strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Krótki opis
-> Levele
-> Dane techniczne
-> Gdzie kupić

Screeny
Lokacje
Przeciwnicy
Bronie
Klawiszologia
Solucja
Tłumaczenia
Cheaty
TR i Windows XP

REMASTERY TR1-3


Unfinished Business jest rozszerzeniem oryginalnego Tomb Raidera, więc klimatem ani założeniami nie odbiega zbytnio od tego, co dane nam było oglądać w podstawowej grze. Dodatek jest jednak znacznie trudniejszy, głównie za sprawą sporej ilości walki i eksploracji. W związku z tym zalecam dokładne przeszukiwanie bardzo rozbudowanych leveli w celu odnajdywania i zbierania wszelkich paczek z amunicją i apteczek, które tutaj są na wagę złota. W niniejszej solucji wspominam tylko o tych przedmiotach, na które można się natknąć praktycznie na środku drogi i sekretach, a w wypadku reszty "znajdziek" zachęcam do samodzielnej eksploracji map.

W niektórych przypadkach będę się odnosił do poszczególnych kierunków (wschód, zachód, północ, południe i pośrednie), które oczywiście wyznacza kompas znajdujący się w inventory - czerwona wskazówka wskazuje oczywiście kierunek w którym zwrócona jest Lara.

RETURN TO EGYPT

Swoją przygodę z Unfinished Business rozpoczynasz w bliżej niezidentyfikowanej lokacji z klapą w podłodze. Zanim zeskoczysz na dół zbierz apteczkę znajdującą się we wnęce z posągami kotów. Wskocz do wody i szybko zlokalizuj suchy kawałek terenu, z którego będziesz mógł uporać się z krokodylami. Kiedy okolica stanie się nieco bardziej bezpieczna rozejrzyj się dookoła i pozbieraj wszystkie przydatne przedmioty. Następnie skieruj się w okolice zatopionego obelisku ze slotami na artefakty i wejdź na suchy ląd w pobliżu, skąd bez problemu przeskoczysz na szczyt konstrukcji. Kamera pokaże drzwi, które znajdują się w zalanym pokoju pomiędzy łapami Sfinksa. Dopłyń tam jak najprędzej, ponieważ zamkną się po chwili. W kolejnej zalanej komnacie, będącej jednocześnie Sekretem 1, znajdziesz kilka paczek amunicji, apteczkę i kolejnego krokodyla. Szybko zbierz potrzebne przedmioty i wracaj do głównej lokacji. Twoim kolejnym celem jest zatopiony tunel we wschodniej ścianie, obok obelisku. Przedostaniesz się nim do kolejnej sporej lokacji.
W północno-wschodnim rogu jaskini jest płaski kawałek lądu, na który możesz wejść; zapamiętaj też pobliskie drzwi. Stamtąd skieruj się w stronę konstrukcji z czterema filarami i posągiem kota po środku i zanurkuj. Przełączenie podwodnej wajchy spowoduje otwarcie mijanych wcześniej drzwi. Aby wyjść z baseniku wespnij się na pochyły, piaszczysty kawałek lądu i od razu odskocz do tyłu, na podest z posągiem. Zanim przejdziesz do kolejnej części levelu, wskocz do wody i odszukaj wejście na zachodzie. Wejdź do środka budowli i kolejnym wyjściem na ogrodzony fragment terenu, gdzie znajdziesz Shotguna oraz trochę amunicji do niego. Teraz możesz wrócić do zalanej jaskini i kontynuować drogę przez otwarte wcześniej drzwi. Przebiegnij krótkim korytarzem, uważając na panterę i ostrożnie podejdź do krawędzi pochyłości, ale w żadnym wypadku nie zjeżdżaj na dół! Przeskocz na podest z kolumną po lewej stronie (patrząc w kierunku zamkniętych drzwi naprzeciw), a z niego na kolejny. Niżej, po lewej stronie znajduje się bezpieczny kawałek terenu, na który możesz się opuścić. Wciśnij Shift i powoli przejdź przez kolce do wyjścia obok.
