strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Strona główna działu
-> Krótki opis
-> Galeria
-> Edycja kolekcjonerska
-> W pigułce

Recenzje
Solucja
Filmy
Pokaz w Londynie
Pokaz w Warszawie
Targi Gamescom 2018

Wycięta zawartość

SOLUCJA



|Przejście głównej fabuły | Grobowce opcjonalne |
| Misje poboczne | Mapy: znajdźki i wyzwania |
| DLC: misje i grobowce |



Witaj w solucji - poradniku do gry Shadow of the Tomb Raider. Solucja nie zawiera dużych fabularnych spoilerów, a jedynie opis przejścia. W osobnych podrozdziałach znajdziesz też wskazówki jak ukończyć opcjonalne grobowce oraz misje poboczne. W grze jest też OGROMNA liczba dokumentów, płaskorzeźb, artefaktów, krypt, czy skrytek surwiwalowych - ich lokalizację znajdziesz na naszych mapach. Możesz zbierać m.in. złoto, gałązki drzew, jagody i liście krzewów, ptasie pióra. Możesz polować na zwierzęta - surowce są bardzo cenne i znacznie ułatwiają dalszą grę, ponieważ to dzięki nim możesz w obozach kupować nowe umiejętności, ulepszać swój strój oraz broń. Niektóre są częściowo niezbędne do dalszego przejścia gry - a już na pewno do jej znacznego uproszczenia i przyspieszenia.

Solucja nie przedstawia alternatywnych rozwiązań dla wyższych poziomów trudności, ani nie narzuca kolejności ulepszania ekwipunku oraz umiejętności - grasz jak chcesz. Zalecam jednak być przygotowanym na wszystko - zbieractwo i eksploracja na pewno się przyda. Wiele różnorodnych surowców pomoże ci w zdobywaniu punktów doświadczenia oraz w wytwarzaniu przydatnych narzędzi i amunicji. Uwaga - surowcami można również handlować z kupcami.

Solucja jest podzielona na huby, a te z kolei na poszczególne misje, dzięki czemu łatwiej znaleźć wybrany fragment. Niektóre misje rozgrywają się w kilku hubach.

Tekst: Menkaure
Mapy: Cez
© WoTR 2019



PRZEJŚCIE GŁÓWNEJ FABUŁY:

JASKINIE COZUMEL

• SŁABE ŚWIATŁO
Po dość dramatycznej scence otwierającej rozgrywkę znajdziesz się w wąskiej szczelinie. Noga Lary jest przyciśnięta skałą, którą możesz poluzować używając noża. Klikaj klawisz interakcji do momentu napełnienia ikony noża. Dalej użyj klawiszy kierunkowych, by wspiąć się w górę przez wąską szczelinę. Rusz przed siebie rozmawiając przez chwilę z Jonahem. Używając klawisza interakcji zawiśnij na ściance wspinaczkowej i wespnij się najwyżej jak możesz. Zobaczysz nad sobą sufit z miękką skałą, w którą z łatwością wbijesz czekan. Żeby podskoczyć wyżej, użyj klawisza kierunkowego i naciśnij klawisz skoku. Przesuwaj się dalej jak pokazuje ścieżka, aż złapiesz się gzymsu. Podobnie jak poprzednio, by skoczyć wyżej, użyj klawisza kierunkowego i wciśnij klawisz skoku, by wskoczyć na wyższą półkę. Stojąc na nogach, biegnij przed siebie i odnajdź błyszczący ołtarzyk. Obejrzyj scenkę i wydostań się z jaskini.

COZUMEL

• W CIENIU
Obejrzyj scenkę. W tłumie możesz porozmawiać z kilkoma osobami. Przy bramie powinieneś znaleźć poszukiwaną osobę. Śledź Domingueza do pobliskiego cmentarza. Podsłuchaj rozmowę i podążaj dalej przez bramę do kolejnego miejsca. Gdy przeczołgasz się przez dziurę w murze, odnajdź alternatywne wejście do miejsca wykopalisk. Przeskocz nad murem i zrzuć z siebie przebranie. Lara wyposaży się w łuk i kilka strzał. Wejdź w zarośla, przejdź przez rurę i zbadaj okolicę. Zlikwiduj z ukrycia przechadzającego się obok najemnika, używając klawisza akcji, po czym strzel w najemnika przygotowującego się do egzekucji uwięzionego mężczyzny. W tej samej lokacji natrafisz na kilka przydatnych surowców. Podskocz później odbijając się od ściany na zawalone schody. Podejdź do krawędzi i skocz w lewo do ściany wspinaczkowej. Użyj czekana tuż przy kontakcie ze ścianą, by zaczepić się i nie spaść w dół. Klawisze odpowiedzialne za strzelanie pomogą ci użyć liny do zjazdu na bezpieczną wysokość - stosowny komunikat poinformuje cię, kiedy użyć klawisza uniku. Biegnij w dół wąską półką na ścianie klifu i skocz z rozpędu na wiszącą skałę z gzymsem, który możesz złapać. Przesuń się w lewo, przeskocz na widoczną ściankę do wspinaczki i znów opuść się na bezpieczną wysokość. Znów skocz z rozpędu na samotnie stojący słup skalny, złap się czekanem o miękką skałę i przejdź w prawo i w górę aż będziesz mógł wspiąć się i stanąć na nogach. Przeskocz na drugą stronę i odbij się od ściany, by złapać gzyms nad sobą. Znów rozpędź się i skocz na wiszący przed tobą gzyms i przesuń się maksymalnie w prawo, po czym opuść i złap czekanem miękką skałę. Po raz kolejny użyj liny, by zjechać na niej niżej. Mając nogi oparte o ścianę rozbujaj się i skocz na wiszącą skałę po prawej. Złap czekanem miękką skałę i przesuwaj się w prawo do momentu, gdzie dalej nie można już pójść. Wygląda na to, że po raz kolejny użyjesz swojej liny. Opuść się najniżej jak możesz i rozbujaj Larę, używając klawiszy kierunkowych. W momencie, gdy Lara znajdzie się najbliżej półki z wejściem do świątyni, wciśnij klawisz skoku, by przeskoczyć w przód i bezpiecznie wylądować na ziemi.

