I. POCZĄTEK // II. WIOSKA W GÓRACH // III. MIASTO UBOGICH // IV. PLAŻA WRAKÓW



IV. PLAŻA WRAKÓW



Plaża Wraków // Bunkier na Ścianie Klifu // Plaża Wraków
Baza Badawcza // Przełęcz // Twierdza przy Rozpadlinie
Kapliczka przy Rozpadlinie // Ziggurat przy Rozpadlinie



Plaża Wraków

Znajdźkami lepiej zająć się później, kiedy zdobędziesz lepszy łuk. Zejdź na dół, by spotkać się z przyjaciółmi. Wykorzystaj wszystkie opcje rozmowy. Kiedy skończysz rozmawiać, idź na zniszczone molo i dalej w kierunku wraku. Po drodze zniszcz minę (1) – rozpoczniesz wyzwanie Saper. Następnie przeskocz na platformę z drabinką, ale nie wychodź jeszcze na górę, tylko podejdź do przodu i zniszcz minę (2). Wdrap się na górę i przejedź po linie. Po lewej zobaczysz minę (3). Skocz ku skale i idź w prawo, aż do okienka, przez które dostaniesz się do środka. Zabij dwóch wrogów, przeskocz na drugą część wraku i idź po schodach na górę. Wyjdź po białych deskach i przesuwaj się w prawo. Obróć się ku masztowi i strzel tuż nad kotwicą, by zdobyć wielokrążek. Przejdź po maszcie w dół i zabij trzech przeciwników. W pomieszczeniu z lewej znajdziesz relikt (1) – Kałamarz z Brązowego Nefrytu. Przeszukuj skrzynki, może być w nich część broni. Przeskocz na pokład, gdzie byli przeciwnicy i wróć po linach na plażę. Gdy wrócisz, otrzymasz nowy łuk. Możesz odpocząć przy Obozie Rozbitków i ulepszyć swój sprzęt. Zejdź na plażę i zabierz geoskrzynkę (1) leżącą przy kotwicy. Idź wzdłuż plaży i zniszcz minę (4). W pobliżu pod zniszczonym molo znajdziesz geoskrzynkę (2). Kieruj się na północ i zniszcz minę (5) i zabierz leżącą przy niej geoskrzynkę (3). Idź jeszcze dalej na północ i wespnij się na skały, by odkryć kopiec (1) – rozpoczniesz wyzwanie Łupienie Kopców. Idź dalej na północ i zbierz geoskrzynkę (4) leżącą pod skałami. Skieruj się na zachód po kopiec (2). By go zdobyć, musisz przyciągnąć pływające na dole boje pod skałę, na której leży, wskoczyć na nie i wdrapać się po chropowatej ścianie. Zeskocz na dół i idź po kopiec (3) – z dostaniem się do niego nie ma problemu. Zejdź na dół do budynku, w którym znajduje się dokument (1) i wyważ drzwi od południowej strony, by się do niego dostać. W budynku obok znajdziesz kolejny dokument (2). Wyjdź na dach budynku, gdzie był dokument (2) i zabierz geoskrzynkę (5).

Ruszaj na zniszczone molo w południowo-wschodniej części plaży. Teraz możesz tworzyć mosty linowe, strzelając w chropowate skały. Wyjdź na pomost i kieruj się dalej na wschód. Jeśli skoczysz na metalowe kraty przed wiszącą skrzynią, a potem na skały i wyjdziesz do góry, znajdziesz geoskrzynkę (6). Idź na pokład wraku, na średnim poziomie znajdziesz relikt (2) – Pluszowy Króliczek, a ciut niżej relikt (3) – Zaplamiony Nefrytowy Podgłówek. Wyjdź na samą górę statku i wespnij się po żółtej drabince – podskocz, gdy zabraknie szczebli - by na górze znaleźć geoskrzynkę (7). Zjedź po linie i spójrz w prawo na wodę, by zlokalizować minę (6). Idź wzdłuż ściany po lewej i tuż za wodospadem wejdź po kamiennych stopniach, by zdobyć geoskrzynkę (8). Idź dalej wzdłuż ściany niemal do końca po geoskrzynkę (9). Gdy ją zbierzesz, obróć się i zniszcz minę (7). Idąc wzdłuż brzegu morza, dotrzyj do miny (8). Jeśli nie zabiłeś wcześniej strażników, to zaalarmuje ich to – ustrzel ich. Patrząc na północ, wyjdź po skałach z prawej strony drewnianej platformy, by zebrać geoskrzynkę (10). Drugi sposób na zdobycie tej geoskrzynki – niebawem znów trafisz na pływające boje, gdy je zobaczysz, zepchnij jedną na dół, popchnij w kierunku platformy z geoskrzynką i dzięki niej wejdź do góry.