Kiedy tylko wkroczysz do swego rodzaju jaskini, zobaczysz w piasku ślady łap prowadzące w lewo - ty jednak obierz przeciwny kierunek i wespnij się do skalnej groty po prawej. Uważaj jednak na zdradzieckie doły z kolcami, które są tutaj słabo widoczne. Ostrożnie posuwaj się jedyną możliwą drogą, aż dotrzesz do ukrytej komnaty, która wraz ze znajdującą się w środku apteczką i amunicją stanowi Sekret 2. Kiedy zbliżysz się do drzwi te otworzą się pozwalając przedostać się do znanego już pokoju. Ponownie zejdź na sam dół, przejdź przez kolce, a na końcu wybierz ścieżkę ze śladami łap.
Biegnąc przez piaszczyste wydmy dotrzesz do miejsca z blokiem do przesuwania i dołem pełnym kolców. Blok na razie zignoruj i ostrożnie przejdź przez pułapkę po prawej, uważając także na atakującą panterę. Zbierz dwie paczki amunicji do shotguna i wejdź do kolejnej groty. Tutaj z kolei uważaj na kulę toczącą się na Larę - uniknij zgniecenia wbiegając do skalnej wnęki, po czym wespnij się wyżej, a następnie skorzystaj ze schodów widocznych za kratami. Kiedy dotrzesz do końca skalnego tunelu, opuść się na pokrytą hieroglifami kolumnę i zgarnij amunicję do shotguna. Wróć do korytarza wyżej, a następnie wykonaj skok z rozbiegu i chwyć się półki skalnej naprzeciw. Teraz musisz przeskoczyć pochyłość po lewej, aby wylądować na płaskim kawałku skał, skąd bez problemu przeskoczysz do widocznej w oddali amunicji, co jednocześnie zaliczy Sekret 3. Ostrożnie zejdź na sam dół i wróć do mijanego wcześniej kamiennego bloku, który Lara może przesuwać. Wysuń go w stronę dołu z kolcami, a następnie wsuń do skalnej wnęki kolejny blok aby móc przedostać się dalej.
Dotrzesz do zalanej jaskini ze skalnymi wysepkami i wiszącymi mostami. Zabij pantery i przeskocz na najbliższą skałę po Gold Key. Wskocz do wody i poszukaj podwodnej groty we wschodniej ścianie. Miń charakterystyczne kraty i płyń dalej, aż będziesz mógł wyjść na powierzchnię. W pokrytym hieroglifami pomieszczeniu znajdziesz pistolety Magnum, a także kilka przydatnych przedmiotów. Wróć do podtopionej jaskini i znajdź płaski kawałek terenu, na który możesz wejść, a następnie przeskocz na wiszący most znajdujący się najbliżej. Biegnij coraz wyżej jedyną możliwą drogą, aż znajdziesz się w pozornie "ślepej uliczce", Lara jednak bez problemu doskoczy do skalnej wnęki znajdującej się wyżej. Z tego miejsca jest kilka możliwych dróg do wyboru, ale ta właściwa to jaskinia z szalejącym krokodylem i widokiem na jaskinię. Ostrożnie podejdź do wschodniej krawędzi groty, obróć się tyłem i chwyć skalnego gzymsu. Następnie przesuwaj w prawo, aż wyższe sklepienie umożliwi podciągnięcie się do kolejnej małej groty. Zabierz amunicję do shotguna, po czym ostrożnie przeskocz na postument z kamiennym kotem.
Przy drzwiach użyj znalezionego wcześniej klucza i wejdź do dużej sali z pochylniami, gdzie musisz zachować szczególną ostrożność ze względu na toczące się głazy. Po lewej stronie pochylni, patrząc od wejścia, znajdują się skalne bloki, dzięki którym bez problemu zejdziesz do pomieszczenia niżej. Zabij pantery i zwróć uwagę na trzy wnęki znajdujące się w zachodniej ścianie. W dwóch z nich znajdziesz apteczki, a ostatnia prowadzi do małego pomieszczenia z dźwignią i kolejną apteczką. Przestaw wajchę i wracaj na górę pomieszczenia (po niebieskich blokach).