• KSIĘŻYC ŁOWCY
Wejdź do jaskini. Pozbieraj kilka surowców (w tym nowe, z których wytworzysz później paraliżującą amunicję i specjalne mikstury). Przejdź przez zabarykadowane przejście używając strzały z liną. Przejdź przez pułapki używając klawisza uniku i dalej wąskim korytarzem z kilkoma wielkimi szczurami. Wejdź do dużego pomieszczenia częściowo zalanego wodą. Pozbieraj kilka surowców rozlokowanych na suchym lądzie i wskocz do wody. Użyj klawiszy kierunkowych by pływać, klawisza skoku by wynurzyć się, klawisza uniku by płynąć głębiej i klawisza sprintu by przyspieszyć. Pod wodą znajdziesz kilka surowców, w tym nowe wodorosty, które można użyć do wytwarzania specjalnych mikstur. Odnajdź wąską szczelinę i przeciśnij się na drugą stronę. Zwróć uwagę na pływające mureny. Odnajdź kieszeń z powietrzem (użyj klawisza interakcji, by zaczerpnąć powietrza) i kontynuuj podwodną przeprawę przez wąską jaskinię. Przepływając przez wąską szczelinę używaj klawisza interakcji, by przecisnąć się dalej i nie utonąć! Po wyjściu na brzeg pozwiedzaj okolicę. Znajdziesz kilka cennych surowców oraz kilka miejsc, gdzie jeszcze nie możesz wejść (możesz wrócić tutaj, jak zdobędziesz potrzebne wyposażenie).

Biegnij w górę korytarzem i dezaktywuj pułapkę. Przeskocz do miękkiej skały wspinaczkowej i wbij w nią czekan klawiszem interakcji. Następnie wespnij się i stań na nogach. Znajdziesz się w kolejnym etapie przed wejściem do wielkiej piramidy ukrytej w okazałej jaskini. Przeskocz przez zawieszone na linach elementy dekoracji (pod ciężarem Lary jedne będą opadać w dół, inne podnosić się, więc czas i wyczucie mają znaczenie!). Na stabilnym lądzie pozbieraj kilka surowców i wejdź na wyższy poziom. Użyj strzały z liną, by utorować drogę dla wózka. Pchnij go przed siebie - jego ciężar będzie wystarczający do podniesienia jednego z wiszących odważników-dzwonów. Przeskocz na ten, który jest najbliżej ciebie i na kolejne. Na pobliskim balkonie dostrzeżesz drabinę - przeskocz w jej kierunku. Podejdź do samotnie stojącego słupa owiniętego liną. Stojąc obok niego wystrzel strzałę z liną do podobnego pala kilkadziesiąt metrów przed tobą - utworzysz w ten sposób dalszą drogę w górę. Przejdź po linie i dostań się do świątyni.

Dezaktywuj pułapkę i idź wzdłuż korytarza. Przeskocz na wiszący dzwon i z niego na mur - jeśli skoczysz za późno, możesz złapać się miękkiej skały wbijając w nią czekan. Przed tobą prosta łamigłówka do utorowania sobie dalszej drogi. Zepchnij wózek na zaokrągloną drewnianą podłogę tuż obok miejsca, gdzie doskoczyłeś z dzwonu. Odszukaj kołowrotek, który jest połączony z drewnianą podłogą-platformą. Pokręć nim tak, by owinięta liną część wózka była skierowana w twoją stronę. Podejdź znów do kołowrotka, stojąc obok niego wystrzel w wózek linę i połącz go z kołowrotkiem. Zakręć nim tak, by podciągnąć wózek jak najbliżej siebie. Podejdź do liny i używając klawisza akcji - przetnij linę posiadanym nożem. Rozpędzony pojazd zepchnie zablokowany dzwon, który podniesie ten, dzięki któremu dostałeś się na ten poziom. Dodatkowo podniesiesz go na tyle wysoko, że z łatwością sięgniesz do widocznej drabiny. Biegnij przed siebie i przesuń się po gzymsie tuż nad samym wejściem do piramidy. Znajdź miękką skałę, zaczep o nią linę i opuść się tuż przed same wrota. Obejrzyj scenkę. Jak zwykle w takich sytuacjach wszystko się rozsypuje, a ciebie ściga banda najemników. Prędko przebiegnij przez korytarz. Rozłup ścianę czekanem i schowaj się w winorośli przy ścianie. Zlikwiduj z ukrycia pierwszego z najemników. Podążaj dalej do miejsca wykopalisk. Ukrywaj się w zaroślach i po cichu sprzątnij kolejnych wrogów i zabierz im przydatne surowce. W dalszej części musisz trochę postrzelać. Koniecznie ukrywaj się za osłonami. Po walce przedostań się na drugą stronę lokacji i rozłup bramę używając czekana. Przejdź kilka kroków dalej i obejrzyj scenkę.

