłów, które warto było wcielić w życie" - wspomina Kyo, który opracował m.in. nowy dział Cosplay i Lara Croft: Relic Run. Z kolei Autumn zajęła się działem o Rise of the Tomb Raider, Menkaure napisał solucję do RotTR, a Tymosky pomagał Cezowi z newsami.


Rok 2015 to również wiele innych sukcesów naszej strony, która jeszcze bardziej ugruntowała pozycję jednego z największych na świecie serwisów o tematyce Tomb Raidera. Ponownie trafiliśmy do podręczników szkolnych, latem odwiedziliśmy siedzibę Square Enix Europe w Londynie (zdj. poniżej) i opublikowaliśmy pierwszą relację z podróży śladami Lary Croft po stolicy Wielkiej Brytanii. Jesienią nasi wysłannicy Paciej i Menkaure uczestniczyli w targach gier Poznań Game Arena, a redaktorzy Kyo i Cez w Warsaw Games Week. Przeprowadziliśmy kolejny wywiad z Karoliną Gorczycą, a także wywiad z Anyą - polską uczestniczką londyńskiego konkursu Survival Billboard, który promował grę Rise of the Tomb Raider.


Nasz profil na Facebooku, którym zajął się Cez, przekroczył w 2015 roku barierę 3 000 fanów - w grudniu było ich już ponad 3 200. Z kolei na Forum WoTR zarejestrowanych było łącznie ponad 5 600 użytkowników, czyli około 100 więcej niż poprzednio. Pod koniec roku zmniejszył się skład osób odpowiedzialnych za forum. Funkcję admina utrzymał Cez, Mr Macphisto i Igi^MBE, a moderatora K@t. Współpracę z forum zakończyła junior admin Integral oraz dwójka moderatorów e_g i Jerrem_Y.

ROK 2016

Rok 2016 był kontynuacją sukcesów serwisu WoTR, które po raz kolejny potwierdziły nasz status czołowej strony o serii Tomb Raider na świecie. Na początku roku odbyła się wyczekiwana przez fanów premiera Rise of the Tomb Raider na PC, a jesienią na PS4. W związku z pojawieniem się kompletnej edycji tej gry o podtytule 20 Year Celebration, ponownie powiększyliśmy dział o RotTR, w czym pomogli nowi współpracownicy Kris Nephilim i Gabriela. Jesienią odbyła się druga edycja targów Warsaw Games Week z udziałem Ceza i Kyo, na których spotkali oni świeżo mianowane przez Crystal Dynamics dwie polskie oficjalne ambasadorki cosplayu Ethlaine i Klaudię Croft.


Rok 2016 oznaczał też pierwsze wielkie newsy na temat kolejnego filmu z Larą Croft. Fani zdążyli już pogodzić się z myślą, że trzeciego filmu nie będzie, a tu nagle w kwietniu ogłoszono, że młodą pannę Croft zagra szwedzka aktorka Alicia Vikander. Jesienią z kolei nastąpił wyciek - fani przypadkiem dowiedzieli się, że powstaje kolejna gra pt. Shadow of the Tomb Raider, za którą tym razem odpowiadało głównie studio Eidos Montreal, a nie Crystal Dynamics.


Wcześniej, bo w lipcu, Cez i Kyo pojawili się w niesamowitym zwiastunie z okazji 20-lecia serii przygotowanym przez twórców, z kolei w październiku zostaliśmy wyróżnieni przez Meagan Marie w jej książce pt. "20 Years of Tomb Raider" (zdj. powyżej). Autorka opisała w niej m.in. 16 najstarszych i największych serwisów o Larze Croft na świecie, w tym także i WoTR. W grudniu wzięliśmy udział w koncercie Nathana McCree w Londynie pt. The Tomb Raider Suite. W trakcie tego wyjazdu poznaliśmy osobiście wielu dawnych twórców z Core Design, wybraliśmy się z wizytą do Derby, gdzie odwiedziliśmy trzy dawne siedziby tego studia oraz zapoczątkowaliśmy zwyczaj robienia zdjęć z figurką Lary Croft - odtąd zabieraliśmy ją w każdą podróż. W Londynie, tuż po koncercie, doszło do niesamowitej sytuacji, kiedy to Shelley Blond, czyli oryginalny głos Lary Croft z TR1, pocałowała naszą figurkę.


