strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Przed premierą
-> Krótki opis
-> Levele
-> Dane techniczne
-> Gdzie kupić

Screeny
Rendery
Lokacje
Przeciwnicy
Bronie
Klawiszologia
Pojazdy
Solucja
Tłumaczenia
Cheaty
Okładki
Soundtrack
Times Level
Anulowany TR4 Gold


JA, SEMERKHET, KAPŁAN HORUSA OSTRZEGAM, ŻE TEN, KTO ZABIERZE AMULET, UWOLNI SETH'A. TEGO, KTÓRY U ZARANIA LUDZKOSCI KRĄŻYŁ PO ŚWIECIE W TOWARZYSTWIE SZAKALI I KTÓRY ZNÓW OPANUJE ŚWIAT.


PRZED PREMIERĄ

Adrian Smith o grze: "Tomb Raider III był dla nas bardzo interesującą grą. Tworzył go nowy zespół, pełen wspaniałych pomysłów. Ale w dalszym ciągu pracowaliśmy w ramach ograniczeń oryginalnego "Tomb Raider'a". To był rodzaj żonglerki, jako że mieliśmy wiele rzeczy, które zrobić chcieliśmy, ale nie mogliśmy. Tak więc dla nas Last Revelation jest najbardziej ekscytującą z gier Tomb Raider od czasów pierwszej z nich - pod niemal każdym względem jest to nowa gra wyłamująca się z dotychczasowej formuły. Wzięliśmy engine oryginalnej gry i wypruliśmy z niego jakieś 80%. Oczywiście zachowaliśmy podstawy - te kawałki, które działały najlepiej - ale to co zrobiliśmy pozwoliło nam pchnąć Tomb Raider'a w odmiennym kierunku. Ludzie domagali się czegoś nowego i sądzimy, że zdołaliśmy zachować równowagę."


KRÓTKI OPIS

"Powrót do korzeni", "Wszystko co najlepsze z klasycznego Tomb Raider'a", "Najlepsza część serii" - to tylko część haseł powtarzanych w zapowiedziach czwartej już odsłony Tomb Raider'a. Czy Last Revelation faktycznie jest tak wielkim objawieniem jak zapowiadano? Bez wątpienia.

Po wielu zarzutach graczy, że TR3 zupełnie zatracił klimat i z Tomb Raiderem nic wspólnego nie ma, Core Design poszło na rękę klientom i powróciło do korzeni serii, co widać już w momencie pierwszego kontaktu z grą. Po instalacji wita nas bardzo ładne menu ze świetną muzyką w tle. Jednak początkowe dwa levele to po prostu pomyłka - obowiązkowy trening podczas pierwszej przygody szesnastoletniej Lary Croft wraz z jej mentorem Wernerem Von Croy'em. Na szczęście można to potraktować jak nieco nudnawy wstęp do dalszej historii. Chwilę po treningu naszym oczom ukazuje się właściwe intro gry. I w tym momencie fani Tomb Raider'a po prostu rozpływają się w ekstazie :-). Gorący Egipt, tajemnicza klamka i Lara Croft. Oczywiście pani archeolog nie byłaby sobą, gdyby za klamkę nie pociągnęła. I właśnie przez tą jedną decyzję zaczyna się jej kolejna nieplanowana przygoda. Okazuje się, że Lady Croft uwolniła Seth'a - Boga zła - i musi go jak najszybciej powstrzymać. Jednak nie może być za łatwo - musi wyrobić się przed nadchodzącym millenium - jeśli zadanie się nie powiedzie, świat zatonie w przeróżnych plagach. Aby powstrzymać złowrogą istotę, Lara natychmiast zabiera się do roboty.

