| |
"W najmroczniejszym zakamarku każdej duszy drzemie cień zła" Werner Von Croy
  Poruszanie się | | | • Bieg
Podstawowym sposobem poruszania się w Tomb Raiderze jest bieg. Aby wprawić postać w ruch należy przytrzymać górny kursor. Wciskając boczne kursory podczas biegu spowodujesz, że postać skręci we wskazanym kierunku. Kursorów bocznych można także używać do obracania się w miejscu. Aby to zrobić wciśnij któryś ze wspomnianych przycisków gdy postać stoi w miejscu. Kursor dolny spowoduje, że bohater(-ka) będzie się cofać.
| | | | • Chód
Jednoczesne wciśnięcie klawisza Shift i kursora w górę sprawi, że postać będzie ostrożnie szła przed siebie i nie spadnie z żadnej półki. Wciskając podczas chodu kursory w bok powodujesz, że postać będzie ostrożnie idąc zmieniała kierunek chodu.
Pojedyncze wciśnięcie Shift spowoduje uruchomienie się trybu chodu (w prawym dolnym rogu pojawi się ikonka która o tym informuje).
Gdy postać stoi w miejscu, Shift w połączeniu z kursorem w lewo / prawo spowoduje, że bohaterka wykona krok w bok.
| |
  Skok | | | • Skok
Aby podskoczyć w miejscu wciśnij Alt. Jeśli chcesz dodatkowo złapać się krawędzi wciśnij Ctrl.
Aby skoczyć w jakimś kierunku wciśnij Alt i odpowiedni kursor.
Aby skoczyć w jakimś kierunku i chwycić się krawędzi wciśnij Alt, górny kursor i Ctrl.
Aby skoczyć z rozbiegu odejdź na 3 - 4 kroki od krawędzi, wciśnij górny kursor i dopiero po chwili (gdy postać już biegnie) Alt. Jeśli dodatkowo chcesz się złapać krawędzi, w locie wciśnij Ctrl.
| |
  Akcja | | | • Przycisk działania
Ctrl, czyli przycisk akcji (działania) służy w grze do wykonania bardzo wielu różnych czynności. Za jego pomocą łapiemy się krawędzi podczas skoku, otwieramy drzwi, wciskamy przyciski, pociągamy dźwignie, walczymy wręcz, naciskamy na spust, pchamy i ciągniemy przedmioty, podnosimy znalezione rzeczy, w trybie skradania 'przylegamy' do ściany, przeszukujemy szafki czy rozpoczynamy rozmowę z napotkaną postacią. O tym, że coś można zrobić najczęściej poinformuje Cię pojawiająca się w prawym dolnym rogu ikona akcji - ręka.
Ctrl służy także do bezpiecznego opuszczania się z krawędzi. Aby to zrobić musisz do niej podejść i wcisnąć wspomniany klawisz.
| | |
  Walka | | | • Walka z użyciem broni
Aby wyciągnąć broń wciśnij Spację (rodzaj broni możesz wybrać w Inventory, które otwiera się wciskając Tab). Jeśli cel jest w polu widzenia, postać sama go namierzy i będzie za nim podążać wzrokiem. Wciskając Ctrl oddasz strzał, a przytrzymując ten klawisz spowodujesz, że postać będzie strzelała cały czas. Podczas atakowania można się oczywiście poruszać za pomocą kursorów. Możesz także skakać, aby to zrobić należy wcisnąć Alt i odpowiedni kursor. Aby zmienić cel należy wcisnąć End. Broń chowa się tak samo jak wyjmuje czyli Spacją.
| | | | • Walka wręcz
Aby zadać przeciwnikowi cios pięścią należy do niego podejść i wcisnąć Ctrl. Podwójne wciśnięcie tego klawisza spowoduje, że postać wykona dwa uderzenia. Przytrzymanie Ctrl zaowocuje soczystym kopniakiem.