W 2016 roku w serwisie WoTR przybyło aż 346 newsów, czyli znacznie, znacznie więcej niż w poprzednich latach - więcej opublikowaliśmy jedynie w pierwszym roku działalności strony (390), jednak wiele z nich dotyczyło wówczas aktualizacji, ponieważ nie funkcjonował wtedy Update Report. Wiosną redaktorzy Cez i Kyo otrzymali od studia Crystal Dynamics status polskich ambasadorów-tłumaczy - ich zadaniem było przełożenie na nasz rodzimy język różnych oficjalnych tekstów skierowanych od twórców do polskich fanów. Również wiosną Cez opublikował tekst pt. "Lara Croft, czyli Larysa Zagroda - co oznacza to imię i nazwisko?" (link) o etymologii słów Lara Croft i Tomb Raider, za co otrzymał nagrodę od Crystal Dynamics za najlepszy artykuł 2016 roku. Z kolei 25 października w dniu 20-tej rocznicy wydania TR1 redaktorzy i współpracownicy WoTR - Cez, Kyo, K@t, Autumn, Menkaure i Tymosky - opisali swój "pierwszy raz" z serią Tomb Raider. Dodajmy, że w lipcu opublikowaliśmy pracę licencjacką polskiego fana Lary i artysty Adama Soroczyńskiego pt. "Grafika koncepcyjna w serii Tomb Raider".


Jeśli chodzi o sprawy techniczne, to w sierpniu zmienił się wygląd strony głównej WoTR - powiększyliśmy jej szerokość oraz zmieniliśmy dotychczasowy wiodący kolor zielony na niebieski. Archiwalne działy pozostały bez zmian. Analogicznie wiodący kolor zielony został zmieniony na niebieski w przypadku Forum WoTR.


Jeszcze w poprzednim roku nasz profil na Facebooku lubiło 3 200 fanów, a pod koniec 2016 roku liczba ta wyniosła już ponad 4 000. Z kolei na Forum WoTR było wówczas zarejestrowanych niemal 5 800 użytkowników, czyli o ok. 150 więcej niż rok wcześniej. Mimo to liczba nowych postów na forum była bardzo mała - polska społeczność fanów Lary koncentrowała się na Facebooku. Dodajmy, że w maju postanowiliśmy zrezygnować z dotychczasowego adresu forum, czyli tombraiderforum.tcz.pl, na rzecz forum.laracroft.pl spójnego z pozostałą częścią serwisu.

ROK 2017

Rok 2017 był rokiem spokojnym z zaledwie jedną premierą gry z panią archeolog - mowa o dodatku do Lara Croft GO pt. The Mirror of Spirits. Głównym motywem, który przewijał się od samego początku 2017 roku, był nadchodzący film Tomb Raider (2018), na temat którego uruchomiliśmy nowy dział. Na naszych łamach można było na bieżąco śledzić przecieki z planów filmowych z RPA i Wielkiej Brytanii, a w drugiej połowie roku zapoznać się z oficjalnymi materiałami takimi jak zwiastun czy screeny. Z kolei w czerwcu odbyła się akcja na Kickstarterze, w efekcie której uzbierano środki na wydanie płyty pt. The Tomb Raider Suite autorstwa kompozytora Nathana McCree. Serwis WoTR włączył się w kampanię promującą ten projekt.