I już na początku napotykamy pierwsze zmiany w grze. Znacznie poprawiona grafika, nowe inventory oraz klimat tajemniczego Egiptu. Ale po kolei. Oprawa graficzna uległa znacznej poprawie w porównaniu do poprzednich części, ale nie zmienia to faktu, że gra oparta jest cały czas o ten sam silnik z 1996 roku! Niemniej jednak grafika jest na niezłym poziomie, więc nie ma co się czepiać. Razem ze zmianami wizualnymi poszły także zmiany dźwięku, dzięki którym w Last Revelation możemy usłyszeć zupełnie nowe kompozycje, które nie opierają się na motywach z poprzednich części jak to miało miejsce do tej pory. Ogólnie rzecz biorąc muzyka jest klimatyczna i dobrze ilustruje to co widzimy na ekranie. Wniosek jest oczywisty - udźwiękowienie także stoi na wysokim poziomie. Nowe inventory przed premierą było dość kontrowersyjną sprawą, ponieważ nikt nie wiedział jak będzie ono wyglądać, a przyzwyczajeni do 'pierścienia' fani nie chcieli rozstawać się z tym systemem. Na szczęście okazało się, że menu wcale nie odbiega od tego co widzieliśmy choćby w TR3 (mowa tutaj o menu przedmiotów, bo menu główne gry zmieniło się całkowicie) i w rzeczywistości jest spłaszczoną wersją starego systemu z dodanymi dwoma nowymi funkcjami - kombinacją przedmiotów i wyborem amunicji do poszczególnych broni.

Skoro już o broni mowa, to także tutaj nie obeszło się bez zmian. Z kilku pomysłów (bazooka, harpun) zrezygnowano, jednak na ich miejsce wprowadzono nowe, bardziej użyteczne narzędzia do obrony własnej - kuszę i rewolwer z możliwością dołączenia celownika laserowego. Trzeba przyznać, że obie nowości sprawdzają się świetnie, a w niektórych częściach gry są wręcz niezbędne do popchnięcia akcji do przodu.

Grając w poprzednie Tomb Raider'y ludzie często narzekali na zbyt duże levele, w których trzeba przebiec całą planszę tylko po to, aby wcisnąć przycisk otwierający drzwi na jej początku. W Last Revelation nie uświadczymy czegoś takiego. Poziomy są mniejsze, może nawet trochę lepiej rozplanowane i bywa nawet, że kilkakrotnie do nich powracamy. Zerwano z przechodzeniem leveli w ściśle określonej kolejności, dzięki czemu (a może raczej 'przez co') często w poszukiwaniu rozwiązania plączemy się po kompleksie kilku sąsiadujących poziomów szukając elementu, który przegapiliśmy. Jeśli chodzi o trudność to Last Revelation nie wyróżnia się spośród innych części, nie jest ani zbyt łatwy ani zbyt trudny - po prostu Tomb Raider :-)

Podsumowując, Tomb Raider - The Last Revelation zgodnie z zapowiedziami jest powrotem do korzeni i to w najlepszym możliwym stylu. Przy klasycznym klimacie przygód Lary Croft otrzymujemy przy okazji sporo nowości - poprawiona grafika, zupełnie nowa muzyka, mniejsze levele, zmienione inventory, nowe bronie i przede wszystkim ciekawa historia. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że Tomb Raider IV jest jedną z najlepszych (jeśli nie najlepszą, bo tak uważa wielu z Was) części sagi przygód Lary Croft. Tą grę trzeba mieć w swojej kolekcji.


LEVELE


Cambodia
- Angkor Watt
- Race for the Iris

Valley of the Kings
- Tomb of Seth
- Burial Chambers
- Valley of the Kings
- KV5

Karnak
- Temple of Karnak
- The great Hypostyle Hall
- Sacred Lake
- Tomb of Semerkhet
- Guardian of Semerkhet
- Desert Railroad

Alexandria
- Alexandria
- Coastal Ruins
- Catacombs
- Temple of Poseidon
- The Lost Library
- Hall of Demetrius
- Pharos, Temple of Isis
- Cleopatra's Palaces

