strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

MARZEC 2024



26 marca 2024, by Cez
Nowy Tomb Raider Experience powstanie w USA
Pod koniec tego roku w Stanach Zjednoczonych zostanie otwarta oficjalna, interaktywna atrakcja o nazwie The Tomb Raider Experience Seattle: Escape from The Temple of Fire. To efekt współpracy studia Crystal Dynamics i firmy Hourglass Attractions. Oficjalną stronę tego przedsięwzięcia możecie znaleźć tutaj.

W latach 2022-23 w Londynie można było korzystać z Tomb Raider: The Live Experience, czyli interaktywnej atrakcji autorstwa firmy Little Lion Entertainment, która łączyła w sobie elementy escape roomu, teatru oraz toru przeszkód. W czwartym kwartale tego roku na zachodnim wybrzeżu USA w Seattle zostanie otwarta analogiczna atrakcja. Z udostępnionych informacji wynika, że w jednej, około 90-minutowej rozgrywce będzie mogło wziąć udział do 30 uczestników podzielonych na drużyny liczące od 1 do 10 członków.


W oficjalnej notce prasowej czytamy, że TR Experience Seattle będzie wyjątkowym doświadczeniem, w którym odważni poszukiwacze przygód dołączą do Lary Croft podczas eksploracji tajemniczej świątyni wyłaniającej się z wulkanu. Uczestnicy pomogą Larze ochronić niebezpieczny artefakt ukryty w jej starożytnych murach. Przygoda rozgrywająca się w Chile w Ameryce Południowej będzie polegała na zbadaniu antycznej świątyni, szukaniu wskazówek i rozwiązywaniu zagadek. Jednocześnie gracze nie będą mogli dać się złapać przez firmę Natla Technologies, znaną choćby z gry Tomb Raider I. Uwaga! Podczas zabawy okaże się, że coś jeszcze bardziej niebezpiecznego niż źli naukowcy może mieszkać w tych zapomnianych korytarzach - coś ogromnego, ognistego... i głodnego.


Twórcy udostępnili widoczny wyżej wstępny projekt atrakcji, a także logo wraz z renderem Lary Croft, który w lutym został ujawniony na oficjalnej, światowej stronie serii Tomb Raider. Po więcej informacji na temat dawnych interaktywnych atrakcji ze słynną archeolożką odsyłamy do naszego działu Parki rozrywki.

   


19 marca 2024, by Cez
Grupa Embracer sprzedała twórców remasterów
Szwedzka korporacja Embracer Group sprzedała za kwotę 247 milionów dolarów firmę Saber Interactive, która odpowiada za wyprodukowanie m.in. zestawu Tomb Raider I-III Remastered. Zakupu dokonała firma Beacon Interactive, kontrolowana przez współzałożyciela Saber Matthew Karcha. W efekcie Saber stanie się niezależne i będzie nadal kontynuować tworzenie rozpoczętych już gier. Z kolei wydawca remasterów, czyli Aspyr Media, pozostał w rękach Szwedów.


Kilka tygodni temu informowaliśmy o tym, że Embracer Group przymierza się do sprzedaży Saber Interactive za kwotę ok. 500 milionów dolarów. Ostateczna suma jest o połowę mniejsza, choć nadal imponuje, biorąc pod uwagę fakt, że w 2022 roku Embracer zapłaciło jedynie 300 mln dolarów za zakup od Square Enix m.in. studia Crystal Dynamics i Eidos Montréal wraz z wieloma markami. Dlaczego szwedzki gigant sprzedał Saber? Spekuluje się, że korporacja obecnie szuka oszczędności, po tym jak do skutku nie doszła oczekiwana przez nią transakcja z Saudyjczykami warta 2 miliardy dolarów. Grupa Embracer kupiła Saber w 2020 roku za 525 mln dolarów, więc wygląda na to, że teraz postanowiła część środków odzyskać.

Uniezależniona firma Saber Interactive już ogłosiła, że będzie kontynuować tworzenie takich gier jak Jurassic Park: Survival czy remake Star Wars: Knights of the Old Republic. Miejmy nadzieję, że studio zajmie się również kontynuacją remasterów serii Tomb Raider.

   


12 marca 2024, by Cez
Pierwszy patch do remasterów jest dostępny
Długo oczekiwany, opóźniony patch do pakietu Tomb Raider I-III Remastered jest od dziś dostępny na wszystkich platformach. Twórcy z Saber Interactive wprowadzili zmiany kluczowe, a także kosmetyczne. Wciąż niestety patch nie uwzględnia poprawek w polskim tłumaczeniu gier.