• GŁOWA NAD WODĄ
Po scence porwie cię ogromna fala tsunami, która zaleje okolicę. Płyń omijając przeszkody, a gdy przysypią cię ruiny pobliskiej dzwonnicy - zanurkuj i płyń przed siebie wynurzając się w miejscach, gdzie pozostało wystarczająco powietrza na solidny wdech. Natkniesz się na zablokowane drzwi, które przy odrobinie wysiłku wyważysz używając czekana. Płyń w stronę światła, przez autobus (sic!) i rozbij jego tylną szybę. Przedostań się dalej i kontynuuj uliczny rafting w rwącej wodzie. Wespnij się na fragment muru i przeskakuj po różnych elementach (samochodach, koparkach, latarniach, mostach). Zaczep czekan o miękką ścianę domu i przesuń się w lewo, odskocz do drewnianej ściany i podskocz wyżej, łapiąc się jej górnej części. Potem po belkach w ścianie budynku przeskakuj w górę i w prawo, za róg aż zobaczysz scenkę, gdzie Lara wspina się na dach i spotyka swojego przyjaciela.

PERUWIAŃSKA DŻUNGLA

W tym hubie natrafisz na dwa Grobowce Opcjonalne.

• AWARYJNE LĄDOWANIE
Obejrzyj scenkę, której fragment widziałeś na początku rozgrywki. Po wyjściu z błota rozejrzyj się. Jesteś w amazońskiej dżungli, a to oznacza, że praktycznie wszystko co się rusza, może cię z łatwością zabić. Już na wstępie napotkasz jaguara wspinającego się po drzewach. Z pewnością usłyszał twoje dość nietypowe wejście do dżungli. Idź przed siebie. Zerwij kilka leczniczych roślin. Wspinaj się na niewielkie skarpy pomiędzy drzewami aż dotrzesz na skraj dżungli - klif z pięknym widokiem na korony drzew i... cel podróży Lary. Oprócz tego, Lara dostrzeże również racę ratunkową. Twoim celem będzie więc dotarcie w tamto miejsce, gdzie ktoś potrzebuje pomocy.

Kieruj się w prawo po wąskiej i kruchej półce na ścianie klifu. Wespnij się na gałąź obok gniazda i przeskocz przed siebie do małej skały. Następnie przebiegnij przez kilka konarów drzew, zjedź po krótkiej błotnistej pochyłej części terenu i odnajdź niewielkie obozowisko. Możesz usiąść przy ognisku i wykorzystać zdobyte do tej pory punkty umiejętności lub surowce do ulepszenia ekwipunku. Następnie znajdź rozbity samolot. Podejdź do jego śmigła i postaraj się odłupać jego fragment. Niestety, samolot wpadnie do wody, więc szybko zanurkuj. Zaatakuje cię murena, którą szybko zlikwiduj nowym, ostrym narzędziem. Wypłyń na powierzchnię i pozbieraj surowce zlokalizowane w okolicy. Wróć do obozowiska i tam naostrz swoją nową broń przypominającą prostą maczetę. Odetnij teraz dwie liny podtrzymujące pojemniki z surowcami. Wewnątrz znajdziesz łuk oraz walkie-talkie.

Znajdź pień drzewa owinięty liną. Połącz go liną po drugiej stronie przepaści i podążaj w tym kierunku. Idź przed siebie ścieżką i odnajdź obozowisko. Coś strasznego musiało się tutaj stać. Idź śladem krwi, aż napotkasz krwiożerczego jaguara. Po ataku przejdź przez jego terytorium, aż dotrzesz do miejsca, gdzie staniesz do walki z dziką naturą wyposażoną w ostre kły. Użyj łuku i dostępnych strzał, by wykończyć jednego z dwóch jaguarów. W ostatniej scence QTE zadasz ostateczny cios i drugi jaguar odejdzie z martwym kompanem (być może przeżył ten, który zdążył zjeść pół Miguela i nie odczuwał głodu :p ). Po walce z pewnością będziesz chciał uzupełnić zdrowie i zapasy. Znajdziesz ku temu wiele surowców. Wydostań się z areny i pnij się drogą w górę. Zobaczysz pozostałości samolotu, którym Lara dostała się w to opuszczone przez Boga miejsce. Odszukaj gzyms na ścianie, który możesz złapać i wespnij się wyżej. Przejdź po drewnianej kłodzie i wskocz do rozłupanego kadłuba samolotu. Obejrzyj scenkę.