Teraz należy dostać się na szczyt trzech pochylni - zadanie nie jest trudne, ale wymaga zachowania ostrożności. Powoli idź przed siebie po środkowej pochylni i kiedy tylko zobaczysz lecący w twoją stronę głaz, wykonaj skok w bok na sąsiednią pochylnię. Powoli posuwaj się przed siebie i ponownie uskocz przed kolejnym głazem. Tą metodą bezpiecznie przedostaniesz się do otwartych przed chwilą wrót. Skacząc po wiszących mostach i wnękach zbieraj przydatne przedmioty i przedostań się do pomieszczenia z głębokim dołem i wodą na dnie. Daj nura i płyń jedyną możliwą drogą, aż znajdziesz dźwignię, która otworzy pobliskie drzwi i pozwoli wydostać się na świeże powietrze.
We wnęce na północy, oraz ogrodzonym placyku na południu znajdziesz sporo amunicji. Docelowo skieruj się jednak w stronę pokrytego hieroglifami bloku na zachodzie. Wskocz na niego i biegnij dalej pośród wydm, aż trafisz na kolejny wiszący most. Uważaj jednak na dwie mumie. Wbiegnij na most, ale nie przechodź jeszcze na drugą stronę! Przeskocz w prawo, w kierunku widocznych dalej palm. Stamtąd skacz pod wydmach, aż trafisz na małe jeziorko, na którego dnie czego nagroda - Uzi. Teraz możesz wspiąć się na pobliską wydmę, przeskoczyć przez płot i wrócić do wiszącego mostu, na końcu którego znajduje się przejście do kolejnego etapu.

TEMPLE OF THE CAT

Użyj wajchy na ścianie i zeskocz na niższy poziom. Zapamiętaj znajdujące się tutaj złote drzwi, pozbieraj magazynki do magnum, a następnie zlokalizuj w pobliżu dwie wnęki prowadzące do małego pokoiku z kratami, mumią i kilkoma przydatnymi przedmiotami. Na ścianie znajduje się wajcha, której użycie spowoduje podniesienie się krat. Pozbieraj fanty, zabij mumię i przesuń wajchę jeszcze raz. Otworzy to złote drzwi z lokacji startowej - udaj się więc do Sekretu 1 i pozbieraj wszystkie przydatne przedmioty. Teraz możesz wrócić na właściwą ścieżkę, która ostatecznie ponownie wyprowadzi cię na otwartą przestrzeń.
Pozwiedzaj dostępny obszar, docelowo kierując się w stronę piramidy na zachodzie. Na jednym z "tarasów", dokładnie u podnóża wysokiego filaru z posągiem kota, znajdują się bloki do przesuwania. Nie ma tu wielu możliwości, więc po prostu wysuń je tak, aby odkryć wejście do wnętrza budowli. W środku znajdziesz apteczkę, a także wajchę otwierającą drzwi prowadzące do kolejnego pomieszczenia. Zabierz z podłogi Ornate Key i wbiegnij do góry, gdzie znajdziesz amunicję oraz wrócisz do punktu wyjścia. Pobiegnij w kierunku podnóża piramidy, gdzie znajdziesz przesuwalny blok kryjący amunicję do shotguna, a także ścieżkę prowadzącą nad małe jeziorko. Zanurkuj i odszukaj dźwignię na skalnej ścianie na północy - otworzy ona na chwilę pobliskie drzwi, więc spiesz się! Zabierz drugi Ornate Key i wracaj na piramidę, konkretnie na jeden z jej najwyższych poziomów. Przedostań się na drugą stronę budowli i użyj w zamkach znalezionych wcześniej kluczy.