Zeskocz z platformy i cofnij się trochę – w morzu za skałami znajduje się mina (9). Idź do budynku, gdzie byli wrogowie i obejdź go z prawej strony. Spójrz w morze i zniszcz minę (10). Nieco dalej znajdziesz kopiec (4). Wróć do miejsca, gdzie zjechałeś po linie na plażę i rozpędź się po kracie z lewej do pobielanych desek, by rozpocząć wspinaczkę. Wskocz na balkon po prawej i wyjdź na samą górę, by znaleźć relikt (4) – Kolejka.

Wdrap się na górę i zjedź po linie. Ustrzel wrogów i skocz ku skale z lewej, by zebrać geoskrzynkę (11). Przejdź przez wodę i zgarnij kolejną geoskrzynkę (12). Obejdź skały z lewej i wdrap się na górę, by zdobyć kopiec (5). Wróć na górę i wyważ drzwi w miejscu, gdzie stali wrogowie, by zwiedzić grobowiec. Tuż za drzwiami znajdziesz relikt (5) – Ukształtowany Nefrytowy Podgłówek. Gdy wdrapiesz się wyżej do pomieszczenia z płonącą beczką, tuż obok znajdziesz relikt (6) – Wytarty Portfel.

Zalany Skarbiec (Grobowiec A): Po zabraniu reliktów czeka cię przechodzenie przez niski korytarzyk. Odpocznij przy obozie, po czym wyjdź po schodach na górę i uruchom zasilanie. Zejdź na dół i włącz drugi panel, by otworzyć bramę. Przejdź w lewo, podpal słupek, do którego przymocowana jest tratwa i wejdź na nią. Zniszcz deski blokujące przejście z prawej i przyciągnij tratwę do siebie. Przeskocz na nią, by ominąć ścianę blokującą przejście. Zejdź na schody, pociągnij za ciężar, by na chwilę podnieść lampę i przeskocz na sąsiednie schody. W pomieszczeniu obok niczego nie znajdziesz, więc pociągnij tratwę jak najbliżej zanurzonej lampy, znów ją podnieś, a potem podstaw tratwę pod nią, by więcej się nie zanurzyła. Teraz możesz bezpiecznie opłynąć pomieszczenie i wyjść na schody, które widać było przez pancerną szybę. We wnęce po lewej znajdziesz skarb i mapę reliktów. Wróć do wyjścia.

Przejdź przez most, a potem przez belkę. Utwórz pomost, wbijając się w ścianę i zjedź po linie na dół. Tuż przed sobą znajdziesz dokument (3). Idź dalej przed siebie do niskiego tunelu w skale.


Bunkier na Ścianie Klifu

Po wyjściu z ciasnego tunelu zbierz geoskrzynkę (1). Utwórz pomost do ściany, zjedź po linie i przesuwaj się w prawo. Wyjdź na górę – w pomieszczeniu na ścianie z lewej znajdziesz transparent do podpalenia (1) – w ten sposób rozpoczniesz wyzwanie Poprzedni Mieszkańcy. Przejdź przez szczelinę w ścianie i ciasny korytarz. Podkradnij się do przeciwnika od tyłu i uduś go. Po prawej znajdziesz geoskrzynkę (2). Możesz zastrzelić spawaczy znajdujących się na górze z lewej i z prawej strony i strzelić w dźwig, by spuścić bombę na głowę trzem na dole. Zabij wszystkich. Stań na środku pomieszczenia i spójrz w kierunku, z którego przyszedłeś i w górę, by zlokalizować transparent (2). W pomieszczeniu naprzeciwko wejścia znajdziesz dokument (1). Idź w lewo i wyjdź na górę, rozpraw się z kolejną falą wrogów – amunicji nie powinno zabraknąć. Znów idź w lewo, przeskocz po pręcie i wespnij się do góry – czeka cię kolejna potyczka. Wyskocz na wiszącą platformę i z niej do góry. W pobliżu znajdziesz transparent (3) i geoskrzynkę (3). Przy geoskrzynce zeskocz na dół i skręć w lewo po relikt (1) – Japońską Monetę – 2 Sen. Przy ognisku znajdziesz dokument (2). Za skrzyniami z lewej znajduje się kolejna geoskrzynka (4). Spójrz do góry, na dźwigu znajduje się ledwo widoczny transparent (4). Następnie otwórz pomost i zjedź po linie. Za skałami znajdziesz geoskrzynkę (5).

