strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Przed premierą
-> Krótki opis
-> Levele
-> Postacie
-> Dane techniczne
-> Gdzie kupić

Screeny
Rendery
Lokacje
Przeciwnicy
Bronie
Klawiszologia
Solucja
Tłumaczenia
Cheaty
Okładki
Soundtrack
TR i Windows XP
Dźwięk w wersji SoldOut


Tomb Raider jest grą kultową uważaną przez wiele osób za najlepszą część serii. W sprzedaży pojawił się on na przełomie listopada i grudnia 1996 roku i od razu zdobył szczyty list przebojów, wyciągając zarazem Eidos Interactive i Core Design z ogromnych problemów finansowych. Dodatkowym atutem gry była jej bohaterka. Lara Croft razem z grą ze swoim udziałem podbiła serca graczy na całym świecie stając się najseksowniejszą postacią w historii elektronicznej rozrywki. Tomb Raider zapoczątkował wysyp gier TPP, jednak żaden konkurencyjny produkt nie sięgał do stóp Larze. TR jest grą legendarną, która na zawsze wpisała się do historii najlepszych gier komputerowych.


PRZED PREMIERĄ


"W Fade To Black podążała śladami Conrada Harta, w pracującym w wysokiej rozdzielczości Tomb Raider śledzi w podobny sposób poczynania Lary Croft. Jej animacja składa się z ponad 2000 klatek. Lokacje nie są płaskie jak w grze Delphine - Lara może po schodach wbiegać na wyższe poziomy. Oprócz tego akcja nie rozgrywa się wyłącznie w sterylnych korytarzach, lecz w przestronnych jaskiniach a jeśli już w korytarzach to są one cieniowane w bardzo naturalny sposób. Lara zmuszona jest niestety strzelać do zwierząt; wszystkie potwory zbudowane zostały z dużej ilości wielokątów i w ogóle nie wyglądają "kanciaście". Słowem - graficznie Tomb Raider wydaje się lepszy od Fade To Black, natomiast wciąż nie wiadomo jak będzie z dynamiką oraz fabułą."

Pierwsza w polskiej prasie wzmianka o TR - SS #36

Ciekawostka: na screenie powyżej jest wspomniany w tekście przeciwnik, który nie wykazuje żadnych objawów "kanciastości" ;-) Oczywiście w 1996 był on bardzo krągły jednak dziś gra z takimi postaciami wyglądałaby co najmniej zabawnie...


KRÓTKI OPIS


Tomb Raider był grą przełomową. Zapoczątkował nową erę w historii gier komputerowych. Erę wielkich, pięknych, szczegółowo dopracowanych wirtualnych światów, erę gier TPP... Można by jeszcze długo wymieniać.

W pierwszej częsci sagi Lara zabiera nas m.in. do Egiptu i na Atlantydę na wyprawę pełną przygód, ciekawych rozwiązań technicznych i najeżoną pułapkami na które trzeba szczególnie uważać. Co ciekawe, w TR1 wrogami są tylko zwierzęta i różne stwory (wyjątkiem są trzy osoby Pierre, Larson oraz Natla o których więcej w sekcji "postacie"), jednak ich pokonanie często nie należy do najprostszych czynności.

Światowej klasy podróżniczka, Lara Croft właśnie promuje swoją kolejną książkę "Lara miażdży Wielką Stopę", kiedy podchodzi do niej młody mężczyzna - Larson proponując "wideokonferencję" z pewną businesswoman. Natla, bo tak brzmi jej imię, składa Larze propozycję odszukania starożytnego artefaktu - Scionu. Oczywiście nie za darmo. "Możesz wyjechać jutro. Masz czas?".

Lara niestety już na samym początku wyprawy traci przewodnika, który miał jej towarzyszyć - został zagryziony przez wilki, które pani archeolog... no cóż, powiedzmy, że Geenpeace nie byłby zachwycony tym co zrobiła ;-). Jak już było napisane, podczas gry Croft'ówna odwiedza wiele tajemniczych miejsc, m.in. Peru, Egipt i Atlantydę. Podróżując dowiaduje się, że Scion tak naprawdę składa się nie z jednej, ale z trzech części. Podczas rozgrywki napotkamy także niespodziewane zwroty akcji (Natla przestaje "lubić" Larę) i wiele zagadek, których poziom trudności rośnie razem z ilością przebytych leveli. Czy mimo wielu przeszkód Larze Croft uda się ocalić świat przed złowrogimi zamiarami Natli?