Trafisz do ciemnego labiryntu. Na początku skręć w prawo i biegnij prosto, aż do momentu w którym z korytarza po lewej wyskoczy pantera. Wbiegnij tam i zgarnij leżącą pod ścianą dużą apteczkę - Sekret 2. Tą samą drogą wróć do miejsca startu i tym razem wybierz lewą odnogę, gdzie w cieniu, na ścianie znajdziesz wajchę. Użyj jej (powinno zrobić się jasno) i wróć do miejsca, gdzie znajdował się poprzedni sekret i biegnij dalej, jedyną możliwą drogą. Miń pomieszczenie z klapą w podłodze i przestaw wajchę znajdującą się na końcu zarośniętego korytarza. Teraz możesz zeskoczyć niżej, do pomieszczenia z wodą pod podłogą, ale na razie nie schodź na sam dół. Biegnij dalej, przeskakując na dziurami w podłodze, aż trafisz na ścianę z dwoma dźwigniami. Przestaw je szybko i zeskocz na niższy poziom, nim drzwi pod wodą zdążą się zamknąć.
Zaraz po przepłynięciu przez drzwi spójrz w górę i wyjdź na powierzchnię. Poza dwiema apteczkami leży tu także Ornate Key, który koniecznie zabierz i wróć do wody. Wpłyń do kolejnego, charakterystycznego pomieszczenia z wizerunkami biegających kotów. Tutaj znajdziesz kolejne dwa klucze - pierwszy na dole, obok bloku do przesuwania, drugi na wyższym poziomie w północno-zachodnim rogu. Zwróć również uwagę na północną ścianę z kilkoma zamkami, gdzie później użyjesz wszystkich kluczy. Ostatnie dwa znajdują się na podestach po wschodniej stronie pomieszczenia. Mając pięć kluczy otwórz drzwi znajdujące się obok i udaj się do kolejnej komnaty. Teraz ostrożnie opuszczaj się na sam dół, a na końcu wskocz do wnęki z małą apteczką. Stamtąd, stojąc twarzą w kierunku kolców, skocz po lekkim skosie w lewo, do kolejnej wnęki, a dalej zjedź po małej pochylni. Przestaw wajchę, która otworzy drzwi znajdujące się w pokoju wyżej. Aby bezpiecznie wydostać się z pułapki skorzystaj z kolejnej pochylni, ale w ostatniej chwili przeskocz na podest z amunicją.
W kolejnym pomieszczeniu zanurkuj, a następnie skieruj się na północ. Płyń, aż miniesz magazynki do Uzi leżące na dnie, po czym skręć w prawo i przepłyń przez przejście, w którym nie ma krat. Od razu skręć w prawo i za kolejnym zakrętem przestaw dźwignię otwierającą drzwi na powierzchni. Pozbieraj z dna wszystkie przydatne przedmioty i wracaj do nowo otwartego przejścia. Teraz musisz przejść po dwóch polach, na których widnieje głowa faraona, dzięki czemu otworzysz drzwi do pomieszczenia z dwoma mumiami i wajchami, które przestaw. Wejdź do pomieszczenia, które wcześniej blokowała kula i pozbieraj wszystkie przydatne przedmioty. Biegnij długim korytarzem dopóki ponownie nie trafisz do lokacji z biegającymi kotami. Teraz udaj się do nowo otwartych drzwi, które znajdują się dokładnie naprzeciwko tych, które otworzyłeś wcześniej za pomocą pięciu kluczy.
