strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



Digital Dragons 2019: kompozytor Nathan McCree odwiedził Kraków



28 maja mieliśmy okazję uczestniczyć w Digital Dragons, czyli jednym z najważniejszych wydarzeń dla twórców i pasjonatów gier wideo w Europie Środkowo-Wschodniej! Dzięki temu eventowi redakcja serwisu World of Tomb Raider miała okazję już po raz drugi spotkać kompozytora Nathana McCree - tym razem na polskiej ziemi, w Krakowie. Podczas Digital Dragons nie zabrakło rozmów na temat muzyki z pierwszych gier Tomb Raider, a także pozdrowień dla polskich fanów Lary Croft.

Digital Dragons to jedno z czołowych wydarzeń dla osób zajmujących się produkcją gier wideo, które już po raz ósmy odbyło się w Krakowie. Konferencja miała miejsce 27-28 maja w Centrum Kongresowym ICE i jak co roku przyciągnęła tłumy specjalistów, twórców oraz przedstawicieli biznesu. Miejsce to gwarantuje jedną z najlepszych okazji do wymiany swoich doświadczeń, zdobycia kontaktów czy pokazania szerszemu gronu gry swojego autorstwa.


Powód uczestnictwa redakcji WoTR w tym wydarzeniu był troszeczkę inny niż większości zgromadzonych. Otóż w tym roku Digital Dragons odwiedziła osoba, która jest bardzo dobrze znana wśród społeczności fanów Lary Croft. Nathan McCree - brytyjski kompozytor i reżyser dźwięku, twórca muzyki do trzech pierwszych części serii gier Tomb Raider oraz wydanego w tym roku albumu The Tomb Raider Suite, był jednym z czołowych gości tegorocznej konferencji. Przypomnijmy, że pod koniec 2016 roku przedstawiciele redakcji WoTR mieli okazję spotkać kompozytora w Londynie podczas koncertu (link do relacji). Teraz mogliśmy porozmawiać z twórcą "w domu" - w Polsce.

Jak to się wszystko zaczęło

28 maja w Krakowie Nathan McCree podczas swojego 40-minutowego panelu pt. "Tomb Raider - Music in Games" opowiadał o kulisach powstawania muzyki oraz analizował zmiany, jakie zaszły na przestrzeni lat w odbiorze brzmienia w grach. Na początku McCree przedstawił uczestnikom ścieżkę swojej kariery. Swoją pracę w branży muzycznej przy grach wideo rozpoczął w 1993 roku w Core Design, zaczynając tym samym swoją przygodę z panną Croft. Przygotowanie kompozycji do pierwszej części serii z 1996 roku zabrało mu cztery tygodnie, a realizacja zaledwie dwa dni. Stworzył on tym samym siedem kompozycji pociętych na mniejsze kawałki, wszystkie efekty dźwiękowe SFX, dźwięki w tle, które możemy usłyszeć przy wyciąganiu broni czy same kroki Lary. Z pewnością warto zwrócić uwagę na przyprawiającą o dreszcze muzykę, która pojawia się w momencie pierwszej walki z T-Rexem oraz bardzo dobrze zapadający w pamięć motyw główny, czyli Tomb Raider Theme.

Tomb Raider II zajął kompozytorowi prawie drugie tyle czasu co poprzednia część. Samo przygotowanie kompozycji trwało już osiem tygodni, a realizacja siedem dni, co poskutkowało zamieszczeniem w drugiej odsłonie gry aż 27 mniejszych kompozycji oraz podobnie jak poprzednio w TR1 - wszystkich efektów dźwiękowych. Kompozytor wiele uwagi poświęcił też kompozycjom wprowadzającym momenty grozy i zmieniającym atmosferę w grze, np. jak większości znane Venice Violins czy Swimming Isles.