W 2017 roku pojawiły się kolejne komiksy z serii Tomb Raider, a pod koniec sierpnia fan Lary Croft o pseudonimie Nicobass opublikował fantastyczne demo nieoficjalnego remake'u gry Tomb Raider II. Był ku temu powód, ponieważ właśnie tego roku obchodziliśmy dwudziestolecie "dwójki". Z tej okazji redaktorzy WoTR Cez i Kyo wybrali się do Włoch wraz z figurką Lary, aby uczcić tę rocznicę i stworzyć kolejny artykuł o podróży śladami Lary Croft po Wenecji. Przy okazji odwiedzili ostatnią na świecie atrakcję związaną z Tomb Raiderem we włoskim parku rozrywki Movieland. Poza tym opublikowaliśmy także artykuł aktywisty LGBT Gąsia, na temat tego, o czym wszyscy fani wiedzieli od 20 lat, ale nikt o tym w Polsce dotąd głośno nie mówił - o tym, że Lara Croft jest ikoną gejowską.

Warto także wspomnieć o sukcesie polskich fanów pani archeolog. W 2017 roku studio Crystal Dynamics kilkukrotnie nagrodziło naszych Czytelników w ramach comiesięcznej wystawy zwanej "Crystal Community Showcase" - mowa m.in. o Adamie Soroczyńskim, Konradzie Majewskim, Klaudii Croft i Ethlaine. Dodajmy także, że latem 2017 roku nasza Czytelniczka Agata wzięła ślub w tombraiderowym stylu - pobrała się ze swoim ukochanym Piotrem, a wszystko to przy głównym motywie muzycznym z gry TR1 skomponowanym przez Nathana McCree. Kompozytor za naszym pośrednictwem pogratulował młodym małżonkom i życzył im dużo szczęścia. Tę historię opisaliśmy tutaj.


Jeśli chodzi o liczby, to w 2017 roku napisaliśmy dokładnie 204 newsy. W grudniu obchodziliśmy 15-lecie serwisu WoTR, dlatego był to też dobry moment na podsumowanie całościowe. Okazało się, że od początku istnienia strony napisaliśmy łącznie niemal 2 500 newsów. Z kolei na Facebooku w 2017 roku przybyło ponad 500 nowych fanów, dzięki czemu całkowita ich liczba przekroczyła 4 500.

ROK 2018

W 2018 roku działo się, oj działo! Odbyły się dwie wielkie premiery: najpierw w marcu filmu Tomb Raider (2018), a później we wrześniu gry Shadow of the Tomb Raider. Z tego powodu nie powinien dziwić fakt, że w omawianym roku napisaliśmy łącznie okrąglutkie 300 newsów. Jeszcze rok wcześniej nasz profil na Facebooku lubiło 4 500 fanów, a pod koniec 2018 roku liczba ta wyniosła ponad 5 200. Dodajmy, że we wrześniu w związku z premierą Shadow of the Tomb Raider uruchomiliśmy nasz profil na Instagramie, którym zaopiekowała się Autumn. Krótko po starcie obserwowało go ponad 300 osób.


Początek roku stał pod znakiem nowego filmu z Alicią Vikander w roli głównej. Dzięki WoTR polscy fani na bieżąco otrzymywali najświeższe doniesienia zza kulis tej produkcji. W lutym Crystalsi przeprowadzili internetową sesję Q&A z Alicią, podczas której padło pytanie zadane przez Ceza. Światowa premiera Tomb Raider (2018) odbyła się w marcu, a w Polsce niestety opóźniła się aż o trzy tygodnie. Również w marcu zadebiutował inny film, w którym gościnnie na kilka sekund pojawiła się klasyczna Lara Croft - mowa o Ready Player One. W kwietniu z okazji polskiej premiery Tomb Raider (2018) Cez i Kyo spotkali się z polskim głosem filmowej Lary Croft, czego efektem był wywiad z Kingą Suchan.


W marcu przy okazji premiery nowego filmu firma Square Enix oficjalnie zapowiedziała nową grę pt. Shadow of the Tomb Raider. Pierwszy raz w historii marki TR mieliśmy do czynienia z niezwykle krótką, ale i intensywną kampanią promocyjną. Już w kwietniu twórcy zorganizowali wielkie eventy, podczas których za zamkniętymi drzwiami można było zagrać w demo. Przedstawicielka naszego serwisu Autumn wzięła udział w takim wydarzeniu w Londynie. "Dzięki zaproszeniu od Crystal Dynamics pojechałam do Anglii na pokaz dema Shadow of the Tomb Raider, gdzie poznałam Meagan Marie i byłam uczestnikiem świetnej imprezy promującej grę" - wspomina Autumn.