Idź za Jonahem. Wspólnie utorujcie sobie dalszą drogę przez zarośnięte przejście. Zejdź w dół jak biegnie ścieżka i tyłem do ściany przesuń się wzdłuż klifu stąpając po wąskim gzymsie. Idź dalej. Przed tobą prosta zagadka polegająca na uruchomieniu mostu zwodzonego. W pierwszej kolejności wespnij się na budowlę po lewej (znajdź drabinę, która ci w tym pomoże). Na samej górze znajdziesz coś w rodzaju kranu, dzięki któremu woda zacznie płynąć przez wiszący kanał przed tobą. Zauważysz, że woda zlewa się, ale nie wpada do rynny. Zejdź niżej i razem z Jonahem przesuń masywne koło kamienne tak, by napełnić rynnę i tym samym - wiszące obok wiadro. Niestety ono przecieka. Biegnij sprintem w prawo i wejdź poniżej pod drewnianą konstrukcję. Zauważysz, że stopniowo będzie opadał drewniany element mechanizmu z owiniętą przez środek liną - będąc blisko masz około dwóch-trzech sekund, by połączyć ten element z podobnym po drugiej stronie mostu. Spowoduje to, że ramię mostu podniesie się na tyle blisko, że będziecie z Jonahem mogli kontynuować drogę. Po drugiej stronie odkryjesz recepturę, która pozwoli ci na dokładniejsze badanie okolicy pod kątem flory i fauny.

Wkrótce natkniesz się na obozowisko. Możesz skorzystać i ulepszyć swój ekwipunek i umiejętności. Mając wejście do opcjonalnego grobowca za plecami idź w prawo i wejdź do ruin. Poczekaj na pomoc Jonaha i utorujcie razem dalszą drogę. Uważaj, ponieważ gdy tylko Lara przejdzie na drugą stronę, zostanie zaatakowana przez kolejnego jaguara. Zlikwiduj go w podobny sposób jak poprzednio. Po walce pomóż Jonahowi dostać się na drugą stronę przejścia i obejrzyj scenkę.

DWÓR CROFTÓW

• DZIELNY WĘDROWIEC
Uwaga, jest to jedyna lokacja w grze, do której nie da się wrócić za pomocą systemu ognisk. Dokładnie rozglądaj się po otoczeniu, zanim podejmiesz decyzję o kontynuowaniu misji. W lokacji Dwór Croftów wyzwanie oraz dokumenty nie są wymagane do zaliczenia gry na 100%. W lokacji można opcjonalnie zebrać 7 dokumentów i wykonać wyzwanie o nazwie Środek Tarczy, które polega na rzuceniu kulą w 4 tarcze na placu zabaw.

Przenosisz się w czasie o kilkanaście lat wstecz. Jesteś młodą Croftówną i przed tobą jedna z jej pierwszych wypraw po Croft Manor. Eksploruj w celu odnalezienia kilku skarbów. Twoim celem jest wejście do dworu. Zaczynasz na placu zabaw - w parku linowym, który każdy chciałby mieć jako dziecko w swojej okolicy. Jest tutaj kilka obiektów, które możesz podnieść i rzucić na bocianie gniazdo, znajdujące się na wyższym poziomie. Gdy maszt osunie się po wrzuceniu trzeciego odważnika, możesz otworzyć skarb. W okolicy jest jeszcze kilka rzeczy, z którymi możesz wejść w interakcję.

Podejdź do dużej pergoli stojącej między bramą wjazdową a budynkiem. Na pergolę możesz się wspiąć. Podążaj tym szlakiem aż usłyszysz głos lorda Crofta. Podsłuchaj rozmowę i idź dalej. Skocz na przyległy do ściany fragment pergoli i przesuń się za róg w prawo. Miń okno i w górę. Następnie znów za róg w prawo i po wyrytej pieczęci Croft Estate jeszcze bardziej w górę. Stań na nogach i stojąc plecami do ściany przesuń się po wąskim gzymsie w prawo. Po chwili krucha rynna udowodni, że nie służy do wspinaczki i znów zawiśniesz na rękach. Kieruj się w prawo do powiewającej flagi. Stań na nogi, przejdź między dwoma kolumnami i po drabinie w górę. Przejdź do połowy dachu i po raz kolejny daj się pokonać siłom grawitacji. Wejdź do środka i przejdź przez lekko uchylone drzwi. Jak to bywa w serii Tomb Raider za każdym razem w Croft Manor mamy do rozwiązania inne zagadki.