Porównując Tomb Raider III do poprzednich części, można powiedzieć, że jest to najbardziej "udźwiękowiona" odsłona pierwszej trylogii. Przygotowanie kompozycji do Adventures of Lara Croft zabrało Nathanowi dwanaście tygodni, a ich realizacja czternaście dni, w wyniku czego w trzeciej odsłonie przygód pani archeolog mogliśmy usłyszeć aż 50 kompozycji. W TR3 kompozytor również poświęcił część swojej pracy na efekty SFX, kroki Lary, odgłosy przeciwników oraz nadaniu grze odpowiedniej atmosfery poprzez muzykę.


Z Larą na długo nie można się rozstać

Po zakończeniu pracy nad trzecią odsłoną przygód panny Croft Nathan przyznał, że praca z Larą znużyła go na tyle, iż musi odpocząć od heroiny, co poskutkowało zakończeniem współpracy z Core Design i przerzuceniem na inne projekty. Można jednak powiedzieć, że miłość do Croft nigdy się nie kończy, ponieważ nawet kompozytor nie był w stanie opuścić jej na stałe. Czy mu się to podobało, czy nie, w 2007 roku jego kompozycje w lekko zmienionej aranżacji autorstwa Troelsa Folmanna pojawiły się w Tomb Raider Anniversary, który jest remakiem pierwszej części gry wydanym z okazji 10-lecia serii. Ale to również nie koniec. Tworząc muzykę do pierwszych przygód Lary, Nathan korzystał z syntezatorów, które były dostępne w tamtym czasie i po 20 latach zamarzył o tym, by usłyszeć swoją muzykę w wykonaniu orkiestry oraz chóru. Tym samym z okazji 20-lecia serii Tomb Raider McCree zrealizował swoje marzenie i za sprawą kampanii na Kickstarterze i wsparcia wielu fanów z całego świata, wraz z Royal Philharmonic Orchestra nagrał swoją muzykę w studiu Abbey Road w Londynie. Zaowocowało to również dwoma koncertami, które odbyły się w 2016 i 2018 roku w Anglii.

Po zakończeniu panelu Nathan odpowiedział na kilka technicznych pytań zadanych przez przybyłych na wykład oraz bardzo chętnie pozował do zdjęć i rozdawał autografy. Z racji iż nasz pobyt na konferencji był spowodowany przede wszystkim obecnością kompozytora na tym wydarzeniu, po prelekcji spotkaliśmy się z nim w mniejszym gronie, by zadać kilka pytań dotyczących jego długoletniego "romansu" z panną Croft.


Jednym z ciekawszych pytań, na które odpowiedział kompozytor, było to czy chciałby kiedykolwiek wrócić do Lary i znowu nagrywać muzykę do serii Tomb Raider. Nathan powiedział, że bardzo chętnie wróciłby do heroiny i stworzył dla niej coś nowego, jednak obecna, zrestartowana Lara ma już niewiele wspólnego z tą poznaną przez niego. Niemniej seria Tomb Raider jest dla niego czymś ważnym i jeżeli byłaby taka możliwość, chętnie po raz kolejny mógłby "zagrać" dla Croft. Co ciekawe, kompozytor poruszył też kwestię, że już przed 2016 rokiem kontaktował się ze Square Enix w sprawie wydania płyty na 20-lecie serii oraz zorganizowania koncertów, jednak wówczas odzewu nie było i ostatecznie wszystko zorganizował sam.

Trzeba przyznać, że spotkanie oraz możliwość porozmawiania z osobą, która była przy narodzinach legendy gier wideo, to niesamowita przyjemność dla fanów serii. Kompozytor był bardzo zadowolony z obecności na prelekcji miłośników pani archeolog. Z tego powodu nagrał pozdrowienia dla wszystkich czytelników WoTR, które możecie zobaczyć poniżej.


Dziękujemy Nathanowi McCree za bardzo serdeczne przywitanie i zaproszenie na rozmowę po prelekcji oraz organizatorom Digital Dragons 2019 za umożliwienie uczestnictwa w tak ogromnym wydarzeniu.

Tekst i wideo: Sylwia "Autumn" Kucipera
Zdjęcia: Sylwia "Autumn" Kucipera i Tymoteusz "Taimon" Bała

© WoTR 2019