Na początek - objaśnienia. Dzięki nim będziemy się lepiej rozumieć. Oto wizualny system linków do obrazków, którym będziemy się posługiwać w całej solucji:

Obóz   Dokument   Relikt   Geoskrzynka   Grobowiec   Wyzwanie 1   Wyzwanie 2   Mapa

Pojawią się też specjalnie wyróżnione fragmenty tekstu:

Podkreślenie - ważne, uniwersalne porady

Kursywa - przejście grobowca

W treści solucji pojawiają się nazwy klawiszy, które należy wcisnąć. Zastosowane przez nas symbole to domyślne przyciski z klawiatury komputera i myszki. W dziale klawiszologia znajdziesz ich odpowiedniki na padach PS3 i Xboxa 360.



I. POCZĄTEK // II. WIOSKA W GÓRACH // III. MIASTO UBOGICH // IV. PLAŻA WRAKÓW



I. POCZĄTEK



Jaskinia Szaleńca // Nadmorskie Klify // Nadbrzeżny Las // Górska Świątynia



Jaskinia Szaleńca

Po obejrzeniu scenki zacznij się huśtać, naciskając A i D. Gdy belka zacznie się palić, powtórz, aż Lara wyląduje na ziemi. Idź przez korytarz – jest tylko jeden, więc nie sposób się zgubić. Weź pochodnię ze ściany z lewej strony i ruszaj dalej. Przytrzymaj E, by podpalić beczki i skrzynki w zablokowanym przejściu. Idź dalej – pochodnia zgaśnie, ale możesz ją odpalić od wiszącego pojemnika. Wdrap się na podest po lewej i podpal materiał. Poczekaj, aż otworzy się przejście i wskocz na górę. Przygotuj się na Quick Time Event (QTE), polegający na szybkim naciskaniu na przemian A i D. Idź dalej – płynąca z góry woda zgasi pochodnię, ale wkrótce znów znajdziesz ogień. Wejdź na deski z prawej i podpal słupki owinięte materiałem, a następnie podpal płynącą skrzynkę. Wyjdź po pochyłych deskach na górę, obróć się w lewo i wskocz do klatki. Przeskocz z powrotem na platformę i popchnij skrzynię (klawisz F). Idź w kierunku otwartego przejścia i ruszaj dalej. Przeskakuj przez przepaście (Spacja). Przygotuj się na sekwencję QTE (najpierw A i D, potem F). Gdy przeskoczysz przez kolejną rozpadlinę, wspinaj się, naciskając na przemian A i D. Przygotuj się na proste QTE – w odpowiednim momencie przesuń się w lewo, a niedługo później skryj się z prawej strony.


Nadmorskie Klify

Biegnij ścieżką wzdłuż lewej ściany, po powalonym drzewie i dalej – aż do samolotu. Skocz ku konstrukcji – gdy Lara złapie się tylko jedną ręką, naciśnij E. Zacznij się wspinać – Lara może podskoczyć wyżej, jeśli naciśniesz spację. Przesuwaj się w prawo i bądź zawsze gotów nacisnąć E po przeskoku. Ruszaj dalej ścieżką, przy pomalowanych na biało deskach naciśnij Spację 2x, by Lara mogła się wspiąć. W późniejszych etapach gry podobne deski będą wskazywały miejsca, gdzie można się wspiąć. Na końcu drogi znajdziesz opuszczone obozowisko.


Nadbrzeżny Las

Idź dalej – spadniesz, ale nic na to nie możesz poradzić. W końcu dotrzesz do miejsca, gdzie Lara rozpali pierwsze ognisko – oto obóz Osłonięty Grzbiet.

Zejdź ścieżką w dół – Lara zauważy łuk. Wdrap się na budynek na wprost i skocz w prawo na skały. Wyjdź na gałąź i naciśnij D w odpowiednim momencie, by złapać łuk. Pozbieraj leżące w okolicy strzały. Na tym samym drzewie, gdzie był łuk, dostrzeżesz wiszącą czaszkę (1) – zestrzel ją, by rozpocząć wyzwanie Łowca Duchów. Pobiegaj po okolicy, by znaleźć jelenia. Gdy go zauważysz, staraj się go nie spłoszyć – przytrzymaj PPM, wyceluj w głowę i naciśnij LPM, by powalić go jednym strzałem. Podejdź do zabitego zwierzęcia, po czym wróć do obozu – jeśli nie pamiętasz, w którą stronę się udać, naciśnij Tab, by zobaczyć mapę albo Q (instynkt przetrwania), by odnaleźć wskaźnik. Przy ognisku możesz wykorzystać pierwszy punkt umiejętności. Nie warto inwestować w zbieranie amunicji – leży jej wszędzie pod dostatkiem.