Z kolei na początku sierpnia Cenega zorganizowała event w Warszawie z przedpremierowym pokazem gry Shadow of the Tomb Raider, w którym uczestniczył pełen skład redakcji WoTR, czyli Cez, Kyo, Autumn i Tymosky (ten ostatni wiosną 2018 roku awansował ze współpracownika na redaktora i tym samym zastąpił K@ta). Gościem specjalnym była Meagan Marie z Crystal Dynamics. "Miesiąc przed premierą dostaliśmy możliwość zagrania przez 4 godziny w pełną wersję gry. Poza tym mieliśmy również przyjemność zjeść kolację wraz z Meagan Marie" - wspomina Tymosky. Dzień po oficjalnym evencie Cenegi nasz serwis zorganizował kolejny Zlot WoTR. Do Warszawy przyjechało kilkunastu fanów, którzy spotkali się nie tylko z nami, ale przede wszystkim z Meagan Marie.


Z kolei pod koniec sierpnia przyszła pora na największe w Europie targi gier Gamescom 2018 w niemieckiej Kolonii, w których udział wziął Cez. Podobnie jak w przypadku E3 2015 studio Crystal Dynamics zorganizowało rekrutację wśród wszystkich oficjalnych stron z całego świata. Ponownie wybrano szczęśliwą jedenastkę, w której znalazł się redaktor naczelny WoTR.


Wrzesień oczywiście oznaczał premierę długo oczekiwanego zwieńczenia przygód młodej, zrestartowanej wersji Lary Croft. Po wydaniu Shadow of the Tomb Raider przyszedł czas na dodatki, które ukazywały się przez kolejne długie miesiące. Na naszej stronie otworzyliśmy dział dedykowany SotTR, w którym zamieściliśmy m.in. solucję Menkaurego. Rok 2018 oznaczał także kolejną redakcyjną wyprawę śladami Lary Croft po Japonii wraz z figurką. Tym razem Cez i Kyo postanowili podeptać po piętach pani archeolog w kraju kwitnącej wiśni, gdzie rozgrywała się akcja nie tylko gry Tomb Raider (2013) i filmu Tomb Raider (2018), ale i gry Tomb Raider Legend. W czasie tej podróży ekipa WoTR odwiedziła światową centralę firmy Square Enix w Tokio i szukała zaginionej krainy Yamatai.

ROK 2019

Rok 2019 był dla serii Tomb Raider bardzo spokojny. Zawsze po wielkich premierach przychodził sezon ogórkowy, z którym mieliśmy wówczas do czynienia. Jak się później okazało - miał on potrwać naprawdę wiele lat, najdłużej w historii serii. Najważniejszym wydarzeniem roku z perspektywy fana Lary była listopadowa premiera kompletnego Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition. W pierwszej połowie roku cyklicznie otrzymywaliśmy DLC do wspomnianej gry, które weszły w skład tej ostatecznej edycji. Niestety listopadowej premierze towarzyszył spory skandal związany z wycięciem anulowanego, ósmego DLC rozgrywającego się w Croft Manor.

W omawianym roku ważnym wydarzeniem dla fanów Lary znad Wisły było pojawienie się nareszcie, po wielu, wielu latach polskiego tłumaczenia komiksów z serii Tomb Raider - mowa o rodzimej wersji zeszytów wydawnictwa Dark Horse, opowiadających o młodej Larze Croft. Tłumaczenia dokonało Scream Comics. Poza tym odbyła się premiera gry planszowej Tomb Raider Legends, pierwszej oficjalnej kolorowanki z Larą, cyfrowego albumu z muzyką pt. Tomb Raider: The Dark Angel Symphony autorstwa kompozytora Petera Connelly'ego (efekt kolejnej zbiórki na Kickstarterze, którą wsparliśmy) oraz pudełkowego wydania albumu The Tomb Raider Suite. W 2019 roku zadebiutowała także kolejna gra z cyklu wirtualne kasyno pt. Lara Croft: Temples and Tombs. Rok ten przyniósł również pierwsze ogólnikowe newsy o kolejnym filmie z Alicią Vikander, którego premierę wyznaczono na 19 marca 2021 roku.


