strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
Bractwo Ankh

EMAP:
Mean Machines Sega

TOP COW:
Bohaterowie
Andy Park - wywiad
Galeria rysowników

Regularna seria
Journeys
Wydania specjalne
Crossovery
TR Magazine

GLÉANT:
Dark AEons

DARK HORSE:
I regularna seria
II regularna seria
Survivor's Crusade
Inferno
Frozen Omen
Wydania specjalne


Komiks prequelowy Segi Saturn

Zanim 25 października 1996 roku nastąpiła światowa premiera Tomb Raidera I na konsoli Sega Saturn, w brytyjskim magazynie "Mean Machines Sega" (wydawnictwo EMAP) ukazywały się cztery odcinki 8-stronicowego komiksu Tomb Raider, które stanowiły oficjalny prequel względem wydarzeń z pierwszej gry. Komiks ten jest zatem pierwszą opublikowaną przygodą Lary Croft w historii serii Tomb Raider - pierwszy odcinek komiksu ujrzał światło dziennie pół roku przed premierą gry, w której panna Croft - wykształcona córka lorda Richarda Crofta i lady Amelii oraz niestrudzona poszukiwaczka skarbów - szukała Scionu. Scenariusz prequelowego komiksu napisała Vicky Arnold, scenarzystka Tomb Raidera I, a za rysunki odpowiadał Paul Peart.

Crossover z Sarą Pezzini

W grudniu 1997 roku Lara Croft po raz pierwszy zagościła na łamach komiksu wydawnictwa Top Cow. "Tomb Raider/Witchblade", komiks pisany i rysowany przez Michaela Turnera, stał się przebojem na rynku. Autor znany wcześniej z jego poprzednich komiksów rysowanych dla wydawnictwa Top Cow - "Witchblade" oraz "Fathom", wprowadził do świata, zaludnionego przez komiksowych bohaterów, nową postać. W historii o starożytnym talizmanie i demonach pojawiła się zgrabna, tryskająca energią dziewczyna, która przykuła uwagę tych, którzy gry komputerowej wcześniej nie znali. Komiks stworzony został jako jednorazowy produkt, mający się sprzedać na fali popularności gry "Tomb Raider" oraz komiksu "Witchblade". Nikt jeszcze nie spodziewał się, że przygody Lary zyskają taką popularność. Rok później, w grudniu 1998, Sara Pezzini - nosicielka magicznej rękawicy oraz Lara Croft - nieustraszona zdobywczyni skarbów, spotkały się ponownie.

"Witchblade/Tomb Raider" to kolejny komiks tworzony przez Turnera - tym razem nasze panie zaplątały się w przygodę zaczynającą się od próby odzyskania posążka egipskiego kota, skradzionego podczas wystawy archeologicznej, a kończącą próbą poskromienia starożytnej bogini, próbującej odegrać się za krzywdy poczynione jej wieki temu przez ówczesną nosicielkę Wichblade. Również i ten komiks został entuzjastycznie przyjęty przez czytelników - sprawiły to rysunki Turnera (obok Marca Silvestriego, jednego z czołowych rysowników Top Cow), pełen akcji, humoru i efektów specjalnych scenariusz oraz popularność, jaką zdobyła postać z gier komputerowych. Nadal jednak w komiksie nie było żadnych wiadomości o postaci jako takiej - była jeszcze jedną, papierową postacią, która 'ma przygody'. Zmieniło to się dopiero przy kolejnej pozycji jaka ukazała się na półkach komiksowych.

Lara dostaje własną serię

Top Cow zdecydowało, że wydadzą miesięcznik z przygodami solowymi Lary. Pomysły na przygody zapewnić miał Dan Jurgens, a rysować Andy Park. Pod ich piórem Lara przestała być kolejną, stereotypową 'bad girl' i zyskała rozpoznawalne cechy charakteru i uczucia, które pozwoliły czytelnikom identyfikować się z bohaterką. Poznajemy jej przeszłość (rodzice i narzeczony zginęli w katastrofie lotniczej), charakter (wygadana, ambitna, mająca własny kodeks moralny i zasady) i temperament. Już w początkowej, czteroczęściowej historii, mamy okazję wpaść w wartki nurt przygód, gdy Lara Croft w pierwszym zeszycie musi uciekać przed armią wściekłych irańskich fundamentalistów. Wściekłych za to, że nasza bohaterka zwinęła im - skradziony przez nich wcześniej izraelskiemu rządowi - naszyjnik. Oczywiście Lara w ostatniej chwili zostaje uratowana przez wiernego lokaja i ochroniarza w jednej osobie - Hartforda Comptona i już po chwili oddaje (za sowite honorarium) odzyskany klejnot prawowitym właścicielom. W ciągu kilku kolejnych numerów Lara zajęta będzie zdobyciem Maski Meduzy - maski noszonej przez mityczną Meduzę, dającej nosicielowi Spojrzenie Śmierci. W trakcie tej wyprawy Lara jak zwykle stawi czoła śmierci, spotka starych znajomych oraz zyska nowe spojrzenie na tych, którzy wydawali się jej bliscy.

