strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Przed premierą
-> Krótki opis
-> Levele
-> Dane techniczne
-> Gdzie kupić

Screeny
Rendery
Lokacje
Przeciwnicy
Bronie
Klawiszologia
Pojazdy
Dom Lary
Solucja
Tłumaczenia
Cheaty
Okładki
Soundtrack

REMASTERY TR1-3


"Oto wariacka podróż dookoła świata w poszukiwaniu starożytnych kamieni, które zmieniają ludzi w oszalałe mutanty. Nie, nie - to nie jest kolejne tournee Micka Jaggera i Keitha Richardsa, ale trzeci odcinek przygód panny Croft."
Chris Buxton


"Przed wieloma milionami lat, meteor przedarł się przez ziemską atmosferę i uderzył w grunt w ciepłych wówczas strefach Antarktyki..." - tak wita nas trzecia już część sagi opowiadającej o przygodach dzielnej pani archeolog. A co to ma wspólnego z samą grą? Otóż właśnie wspomnianego meteorytu będzie tym razem poszukiwała Lara Croft. Dopiero gdy go odnajdzie, dowie się, że cały meteoryt składa się z czterech części (a właściwie z pięciu, ale o tym w TR3 Gold), no a jeśli już sprawę się zaczęło to wypadałoby ją dokończyć. Wychodząc z tego założenia Lara przedłużyła nieco swoją wyprawę.

Tomb Raider III Adventures of Lara Croft jest pierwszym (i ostatnim) Tomb Raider'em, którego można przechodzić na wiele sposobów, a to dzięki nieliniowości fabuły. Grafika w stosunku do poprzednich części została poprawiona, jednak bez rewolucji - to nadal ten sam engine. Jeśli chodzi o dźwięk, to podkład muzyczny jest celujący. Świetna, często długa, klimatyczna muzyka idealnie wpada w ucho. Niestety tym razem soundtracku nie da się odtworzyć w zwykłym czytniku CD, ale jest to po prostu wynik wdrażania nowych technik nagrywania gier na płytki.

Prasa na TR III zareagowała nieźle (SS - 9/10).


PRZED PREMIERĄ


Przed premierą "Tomb Raider III" był hucznie zapowiadany jako rewolucja w serii. Miała być super genialna grafika, ekstra dźwięki itd. ogólnie mówiąc - rewolucja. Poza tym spółka Eidos & Core groziła, że gra ukaże się wyłącznie na PSX. Na szczęście po prośbach i groźbach graczy gra została tradycyjnie wydana na dwie platformy (PSX i PC CD).

Wróćmy jednak do owej "rewolucji". W grudniu (tradycyjny miesiąc premiery i największego "brania" TR) okazało się jednak, że owszem poprawiono grafikę, dodano trochę efektów, poprawiono dźwięk, ale rewolucją tych zabiegów nazwać nie można...


KRÓTKI OPIS


Jak już wspomniałem we wstępie, Lara po pewnych odkryciach zmuszona była nieco przedłużyć swoją wyprawę w poszukiwaniu meteorytu, który tysiące lat temu uderzył w Ziemię. Jak się okazało po odnalezieniu Infada Stone, skała, która uderzyła w naszą planetę była znacznie większa a wszystkie jej części (w tej grze cztery, a piąta w Lost Artefact) zostały rozwiezione po całym świecie. W pogoni za tymi artefaktami Lara przemierzy Wyspy południowego Pacyfiku (tradycyjne już spotkanie z dinozaurami), Antarktydę, Londyn, Indie, a w Nevadzie nawet Strefę 51 (to co tam zobaczymy zainteresowałoby nawet Muldera i Scully z Archiwum X). A dla tych ambitniejszych graczy przewidziano specjalny bonus - za znalezienie wszystkich sekretów w grze uaktywnia się specjalny dodatkowy level... a co można w nim zobaczyć? Sprawdźcie sami :-).

Podczas wyprawy towarzyszyć będą nam oczywiście najwierniejsi przyjaciele Lary - wszelkiej maści strzelby i pistolety (w tej części arsenał jest chyba największy z całej serii). Nie będę wymieniać tutaj broni dobrze znanych, bez których żaden Tomb Raider obejść się nie może, powiem jednak o nowych cacuszkach. Zdecydowanie jedną z najlepszych broni jest wspaniały Desert Eagle, który to kilkoma strzałami potrafi załatwić absolutnie wszystko (no, może poza ostatnim bossem, ale to normalne). Poza tym gun wygląda naprawdę ładnie i... jest po prostu świetny :-). Co jeszcze? Bazooka (sic!), MP5 czy odmieniony nieco granatnik (bardziej realistyczny niż do tej pory, jednak przez to zdecydowanie gorszy w użyciu). Ogólnie rzecz ujmując, arsenał imponuje i każdy znajdzie coś dla siebie.

