solucja



| croft manor - prolog | morze śródziemne | wybrzeże tajlandii | croft manor |
| meksyk | wyspa jan mayen | morze andamańskie | morze arktyczne |





helheim


Ostatni już poziom zaczniesz podobnie jak pierwszy – zanurzając się w głąb morskiej toni, odziany w piankę i wyposażony w sprzęt do oddychania, a także Młot Thora, który pod wodą jest równie skuteczny i śmiercionośny, jak nad nią.

podwodny mechanizm
[pobierz save] Zanurz się pod wodę i płyń w dół – szybko powinieneś zobaczyć majaczące na dnie sylwetki jakichś ruin, skieruj się ku nim. Wszystko, co widzisz, jest częścią imponujących rozmiarów mechanizmu, który trzeba będzie rozgryźć. Aby otworzyć wrota do Helheimu, będziesz musiał wykonać kilka czynności:

Trzy z sześciu statui trzymają w rękach miecze, które blokują łańcuchy. Trzeba będzie zacząć od podniesienia ich. Następnie należy odzyskać cztery zagubione kamienie, które, umiejscowione w postumentach po obu stronach zwodzonego mostu, ożywią mechanizm. Na końcu pociągnięcie odpowiedniego koła otworzy przejście. Czas więc zacząć.
Warto wspomnieć, że całą tę wycieczkę będzie umilać pływające dookoła 7 rekinów – mogą atakować cię w różnych momentach, gdy się do nich zbliżysz.

sześć statui
Możesz je odwiedzić w dowolnej kolejności, opisana tutaj jest następująca – zaczynamy od lewej strony (patrząc na wprost wejścia), od tej najdalej konstrukcji. Idziemy do przodu, następnie przepływamy na prawą stronę i wracamy w kierunku przerębla.
Popłyń w stronę głowy pierwszego z wikingów. Tajne skrytki znajdują się zawsze z ich tyłu. Tutaj znajdziesz eliksir życia, a za nim specyficzne metalowe koło, które musisz pociągnąć – pierwsza ze statui podniesie miecz. To samo zrób z drugą statuą – choć tu obędzie się bez zdobyczy. Trzecia została pozbawiona sporej części tułowia, nie przeszkadza więc w uruchomieniu wrót, warto jednak pokręcić się wśród tego, co z niej zostało – w zagłębieniu znajdziesz tam skarb 1/30.
Przepłyń na drugą stronę. Statua naprzeciwko ma niestety uszkodzony mechanizm, więc zanim udasz się do wnęki w hełmie wikinga, popłyń do dna, gdzie znajdziesz dwa sporych rozmiarów koła zębate, jak i eliksir życia. Musisz podnieść oba koła i umieścić je w widocznych wolnych miejscach z boku statuy, co będzie możliwe dzięki akcesoriom Thora. Zrobisz to przyciskiem akcji, kierować zębatką będziesz natomiast tak, jak i pływającą Larą. Gdy już skończysz porządki, wróć na górę i pociągnij za koło – kolejny miecz z głowy. Następnej statui ktoś urwał ręce i fragment głowy, jest więc bezużyteczna i można ją pominąć. Ostatnia natomiast ma od początku uniesioną broń.

skarby na dnie morza
Zanim zajmiesz się dalszymi częściami mechanizmu, możesz się trochę wzbogacić. W tym celu wpłyń do rowu oddzielającego budynek z wejściem do Helheimu od drogi strzeżonej przez statuy. Skieruj się najpierw w lewo – skarb 2/30 powinieneś zobaczyć wkrótce, leży na dnie przy prawej ścianie. Teraz zawróć i patrz uważnie w stronę prawą (czyli tą, gdzie statuy), aż ujrzysz niewielką grotę – na jej środku leży skarb 3/30, kawałek na lewo od niego eliksir życia. Po opuszczeniu groty popłyń jeszcze kawałek w prawo – w cieniu przy lewej ścianie znajdziesz w końcu skarb 4/30.