Cóż, jeśli sądzisz, że zaraz zrobi się nieciekawie to niestety masz rację ;-). Póki co pozbieraj całą amunicję, która poniewiera się na posadzce. Kiedy tylko dotrzesz do pomieszczenia pełnego piasku, od razu wskocz na jakiekolwiek podwyższenie z którego bezpiecznie rozprawisz się z przeciwnikami. Głównym celem jest jednak przestawienie znajdującej się tam wajchy, która otworzy drzwi znajdujące się trochę wcześniej. Przebiegnij przez pomieszczenie z zamkniętymi drzwiami i krzesłem na środku, a następnie na samą górę żółtych schodów. Stań na krawędzi i spójrz w lewo, na dół. Jest tam szary blok, na który można bezpiecznie zeskoczyć, następnie weź rozbieg i skocz w kierunku żółtego podestu z amunicją. Dalsza droga prowadzi w prawo i do góry, po kolejnych żółtych podestach. Przestaw dźwignię za posągiem kota i wyjdź na zewnątrz, nie korzystaj jednak z pomostu, który się pojawił. Tą samą drogą, którą się tu dostałeś ponownie zejdź na podest, na którym leżała amunicja. Stamtąd opuść się jeszcze niżej - jest tu małe podwyższenie niewidoczne z góry, więc Lara się nie zabije i bezpiecznie wyląduje na ziemi. Obok znajduje się wejście do ukrytej komnaty - Sekret 3. Zbierz fanty, poczym skorzystaj z pochylni - uważaj jednak na toczące się głazy i chowaj się przed nimi we wnękach w ścianie. Dalej trafisz do korytarza z panterą, kolejnymi przedmiotami, a także wyjściem z sekretu. Stąd bez problemu wrócisz do pokoju z krzesłem i otwartymi już drzwiami.
Wyjście z małego pokoiku z palmą ukryte jest w rogu, na prawo od wejścia. Biegnij dalej jedyną możliwą drogą, aż dotrzesz do niewielkiego baseniku. Przestaw podwodną wajchę i wróć do pierwszego pomieszczenia z palmą, teraz można z niego wyjść przez otwory w suficie. Aby opuścić kolejną klapę stań na symbolu faraona obok. Kolejne drzwi otworzą się same.
Trafisz do korytarza z trzema drzwiami, które otwiera para znajdujących się obok nich dźwigni. Właściwa droga prowadzi przez przejścia znajdujące po przeciwnych końcach korytarza. Skorzystanie ze środkowych skończy się dla Lary śmiercią, jednakże… Przestaw wajchy obok drzwi oznaczonych symbolami czaszek, ale nie wbiegaj od razu do środka! Bezpieczne jest tylko jedno pole znajdujące się zaraz za drzwiami, dodatkowo otwiera ono czasowo drzwi znajdujące się na końcu korytarza i prowadzące do sekretu. Kiedy tylko staniesz na tym fragmencie podłogi od razu wybiegnij na korytarz i następnie szybko do drzwi na północnej ścianie. Teraz czeka cię mała łamigłówka związana z przesuwaniem bloków. Ten, który masz przed sobą przesuń raz do przodu, a następnie raz w prawo. Przełącz wajchę i wysuń drugi blok, który musisz umieścić w drzwiach, którymi tu przybiegłeś. Wejdź do kolejnego pomieszczenia i przesuń blok w południowo-wschodni róg. Teraz wysuń ze ściany kolejny i przesuń go aż do samego końca pierwszego pokoiku. Wejdź do trzeciej z kolei komnaty i wysuń kolejny blok do poprzedniej, po czym pchnij go pod ścianę, abyś mógł tam wrócić. Teraz pozostaje ci tylko wysunąć ze ściany ostatni blok, co jednocześnie odblokuje drogę do Sekretu 4, ostatniego w tym etapie. Pozbieraj wszystkie przedmioty, poczym wróć do pierwszego pokoiku i wysuń na zewnątrz blok tarasujący wyjście. Użyj dźwigni przy najbliższych drzwiach i wejdź do sali z olbrzymim posągiem przedstawiającym kota.