Jeżeli chodzi o wydarzenia z życia redakcji WoTR, to w 2019 roku kluczowe były dwa. Pod koniec maja Autumn i Tymosky mieli okazję uczestniczyć w Digital Dragons, czyli jednym z najważniejszych wydarzeń dla twórców i pasjonatów gier wideo w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu eventowi już po raz drugi nasza redakcja spotkała kompozytora Nathana McCree - tym razem na polskiej ziemi, w Krakowie. Z kolei na przełomie listopada i grudnia z wielkim rozmachem obchodziliśmy dwudziestą rocznicę gry Tomb Raider IV - Kyo i Cez odtworzyli egipski szlak Lary Croft z owej gry. Efekt tej niezwykłej przygody możecie zobaczyć w relacji tekstowej, zdjęciowej i filmowej prosto z Egiptu.


Jeśli chodzi o liczby, to w 2019 roku w serwisie przybyło 87 newsów. Spadek był znaczny w porównaniu z rokiem poprzednim (300 newsów), co wynikało z początku kolejnego sezonu ogórkowego. Z kolei na Facebooku śledziło nas ponad 5 200 osób.

ROK 2020

Rok 2020 był wyjątkowy dla każdego mieszkańca tej planety, a to za sprawą pandemii COVID. Problem ten nie ominął także świata Tomb Raidera oraz naszego serwisu. Podobnie jak w minionych latach zamierzaliśmy wybrać się w podróż śladami Lary Croft, jednak sytuacja epidemiczna nam te plany pokrzyżowała. Problemy mieli również filmowcy i aktorzy, którzy nie zdołali nawet rozpocząć zdjęć do drugiego filmu z Alicią Vikander, gdy wybuchła pandemia. W efekcie data premiery została anulowana, a realizację filmu zawieszono w próżni, choć nie odwołano.

2020 rok był również pechowy dla Crystal Dynamics. Studio we wrześniu wydało wysokobudżetową grę Marvel's Avengers, którą produkowało od czasu zakończenia prac nad Rise of the Tomb Raider (to dlatego pałeczkę przy SotTR przejął Eidos Montreal). Gra okazała się klapą zarówno pod kątem wyników sprzedaży jak i ocen. Jeśli chodzi o przygody Lary, to w grudniu w ograniczonym stopniu - w zaledwie kilku krajach - zadebiutowała gra mobilna Tomb Raider Reloaded. W ciągu kolejnych kilku lat nie wyszła ona z fazy testów.


W 2020 roku napisaliśmy dokładnie 69 newsów. Na Facebooku śledziło nas ponad 5 200 osób. W grudniu 2020 roku jako redakcja staliśmy się pełnoletni, bowiem obchodziliśmy osiemnaste urodziny serwisu. Z tego powodu przez cały miesiąc organizowaliśmy konkursy z atrakcyjnymi, unikalnymi nagrodami. Masę promocyjnych, okazjonalnych grafik, fotomontaży, a także rebusów wykonał Kyo. Z okazji 18-tki niespodziankę zrobili nam kompozytorzy muzyki z serii Tomb Raider. Nathan McCree i Peter Connelly podziękowali nam za nasze wsparcie okazane im podczas ich akcji na Kickstarterze i przesłali nam życzenia urodzinowe w formie filmików. Dodatkowo przekazali nam egzemplarze swoich albumów na konkursy muzyczne, w których trzeba było odgadnąć tytuły gier po kilku nutkach, niczym w popularnym teleturnieju. Dodajmy, że w 2020 roku nasz naczelny Cez wystąpił w programie telewizyjnym Graminator, w którym opowiedział o nietypowej grze iDVD pt. Tomb Raider: The Action Adventure.