| | | | • Walka wręcz - atak z zaskoczenia
Aby zaatakować przeciwnika z zaskoczenia (skręcając mu kark) należy przejść w tryb skradania się (Enter), podejść ostrożnie do ofiary i wcisnąć Ctrl.
| |
  Wspinanie się / przeciąganie na rękach | | | • Przeciąganie się na rękach
Podczas gry niejednokrotnie trzeba przedostać się z jednego miejsca do drugiego po zawieszonej linie bądź rurze (jak na rysunku). Aby to zrobić należy stanąć pod danym obiektem, podskoczyć (Alt) i złapać się go (Ctrl). Jeśli na drodze pojawi się przeszkoda należy wcisnąć 1 na klawiaturze numerycznej aby postać podkurczyła nogi. Uwaga! Często nie da się przejść z jednego końca liny na drugi ze względu na zbyt słabe ręce bohatera (siłę wskazuje żółty pasek pojawiający się pod stanem zdrowia). W takim przypadku należy najpierw poszukać sposobu na wzmocnienie kierowanej postaci.
| | | | • Wspinanie się
Aby wspiąć się na wyższą półkę podejdź do krawędzi a następnie wciśnij Alt i Ctrl.
| | | | (tylko dla Lary) Jeżeli jakaś ściana jest popękana, wyłożona odpowiednim materiałem lub zarośnięta, Lara często może się na nią wspiąć. Dotyczy to nie tylko ścian pionowych, ale także pochyłych i sufitów (jak na screenie gdzie widzimy wszystkie 3 możliwości upchnięte w jednym miejscu). Aby wspiąć się po takiej powierzchni należy do niej podejść i wcisnąć górny kursor. Nie wolno zapominać o ograniczonej wytrzymałości rąk Lary!
| | | | Aby wejść na drabinę wystarczy do niej podejść i wcisnąć górny kursor. Aby się puścić wciskamy Ctrl natomiast aby odskoczyć od drabinki - Alt. Jeżeli musimy z drabiny zejść na półkę po lewej lub prawej stronie należy wcisnąć odpowiedni kursor kierunku.
| | | | (tylko dla Lary) Na swojej drodze napotkamy także rynny po których Lara będzie mogła się wspinać. Postępujemy tutaj tak samo jak w przypadku drabiny - aby wejść na rynnę podchodzimy do niej i wciskamy górny kursor.
| |
  Skradanie się | | | Aby przejść do trybu skradania wciśnij Enter. W tej chwili bohater jest niezauważalny dla przeciwników dopóki nie znajdzie się w ich polu widzenia. Można zajść wroga od tyłu i zaatakować z zaskoczenia skręcając mu kark (Ctrl).
| | | | W trybie skradania można dodatkowo wykonać jeszcze kilka ruchów. Podchodząc do ściany i wciskając Ctrl nakazujemy postaci przylgnąć do ściany. Teraz za pomocą bocznych kursorów możemy poruszać się wzdłuż ściany o którą opiera się bohater. Gdy podejdziemy do rogu i naciśniemy odpowiedni kursor boczny postać ostrożnie zza niego wyjrzy. Aby odejść od ściany ponownie wciskamy Ctrl.
| |
  Czołganie się | | | • Kucanie
Aby postać kucnęła wciśnij 1 na klawiaturze numerycznej. Trzymając ten przycisk i wciskając przy tym klawisze kursorów nakazujesz postaci czołgać się w wybranym kierunku.
| | | | • Czołganie się (tylko dla Lary)
Gdy podczas kucania wciśniesz Enter Lara położy się na ziemi. Teraz za pomocą kursorów możesz czołgać się w dowolnym kierunku.
| |
  Przeciąganie obiektów | | | Jeżeli jakiś obiekt nadaje się do przesunięcia, należy do niego podejść, wcisnąć Ctrl a następnie kursor górny aby go popchnąć lub kursor dolny aby go pociągnąć.
| |
  Rozglądanie się / sprint | | | • Rozglądanie się
Jeżeli utknąłeś lub po prostu chcesz rozejrzeć się po okolicy, wciśnij Ins i klawiszy kursorów.