kamienie mocy
Następnym krokiem będzie znalezienie kamieni-kluczy do Helheimu. Po obu stronach głównego skrzydła budynku znajdują się po dwa postumenty, a poniżej nich dwie wieże – to w wieżach właśnie będziesz szukał kamieni. Pierwszy z nich jednak znajduje się tuż przy postumencie po lewej stronie, nie będzie więc stanowił problemu. Wieże oczywiście można odwiedzić w dowolnej kolejności.

lewa wieża
[pobierz save] Nim wpłyniesz do jej wnętrza, zwróć uwagę na schody, wiodące ku niej – na dole po ich lewej stronie (na piasku niedaleko szkieletu jakiejś sporej ryby) leży skarb 5/30. Natomiast przed samym wejściem znajdziesz eliksir życia. Teraz skieruj się do środka i obierz drogę w górę. Gdy znajdziesz się na powierzchni, wyjdź na brzeg i spójrz w prawo – znajduje się tam kamień, który pozwoli ci dosięgnąć gzymsu. Wespnij się na niego i przeskocz na belkę po prawej. Z niej na kolejną, prostopadłą, z tej zaś na drabinkę, po której wejdź na samą górę, aż będziesz mógł skoczyć do tyłu. Znajdziesz się na platformie, gdzie na postumencie leży świecący na czerwono kamień mocy. Młotem Thora możesz również rozbić wszystkie stojące tu naczynia – w jednym z nich schował się skarb 6/30. Po zdobyciu wszystkiego wracaj do wody. Tym razem skieruj się w korytarz wiodący w prawo od wejścia do wieży. Płyń przed siebie, aż natrafisz na przeszkodę z gruzów. Najpierw zwróć się w prawo – wśród kamieni możesz znaleźć tam skarb 7/30. Teraz płyń w lewo, potem w górę, aż znajdziesz się w kolejnym korytarzu. Na jego początku zobaczysz po bokach dwie drabinki – to znak, by spojrzeć w górę. Popłyń tam, a z jednej strony znajdziesz leżący wśród gruzów skarb 8/30, natomiast z drugiej – pomieszczenie, gdzie leży skarb 9/30. Płynąc korytarzem dalej, dotrzesz natomiast do pomieszczenia, gdzie znajdziesz leżące na posadzce kamień mocy oraz skarb 10/30. Wracaj na otwarte morze. (Jeżeli nie zabiłeś rekinów, 1 z nich może cię teraz zaatakować)

pomiędzy wieżami
Jeśli nie zdobyłeś jeszcze kamienia mocy, który leży przy postumencie z lewej strony, możesz zrobić to teraz. Zanim ruszysz do prawej wieży, warto się też porozglądać za sekretami. Tak więc skarb 11/30 leży na kamiennej podłodze za dwoma postumentami (do których trzeba będzie włożyć kamienie) z prawej strony. Będąc w tym miejscu popłyń pionowo w górę – z pewnością dostrzeżesz miejsce, gdzie kamienna konstrukcja została uszkodzona, a przez dziurę możesz wpłynąć do ciemnego pomieszczenia, w którym znajdziesz skarb 12/30. Skarb 13/30 znajdziesz, jeśli popłyniesz do podstawy schodów prowadzących do wieży, a następnie ruszysz dookoła konstrukcji w prawo (będąc twarzą do schodów) – leży on w cieniu budowli.