"Tomb Raider" - miesięcznik komiksowy - nie jest z pewnością arcydziełem komiksu, nie ma takich aspiracji. Dostarcza natomiast czytelnikowi czystej rozrywki i niezbędnej dawki adrenaliny w miłej oku otoczce. Można by postawić przedstawionym historiom zarzut zbytniego uproszczenia, czasem zbytniej 'bondowości' i rozdmuchania akcji. Są też dobre cechy - scenarzyście udaje się uniknąć schematu, w którym to Lara Croft w każdym numerze wyruszałaby na poszukiwanie kolejnego cennego artefaktu. Wprowadza zróżnicowanie scenerii, przeciwników, charakterów. Po ukazaniu się pięćdziesięciu numerów serii regularnej, zainteresowanie postacią nadal pozostaje. Co prawda każdy scenariusz i każda plansza stworzona przez ekipę ze studia Top Cow, na której występuje Lara Croft, musiały być zaakceptowane przez specjalny zespół z firmy z której Lara pochodzi - z Eidos Interactive, jednak w praktyce przygody pani archeolog często były sprzeczne z tymi ukazanymi w grach czy filmach.

Kolejne występy gościnne

Dzięki wprowadzeniu Lary Croft w świat, w którym żyją inni bohaterowie serii komiksowych, Lara doczekała się też kilku występów gościnnych. W dwuczęściowym prologu do miniserii "Butcher Knight" ("Dark Crossings: Dark Clouds Rising" oraz "Dark Crossings: Dark Clouds Overhead") Lara miała za zadanie odnalezienie miecza Lucyfera. W "Wichblade / Tomb Raider #1/2" - komiksie będącym kontynuacją pierwszej opowieści o spotkaniu obu pań - nasze bohaterki po raz kolejny stają przed problemami związanymi ze znanym już klejnotem zamieniającym jego nosiciela w demona. Z kolei w innym tytule - "Tomb Raider / The Darkness" - Lara musi odzyskać naszyjnik Kleopatry, mający tę szczególną właściwość, że żaden mężczyzna nie może oprzeć się wdziękom jego nosicielki. Sprawa się komplikuje gdy wychodzi na jaw, że naszyjnik jest w posiadaniu jednego z szefów mafii, a dojście do niego zapewnić może jedynie Jackie Estacado - płatny morderca i nosiciel mocy znanej jako "Darkness" (jeszcze jeden bohater komiksów z wydawnictwa Top Cow). W crossoverze "Fathom" #12-14 (Turner znowu rysuje), nasza bohaterka spotyka się ponownie z Sarą Pezzini (Witchblade) oraz z żyjącą wśród morskich wód tytułową bohaterką, Aspen. Nie sposób pominąć też specjalnego zeszytu "The Tomb Raider Gallery" zawierającego wyłącznie ilustracje przestawiające Larę Croft, wykonane przez sławy amerykańskiego komiksu (między innymi Marc Silvestrii, Adam Huges, Dan Jurgens, Humberto Ramos, Jae Lee oraz Gary Frank).Wydawnictwo Top Cow wydało również numery specjalne takie jak: "The Greatest Treasure of All", dwunastoczęściową serię rysowaną przez Drew Johnsona, do scenariusza Fiony Avery, pt. "Tomb Raider: Journeys".