Skocz ku linie i zjedź na statek. Zabij dwóch strażników i pomęcz się z wielkoludem – walka z nim to seria QTE, więc kiedy zrobisz już unik i strzelisz mu w głowę, przygotuj się na wciskanie F w odpowiednich momentach – byle nie za wcześnie, inaczej wszystko będziesz musiał zaczynać od nowa.

Kiedy zdobędziesz wciągarkę liny, szarpnij za ładunek z lewej i rozbij wejście pod pokład. Idź do przodu – w kajucie po lewej znajdziesz dokument (3). Po przejściu przez korytarz rozpraw się z dwoma przeciwnikami – jeden stoi tuż za słupem, drugi na drugiej połowie statku na dole. Zjedź po linie i ruszaj jedyną słuszną drogą. Wskocz do wody i idź naprzód. Porozmawiaj z Alexem. Z tyłu znajdziesz hak – pociągnij za niego, strzelając z łuku. Wejdź po nim po uszkodzonej drabinie i pociągnij go z powrotem. Teraz wskocz na nieuszkodzoną drabinę i wyjdź na kraty na górze. Kopnij znajdującą się tam rurę, pociągnij hak do tyłu (w przeciwną stronę niż Alex) i skocz na uszkodzoną drabinkę, po czym pociągnij hak do przodu (w stronę Alexa). Kiedy zahaczy o przeszkodę, skorzystaj ponownie w wciągarki liny, by szarpnąć go w tył.

Wokół pojawi się cała masa wrogów, chociaż przed chwilą wszędzie było pusto. Musisz uciekać – gdy skoczysz na linę, przytrzymaj E. Wróć po linach do ogniska. Skorzystaj z wciągarki, by zrzucić na dół ciężar obwiązany liną i zniszczyć podłogę przed drzwiami. Zeskocz, by znaleźć dokument (4). Wyważ drzwi i na zewnątrz skręć w prawo, otwórz przejście, korzystając z wciągarki i wejdź tam po relikt (2) – Brązowa Moneta – 100 Mon. Wróć do pomieszczenia, gdzie był pierwszy transparent przez szczelinę w zachodniej ścianie i otwórz sobie przejście, by dostać się do kolejnego reliktu (3) – Cynowa Portugalska Moneta. Za skałami znajdziesz też mapę skarbów. Stań przy słupku na krawędzi skały i utwórz pomost, by wrócić do ogniska, a potem przez korytarzyk na Plaży Wraków.
Jeśli będziesz chciał ponownie odwiedzić tę lokację, pamiętaj, że dostępne w nim ogniska są obozami dziennymi – w takim przypadku nie działa system szybkiej podróży. By ponownie zwiedzić Bunkier na Ścianie Klifu, należy wybrać Obóz Rozbitków na Plaży Wraków i stamtąd dojść do Bunkra na własną rękę.


Plaża Wraków

Rozbij ścianę z lewej i wyjdź po linie na górę. Pierwszego przeciwnika zajdź od tyłu i zabij z ukrycia. Zajmij się dwoma pozostałymi wrogami z odległości, kryjąc się za osłoną. Opuść się na poziom niżej od strony, z której przyjechałeś i zbierz geoskrzynkę (13). Obejdź skały i wróć na górę. Idź tam, gdzie poprzednio stali dwaj wrogowie. Teraz możesz zjechać po linach. Porozmawiaj z towarzyszami. Po scence możesz udać się do grobowca na plaży.

Świątynia Kapłanek (Grobowiec B): Gdy dotrzesz do głównej sali, pociągnij za kołowrót, by podnieść skrzynię i przepuścić boję, potem podejdź na pomost i szarpnij za linę. Idź w lewo na górę i kiedy drążek będzie w odpowiedniej pozycji, przeskocz na następną platformę. Strzel w linę na dole i pociągnij do siebie, a kiedy drążek odpowiednio się ustawi, przeskocz ku chropowatej ścianie. W korytarzu znajdziesz skrzynkę z mapą i częścią broni.