prawa wieża
[pobierz save] Po wpłynięciu do niej skieruj się od razu w górę i wyjdź na suchy brzeg. Tutaj rozwal kilka dzbanków – w jednym z nich siedzi skarb 14/30. Właź na drabinkę, z niej przejdź na gzyms po prawej. Wskakuj na niego, przeskocz przez wyrwę i idź dalej, aż będziesz mógł się chwycić metalowej belki. Z niej dostaniesz się na dalszą część drabinki. Wspinaj się do góry, odskocz do tyłu, ruszaj po następnej drabince w górę. Kolejny skok do tyłu, kolejna belka. Stanąwszy na niej, powinieneś znaleźć się na wprost resztek prostopadłej belki – wskocz na nie, stąd po wystającej krawędzi łatwo doskoczysz do najwyższej już półki. Na górze czeka cię kamień mocy oraz naczynie ze skarbem 15/30. Zanim zejdziesz na dół, odwróć się – możesz stąd doskoczyć do niezbyt wielkiego kamiennego występu, na którym leży skarb 16/30. Pora wracać na zewnątrz (po wypłynięciu może cię zaatakować kilka rekinów).

otwarcie wrót do Helheimu
[pobierz save] Teraz czas umieścić wszystkie 4 kamienie mocy we wgłębieniach czterech postumentów, po dwa z każdej strony zwodzonego mostu (o ile nie zrobiłeś tego wcześniej). Gdy już pradawne symbole zajarzą się na czerwono, to znak, że wszystko działa. Pora podpłynąć do ostatniego postumentu, znajdującego się nad zwodzonym mostem, wyposażonego w metalowe koło (identyczne jak w posągach wikingów) i owo koło pociągnąć. Voila!

podwodny labirynt
Nie ma się co jednak martwić, nie jest skomplikowany. Na rozdrożach trafisz albo na właściwą drogę, albo na szybko wychodzący na jaw ślepy zaułek, skrywający sekret. Trzeba jedynie uważać, by się nie wrócić. Na początku będziesz musiał wyszukać dwie szczeliny w zagradzających drogę głazach. Potem prawidłowa droga to: w prawo, przez gruzy, następnie w lewo, potem znów w lewo, w prawo, przez gruzy, ponownie w prawo i przez gruzy, na końcu w lewo. Bardziej szczegółowy opis w akapicie poniżej.

sekrety w labiryncie
Na pierwszym rozdrożu przepłyń najpierw przez gruzy na wprost – za nimi znajdziesz skarb 17/30. Te po lewej są tylko gruzami, natomiast te po prawej wiodą dalej – przed nimi leży też eliksir życia. Przy drugim rozdrożu nie ma nic ciekawego, skieruj się od razu ku resztkom schodów po lewej. Trzecie rozdroże wygląda następująco – prawo: skarb 18/30 za gruzami; na wprost: ślepy zaułek; lewo: schody w górę. Rozdroże numer cztery kryje schowany za gruzami po lewej skarb 19/30 oraz drogę w górę po prawej; na wprost nie ma nic. Tutaj uważaj, gdy ruszysz dalej i miniesz kamienie, odwróć się – u podnóża schodów leży skarb 20/30. Piąte z rozdroży prezentuje nam ślepy zaułek po lewej stronie, ukryty skarb 21/30 na wprost i dalszą drogę z prawej. Szóste, ostatnie rozdroże to ślepy zaułek na wprost, skarb 22/30 po prawej oraz wyjście po lewej.

natla, thralle i wejście do Helheimu
Wyjdź na brzeg i obejrzyj cutscenkę, prezentującą naszą główną wroginię majstrującą przy magicznym przejściu. [pobierz save] Zanim zaczniesz przeprawę przez pomieszczenie, porozglądaj się na podeście i potłucz naczynia – po prawej, zaraz przy wystających resztkach wiszącego tu zapewne kiedyś mostu, znajdziesz skarb 23/30. Po lewej przy ścianie będzie leżał także skarb 24/30 oraz eliksir życia.

relikt – część pierwsza
Relikt w tym levelu ukryty jest za jednym z wodospadów eitru. Zanim jednak pomyślisz, jak się tam dostać, trzeba wodospad „wyłączyć”. Zauważysz, że w całym pomieszczeniu znajdują się 4 pradawne symbole, świecące na niebiesko, gdy się do nich zbliżysz. Po wciśnięciu przycisku akcji Lara dotknie owego znaku, a on rozjarzy się jaśniej – będzie to znaczyć, że został „aktywowany”. Po aktywowaniu wszystkich czterech droga do reliktu będzie wolna. Pamiętaj jednak, że musisz aktywować wszystkie za jednym razem, to znaczy, że jeśli zginiesz w trakcie, będziesz musiał aktywować wszystkie od nowa. Ich rozmieszczenie jest zaznaczone w opisie przejścia poniżej – 3 symbole znajdziesz w tym rozdziale, ostatni z nich już w następnym.