Twórcy remasterów wypuścili pierwszego patcha, na którego gracze czekali od kilku tygodni. Przykładowo dodano brakujące tekstu HD, zaktualizowano tekstury pod drabinami, aby nie wpływały już na ruch kamery, czy też zaktualizowano oświetlenie w niektórych słabo oświetlonych obszarach. Słabo widoczne znajdźki stały się lepiej widoczne, a opcjonalną ikonkę wykrzyknika zmieniono na widoczną na screenie rączkę.


Sporo się zmieniło w grze Tomb Raider I, gdzie dodano prześwity w "sufitach", a czasem całkowicie usunięto zadaszenie jak np. w jednej z komnat w Pałacu Midasa. W Zaginionej Dolinie dodano efekt płynącej wody, którego wcześniej w zremasterowanej wersji brakowało. W grze Tomb Raider III bagna i ruchome piaski ponownie delikatnie się poruszają. Twórcy poprawili też błąd, przez którego nie można było dostać się do ukrytego, bonusowego levelu All Hallows. Ważne poprawki dotyczą też trybu fotograficznego. Na konsolach wybrane ustawienia nie są już resetowane na pełnym ekranie. Twórcy dodali też bardzo przydatne narzędzie - w trybie photo mode po naciśnięciu jednocześnie obu spustów możemy od teraz zmieniać pozycję Lary i ją obracać.

Kolejne zmiany zostaną wprowadzone w następnej aktualizacji. Miejmy nadzieję, że doczekamy się wówczas obiecanych poprawek polskiego tłumaczenia. W dzisiejszym patchu niestety ich zabrakło.

   


11 marca 2024, by Cez
Książka "Jak powstawał Tomb Raider" trafi do...
...Sabiny i Radosława, gratulujemy! Mowa o naszym konkursie związanym z najnowszą publikacją Wydawnictwa Open Beta, opowiadającej o kulisach powstawania pierwszych dwóch gier z serii Tomb Raider. Tutaj możecie zobaczyć więcej nadesłanych screenów >> klik!


Przypomnijmy, że zadanie konkursowe polegało na przesłaniu od jednego do maksymalnie trzech zabawnych screenów wykonanych w grach z pakietu Tomb Raider I-III Remastered. Screeny mogły zawierać dodatkowy dymek/dymki z tekstem w języku polskim. Powyżej widzicie zwycięską pracę Sabiny Wilczek, która otrzyma książkę "Jak powstawał Tomb Raider". Taka sama nagroda powędruje do Radosława Głowniaka, którego screena publikujemy poniżej.


Książka "Jak powstawał Tomb Raider" to opowieść o narodzinach fenomenu tej serii. Daryl Baxter oddaje w swojej publikacji głos zespołowi, który był zaangażowany w tworzenie dwóch pierwszych gier z serii, by następnie odejść i pozostawić Larę nowej ekipie. O swoim wkładzie w ten wyjątkowy cykl opowiadają projektanci, animatorzy, muzycy i… sama Lara, a właściwie aktorki, które użyczały jej głosu. Polska edycja "Jak powstawał Tomb Raider" liczy 176 stron, w tym 24 kolorowych. Książkę możecie zamówić np. w księgarni internetowej Wydawnictwa Open Beta >> klik!

   


8 marca 2024, by Cez
Premiera książki "Jak powstawał Tomb Raider"
Zgodnie z zapowiedzią w Dzień Kobiet zadebiutowało polskie wydanie książki Daryla Baxtera pt. "Jak powstawał Tomb Raider", opowiadającej o początkach słynnej serii. Za tytuł odpowiada Wydawnictwo Open Beta, które dwóm Czytelnikom serwisu WoTR przekaże po jednym egzemplarzu tej książki. Informację o konkursie znajdziecie w newsie z 4 marca.

"Jak powstawał Tomb Raider" to polska edycja wydanej w 2021 roku książki "The Making of Tomb Raider" (link do archiwalnego newsa). Daryl Baxter, który prywatnie jest fanem Lary Croft, a zawodowo dziennikarzem, oddaje w swojej książce głos zespołowi, który był zaangażowany w tworzenie dwóch pierwszych gier z serii. W publikacji znajdziecie rozmowy m.in. z Jeremym Heath-Smithem, Gavinem Rummerym, Paulem Dauglasem, Heather Stevens (dawniej Gibson), Shelley Blond, Judith Gibbins, Susie Hamilton, czy z Nathanem McCree. Autor skontaktował się również z twórcą postaci Lary, czyli z Tobym Gardem, ale ten nie zgodził się na wywiad.