LEVELE


Peru
- Caves
- City of Vilcabamba
- Lost Valley
- Tomb of Qualopec

The Monastery
- St. Francis' Folly
- Colosseum
- Palace Midas
- Cistern
- Tomb of Tihocan

Egypt
- City of Khamoon
- Obelisk of Khamoon
- Sanctuary of Scion

The Lost World
- Natla's Mines
- Atlantis
- The Great Pyramid

Przedmiotów - 7, Sekretów - 3, Przeciwników - 14
Przedmiotów - 13, Sekretów - 3, Przeciwników - 29
Przedmiotów - 16, Sekretów - 5, Przeciwników - 13
Przedmiotów - 7, Sekretów - 3, Przeciwników - 7


Przedmiotów - 19, Sekretów - 4, Przeciwników - 21
Przedmiotów - 14, Sekretów - 3, Przeciwników - 26
Przedmiotów - 23, Sekretów - 3, Przeciwników - 43
Przedmiotów - 28, Sekretów - 3, Przeciwników - 34
Przedmiotów - 26, Sekretów - 2, Przeciwników - 17


Przedmiotów - 24, Sekretów - 3, Przeciwników - 14
Przedmiotów - 24, Sekretów - 3, Przeciwników - 14
Przedmiotów - 28, Sekretów - 1, Przeciwników - 15


Przedmiotów - 26, Sekretów - 3, Przeciwników - 3
Przedmiotów - 43, Sekretów - 3, Przeciwników - 26
Przedmiotów - 30, Sekretów - 3, Przeciwników - 3



POSTACIE


Natla
Jedna z władczyń mitycznej Atlantydy (sic!) jest zleceniodawcą poszukiwań Scionu. Potrzebuje go ponieważ tylko ten tajemniczy artefakt może przywrócić jej dawną moc, dzięki której będzie mogła wprowadzić w życie swój plan z przed tysięcy lat, który ma na celu zawładnięcie światem poprzez stworzenie ludobójczych potworów. Gdy już zdobywa to czego pragnie (a przynajmniej tak się jej wydaje) nakazuje swoim gorylom zabić Larę.


Pierre
Pierre jest pomocnikiem Natli. Podczas gry kilkakrotnie da nam się we znaki ostrzeliwując Larę i uciekając przed nabojami. Na szczęście w końcu polegnie. Mimo, że to pierwszy Tomb Raider, bohaterka poznała Pierre'a dużo wcześniej (pokazano to w Chronicles).




Larson
Larson, głupek w czerwonej koszulce, podobnie jak jego przyjaciel Pierre jest pomocnikiem Natli. Niestety także on nie przeżył jednego ze spotkań z Larą. Ale nic dziwnego, w końcu żeby sprawnie obsłużyć pistolet trzeba mieć mózg, prawda? Jego intelekt został dobrze zobrazowany w "Chronicles": "Koń kopnął cię w twarz, więc mózg nie działa prawidłowo, tak?" To chyba najmądrzejsze słowa Pierre'a w całym jego życiu ;-)



DANE TECHNICZNE


Wymagania sprzętowe
- MS DOS 5.0 (lub prawidłowo skonfigurowany tryb DOS w Windowsie)
- Pentium 60MHz (zalecane 90)
- 8MB RAM
- 20MB HDD
- CD-ROM 2x
- karta graficzna i monitor SVGA
- karta dźwiękowa
- Gra nie obsługuje Win XP!

Informacje o grze
- data premiery: 25.10.1996 (Sega Saturn), 14.11.1996 (PC i PSX)

Patche oraz demo gry dostepne w dziale download

Patch pozwalający ominąć błąd w wersji z Ultimate Edition 2009 (zainstalować kiedy gra zamiast przejść do kolejnego levelu, wczyta znów City of Vilcabamba).


GDZIE TO KUPIĆ?


- Tomb Raider Ultimate Edition (zestaw wszystkich TR) /2003/
- Lara-Pack (zestaw wszystkich TR)
- Kolekcja Sold-Out (ok. 39,-)
- Pełna wersja gry dołączona była do 72. numeru CD-Action
- Tomb Raider: Ultimate Edition (Premium Games) /2009/