ROK 2021

W 2021 roku napisaliśmy dokładnie 144 newsy, czyli o połowę więcej niż w roku poprzednim. Ogromna liczba wiadomości wynikała nie z premiery kolejnych gier czy filmów (drugi film z Alicią miał zadebiutować w marcu, jednak nie udało się przez COVID), ale z obchodów 25-lecia serii Tomb Raider. 2021 rok został zdominowany przez tę właśnie okoliczność. Wraz z twórcami odkopaliśmy masę archiwalnych materiałów od gry Tomb Raider I poczynając, a kończąc na Shadow of the Tomb Raider. Cez powrzucał te archiwalia na nasz fanpage na Facebooku oraz kanał YouTube. W przypadku tego ostatniego udało się przekroczyć barierę 1000 subskrybentów. Na początku omawianego roku było również głośno z powodu udostępnienia przez brytyjskiego fana Asha plików anulowanej gry Tomb Raider: 10th Anniversary Edition. Z kolei w marcu Crystalsi wydali Tomb Raider: Definitive Survivor Trilogy, czyli kompletną kolekcję trzech gier zamykającą epokę reboota.


Rok 2021 upłynął również pod znakiem reaktywacji naszej społeczności i realizacji nowych pomysłów. 7 lutego wystartowała nasza Grupa World of Tomb Raider - LaraCroft.PL na Facebooku, która zastąpiła Forum WoTR. Stało się tak, ponieważ w styczniu forum doznało potężnej awarii spowodowanej niekompatybilnością z nowszymi wersjami php. W efekcie usterki liczba użytkowników wynosząca 5 900 zmalała do 2 800, a pisanie nowych postów okazało się niemożliwe. Zdecydowaliśmy wówczas o trwałym zamknięciu forum, na którym w ciągu ponad 17 lat użytkownicy napisali 137 000 postów. Nie chcieliśmy, aby one przepadły, dlatego mimo wyłączenia możliwości zalogowania się i pisania nowych postów - pozostawiliśmy forum na pamiątkę w formie zarchiwizowanej.


Jeśli chodzi o nowość, czyli o facebookową Grupę WoTR, to w lutym funkcję moderatorów przekazaliśmy Patrycji i Krystianowi, którzy wcześniej aktywnie komentowali newsy na naszym fanpage'u. Krystian pomógł także przy Instagramie. W październiku do dwójki moderatorów dołączył trzeci - mowa o jednym z najbardziej udzielających się grupowiczów, czyli Krzyśku. "Pamiętam, ile pracy włożyliśmy w stworzenie tej grupy, było to niezłe przedsięwzięcie, a koronawirus wtedy nie pomagał" - wspomina Patrycja. "Gdy zapadła decyzja o zamknięciu Forum WoTR - które zresztą podzieliło los większości jemu podobnych - i otworzeniu grupy dyskusyjnej na Facebooku, przyjąłem to z aprobatą i zapisałem się, jak tylko pojawiła się taka możliwość" - dodaje Krzysiek. W krótkim czasie okazało się, że Grupa WoTR zyskała większe zainteresowanie i liczebność niż istniejące już wcześniej inne, nieoficjalne polskie grupy. Już po trzech miesiącach, czyli w maju, przekroczyliśmy liczbę 1 000 użytkowników.

Również w lutym pojawiła się kolejna nowość, tym razem na naszym kanale YouTube. Tymosky wraz z pomocą Autumn rozpoczęli live streamy zarówno z najnowszymi przygodami Lary, jak i tymi najstarszymi. Gościnnie uczestniczył w nich też moderator Krystian i współpracownik Kris Nephilim. Ten ostatni został w 2021 roku dwukrotnie wyróżniony - poprowadził wraz z Crystal Dynamics dwa oficjalne live streamy związane z obchodami 25-lecia serii TR. Jeśli chodzi o inne nasze niespodzianki na temat ćwierćwiecza marki, przygotowaliśmy w formie filmów na YouTubie polskie tłumaczenia cutscenek do klasycznych czterech Tomb Raiderów (tłumaczeniem zajął się Cez z pomocą Krisa Nephilim i Kyo) oraz ogromne opracowanie o Croft Manor autorstwa Krystiana.