Wróć na plażę i udaj się w jej południowo-zachodnią stronę (za znacznikiem misji). Otwórz drzwi wciągarką i opuść kratę. Zacznij wspinać się do góry, w lewo i znów do góry. Obejdź pomieszczenie, w którym pali się czerwone światło i wespnij się na dach od wschodniej strony, by znaleźć geoskrzynkę (14). Przy pobliskim słupku strzel ku skale, by utworzyć pomost. Przejdź na drugą stronę i idź w prawo i na górę – znajdziesz tam dokument (4) i geoskrzynkę (15). Wdrap się na pobielone deski, przy których leżał dziennik, skocz na zbiornik i wyjdź na górę. Przyciągnij do siebie platformę, przeskocz na nią i powtórz operację z drugą platformą. Przeskocz dalej, wyjdź na górę i zjedź po linie. Złap za rurę i idź w prawo. Wyjdź po drabince i przeskocz na sąsiednią drabinkę w lewo. Na górze wystrzelaj grupę wrogów. Wybiegnij po bielonych deskach na wprost, złap się rury i kieruj się ku skale. Na górze zrób pomost z liny, zjedź po niej i wyjdź po skale. Skocz ku drabince. Zniszcz ścianę i biegnij jedyną słuszną drogą, kończącą się skokiem ku skale i opadnięciem do wody.


Baza Badawcza

Zeskocz do wody i zniszcz granatnikiem ścianę za sobą. Spójrz w górę i w lewo, by zniszczyć kolejną ścianę i znaleźć relikt (1) – Hełm z Dynastii Zhou. Wróć i zabierz geoskrzynkę (1) z niewielkiej wysepki z lewej. Obejdź skały i idź na górę. Przeciśnij się przez szczelinę – na wprost zauważysz pierwszy totem (1), który musisz zniszczyć do wyzwania Zabójca Słońca. Zeskocz na dół – przy obozie Laboratorium Badawcze znajdziesz dokument (1). Obu bandytów możesz zajść od tyłu i wyeliminować po cichu. Cofnij się i wyważ drzwi. Teraz możesz zestrzelić drugi totem (2). Rozpędź się przez drzwi i skocz ku okienku – w pomieszczeniu znajdziesz geoskrzynkę (2). Wróć i skocz do wody. Wejdź na podwyższenie i obróć się, by zestrzelić totem (3). Idź do końca korytarza i otwórz bramę przełącznikiem z lewej. Wejdź do środka i aktywuj windę. Wyjdź na podest z prawej i wyważ mechanizm. Wejdź do środka i wyjdź przez dziurę na wprost. Zejdź po schodach i wyważ drzwi. Wyjdź na górę – na beczce na trzecim piętrze znajdziesz dokument (2). Przywołaj windę, zejdź w dół o pół piętra i skocz ku platformie, by wyważyć kolejny mechanizm. Zejdź na 4 piętro i zniszcz widoczne w szybie windy deski. Przywołaj windę i skocz na nią od razu, by zdążyć wyskoczyć przez zrobioną dziurę. Wbij się w skałę i idź w lewo. Na końcu opuść się na platformę i zniszcz mechanizm. Zejdź na 3 piętro i skocz ku drabince, by zniszczyć ostatni mechanizm. Zejdź na dół na 1 piętro i tuż za windą spójrz w prawo do wnęki, gdzie znajdziesz totem (4). Tuż za zniszczoną ścianą znajdziesz relikt (2) – Hełm Ceremonialny. Tuż przed nim, jeśli spojrzysz za siatkę, zobaczysz totem (5). Ruszaj korytarzem przed siebie i zabij dwóch wrogów. Na końcu, jeśli skręcisz w lewo i przejdziesz nad skrzyniami, znajdziesz mapę skarbów, natomiast z prawej (też musisz przejść górą nad skrzyniami, ale zacznij od skrzynek z prawej, by rura nie blokowała skoku) – geoskrzynkę (3). Po zdobyciu ostatniej geoskrzynki, odblokowany zostaje dokument z serii Tajemnice GPS.

Biegnij dalej korytarzem do grobowca. Ostatni dokument (3) jest fabularny, więc Lara znajdzie go sama, gdy wejdzie na podwyższenie. Po scence przygotuj się na przeprawę z kolejną bandą przeciwników. Kiedy zginą, wyjdź na górę, skąd nadbiegali i ucieknij ciasnym korytarzem. Bądź gotów na wbicie się w ścianę po skoku. Wyjdź na zewnątrz, utwórz most z liny i zjedź na dół. Zabij ludzi na moście i idź na niego, skocz na półkę skalną i wjedź po linie na wieżę. Zjedź do towarzyszy i wejdź na kuter.


Przełęcz

Zrób most z liny i przejdź po nim. Idź przez ciasny korytarz. Utwórz kolejny pomost z lewej strony zawalonego mostu. Idź na górę i przez małe okienko dostań się do środka.