na drugą stronę
Jeżeli masz chrapkę na relikt, wstrzymaj się jeszcze chwilę. Pierwszy symbol, który musisz aktywować, znajduje się bowiem przy wrotach, którymi tu wszedłeś. Ustaw się na wprost nich i podejdź do ich lewej strony. Tam rosnący blask pasa i rękawic Thora powinien cię zaprowadzić prosto do znaku.
Teraz możesz ruszać. Skocz na kolumnę i zjedź po niej na platformę poniżej. W jeziorze eitru pluska się kilka thralli wikingów i yeti. Na początku jest ich 4, jednak im dłużej będziesz zwlekał, tym więcej będzie ich się pojawiać. Podnieś skarb 25/30 i jeśli jesteś zainteresowany dalszymi sekretami, zwróć uwagę na poziomy, zwalony słup po lewej. Zawiedzie cię on na niewielki występ skalny, gdzie znajdziesz skarb 26/30 oraz drugi symbol do reliktu. Wracaj na platformę i tym razem skocz ku wystającemu na wprost kikutowi słupa. Z niego przedostań się na gzyms lekko po prawej i ruszaj do jego końca, aż będziesz mógł skoczyć ku kolumnie. Wespnij się na nią i skocz na resztkę mostu, na której leży skarb 27/30. Kolejna kolumna przed tobą pozwoli ci zejść na następną platformę, gdzie będziesz miał kilka thralli do zniszczenia, a także skarb 28/30 i eliksir życia do zebrania. Chcąc znaleźć wszystkie sekrety, musisz teraz przeskoczyć na wąską półkę przy filarze nieco po prawej stronie – jest tam eliksir życia i trzeci symbol do reliktu. Da się stąd również dostać na kolejną, podobną półkę przy ścianie, gdzie stoi naczynie ze skarbem 29/30. Po powrocie na szeroką platformę skocz ku przewróconej kolumnie po lewej, służącej teraz za równoważnię. Przejdź po niej i chwyć się krawędzi na wprost, wespnij się i przeskocz na wystający fragment mostu, wiodący już na drugą stronę basenu z eitrem, gdzie widzieliśmy Natlę. Podejdź w tamtym kierunku, a Lara weźmie sprawy w swoje ręce.


yggdrasil


[pobierz save] Tak oto ostatnie drzwi dzielące bohaterkę od Helheimu zostały otwarte. Jeśli spieszno ci do poznania dalszej części historii, ruszaj przez nie; jednak jeśli zostaniesz tu jeszcze chwilę, możesz się nieco wzbogacić. Przy krawędzi, po prawej stronie (jeżeli stoisz przodem do korytarza) znajdziesz eliksir życia, po przeciwnej zaś, przy ścianie, w naczyniu skrywa się skarb 30/30.

relikt – część druga
Mamy tu jeszcze coś do zrobienia. Ostatni bowiem z symboli znajduje się po lewej stronie wejścia do Helheimu. Gdy go aktywujesz, seria dziwnym dźwięków i lekkie drżenie ziemi oznajmią, że jeden z wodospadów jest już nieczynny. By dostać się do miejsca ukrycia tego sekretu, musisz się teraz wrócić do jedynego ostałego fragmentu mostu na środku sali, tam, gdzie luzem leżał jeden skarb. Gdy już się tam znajdziesz, ustaw się plecami do Helheimu i spójrz w lewo. Tak, to już blisko! Teraz wystarczy skoczyć i wypuścić linkę magnetyczną, trochę się na niej podciągnąć i przehuśtać prosto do wnęki, gdzie leży upragniony relikt. Wróć tą samą drogą.