Przed tobą plansza przypominająca "młynka" w skróconej wersji - kwadrat wewnętrzny i środkowy bez zewnętrznego. Do tego jest dość spory globus z dwoma pokrętłami. Zaraz po wejściu zobaczysz rysunek ze współrzędnymi geograficznymi (30N i 90E) - ustaw na globusie współrzędne kręcąc wajchami - ta po prawej to długość geograficzna (północ-południe), z kolei ta po lewej - szerokość geograficzna (wschód-zachód). Zamkniesz tym samym dach i opuścisz drabinę. Wespnij się na górę i przejdź do końca w prawo. Znajdziesz tam kolejne pokrętło - użyj go, by rozłożyć skrzydła maszyny latającej. Dzięki temu zobaczysz dwa punkty na planszy, które pomogą ci w dalszej rozgrywce. Interesować cię będą tylko dwa "pionki", mianowicie te z tarczami. Pozostałe usuń z wewnętrznego kwadratu, by utorować sobie drogę. Gdy już ustawisz tarcze na podświetlonych punktach, te zapadną się częściowo pod ziemię i oświetlą mural. To odkryje dodatkowy posążek - Białej Królowej. Niestety jest on zablokowany przez drabinkę. Pamiętasz, jaki mechanizm ją opuścił? Globus! Wróć więc do niego i zmień współrzędne na jakiekolwiek inne. Drabinka podniesie się, a ty możesz przeciągnąć pionek Białek Królowej na załamujące się czerwone promienie. Dzięki temu otworzysz drzwi do kolejnego sekretnego pomieszczenia. Wejdź tam i obejrzyj scenkę.

PERUWIAŃSKA DŻUNGLA (2)

• GDZIE RADZĄ SIĘ BLIŹNIACZKI
Wracasz do teraźniejszości. Opuść obozowisko i podążaj ścieżką przed siebie. Kilka surowców leczniczych czeka na zebranie, więc jeśli masz miejsce w ekwipunku, nie wahaj się. Razem z Jonahem utorujecie sobie dalszą drogę. Idź przed siebie i miń wodospad po swojej prawej stronie. Przeskocz na drugą stronę. Kilka surowców czeka na ciebie, a w dalszej części z kolei kilku najemników. Zlikwiduj ich używając nowych umiejętności oraz wykorzystując otoczenie i naturalne kryjówki. Spotkaj się z Jonahem przy wozie militarnym. Przeczołgaj się pod nim i zlikwiduj kolejną parę najemników. Schowaj się w trawie i po cichu zakończ żywot uzbrojonych wrogów. Wespnij się wyżej podążając śladem drugiego z nich i obejrzyj scenkę. W twoim wyposażeniu pojawi się teraz karabin i pistolet. Wejdź do jaskini i przeskocz nad rozpadliną. Wydostań się z niej podpalając przeszkodę (materiały do wytwarzania płonących strzał znajdziesz w pobliżu). Dotrzyj do wioski Kuwak Yaku.

KUWAK YAKU

W tym hubie natrafisz na jeden Grobowiec Opcjonalny i jedną Misję Poboczną.

• GDZIE RADZĄ SIĘ BLIŹNIACZKI (2)
Obejrzyj scenkę. Po jej zakończeniu możesz pozwiedzać miasteczko i porozmawiać z lokalnymi mieszkańcami. Zmierzaj na północ. Odnajdziesz sporą inkaską budowlę, o której wspomniała Abby w swoim lokalu. Wejdź do środka.

• DROGA ŻYWYCH
Wskocz do wody. Pod wodą znajdziesz kilka surowców. Przepłyń w lewo, pod metalowy most i dalej przez wąską dziurę w drewnianej zaporze. W następnej lokacji wykończ po cichu kilku najemników Trójcy. Wyjdź na brzeg i przejdź po drewnianych ścieżkach aż znajdziesz wyjście w głąb dżungli. Po lewej możesz rozpalić ogień. Kontynuuj trasę ścieżką. Możesz wykorzystać błoto, by łatwiej wtopić się w otoczenie. Przejdź przez wąskie przejście nad beczkami i zlikwiduj z ukrycia kilku wrogów. Kieruj się dalej i wykorzystuj krzaki oraz ściany błotne, by ukryć się przed najemnikami. Zdejmuj ich pojedynczo i nie wdawaj się w otwarty konflikt. Wyważ drzwi z napisem PORVENIR i przejdź przez nie. Przeskocz nad rozpadliną i wbij czekan w miękką ścianę. Opuść się na linie na bezpieczną wysokość. Wejdź do wąskiego przejścia i przedostań się do świątyni.

Dotrzyj do imponującej bramy wejściowej do świątyni. Rusz lewym pokrętłem i obróć dolny głaz w prawo 1 raz. Przejdź po powstałym mostku i wejdź w interakcję z okrągłymi wrotami. Postąp analogicznie z prawym pokrętłem. Po każdej interakcji z okrągłymi wrotami (2 po bokach i 3 w środkowym tunelu) kolejne "piętro" czarnych obracanych głazów w kształcie kwadratów będzie się pojawiało nad pokrętłami. Musisz ustawić je tak, jak pokazują pomieszczenia po lewej i prawej stronie:
PRAWA: [4 kropki + belka] [kropka] [3 kropki] [belka] [2 kropki + belka]
LEWA: [3 kropki + belka] [pierścień] [pierścień] [pierścień] [pierścień]
Gdy już uda ci się tak ustawić te drzwi, wejdź do środka przez paszczę jaguara.