• Sprint (tylko dla Lary)
Gdy potrzebujemy błyskawicznie przenieść się z jednego miejsca w inne lub po prostu natychmiast uciekać, z pomocą przychodzi nam opcja sprintu. Aby ją uruchomić należy podczas biegu wcisnąć i przytrzymać klawisz Ins. Uwaga! Ta czynność dostępna jest dopiero od levelu Galleries Under Siege.
| |
  Pływanie (tylko dla Lary) | | | • Na powierzchni
Aby pływać na powierzchni wody wciskamy odpowiednie kursory. Po wciśnięciu Shift i kursora bocznego lara popłynie w bok. Jeżeli chcesz wyjść z wody podpłyń do krawędzi (nie może być za wysoka) i wciśnij Ctrl.
• Nurkowanie
Gdy jesteś na powierzchni i chcesz zanurkować wciśnij Alt. Pod wodą Lara porusza się za pomocą wciśniętego klawisza Alt i kursorów które nadają jej odpowiedni kierunek.
Będąc pod wodą zwróć uwagę na niebieski pasek zapasu powietrza!
| |
  Inventory | | | Aby wejść do Inventory wciśnij Tab. Po menu poruszamy się za pomocą kursorów a swój wybór zatwierdzamy klawiszem Enter. To właśnie tutaj możesz podwyższyć poziom energii postaci (jeśli w sekcji Health masz do tego odpowiednie środki), wybrać broń, której chcesz używać (Weapons), przejrzeć znalezione przedmioty (Items) i poczytać pojawiające się co jakiś czas notatki w dzienniku Werner'a Von Croy'a. W lewym górnym rogu Inventory widnieje informacja na temat posiadanej aktualnie przez Larę gotówki.
| |
  Informacje pojawiające się podczas rozgrywki w postaci ikon |
| | Paski pojawiające się w tym miejscu oznaczają: czerwony - stan zdrowia postaci; żółty - wytrzymałość rąk; niebieski - zapas powietrza.
| |
| | Ikona ta pojawia się w prawym dolnym rogu ekranu i oznacza możliwość interakcji z otoczeniem (podniesienie przedmiotu, otwarcie drzwi, wciśnięcie przycisku etc.)
| |
| | Pojawiający się w prawym dolnym rogu dziennik oznacza, że została do niego dopisana nowa informacja dotycząca fabuły. Warto zajrzeć.
| |
| | Ikonka ta oznacza, że umiejętności kierowanej postaci właśnie wzrosły. Po wzmocnieniu cech fizycznych Lara może wykonywać dłuższe skoki i otwierać drzwi dla których wcześniej była za słaba. Zazwyczaj jeśli potrzebny jest upgrade siły postaci, w okolicy znajduje się przedmiot, który może w tym pomóc (np. skrzynia po przeciągnięciu której Lara się wzmocni).
| |
| | Przy włączonej opcji chodu (krótkie wciśnięcie Shift), w prawym dolnym rogu pojawia się ta ikonka. Po powrocie do normalnego trybu biegu obrazek znika.
| |
| | Ikona zapisu gry pojawia się po wykonaniu quicksave'a (F5. Aby wczytać ostatniego quicksave'a wciśnij F9.
| |
| | Jeżeli gry z jakiegoś powodu nie dało się zapisać zobaczysz ikonkę przekreślonej dyskietki.
| |
  Dodatkowe informacje | Przedstawiona tutaj klawiszologia opiera się o domyślne ustawienia klawiatury (które każdy może zmienić wedle własnych upodobań) i mówi jedynie o podstawowych ruchach jakie możemy wykonać w Angel of Darkness, w rzeczywistości jest ich o wiele więcej (niektóre są ukryte).
| |
| | |