Wróć do miejsca, gdzie Lara znalazła torbę Sam i rozejrzyj się – znajdziesz tam kolejną wiszącą czaszkę (2). Pozostałe czaszki (3), (4), (5) znajdziesz w lesie – wystarczy pobiegać i rozejrzeć się w miejscach zaznaczonych na mapie. Możesz zebrać ich 5 przed przejściem do następnej części tej lokacji. Jeśli tuż po zejściu ze ścieżki przy strumieniu skręcisz w prawo i wskoczysz na drewniane podwyższenia, na końcu drogi na górze znajdziesz geoskrzynkę (1). Wróć do strumienia – w starym samochodzie w drewnianej skrzyni znajdziesz dokument (1). W środku lokacji obejdź dookoła skały i wejdź po drewnianych platformach na górę, by znaleźć geoskrzynkę (2). Kolejną geoskrzynkę (3) znajdziesz tuż obok, w strumieniu, pod niewielkim wodospadem. Pamiętaj, że kiedy odkryjesz położenie znajdźki, warto zaznaczyć ją na mapie i wcisnąć Q, by odkryć jej lokalizację.

Wróć do miejsca, gdzie wisiał łuk i wejdź przez otwarte drzwi do budynku. Zejdź na dół (Shift) i ruszaj przed siebie zalanym korytarzem. Gdy wyjdziesz na powierzchnię, możesz zebrać relikt (1) – Maska Hannya - ze skrzynki z prawej strony pomieszczenia. Podpal skrzynki i beczki z lewej – w środku znajdziesz czekan, którym nie tylko będziesz mógł wyważać drzwi, ale i rozbijać drewniane skrzynki. Warto zbierać wszystko co znajdziesz – pomarańczowe owoce na krzewach, skrzynki drewniane i metalowe dla surowców i pomarańczowe dla Punktów Doświadczenia (PD), warto także polować na zwierzęta i podpalać siatki, w których znajdują się skrzynki. Wyważ zatem drzwi w pomieszczeniu, gdzie znajdował się relikt, naciskając szybko E i ruszaj dalej. Na końcu zalanego korytarza znajdziesz drabinkę z prawej strony – wskocz na nią (Spacja) i wyjdź na górę. Idź na zewnątrz.

Gdy zakończy się scenka, musisz odeprzeć atak trzech wilków, co nie powinno być kłopotliwe – czas znacznie zwalnia, gdy rzucają się na Larę. Warto cały czas trzymać napięty łuk PPM, by szybciej celować.

Odpocznij przy obozie Ruiny w Lesie. Tuż obok na prowizorycznym stole znajdziesz dokument (2). Jeśli odpalisz pochodnię od pobliskiego ognia, możesz podpalić wiszącą sieć i zebrać materiały ze skrzynki – przydadzą się do ulepszenia broni i czekana. Zejdź na dół po schodach, jeśli skręcisz w prawo, na niewielkim wzniesieniu znajdziesz geoskrzynkę (4). Bądź gotów na walkę z wilkami w każdej chwili. Te zwierzęta atakują dwójkami, a na każdego potrzeba dwa celne strzały. By uniknąć zranienia, odskocz, naciskając Shift, ale jeśli któryś z nich cię powali, przygotuj się na QTE (A i D na zmianę, a następnie F). Jeszcze dalej w prawo, pod mostem, znajduje się relikt (2) - Kobieca Maska Nou - a tuż przy jego końcu przy skałach – dokument (3). Tuż obok znajduje się wejście do grobowca.