Koniec przygody z Top Cow

Nic nie trwa wiecznie. Ostatni, pięćdziesiąty numer regularnej serii ukazał się w styczniu 2005 roku. Top Cow początkowo chciało zacząć wydawać drugą regularną serię równocześnie z ukazaniem się gry „Tomb Raider: Legend”. Premierę jednak wielokrotnie przesuwano, wydając jedynie kilka numerów specjalnych oraz "Tomb Raider: Compendium" (grudzień 2006), czyli księgę, która zawiera wszystkie numery pierwszej (i jak się okazało ostatniej) komiksowej serii TR. Przyczyną ostatecznej rezygnacji Top Cow z Tomb Raidera i Lary Croft jest nieporozumienie z Eidosem, w wyniku którego wydawnictwo w 2006 roku utraciło licencję.

Warto dodać, że Top Cow nie miało monopolu w produkcji komiksów z Larą - francuskie wydawnictwo Gléant wydało w 1999 roku 48-stronicowy komiks zatytułowany "Tomb Raider: Dark AEons". Również ten komiks powstał w kooperacji z Eidosem, dostępny jest jednak jedynie w krajach francuskojęzycznych.

Pora na czarnego konia

W grudniu 2012 roku, czyli sześć lat po wydaniu "Tomb Raider: Compendium" i wygaśnięciu licencji Top Cow, świat obiegła wiadomość, że Lara wraca na karty komiksów. Tym razem współpracę z wydawcą (już nie Eidos Interactive, a Square Enix Europe) podjęło wydawnictwo Dark Horse, które specjalizuje się w wydawaniu adaptacji znanych filmów czy seriali. W swoim dorobku mają komiksy z m.in. następujących serii: Indiana Jones, Predator, RoboCop, The Thing, Gwiezdne Wojny, Terminator, Buffy: postrach wampirów, Planeta małp. Pierwszy zeszyt od nowego wydawnictwa, zatytułowany "Tomb Raider: The Beginning" zadebiutował 5 marca 2013 roku, czyli równo z premierą zrestartowanej gry "Tomb Raider". Wydawnictwo jest prequelem historii ukazanej w grze. Opowiada o wyprawie statku Endurance, która była częścią telewizyjnego show pt. "Whitman's World", autorstwa doktora Jamesa Whitmana. Scenariusz gry jak i komiksu napisała Rhianna Pratchett. Nowy zeszyt wydano w limitowanej liczbie w twardej oprawie, a z kolei jego wersja cyfrowa była oferowana w wydaniach kolekcjonerskich gry.

Pół roku później Dark Horse ogłosiło, że wydadzą nową, regularną serię przygód Lary Croft. Scenarzystką zeszytów została Gail Simone, prywatnie fanka serii TR od czasów klasyków, która ma na swoim koncie pracę przy takich seriach jak Wonder Woman czy Batgirl. Twórczyni konsultowała się z Crystal Dynamics, w tym ze scenarzystką gry, Rhianną Pratchett. Ustalono, że akcja nowej serii będzie się rozgrywać kilka tygodni po zakończeniu Tomb Raidera z 2013 roku. Kolejne przygody ponownie ukazują niedoświadczoną Larę, która podróżuje po całym świecie w celu znalezienia odpowiedzi na wiele zagadkowych pytań. Jednocześnie Gail Simone potwierdziła, że nowa seria komiksowa jest kanoniczna względem nowej gry Tomb Raider i co najważniejsze - przedstawione w niej przygody bezpośrednio prowadzą do kolejnej gry, czyli Rise of the Tomb Raider.

Łącznie w pierwszej serii regularnej od Dark Horse ukazało się osiemnaście zeszytów, po czym opublikowano pięciozeszytową miniserię pt. Lara Croft and the Frozen Omen, która ukazuje klasyczyną panią archeolog. Z kolei w lutym 2016 roku wystartowała druga, dwunastoodcinkowa regularna seria wydawnictwa Dark Horse, której akcja rozgrywa się po wydarzeniach z gry Rise of the Tomb Raider. Następnie wydawca opublikował dwie czterozeszytowe miniserie - Survivor's Crusade oraz Inferno. Po tej ostatniej opowieści rozgrywa się akcja gry Shadow of the Tomb Raider.

Co jest przyczyną sukcesu komiksowych adaptacji przygód Tomb Raider? Z pewnością olbrzymia rzesza fanów cyklu gier, pragnących dowiedzieć się nieco więcej o głównej bohaterce. Do nich dołącza cała grupa fanów komiksów z Top Cow i Dark Horse - wydawnictw, które potrafią zapewnić doskonałe komputerowe kolorowanie interesujących rysunków na dobrej jakości papierze.


Na podstawie tekstu z Magazynu Esensja; update i poprawki by WoTR