Jeśli chodzi o samą Larę to jej wygląd troszkę (aczkolwiek niewiele) poprawił się w stosunku do poprzedniej części. A w czym przyjdzie nam oglądać Lady Croft tym razem? Lara jak zwykle nie zapomniała włożyć do plecaka kilku ciuchów na każdą okazję. Dzięki temu w Tomb Raiderze III mamy do czynienia z prawdziwą rewią mody - w Indiach klasyczny strój, na wyspach Pacyfiku niebieska koszulka odsłaniająca cały brzuch i tradycyjne spodenki, w Londynie skórzany strój a'la Trinity, w Nevadzie oczywiście jak najbardziej kuse szmatki - w końcu tam jest gorąco :-), a na Antarktydzie ładny zimowy ciuszek - niewątpliwie pasujący do Lary.

Ogólne wrażenia z gry są jak najbardziej pozytywne, niemniej jednak odczuwa się pewnien niedosyt jeśli chodzi o scenki FMV - prawie ich tutaj nie uświadczymy. Trochę rekompensuje to spora liczba cut-scenek, ale... odczuwa się pewien brak. Oczywiście nie jest to jednak powód aby nie zainteresować się grą ponieważ jest to bardzo udana część serii i naprawdę warto zwrócić na nią uwagę o czym może świadczyć choćby ten fragment recenzji z PC Gamer'a - "Czy Tomb Raider III jest dobry? O tak. Jest cholernie dobry!"


LEVELE


India
- Jungle
- Temple Ruins
- River Ganges
- Cave of Kaliya

Nevada
- Nevada Desert
- High Security Compound
- Area 51

South Pacific
- Coastal Village
- Crash Site
- Madubu Gorge
- Temple of Puna

London
- Thames Wharf
- Aldwych
- Lud's Gate
- City

Antarctica
- Antarctica
- RX-Tech Mines
- Lost City of Tinnos
- Meteorite Cavern

Bonus Level
- All Hallows

Przedmiotów - 33, Sekretów - 6, Przeciwników - 9
Przedmiotów - 43, Sekretów - 4, Przeciwników - 30
Przedmiotów - 27, Sekretów - 5, Przeciwników - 34
Przedmiotów - 10, Sekretów - 0, Przeciwników - 15


Przedmiotów - 19, Sekretów - 3, Przeciwników - 29
Przedmiotów - 34, Sekretów - 2, Przeciwników - 14
Przedmiotów - 36, Sekretów - 3, Przeciwników - 28


Przedmiotów - 29, Sekretów - 3, Przeciwników - 25
Przedmiotów - 30, Sekretów - 3, Przeciwników - 61
Przedmiotów - 12, Sekretów - 3, Przeciwników - 16
Przedmiotów - 11, Sekretów - 1, Przeciwników - 9


Przedmiotów - 32, Sekretów - 5, Przeciwników - 26
Przedmiotów - 50, Sekretów - 5, Przeciwników - 29
Przedmiotów - 55, Sekretów - 6, Przeciwników - 16
Przedmiotów - 7, Sekretów - 1, Przeciwników - 1


Przedmiotów - 31, Sekretów - 3, Przeciwników - 30
Przedmiotów - 26, Sekretów - 3, Przeciwników - 17
Przedmiotów - 31, Sekretów - 3, Przeciwników - 90
Przedmiotów - 7, Sekretów - 0, Przeciwników - 7


Przedmiotów - 15, Sekretów - 0, Przeciwników - 2



DANE TECHNICZNE


Wymagania sprzętowe
- Pentium 166MHz
- 16MB RAM
- CD-ROM 4x
- karta graficzna i monitor SVGA
- DirectX 6.0 (załączony)
- karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
- Do prawidłowej pracy z WinXP zalecany patch

Informacje o grze
- data premiery: 21 listopada 1998
Patche oraz demo gry dostepne w dziale download


GDZIE TO KUPIĆ?


- Tomb Raider Ultimate Edition (zestaw wszystkich TR) /2003/
- Lara-Pack (zestaw wszystkich TR)
- Kolekcja Sold-Out (ok. 39,-)
- CD-Action 1/2005
- Tomb Raider: Ultimate Edition (Premium Games) /2009/
- PlayStation Network (PS3, PSP)