Obejdź posąg dookoła, a natrafisz na blok, który możesz wepchnąć do środka. Wejdź na podwyższenie, a z niego wskocz jeszcze wyżej. Weź rozbieg i skocz w kierunku niebieskiego gzymsu otaczającego posąg. W północno-wschodnim rogu znajdziesz schody prowadzące jeszcze wyżej. Zabij panterę chodzącą w pysku wielkiego kota, po czym skacz po złotych filarach i wnękach w ścianie, aż kolejny raz okrążysz salę i dotrzesz do pokrytej hieroglifami kolumny, która pozwoli ci wspiąć się jeszcze wyżej. Biegnij po gzymsie w stronę pyska wielkiego posągu, po czym przeskocz na płaski podest pod jego okiem. Uważając na szalejącą u góry mumię przestaw dźwignię znajdującą się na łbie, po czym zejdź na utworzony z jęzora pomost. W środku łba posągu jest kolejna dźwignia, jednak idąc w jej kierunku uważaj na dziurę w podłodze. Po wszystkim pozostaje ci już tylko biec prostą drogą w kierunku końca poziomu.

ATLANTEAN STRONGHOLD

Po zjechaniu na sam dół biegnij w kierunku jaskini pełnej lawy. Omiń otwór w podłożu i przeskocz nad kolejnym dołem, z którego wyskakują bąble rozżarzonej substancji. W małej jaskini znajdziesz dwie paczki amunicji do shotguna - Sekret 1. Wróć na właściwą drogę i zeskakuj niżej, posuwając się jedyną możliwą drogą, która doprowadzi cię do ogromnej jaskini z budowlą na środku i ruinami dookoła. Wskocz na pierwszy poziom "wieży" z czterema filarami, a następnie opuszczaj się jeszcze niżej. Kiedy już dotrzesz na sam dół jaskini, przeszukaj okolicę i pozbieraj wszystkie przydatne przedmioty. Właściwa droga prowadzi przez jedno z okien przewróconej budowli. Ostrożnie wskocz do środka, podnieś z ziemi dwie małe apteczki i skorzystaj z któregokolwiek z otworów w podłodze, aby opuścić się jeszcze niżej. Zanim zeskoczysz upewnij się jednak, czy Lara ma pełen pasek zdrowia, w przeciwnym razie upadek może okazać się śmiertelny.
Trafisz do dziwnej lokacji z kokonami i kilkoma mutantami. Po pozbyciu się przeciwników pozbieraj przedmioty znajdujące się na podestach i udaj się do swoistego mini labiryntu na południu. Uważaj na dziury wypełnione lawą i fruwające strzałki. Na prawo od wejścia skorzystaj ze schodów prowadzących na dół. Biegnij do pomieszczenia z kolejnymi schodami i trzema mutantami stojącymi we wnękach. Zignoruj na razie przedmioty leżące na ziemi i wbiegnij po schodach na piętro. Poprzestawiaj znajdujące się tam wajchy, pamiętając, że użycie niektórych zbudzi potwory na dole - z wysokości poradzisz sobie z nimi bez problemu, a także będziesz mógł bezpiecznie zebrać amunicję. Teraz musisz wrócić do lokacji, gdzie znajdowały się kokony. Po drodze jednak możesz także skorzystać z nowo otwartych drzwi w korytarzu, aby nieco podreperować zapasy amunicji.
Kiedy już wrócisz do głównej komnaty skorzystaj z odblokowanego przejścia na zachodzie. Stroma ścieżka doprowadzi cię do małej groty, z której wyjście znajduje się dokładnie nad tobą. Korzystając z bezpiecznych fragmentów skał dostań się jeszcze wyżej, a następnie po pochyłościach przejdź do miejsca, w którym biega kolejny mutant. Podnieś małą apteczkę i amunicję do shotguna, po czym wskocz do wejścia widocznego w ścianie. Po minięciu wylatujących ze ścian strzałek trafisz na pomieszczenie z basenem. Zanurkuj i na zachodniej ścianie odszukaj dwie dźwignie, dzięki którym zyskasz dostęp do podwodnego tunelu znajdującego się obok. Wpłynięcie do środka jest równoznaczne z zaliczeniem Sekretu 2. Po zebraniu wszystkich pożytecznych przedmiotów wracaj na powierzchnię i kontynuuj podróż do pomieszczenia z wajchą, której użycie umożliwi przedostanie się do małego pokoiku z amunicją do shotguna.