Samolot na Bagnach (Pobrany Grobowiec – dostępny w formie DLC): Przejdź przez tunel. Strzel w latarnię, by podpalić przeszkodę i następnie dojdź do wraku samolotu. Na lewo od niego dostrzeżesz białe szmaty. Podpal je, strzelając w latarnię. Wskocz na skrzydło, które właśnie opadło i dalej prosto. Podnieś jeden z lampionów i wyceluj rzut tak, by trafić w pobliskie białe szmaty wokół drzewa. Biegnij w lewo, zeskocz i następnie wskocz do góry na podwyższenie na wprost od ciebie. Spójrz do góry, nad tobą wiszą kości oraz latarnia. Strzel do niej, by podpalić kości. Następnie wskocz na skrzynie, a z nich na drewnianą belkę, która dzięki ciężarowi Lary nieco opadnie. Podpalone kości zapalą kolejne białe szmaty. Zanim skierujesz się w stronę samolotu, wejdź do jaskini. Po chwili zobaczysz zakręt w lewo. Zapamiętaj to miejsce. W tej chwili nie masz granatnika, dzięki któremu można zniszczyć przeszkodę. Gdy go później zdobędziesz, wróć tutaj – czeka na ciebie masa skrzyń z surowcami i PD. Wróć w okolicę skrzyń i belki i skieruj się w stronę skrzydła samolotu. Dostań się na kadłub i wypatrz z niego kolejną latarnię do zestrzelenia – jest nad drewnianą pionową deską z wiszącym trupem. Zejdź na dół do podstawy deski i popchnij ją. Wskocz na kadłub samolotu – musisz podpalić zalegające skrzynie. Pobiegnij po jeden z lampionów i wyceluj tak, by wpadł przez dziurę w kadłubie. Wejdź na kadłub samolotu i doskocz do miejsca, gdzie były przed chwilą skrzynie. Wespnij się wyżej, aż dotrzesz na szczyt wysoko położonej świątyni – znajdziesz tam upragniony skarb. By wrócić, złap się liny i zjedź na dół. Wyjdź z jaskini.

Jeśli pójdziesz dalej na północ, pod mostem znajdziesz kolejną czaszkę (6). Zbierz skrzynkę leżącą w pobliżu pod skałami i przeskocz na belkę nad mostem i dalej na platformę, by znaleźć mapę skarbów. Zjedź po linie. Przejdź przez most na środku mapy i przygotuj się na walkę z wilkami. Tuż za mostem rozejrzyj się za kolejną czaszką (7), pod mostem znajdziesz jeszcze jedną czaszkę (8). Jeśli pójdziesz na zachód, na skałach na górze znajdziesz geoskrzynkę (5), a tuż przy granicy mapy na zachodzie – dokument (4) i czaszkę (9). Warto zapalić pochodnię i iść z nią na północ, do reliktu (3) – Maska Nou Oni – który znajdziesz w niewielkiej jaskini. Idź dalej ścieżką, by spotkać się z dr Whitmanem przed bramą świątyni. Tam znajdziesz trzeci obóz. Jeśli zbierałeś skrzynki po drodze, z pewnością masz już dość materiałów, by ulepszyć czekan. Jeśli nie, czeka cię bieganie po lesie w poszukiwaniu skrzynek z surowcami. Bądź zawsze gotów na kolejny atak wilków. Kiedy zbierzesz 50 sztuk surowców, wróć do ogniska przy świątyni i ulepsz czekan. Powinieneś mieć już też drugi punkt umiejętności do wykorzystania.

W pobliżu ogniska przy świątyni znajdziesz metalową skrzynię – po ulepszeniu czekana możesz ją wyważyć. Możesz też wrócić do poprzedniego obozowiska i zebrać kolejne surowce z metalowej skrzyni znajdującej się obok, zanim pomożesz Whitmanowi otworzyć przejście.

Po wejściu na schody do świątyni idź w lewo, by na końcu znaleźć kolejny dokument (5), natomiast z drugiej strony – ostatnią czaszkę (10) do wyzwania Łowca Duchów. Wróć do kołowrotu i otwórz bramę (wciskając szybko E).