Polska edycja "Jak powstawał Tomb Raider" liczy 176 stron, w tym 24 kolorowych. Ostateczna okładka uległa modyfikacji - zmieniło się logo oraz dodana została informacja o nieoficjalnym charakterze publikacji. To, co się nie zmieniło, to ilustracja z Larą i T-Rexem stworzona przez artystkę i fankę panny Croft, Innę Vjuzhaninę. Za tłumaczenie odpowiada Kuba Florian Stolarz. Publikację można zamówić np. w księgarni internetowej Wydawnictwa Open Beta >> klik! Cena detaliczna wynosi 57,99 zł, jednak obecnie można skorzystać z promocji i zapłacić 35,99 zł.

Na koniec dodajmy, że autor książki, czyli Daryl Baxter, wkrótce zamierza wydać w Wielkiej Brytanii część drugą. Prawdopodobnie nastąpi to latem tego roku. Czy drugi tom o historii serii Tomb Raider również zostanie przetłumaczony na język polski? Mamy taką nadzieję, ale w chwili obecnej wydawca tego nie potwierdza.

   


6 marca 2024, by Krystian
Tomb Raider Party: w maju zapraszamy do Krakowa!
Udało się! Po tym jak marcowy termin musieliśmy odwołać, wreszcie mamy dla Was dobrą wiadomość! Nadchodzi druga edycja Tomb Raider Party! W sobotę 18 maja spotykamy się z Wami w Krakowie, a dokładnie w Disco Club (ul. Bracka 4)! Impreza będzie nie tylko okazją do wspólnego potańczenia do najlepszych imprezowych oraz tombraiderowych kawałków, ale także - a może przede wszystkim - okazją do poznania innych "tombraiderowców" z Polski!

Oczywiście nie zabraknie również pamiątek, które przygotujemy dla pięćdziesięciu pierwszych osób. Z kolei przy barze będziecie mogli tego dnia spróbować kilku pozycji, które będą nosić nazwy związane z serią Tomb Raider. Jakie? Na razie nie zdradzamy ;)


Identycznie jak w zeszłym roku w dniu imprezy w godzinach popołudniowych zabierzemy Was w ramach integracji na tematyczny spacer, którego motywem przewodnim będą tajemnicze pochówki, grobowce i cmentarze Krakowa. Usłyszycie o kilku historycznych miejscach, z których część już nie istnieje, poznacie tajemnice krakowskich kopców i pradawnych miejsc kultu, a także dowiecie się nieco o życiu w średniowiecznym Krakowie.

Więcej szczegółów już niebawem! Nie zapomnijcie dołączyć do wydarzenia na Facebooku, aby nie przegapić aktualizacji! Jeśli się wahacie, to zobaczcie jak świetnie bawiliśmy się podczas pierwszego Tomb Raider Party dokładnie rok temu - relacja oraz wideo.

   


4 marca 2024, by Cez
Wygraj książkę "Jak powstawał Tomb Raider"!
Już 8 marca odbędzie się premiera polskiego przekładu książki Daryla Baxtera pt. "Jak powstawał Tomb Raider", więc pora na konkurs! Wydawnictwo Open Beta postanowiło nagrodzić dwie osoby, które najbardziej nas… rozśmieszą! Co trzeba zrobić? Skorzystać z genialnego trybu fotograficznego w Tomb Raider I-III Remastered, wybrać odpowiedni moment, pozę oraz minę Lary i... gotowe! Na Wasze zabawne screeny czekamy do najbliższej soboty włącznie. Szczegóły znajdziecie w poniższym regulaminie. Więcej na temat książki przeczytacie tutaj.


Regulamin konkursu:

1. W konkursie może wziąć udział każdy z wyjątkiem jurorów serwisu World of Tomb Raider. Jurorami są redaktorzy serwisu WoTR oraz moderatorzy Grupy World of Tomb Raider - LaraCroft.PL.

2. W konkursie przewidziano następujące nagrody: dwa polskie, papierowe wydania książki "Jak powstawał Tomb Raider" Daryla Baxtera. Sponsorem nagród jest Wydawnictwo Open Beta.

3. Aby wziąć udział w konkursie, należy na naszego maila redakcjawotr@gmail.com przesłać w formie pliku JPG lub PNG od jednego do maksymalnie trzech zabawnych screenów wykonanych w grach z pakietu Tomb Raider I-III Remastered. Screeny mogą zawierać dodatkowy dymek/dymki z tekstem w języku polskim. Zabronione jest przesłanie screenów wcześniej gdziekolwiek opublikowanych i nie swojego autorstwa. W temacie maila należy wpisać "Konkurs książkowy", a w treści swoje imię i nazwisko.