Teraz udaj się do pobliskiego pomieszczenia ze schodami. Przestaw dźwignię na ścianie, poczym zanurkuj i użyj kolejnej pod wodą. Wróć na powierzchnię i po schodach wbiegnij na samą górę, aż ponownie trafisz na jaskinię z ruinami. Zaraz po lewej stronie znajduje się grota, do której drzwi otworzyłeś przed chwilą. Jeśli chcesz zwiększyć zapasy amunicji to zanurkuj i użyj dwóch podwodnych dźwigni. Docelowo jednak musisz dostać się do wajchy znajdującej się w skalnej wnęce po lewej stronie, trochę niżej od wejścia. Otworzą się kolejne złote drzwi prowadzące do jaskini z głębokim dołem pełnym kolców. Tutaj również możesz mocno podreperować zapasy amunicji, uważając jednak na mutanty. Dalsza droga znajduje się w jaskini na zachodzie. Podążaj owalnym korytarzem, przeskakując nad pasami gorącej lawy. Po lewej stronie ciemnej groty, z dwiema paczkami amunicji do shotguna, znajduje się słabo widoczne wyjście na zewnątrz. Wskocz na szczyt złotej budowli i pozbieraj leżące dookoła przedmioty, poczym wejdź na charakterystyczne podwyższenie w rogu - kamera zmieni ujęcie. To chyba wystarczająca sugestia, aby wziąć rozbieg i wykonać skok na główkę, prosto do okna znajdującego się w prawym, górnym rogu powalonej konstrukcji. Na swoje i Lary szczęście wylądujesz w basenie pełnym wody. Za jedną z czterech ukośnych ścian znajdziesz wajchę, której użycie spowoduje zakończenie poziomu.

THE HIVE

Na początku pozbieraj magazynki znajdujące się we wnękach, a następnie udaj się w stronę "szachownicy" z kulami zawieszonymi pod sufitem. Czeka cię trochę gimnastyki i odskakiwania przed głazami. Nie ma tu jedynej słusznej ścieżki, ale ja polecam ustawić się w wejściu do pomieszczenia z kulami, maksymalnie po lewej stronie. Kiedy tylko staniesz na jasnym polu, przed tobą z sufitu zlecą dwa głazy, więc momentalnie odskocz do tyłu. Wróć na jasne pole, poczym stań na ciemnym z przodu. Kolejny krok na jasne przed tobą (kula przetoczy się obok), następnie krok w lewo na ciemne pole (kula spadnie za plecami). Teraz wróć na jasne pole po prawej, zrób krok w przód na ciemne i szybko po skosie cofnij się na ciemne pole po lewej. Kiedy kule się przetoczą, wróć na ciemne pole i biegnij prosto w kierunku dźwigni naprzeciw. Szybko przebiegnij do korytarza obok i użyj drugiej wajchy. Teraz możesz wrócić do pary drzwi, spod których wcześniej zebrałeś amunicję - droga powrotna powinna być znacznie prostsza. Wejście po prawej prowadzi do dwóch magazynków magnum, po lewej natomiast znajduje się właściwa ścieżka. Uważając na pułapki przedostań się do groty z pochyłym podłożem. Ostrożnie zjedź na dół, przeskakując nad lawą w odpowiednich momentach.