Rok 2021 był wyjątkowy dla fanów Lary z całego świata, w tym dla polskich fanów szczególnie. Nie dostaliśmy co prawda nowej gry czy filmu, ale Polacy wreszcie doczekali się polskich przekładów archiwalnych komiksów Tomb Raider sprzed 20 lat za sprawą wydawnictwa Scream Comics. Udało się to dzięki cyklicznym mailom i telefonom Ceza, który w ten sposób zrealizował cel Bractwa Ankh wyznaczony 18 lat wcześniej. W 2021 roku nieoczekiwanie pojawiła się również książka polskiego naukowca Adama Flammy pt. "Akcja jest kobietą. Lara Croft oraz inne bohaterki gier akcji i przygodowych typu point & click z lat 1996-2018". Z kolei fani na zachodzie otrzymali książkę kucharską Lary Croft autorstwa Meagan Marie. W jubileuszowym roku content przygotowywali nie tylko twórcy, ale i fani, których projekty często przebijały te oficjalne. Wśród takich perełek nie zabrakło tych stworzonych przez artystów z Polski.

ROK 2022

28 grudnia 2022 roku obchodziliśmy 20-lecie serwisu World of Tomb Raider. Łącznie w ciągu 7 305 dni istnienia strony napisaliśmy 3 121 newsów. Oznacza to, że średnio w skali 20 lat co 2-3 dni publikowaliśmy nową wiadomość. Jeśli chodzi o sam rok 2022, to napisaliśmy dokładnie 61 newsów (w poprzednim roku było ich 144). Wyraźny spadek spowodowany był tym, że rok 2022 był bardzo ubogi w kwestii tombraiderowych nowości.

Z okazji 20-lecia serwisu WoTR przygotowaliśmy wielkie niespodzianki dla Czytelników. Życzenia dla polskich fanów Lary Croft przekazały m.in. brytyjskie aktorki głosowe Shelley Blond, Judith Gibbins i Jonell Elliott, a także polskie - Karolina Gorczyca i Kinga Suchan. Nie zabrakło życzeń od Meagan Marie z Crystal Dynamics, przedstawiciela firmy Cenega, kompozytora Petera Connelly'ego, czy też Nathana McCree, który przekazał swoją płytę na konkurs. Z okazji naszych 20-tych urodzin opublikowaliśmy redakcyjne wspomnienia założyciela strony oraz członków aktualnego składu redakcji i moderacji, a także zapowiedzieliśmy Tomb Raider Party, czyli imprezę, którą postanowiliśmy zorganizować 11 marca 2023 roku wraz z krakowskim klubem Kicz. Pomysłodawcą tego wydarzenia był Krystian, który z okazji 20-lecia serwisu przygotował także promocyjne filmiki i grafiki. Z tymi ostatnimi pomógł mu także Tymosky.


W 2022 roku dowiedzieliśmy się o wygaśnięciu praw do kolejnej ekranizacji z Alicią Vikander. W efekcie nie było wiadomo, co dalej z następnym filmem - kto go wyprodukuje i kto w nim zagra Larę Croft. W maju społeczność fanów obiegła zaskakująca wiadomość o tym, że szwedzka grupa Embracer wykupiła za bezcen od Square Enix m.in. markę Tomb Raider i studio Crystal Dynamics. W grudniu dodatkowo dowiedzieliśmy się, że to Amazon Games został nowym, światowym wydawcą gier z Larą. To wszystko jednocześnie oznaczało, że prawdopodobnie polskim wydawcą serii przestała być Cenega.