• ŚCIEŻKA ZMARŁYCH
Wewnątrz znajdziesz mural i obejrzysz scenkę. Kieruj się w lewy róg i znajdź przejście do kolejnego pomieszczenia. Tam znajdź wielką studnię i wskocz do niej. Płyń przez zatopioną jaskinię i zbierz surowce uważając na krwiożercze piranie. Wyjście jest po drugiej stronie od miejsca, skąd przypłynąłeś. Przepłyń na drugą stronę chowając się w trzcinach, by uniknąć kontaktu z zębami piranii. Gdy już wyjdziesz na powierzchnię, dopłyń do brzegu i wespnij się po błotnej ścianie na wyższy poziom. Idź ścieżką i wespnij się na drzewo z charakterystyczną gałęzią. Usłyszysz rozmowę dwóch najemników. Zlikwiduj ich. Coś niedobrego dzieje się w okolicy. Kolejna scenka ciut dalej tym bardziej zaniepokoi Larę. Gdy przejdziesz przez wąską szczelinę, wejdziesz do lokacji z kilkoma najemnikami, których możesz zlikwidować z ukrycia. Przejdź na drugą stronę lokacji i wespnij się po drewnianych belkach wyżej. Następnie podążaj ścieżką i dojdź do błotnistego strumienia oraz dalej przez podtopione pozostałości zabudowań. Miniesz obozowisko, przy którym możesz ulepszyć swoje umiejętności lub elementy wyposażenia. Idź dalej ścieżką i wejdź do środka bardzo starej budowli. Tuż po przekroczeniu progu odbij w lewo i spotkaj Jonaha. Obejrzyj scenkę.

• DROGA DO UKRYTEGO MIASTA
Próba Jaguara: Idź przed siebie. Wskocz do wody, płyń przed siebie i odkryj bardzo ciasne przejście. Zaczerpnij powietrza i przeszukaj podwodną komnatę. Jest tutaj kilka surowców i kręcąca się tu i ówdzie murena. Płyń przed siebie i przeciśnij się przez wąskie przejście.

Próba Pająka: Idź po drewnianej konstrukcji i przeskocz w stronę muralu z pająkiem. Podskocz wyżej i przesuwaj się wisząc na rękach w prawo. Przeskocz na miękką ścianę i złap się czekanem. Idź do góry i wejdź do małej jaskini. Odbij w prawo, podskocz wyżej i złap gzyms. Wespnij się i idź po wyższej kondygnacji znów w stronę muralu. Skocz i rzuć liną z czekanem, by zahaczyć o miękką skałę. Przebujaj się do otworu nad muralem. Wyjdź z jaskini.

PRÓBA ORŁA

• DROGA DO UKRYTEGO MIASTA (2)
Idź w lewo i wespnij się po ruinach na górę. Znajdziesz tam obozowisko. Idź dalej ścieżką. Przeskocz nad rozpadliną w stronę kamiennych schodów i dalej na drewnianą ścianę. Wespnij się do góry i obejrzyj ogromny, starożytny mechanizm obracający się wewnątrz ruin. Idź w dół trasą po prawej stronie. Na dole złap się drewnianej belki i przesuń w zwisie w prawo aż będziesz mógł bezpiecznie opuścić się na drewnianą podłogę. Przejdź po belce do środkowej części mechanizmu i zejdź na drewniany mosteczek. Odbij się od ściany i kieruj się w górę. Po lewej powinieneś zauważyć miękką ścianę, do której możesz wbić czekan i opuścić się na linie kolejny poziom niżej. Przejdź na drugą stronę budynku po drewnianym mosteczku i przeskocz nad przepaścią do drewnianej ściany, którą możesz złapać. Wespnij się na górę i przesuń w prawo, by znaleźć się na drugiej stronie ściany. Kawałek miękkiej skały pozwoli ci znów zaczepić czekan i opuścić się na linie na taką wysokość, gdzie będziesz mógł pobiegać po ścianie. Skocz w momencie, gdy Lara znajdzie się najbliżej miękkiej skały wspinaczkowej.