Trafisz do dużej jaskini z jeziorem lawy. Udaj się na wschód i podejdź do krawędzi wypełnionego lawą dołu, po lewej. Na dole zauważysz skalne platformy, na które bez problemu możesz zeskoczyć. Ostrożnie, skacząc ze skały na skałę, przedostań się do niewielkiej groty, w której znajdziesz dużą apteczkę - ostatni Sekret w grze. Wróć na górę tą samą drogą. Teraz skieruj się w stronę dużego jeziora lawy, z którego wystaje kilka skał, oraz dwa bloki z charakterystycznym, czerwonym wzorem. Wskocz na pierwszy z nich - otworzy on czasowo jedne z drzwi naprzeciw, więc dobiegnij do nich jak najszybciej, skacząc na skałę, a z niej na kolejny podest. Teraz musisz przedostać się na północ, na drugi koniec pomieszczenia pokrytego żywą tkanką. Jest tu kilka płaskich platform, dzięki którym bez problem uda ci się przedostać dalej. W miejscu, gdzie drogę zagrodzą ci pulsujące żyły po prostu wskocz na przeszkodę, korzystając ze stopni po prawej. Zastrzel fruwające mutanty i skacz dalej, do wejścia znajdującego się w górze, po prawej. Będzie tam czekał zmutowany centaur, więc miej broń w pogotowiu. Wskocz do otworu w podłożu i podnieś magazynki do Uzi.
Po długiej pochylni dojdziesz do kolejnej dużej jaskini, tym razem zalanej wodą. W tej lokacji znajdziesz sporo amunicji i apteczek, a także kilka mutantów, więc ostrożnie rozeznaj się w najbliższym otoczeniu. W południowo-zachodnim rogu jaskini jest płaski kawałek terenu, na który możesz wejść. Obok szaleje mutant strzelający kulami ognia, więc pozbądź się go i wskocz na miejsce, w którym się znajdował. Użyj obydwu wajch i wbiegnij do kolejnej lokacji. Przy filarach na środku pomieszczenia znajdziesz w sumie 3 magazynki do Uzi, a także 4 wajchy, które przestaw. Udaj się do jednych z drzwi w rogach pomieszczenia (po drodze zbierając apteczki) i w kolejnej komnacie rozpraw się z mutantami.
Pod wodą znajdziesz dwie dźwignie - jedna otwiera drzwi do małego pokoiku z amunicją, druga z kolei drogę powrotną do wielkiej jaskini. Po drodze wyzbieraj wszystkie przydatne przedmioty, a także przestaw wajchę otwierającą kolejne drzwi. Kiedy ponownie wpłyniesz do głównej lokacji, udaj się na północny wschód, gdzie znajdziesz suchy kawałek lądu, na który można się wspiąć. Po jednej stronie będzie kilka mutantów i magazynki do Uzi, a po przeciwnej dalsza droga. Skacz w kierunku jasnej konstrukcji stojącej na środku jeziora, a następnie wejdź do środka. Tam wspinaj się na samą górę po kolejnych skałach, aż dojdziesz do otwartych drzwi.
Długi, pokryty mięsem korytarz doprowadzi cię do kolejnej pary drzwi. Ostatnie z nich otworzą się same. W małej komnacie od razu wskocz na podest na środku, zbierz amunicję do shotguna i z tego samego miejsca bezpiecznie rozpraw się z przeciwnikami. Wróć na korytarz i skorzystaj z pierwszych - otwartych już - drzwi. Jedyną możliwą drogą biegnij do pomieszczenia z kokonami na ścianach, tu również czeka cię sporo walki, więc ciągle pozostawaj w ruchu. Przesuń obydwie wajchy i ruszaj dalej. W kolejnej lokacji czeka cię podoba sytuacja. Na końcu znajdziesz pochylnię, z której skorzystaj, aby dostać się na dół. Tam z kolei dźwignia umiejscowiona na jednym z bloków otwiera czasowo drzwi na drugim końcu pomieszczenia. Przestaw ją i nie zwracając uwagi na nic biegnij do wyjścia. Po pochylni zjedziesz prosto do małego basenu, skąd musisz skierować się w stronę złotego pasa widocznego w oddali i…

Gratulacje! Właśnie ukończyłeś dodatek do pierwszego Tomb Raidera, zbierając przy okazji wszystkie bronie i sekrety. Nie było tak strasznie, prawda?

K@t
© WoTR 2009