W omawianym roku o kolejnej przygodzie Lary roboczo nazwanej Tomb Raiderem 12 nadal nie wiedzieliśmy niczego więcej poza tym, że powstawał na silniku Unreal Engine 5 ponownie w studiu Crystal Dynamics. Dodajmy, że świetną ciekawostką dla fanów w 2022 roku była publikacja kanonicznego filmu animowanego Tomb Raider: The Myth of El Hawa, który odpowiedział na pytanie, co się stało z Larą po wypadku w Wielkiej Piramidzie na końcu gry Tomb Raider IV. Film stworzył brytyjski fan Ash z pomocą oryginalnego głosu z gier TR4-6, czyli Jonell Elliott.

W kwietniu 2022 roku po 16 latach zmieniliśmy serwer firmy Orion na zupełnie nowy, bardziej stabilny. Łącznie w nowe miejsce trafiło aż 21 GB danych, w tym cały serwis i zarchiwizowane Forum WoTR. W trakcie przenosin Igi, czyli admin forum, dokonał konwersji systemu plików php na zwykłe html. W efekcie tego zabiegu niekompatybilność współczesnych serwerów z dawnymi wersjami php przestała być problemem - dzięki zwykłym plikom html użytkownicy dawnego forum mogą bez problemu odczytać zarchiwizowane posty.


Jeśli chodzi o zawartość serwisu WoTR, to w 2022 roku dzięki pomocy Marty opublikowaliśmy dokładny opis i recenzję londyńskiej, interaktywnej atrakcji Tomb Raider: The Live Experience, która zadebiutowała w maju. W sierpniu z kolei jako pierwsi na świecie ujawniliśmy przykrą i jednocześnie szokującą dla wielu fanów informację o tym, że Crystal Dynamics z pomocą chińskiego studia Virtuos pracowało nad remasterem Tomb Raider Anniversary, jednak projekt ku rozpaczy fanów został anulowany. Dodajmy też, że na początku roku Cez pomógł magazynowi CD-Action w przygotowaniu trzeciego odcinka cyklu wspominkowych artykułów pt. "Tomb Raider: 25 lat agresywnej archeologii".


Ważnym wydarzeniem 2022 roku było również to, że nasza facebookowa Grupa World of Tomb Raider - LaraCroft.PL we wrześniu przekroczyła liczbę 2 000 użytkowników. Jeśli chodzi o inne cyferki, to nasz fanpage na Facebooku osiągnął liczbę 5 500 obserwujących, na Instagramie niemal 700, a nasz kanał YouTube zasubskrybowało niemal 1 100 widzów. Dziękujemy! :)

---------------------

Co przyniesie przyszłość w odniesieniu do serii Tomb Raider i serwisu WoTR? Tego jeszcze nie wiemy, ale wiemy na pewno, że będziemy z Wami, aby być częścią tej przyszłości i by tę przyszłość opisywać. W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które w ciągu 20 lat współtworzyły serwis WoTR, czytały go oraz były lub nadal są członkami społeczności WoTR - dawniej na forum i czacie, a dziś w social mediach.

Po dwudziestu latach możemy powiedzieć, że Tomb Raider, Lara Croft i WoTR to nie tylko nasze hobby - to styl życia, dzięki któremu udało się nam poznać wyjątkowych ludzi w Polsce i za granicą, stworzyć trwałe przyjaźnie i wspólnie zwiedzić świat tropem naszej bohaterki, Lary Croft. Jesteśmy bardzo ciekawi, jaka przyszłość czeka serię Tomb Raider. Niezależnie od tego, jaka ona się okaże, Lara Croft zawsze będzie towarzyszyć nam w życiu. Mamy nadzieję, że Wam również - za naszym pośrednictwem!

Naszą kronikę opisującą 20-letnią historię serwisu World of Tomb Raider najlepiej zakończą słowa naszego moderatora Krystiana, pod którymi zapewne wielu z Was może się podpisać:

"Kiedy patrzę wstecz, widzę, jak ważnym elementem mojego dorastania i rozwoju był Tomb Raider, a paliwem tego wszystkiego była właśnie społeczność skupiona wokół World of Tomb Raider. Nie mogę nie docenić, jak istotny wpływ na mnie miała ta strona. Gdyby nie ona, pewnie byłbym w jakimś stopniu inną osobą" - Krystian.

© WoTR 2023