Cairo
- City of the Dead
- Chambers of Tulun
- Citadel Gate
- Trenches
- Street Bazaar
- Citadel

Giza
- Sphinx Complex
- Underneath the Sphinx
- Menkaure's Pyramid
- Inside Menkarue's Pyramid
- The Mastabas
- The Great Pyramid
- Khufu's Queen Pyramids
- Inside the Great Pyramid
- Temple of Horus

Przedmiotów: 10, Sekretów: 8, Przeciwników: 0
Przedmiotów: 0, Sekretów: 0, Przeciwników: 0


Przedmiotów: 30, Sekretów: 5, Przeciwników: 20
Przedmiotów: 21, Sekretów: 5, Przeciwników: 7
Przedmiotów: 15, Sekretów: 3, Przeciwników: 12
Przedmiotów: 13, Sekretów: 4, Przeciwników: 4


Przedmiotów: 34, Sekretów: 4, Przeciwników: 11
Przedmiotów: 11, Sekretów: 0, Przeciwników: 6
Przedmiotów: 10, Sekretów: 0, Przeciwników: 10
Przedmiotów: 40, Sekretów: 7, Przeciwników: 14
Przedmiotów: 17, Sekretów: 3, Przeciwników: 5
Przedmiotów: 15, Sekretów: 3, Przeciwników: 15


Przedmiotów: 11, Sekretów: 1, Przeciwników: 13
Przedmiotów: 11, Sekretów: 0, Przeciwników: 3
Przedmiotów: 32, Sekretów: 4, Przeciwników: 26
Przedmiotów: 11, Sekretów: 4, Przeciwników: 12
Przedmiotów: 28, Sekretów: 3, Przeciwników: 7
Przedmiotów: 4, Sekretów: 1, Przeciwników: 3
Przedmiotów: 26, Sekretów: 0, Przeciwników: 6
Przedmiotów: 25, Sekretów: 0, Przeciwników: 14


Przedmiotów: 16, Sekretów: 1, Przeciwników: 14
Przedmiotów: 10, Sekretów: 2, Przeciwników: 6
Przedmiotów: 12, Sekretów: 1, Przeciwników: 12
Przedmiotów: 10, Sekretów: 0, Przeciwników: 5
Przedmiotów: 11, Sekretów: 1, Przeciwników: 1
Przedmiotów: 24, Sekretów: 2, Przeciwników: 6


Przedmiotów: 10, Sekretów: 1, Przeciwników: 11
Przedmiotów: 12, Sekretów: 1, Przeciwników: 27
Przedmiotów: 12, Sekretów: 1, Przeciwników: 12
Przedmiotów: 13, Sekretów: 1, Przeciwników: 13
Przedmiotów: 17, Sekretów: 1, Przeciwników: 65
Przedmiotów: 7, Sekretów: 1, Przeciwników: 15
Przedmiotów: 21, Sekretów: 1, Przeciwników: 24
Przedmiotów: 10, Sekretów: 1, Przeciwników: 23
Przedmiotów: 5, Sekretów: 0, Przeciwników: 13



DANE TECHNICZNE

Wymagania sprzętowe
- Pentium 233MHz (zalecane 266MHz)
- 16MB RAM
- CD-ROM 4x
- karta graficzna i monitor SVGA
- DirectX 6.1 (załączony)
- karta dźwiękowa zgodna z DirectX 6.1
- Do prawidłowej pracy z WinXP zalecany patch

Informacje o grze
- data premiery: 15 listopada 1999
Patche oraz demo gry dostepne w dziale download


GDZIE TO KUPIĆ?

- Tomb Raider Ultimate Edition (zestaw wszystkich TR) /2003/
- Lara-Pack (zestaw wszystkich TR)
- Kolekcja Sold-Out (ok. 39,-)
- Click! 9/2004 (8.90)
- Tomb Raider: Ultimate Edition (Premium Games) /2009/
- PlayStation Network (PS3, PSP)