korytarze Helheimu
Ruszaj przed siebie; przy pierwszym skręcie zerknij w prawo – leży tam eliksir życia. Biegnij schodami w dół, po zjeździe po pochylni załatw jednego wikinga, a za nim kolejnych 3. Po dotarciu do kolejnego zakrętu czas na dużą walkę – zdawałoby się, że w nieskończoność będą atakować cię thralle wikingów i yeti. Mimo, że będzie ich sporo, w końcu przestaną pojawiać się następni. Przy kolejnym zakręcie zwróć uwagę na stojący po lewej eliksir życia, a następnie rusz ku błękitnemu światłu i widocznej w oddali sylwetce.

w pogoni za Natlą
Po wzruszającym spotkaniu z pozostałościami po rodzince, zacznij od rozwalenia 2 thralli, po czym ruszaj korytarzem na wprost. Gdy pozbędziesz się thralla yeti i podniesiesz eliksir życia leżący po prawej stronie, biegnij, aż natrafisz na pochylnię. Ujechawszy kawałek skocz, by ominąć mały basenik z eitrem. Kawałek dalej czeka cię krótkie starcie z kolejnym yeti, a po wyjściu z korytarza jeszcze jeden przerywnik filmowy… [pobierz save]


brak czasu


[pobierz save] W tym rozdziale twoim celem będzie zniszczenie konstrukcji zwanej Jormungandrem. Jeśli się rozejrzysz, zauważysz trzy podpory utrzymujące całość w pionie. Aby się ich pozbyć, musisz najpierw odsłonić trzy panele mocy, a następnie je zniszczyć. Możesz to robić w dowolnej kolejność, poniżej jednak zostanie opisana ta najbardziej optymalna. Konstrukcja posiada trzy poziomy, po których przyjdzie ci biegać. Zaczynasz na poziomie środkowym. Jeden z kamieni, które należy przesunąć, by odsłonić panele, znajduje się na poziomie najwyższym, pozostałe dwa na najniższym. Dwa panele znajdziesz na poziomie najwyższym, jeden na środkowym.

poziom środkowy – droga na najniższy – dwa kamienie
Na wprost ciebie leży eliksir życia, podnieś go. Teraz spójrz w stronę krawędzi – dookoła latają kamienne półki. Zaczekaj na jedną z takich i wskocz na nią. Pozwól się wieźć do momentu, gdy zobaczysz na kamiennej platformie duże złote koło – wtedy wyskakuj. Zaczep linkę o to koło i cofnij się w kierunku krawędzi, po czym spuść poziom niżej. Podnieś kolejny eliksir życia i skieruj w stronę środka maszynerii. Skocz na widoczną na wprost półkę. Rozpraw się z 2 yeti i ruszaj dookoła przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Już na pierwszej półce, na którą wskoczysz, zobaczysz kamień z błękitnymi znakami. Chwyć go i popchnij, a odsłonisz pierwszy panel. Wystrzegając się pocisków Natli oraz wyłaniających się z eitru licznych yeti, skacz dookoła, aż trafisz na drugi z kamieni, który będziesz mógł popchnąć. Po zrobieniu tego czekają cię jeszcze dwa skoki i będziesz mógł wracać na górę.

droga na środkowy poziom – zniszczenie pierwszego panelu
Gdy znajdziesz się na półce, na końcu której zobaczysz kamień z eliksirem życia, podejdź tam i weź go. Teraz zacznij odbijać się od ścian, aż doskoczysz do gzymsu. Poruszaj się po nim w prawo, przejdź przez róg, dwa razy skocz w górę. Teraz przesuń się maksymalnie w lewo i wykonaj skok. Wejdź na półkę, wskocz trochę wyżej i obróć się w prawo, a następnie skocz ku wystającemu rogowi wyższej półki. Teraz skocz na półkę, na której znajduje się złota obręcz. Biegnij dookoła, aż dotrzesz do konstrukcji, z której wystaje jedna z podpór. Po zwalonym kamieniu wejdź na nią, podnieś leżący po lewej eliksir życia, a następnie podejdź do panelu i za pomocą przycisku akcji zniszcz go. [pobierz save]