Wejdź na górę i połącz liną maszt z obracającymi się żaglami z centralną częścią mechanizmu (obie części będą owinięte liną). Poczekaj aż podjedzie niewielka drabina. Przeskocz na nią i wespnij się po chwili. Przejedź się stojąc na belce i omijając przeszkody, które mogą cię z niej zrzucić. Znajdź część konstrukcji, do której możesz doskoczyć i złapać się. Podskocz, podciągnij się i stań na nogach (uważaj na obracające się belki, które mogą cię zrzucić w przepaść). Tutaj już byłeś, jednak tym razem dzięki połączeniu mechanizmu z żaglami wprawiłeś w ruch okrągłą, drewnianą część, którą możesz złapać w momencie, gdy belki są ustawione poziomo. Nie masz dużo czasu, więc szybo złap krawędź i podskocz w górę. Przesuń się w prawo i stań na nogach. Idź przed siebie, jak pokazuje drewniana droga, przejdź po belce i przeskocz do zniszczonych drewnianych schodów. Przesuń się lekko w lewo i po belkach znów w górę. Pójdź w lewo i wespnij się znów po drewnianej konstrukcji w górę. Uważaj na obracające się części mechanizmu. Wejdź do wąskiego przejścia, gdy tylko metalowa część minie twoją pozycję, po czym szybko wespnij się i w przykucu jak najszybciej dojdź do wyrwy w ścianie po prawej stronie. Na zewnątrz znów znajdziesz obracające się żagle. Połącz przy użyciu liny obracający się maszt z drewnianą osłoną, której fragment owinięty jest liną. Wewnątrz znajdziesz element, który możesz podciągnąć używając strzały z liną. Masz tylko kilka sekund, by zdążyć połączyć go z owiniętym palem i zatrzymać tym samym drzwi. Gdy ci się uda, to podobnie jak niżej - połącz obracający się maszt z żaglami z centralną konstrukcją. Znajdź drabinę, która przemknie tuż przed tobą i złap ją.

Wespnij się na górę i SZYBKO biegnij po belce do środkowej części mechanizmu, odbij się od ściany i szybko złap za krawędź nad tobą. Uważaj na kolczaste elementy mechanizmu! Wspinaj się w górę czekając na pojawienie się nowych krawędzi. Stań na belce i przejdź w stronę ściany budowli. Złap czekanem miękką ścianę wspinaczkową i przeskocz w prawo i ponownie wbij czekan. Przesuń się w prawo i stań na nogach nieco wyżej. Przejdź po drewnianej belce i skocz w kierunku obracających się krawędzi w środkowej części mechanizmu. Podskakuj i łap krawędzie pnąc się w górę. Uważaj na kolczaste belki. Powinieneś znaleźć się na samym szczycie konstrukcji przed ogromnym posągiem orła. Po jego lewej stronie dostrzeżesz drewniane rusztowanie. Przeskocz tam używając ciągle obracającego się mechanizmu i jednej z belek. Złap czekanem miękką ścianę i opuść się na linie niżej do momentu, gdy możesz biegać po ścianie. Po prawej dostrzeżesz znów obracającą się drewnianą część, którą możesz złapać tylko, gdy belki ustawią się w poziomie. Gdy doskoczysz do tej części, ciężar Lary i ząb czasu spowodują częściowe zawalenie się machinerii. Szybko wespnij się wyżej po kamiennych krawędziach i stań przed wejściem do Ukrytego Miasta.

Możesz pozbierać kilka przydatnych surowców. Biegnij przed siebie do wąskiej jaskini. Wskocz niżej do wody, wyjdź na brzeg i znajdź po prawej ścianę do wspinaczki. Odbijając się od ściany na wprost możesz złapać drewniane rusztowanie. Przesuń się w lewo i stań na nogach. Z rozpędu przeskocz nad rozpadliną łapiąc też metalowy pręt, który przedłuży twój skok na drugą stronę. Złap drewnianą drabinkę i wejdź do jaskini. Przeciśnij się przez wąskie przejście i podejdź do krawędzi imponującego klifu z wiszącymi ozdobami w sklepieniu. Używaj ich jako elementów otoczenia, do których możesz przyczepić linę z czekanem. Skocz w kierunku pierwszej ozdoby - jeśli wystarczająco szybko rzucisz liną, nie skończysz kilkaset metrów niżej najprawdopodobniej kończąc rozgrywkę. Rozbujaj się na linie i rzuć nią jeszcze raz do kolejnego "wieszaka" i tak jeszcze 2 razy aż złapiesz wystający skalny fragment klifu. Tutaj możesz odpocząć chwilę i kontynuuj dalszą drogę w ten sam sposób. Uważaj, gdyż tym razem każdy wieszak ma ograniczoną wytrzymałość, więc raczej staraj się nie bujać zbyt długo. Dostaniesz się w końcu do wejścia do jaskini. Wskocz tam i następnie do wody. Pod taflą jak zwykle kilka surowców do zebrania w miarę miejsca w ekwipunku. Wyjdź na brzeg i podążaj ścieżką po lewej stronie kanionu. Przejdź przez niskie przejście. Znajdziesz się w niewielkiej, opuszczonej wiosce ukrytej w dżungli. Przeszukaj chatki w celu odnalezienia cennych znajdziek i surowców. Przejdź po schodkach i obejrzyj scenkę.

UKRYTE MIASTO

W tym hubie natrafisz na trzy Grobowce Opcjonalne i jedenaście Misji Pobocznych (warto wykonać zwłaszcza te misje, które odblokowują sprzęt niezbędny do znalezienia wszystkich znajdziek - wzmocniony nóż, wciągarkę i wytrych). Uwaga - w Paititi Lara nie może założyć współczesnych strojów.