4. Konkurs trwa od 4 do 9 marca 2024 roku do godziny 23:59. Po upływie tego terminu jury wybierze dwa najzabawniejsze screeny i wyłoni w ten sposób dwóch zwycięzców. Nagrody zostaną wysłane do laureatów bezpośrednio przez Wydawnictwo Open Beta.

5. Uczestnik konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (zgodnie z Ust. z dn. 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych - Dz. U. Nr 101/2002, poz. 926 z późn. zm. i zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. - Dz. U. UE L 119 z 2016 r., str.1-88) przez World of Tomb Raider wyłącznie na potrzeby przeprowadzenia konkursu. Uczestnik wyraża również zgodę na publikację swojego imienia i nazwiska, jeśli okaże się zwycięzcą.

   


2 marca 2024, by Cez
Patch do remasterów opóźniony, Saber do sprzedania
Obiecany patch do pakietu Tomb Raider I-III Remastered nie pojawił się na przełomie lutego i marca - prawdopodobnie zaliczy kilkutygodniowe opóźnienie - poinformował wydawca Aspyr Media. Nad poprawkami pracuje studio Saber Interactive, które według niepotwierdzonych jeszcze informacji, wkrótce ma zostać sprzedane niezależnym inwestorom. Czy wpłynie to na remastery?

Pierwsza łatka do remasterów, zawierająca kluczowe zmiany, w tym także poprawki polskiego tłumaczenia, miała zadebiutować około piętnastu dni po premierze, czyli na przełomie lutego i marca. Już pod koniec lutego fanów serii obiegła wiadomość o tym, że platforma Epic Games Store dziwnym trafem dysponuje nowszą wersją gry, zawierającą wiele poprawek. Pojawiło się podejrzenie, że gracze Epic jako pierwsi otrzymali obiecanego patcha. Wydawca Aspyr Media wyprowadził wszystkich z błędu - wspomniana platforma w wyniku nieporozumienia otrzymała niekompletnego patcha, który został już usunięty. W efekcie remastery na platformie Epic zaliczyły downgrade i teraz zawierają te same błędy co wersje na Steamie, GOG i konsolach. Sytuacja dziwna, bo gracze Epic są teraz bardzo tym faktem zaskoczeni.


"Obecnie pracujemy nad pierwszą aktualizacją, która pojawi się w ciągu najbliższych kilku tygodni. Doceniamy waszą cierpliwość, ponieważ chcemy mieć pewność, że jakość zaspokaja potrzeby i oczekiwania naszej społeczności. W odniesieniu do wersji Epic Games Store... Deweloperski build z niekompletnymi zasobami był dostępny do pobrania w Epic Games Store. Ta zawartość zawierała materiały nadal opracowywane, które nie reprezentują naszych ostatecznych oczekiwań jakościowych. Poprawiliśmy ten build, aby był zgodny z wersją Steam" - czytamy w komunikacie Aspyr Media.

Patcha przygotowuje to samo studio, które odpowiada za stworzenie Tomb Raider I-III Remastered, czyli Saber Interactive. Z firmą tą także jest związana zaskakująca wiadomość. Jak wiadomo, zarówno Saber, Aspyr jak i Crystal Dynamics należą do szwedzkiej grupy Embracer, a według doniesień agencji Bloomberg Szwedzi zamierzają sprzedać Saber Interactive prywatnym inwestorom za kwotę 500 mln dolarów. To spora kwota, kiedy weźmiemy pod uwagę, że w 2022 roku Embracer zapłaciło jedynie 300 mln dolarów za zakup od Square Enix m.in. studia Crystal Dynamics i Eidos Montréal wraz z wieloma markami. Spekuluje się, że Szwedzi obecnie szukają oszczędności, po tym jak do skutku nie doszła oczekiwana przez nich transakcja z Saudyjczykami warta 2 miliardy dolarów. Grupa Embracer kupiła Saber w 2020 roku za 525 mln dolarów, więc wygląda to tak, jakby chcieli teraz te środki odzyskać.

Agencja Bloomberg sugeruje, że w wyniku sprzedaży firma Saber stałaby się całkowicie niezależna, a projekty już rozpoczęte, takie jak remake kultowej gry Star Wars: Knights of the Old Republic, miałyby być niezagrożone. Nasuwa się pytanie, czy sprzedana będzie również firma Aspyr, która według struktury grupy Embracer wchodzi w skład Saber. W chwili obecnej nie wiadomo, czy uniezależnienie się twórców remasterów wpłynie w jakikolwiek sposób na ewentualną, dotąd niepotwierdzoną, kontynuację kolejnych remasterów.