Górska Świątynia

Idź za Whitmanem. Po cutscence skryj się za murkiem i poczekaj aż wrogowie przejdą dalej. Podejdź do kolejnego murku, a potem do ściany z lewej. Poczekaj, aż przeciwnik z latarką się oddali, skręć w lewo i schroń się pod drewnianym zadaszeniem z prawej strony ścieżki. Poczekaj aż wrogowie się oddalą i idź dalej, na schody, idź w prawo i schroń się pod kolejnym drewnianym zadaszeniem z prawej strony ścieżki. Przygotuj się na QTE (w odpowiednim momencie F, znów F, na przemian szybko A i D, szybko E i na końcu LPM. Kieruj się ścieżką na wschód – droga jest tylko jedna, więc nie sposób się zgubić. Po cutscence będziesz musiał zabić dwóch przeciwników, ale nie będzie to trudne ze slow-mo. Pozbieraj amunicję i przeszukaj ciała, po czym skręć w lewo i wyważ drzwi budynku. Wejdź do środka i kopnij trzy razy (F) deski, by wydostać się z drugiej strony. Kieruj się w prawo i zbieraj po drodze amunicję. Zabij przeciwnika z latarką za pomocą łuku – celuj w głowę, by mieć pewność, że zginie od razu. Wyjdź na górę i idź w prawo. Przeskocz na drugą stronę i skryj się za skrzynkami. Strzelaj do przeciwników z łuku, by nie robić hałasu. Gdy zabijesz dwóch, po drabince zacznie schodzić trzeci – zestrzel go, zanim dotrze na dół. Przeszukaj zabitych i wyjdź na górę po drabince.

Przy drabince skręć w lewo i wejdź do strumienia. Przeciśnij się przez szczelinę, a znajdziesz mapę skarbów. Wróć do drabinki i tym razem idź w prawo, wespnij się po bielonych deskach - w budynku na górze znajdziesz geoskrzynkę (1) oraz latarnię (1) do rozbicia – rozpoczyna się wyzwanie Piromania (do zaliczenia wyzwania potrzeba pięciu latarni, jednak w grze znajdziesz ich sześć). Gdy dotrzesz do obozu Górska Świątynia, odblokujesz system szybkiej podróży.

Wejdź do strumienia – po drugiej stronie zobaczysz niewielką jaskinię, będzie w niej dokument (1). Wróć do obozu – tuż nad nim na budynku dostrzeżesz latarnię (2). Wyjdź po schodach na górę. W pobliżu jest kilku przeciwników – wciśnij Q i rozejrzyj się dookoła, po czym po kolei strzelaj do nich z łuku. Obejdź budynek z lewej, by zniszczyć latarnię (3). W budynku, przed którym stali, znajdziesz na górze metalową skrzynię. Przeszukaj ciała zabitych. Wyjdź kawałek po schodach i zeskocz na półkę skalną, by zgarnąć leżącą tam geoskrzynkę (2). Jeśli znalazłeś mapę, ze zlokalizowaniem nie powinno być z tym problemu.

Na samej górze schodów wespnij się po deskach i wejdź do niewielkiego pomieszczenia. Strzel w wiszącą nad przeszkodami latarnię (4), by odblokować przejście. Idź naprzód. Tym razem możesz wykończyć przeciwnika, dusząc go – naciśnij F, a potem szybko wciskaj E, gdy podkradniesz się do niego od tyłu. Powtórz to samo na przeciwniku stojącym z lewej. Zanim wyskoczysz na górę, zdejmij z łuku kolejnych opryszków. Rozpraw się ze wszystkimi wrogami, po czym ruszaj jedyną słuszną ścieżką. Zjedź po linie. Przy ścieżce, gdzie wylądowałeś, z prawej strony znajdziesz dokument (2). Cofnij się trochę i spójrz na zachód, by zlokalizować latarnię (5). Wyjdź po bielonych deskach i dotrzyj do budynku, by zlokalizować relikt (1) – Złożony Zielony Wachlarz. Zejdź po schodach przy budynku i zbierz kolejny relikt (2) – Wachlarz Wojenny Gunbai. Wróć na górę. Jeśli pójdziesz w prawo po schodach na górę i zeskoczysz na dół do niewielkiej wiaty, znajdziesz tam jeszcze jedną latarnię (6), którą możesz zestrzelić. Idź naprzód aż do szczeliny w skale i wyjdź na górę. Wróć do miejsca, gdzie wylądowałeś po zjeździe na linie i idź schodami na południowy wschód, po czym wespnij się na górę.