środkowy poziom – droga na najwyższy – ostatni kamień
Zejdź z konstrukcji i wskocz na pierwszą z latających półek, jaka podfrunie. Poczekaj, aż zawiezie cię do miejsca, w którym zaczynałeś ten rozdział. Wyskocz tam i kieruj się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Gdy podłoga przed tobą się skończy i dotrzesz do krawędzi obok jednej z kolumn, opuść się i przesuń w lewo. Po podciągnięciu się ujrzysz eliksir życia. Teraz zacznij się odbijać od ścian, a kiedy Lara chwyci się gzymsu, ruszaj dookoła kolumny w prawo. Gdy gzyms się skończy, nie przerywaj wspinaczki. Mniej więcej w połowie ściany nastąpi zwolnienie czasu i zostanie pokazane, jak Natla wypuszcza w twoim kierunku pocisk. Nie zwlekając skocz w górę. Wspinaj się, aż dotrzesz do gzymsu po lewej stronie ściany. Wejdź na półkę, z niej przeskocz na platformę na najwyższym poziomie i biegnij dookoła. Zanim dotrzesz do ściany z obręczą przyjdzie ci się zmierzyć z 3 yeti, co będzie starać ci się utrudnić Natla i jej pociski. Po przehuśtaniu się na drugą stronę wyrwy czeka cię jeszcze jeden yeti. Na końcu trafisz na kamień z błękitnymi ornamentami – wiesz, co musisz z nim zrobić.

najwyższy poziom – zniszczenie drugiego panelu
Po odsłonięciu ostatniego panelu, wracaj do miejsca z obręczą. Zahacz linkę, lecz nie przeskakuj na drugą stronę – zamiast tego skróć ją niemalże do końca i skocz w kierunku wąskiej półki, na której widzisz eliksir życia. Wespnij się wyżej, aż na płaską platformę. Tutaj, uważając na pociski Natli, zaczekaj na latającą półkę. Wskocz i poczekaj, aż ta zawiezie cię na pierwszą konstrukcję z panelem i podporą. Wyskocz na nią i zniszcz panel. [pobierz save] Czas na chwilę przerwy przy oglądaniu, jak radzi sobie Amanda.

droga do ostatniego panelu i zniszczenie go
Gdy filmik się skończy, podejdź do krawędzi najbliższej centralnej konstrukcji. Poczekaj na latające półki i wskocz na którąś z nich. Teraz musisz skakać po półkach tak, aby być coraz wyżej i coraz bliżej centralnej konstrukcji. Gdy już znajdziesz się na najbliższej środkowi półce, skocz na jedną z krawędzi znajdujących się na obracającej się dookoła kamiennej obręczy. Nad tobą znajduje się podobna obręcz, poruszająca się w przeciwnym kierunku – skocz i na nią. Poczekaj, aż dojedziesz do miejsca, gdzie nad tobą zobaczysz rząd kamiennych krawędzi – przejdź na nie i wspinaj się do góry. Gdy tylko będziesz mógł, przesuń się w lewo, za róg, i kontynuuj wspinaczkę tędy. Na samej górze wróć na środek. Teraz czeka cię kolejne spowolnienie czasu i kolejny pocisk Natli. Uniknąwszy go, skocz na kamienną obręcz nad tobą. Teraz poczekaj, aż znajdziesz się dokładnie nad ostatnią z podpór utrzymującą konstrukcję – wówczas puść się krawędzi i zjedź prosto do ostatniego panelu. [pobierz save] Wystarczy już tylko jeden ruch Mjolnira. Obejrzyj finalną scenkę, w której powracamy do Nepalu.


koniec gry
[pobierz save]