Twierdza przy Rozpadlinie

Idź korytarzem i poczekaj, aż gwardziści królowej sobie pójdą i zostanie tylko jeden. Rozpraw się z nim i podpal przeszkodę na północnej ścianie. Przejdź przez korytarz i przekradnij się po schodach na górę. Przekradnij się po belce na drugą stronę. Złap się krawędzi i idź w prawo, skocz ku okienku, a potem biegnij przed siebie. Zabij trzech wrogów – najłatwiej z karabinu maszynowego - i ruszaj dalej. Możesz odpocząć przy obozowisku. Biegnij dalej, wyważ drzwi i po scence skręć w lewo. Tutaj nie ma gdzie się zgubić. Po spadnięciu z mostu zabij wrogów i podejdź do przodu. Zastrzel z karabinu nacierającą grupę, wyjdź na górę po powalonej kolumnie i zabij kolejnych. Gdy podbiegniesz do góry i przeciwnicy rzucą w ciebie beczki, odsuń się i strzel w pojemniki za nimi, by wywołać wybuch. Kiedy skończysz z kolejną, ogromną falą, zniszcz przejście za pomocą strzały z liną i idź na górę.


Kapliczka przy Rozpadlinie

W pobliżu obozu Święta Sala znajdziesz relikt (1) – Urna z Kansu, tuż przed wejściem dokument (1). Wyważ drzwi. Na prawo od wejścia, pod spodem będzie relikt (2) – Waza z Ban Chiang. Na końcu pomostu z lewej – kolejny dokument (2). Wyjdź na pomost z prawej i rozsuń kraty. Wróć na lewą stronę i podnieś klatkę. Zejdź do wejścia i rozbujaj klatkę, by otworzyć przejście. Teraz zamknij kratę, poruszając mechanizm z prawej, wróć na lewą stronę i opuść klatkę. Obróć się w kierunku wejścia i wyjdź wyżej – na końcu platformy znajdziesz mapę skarbów. Wróć nad wejście, ponownie rozbujaj klatkę i skocz na nią, by dostać się na drugą stronę.

W zawalonym korytarzu na prawo od posągu królowej znajdziesz dokument (3). Wróć do drugiego korytarza po lewej stronie posągu królowej i idź aż dotrzesz do obozu Święte Przejście. Pamiętaj – to już ostatni obóz szybkiej podróży, do końca fabuły nie będziesz mógł korzystać z tej metody. System zostanie odblokowany po zakończeniu gry i wówczas ponownie będziesz mógł poruszać się po wyspie. Tuż przy obozie znajdziesz relikt (3) – Waza Satsuma. Wyważ drzwi.


Ziggurat przy Rozpadlinie

Biegnij przez most i po scence udaj się do korytarza z lewej. Utwórz most z liny do skał i kieruj się w prawo. Z prawej strony znajdziesz kolejną skałę do wspinaczki. Wyjdź na górę, stań przy bramie i rozbujaj dzwon. Z lewej znajdziesz miejsce, gdzie można się wspiąć. Utwórz most z liny, strzelając do nowego dzwonu znajdującego się z tyłu na górze. Jedź do niego, złap się belki, przejdź na jej koniec i skacz na platformę w lewo. Idź do końca pomostu, a po przeskoku na deski, które się zawalą, wbij się w ścianę. Wyjdź do góry, utwórz most z liny, przejdź po nim i kieruj się w lewo. Opuść się na dół (Shift) i wbij w ścianę (E i znów E, by złapać równowagę). Teraz przesuwaj się w prawo i wejdź do środka – znajdziesz kolejny obóz. Wejdź do kolejnego pomieszczenia, złap się drążka i zacznij wspinać się na górę.

Skręć w prawo i rozpraw się z przeciwnikami. Po scence wyjdź na górę i zabij kolejną falę. Po kolejnej scence przeskocz na drugą stronę i przygotuj się na walkę z bossem i kilka sekwencji QTE. Stosuj uniki Shift i strzelaj mu w plecy – najlepiej z karabinu, a potem wykończ, wciskając w odpowiednich momentach F. Wkrótce dookoła zaczną pojawiać się pomocnicy bossa – zabijaj ich, by nie przeszkadzali, jednocześnie staraj się unikać ciosów i od razu kontratakować bossa po uniku, gdy odwróci się plecami – to jego słaby punkt. Kiedy straci hełm, strzelaj w głowę i korzystaj z okazji, by go wykończyć (w odpowiednim momencie F i na końcu szybko E).

Gdy go pokonasz, idź do nowo otwartego przejścia i przygotuj się na nową sekwencję QTE: Strzel, potem w odpowiednim momencie F, szybko E. Gdy zdobędziesz dwa pistolety, nie zastanawiaj się – strzelaj, inaczej zginiesz.

Gratulacje – to już koniec!


Therionee
© WoTR 2013