• UKRYTE MIASTO
Możesz rozejrzeć się po okolicy. Miasto Paititi to rozległy hub, w którym napotkasz wiele misji pobocznych i mnóstwo surowców. Są też lokalne sklepiki, gdzie możesz kupić kilka dodatkowych surowców i sprzęty. Podążaj za Unuratu do centralnej części lokacji przed kamiennym mostem. Obejrzyj scenkę, w której rozpoznasz starego znajomego. Podążaj schodami w górę do wejścia do świątyni. Przejdź przez wąskie wejście i idź korytarzem. Przed tobą zobaczysz rozpadlinę i przepaść w ciemnej jaskini. Do lewej ściany przymocowany jest pręt, dzięki któremu możesz wydłużyć skok i dosięgnąć czekanem miękkiej ściany wspinaczkowej. Opuść się na linie w dół, rozbujaj i przeskocz w przód. Przebujaj się zahaczając liną z czekanem o metalowe elementy na wiszących belkach i kontynuuj w górę i w lewo do ciasnego korytarza.

BRZUCH WĘŻA

• UKRYTE MIASTO (2)
Przeciśnij się przez wąskie przejście. Znajdziesz się w wysokim kominie. Przejdź po belce, przeskocz na ścianę przed tobą, odbij się i podskocz, by złapać gzyms wyżej. Widok nie będzie przyjemny, ale by grać dalej musisz chwilkę wytrzymać. Przejdź na kolejną belkę, odbij się i śmignij na poręczy, po czym złap czekanem miękką ścianę. Zejdź w dół, zawiśnij na linie, biegnij po ścianie i skocz w lewo. Złap wiszącą klatkę i wespnij się na nią. Z góry skocz na następną, a z niej do drewnianej belki na ścianie przed tobą. Plecami do ściany przejdź w lewo i skocz do półki rzucając w nią czekanem z liną. Czołgaj się przez wąskie przejście. Przed tobą ściana, od której możesz się odbić i złapać czekanem położoną nieco wyżej miękką skałę. Wespnij się na samą górę i po gzymsie przejdź w lewo przeskakując na kolejne gzymsy aż zobaczysz, że możesz się opuścić na linie dzięki miękkiej skale i linie z czekanem. Wejdź do środka i skręć korytarzem w prawo. Tam znajdziesz bardzo wąską szczelinę, w którą należy wejść. Dotrzesz nią do sali rytualnej. Załatw z zaskoczenia kapłana i odszukaj wyjście obok węża ze srebrnym okiem. Rozłup luźne kamienie i przejdź do środka.

GŁOWA WĘŻA

• UKRYTE MIASTO (3)
Biegnij przed siebie i skocz celując czekanem i liną w stalaktyt z miękkiej skały. Opuść się nisko, rozbujaj linę i skocz na stały ląd. Przy niewielkim basenie przy ścianie dostrzeżesz dźwignię owiniętą liną. Strzel do niej strzałą z liną i pociągnij. Poczekaj aż porcja oleju i krwi dotrze do centralnej części tuż przy palenisku. Otwórz wtedy wrota paleniska i podpal płyn i basen. Zniszczysz przez to przeszkodę z drewna. Przejdź dalej i skocz do miękkiej skały i wbij w nią czekan. Zejdź po linie niżej. Dotrzyj do dwóch pali owiniętych liną. Połącz je liną z ekwipunku i obróć tym położonym wyżej tak, by dolne-mniejsze koło dopasować kanalikami. Następnie przetnij linę i dopasuj górne koło. Wróć na górę i po schodkach do mechanizmu. Znajdź owiniętą liną wajchę i użyj jej jak poprzednią, by napełnić basenik i dolne kanaliki. Użyj paleniska, by podpalić ciecz i zniszczyć kolejną drewnianą przeszkodę. Przejdź dalej i obejrzyj scenkę.

UKRYTE MIASTO (2)

• UKRYTE MIASTO (4)
Scenka będzie kontynuowana, a ty wpadniesz od razu w tarapaty i będziesz musiał uciekać. Uważaj na oszczepy, które wrogowie będą w ciebie rzucali. Trzymaj się górnych tras podczas ucieczki, gdyż tłum może cię spowolnić. Zgub wojowników i porozmawiaj z Jonahem, po czym przejdź do jaskini u podnóża wulkanu, w której przebywają razem z Unuratu. Opuść jaskinię i skręć w prawo. Idź prosto i znajdź wejście do kopalni soli.

ŚWIĄTYNIA W GÓRACH

• OKO WĘŻA
Skocz z drewnianej platformy w stronę miękkiej ściany i rzuć w nią czekanem. Następnie opuść się na bezpieczną wysokość i zwolnij uchwyt. Wejdź wyżej i przedostań się do podziemnych, podtopionych ruin. Przejdź po drewnianej belce i przeskocz w stronę gzymsu na budynku. Pod ciężarem Lary zawali się, ale zdążysz złapać się innego gzymsu nieco niżej. Znajdź obozowisko i miń budynek kierując się w lewo (w budynku jest kilka surowców). Podskocz wyżej odbijając się od ściany i idź po drewnianym rusztowaniu obok małego wodospadu. Następnie skocz na linę, zjedź po niej i zlikwiduj pałętającego się tam wojownika. Idź po schodach w górę i przejdź przez niski korytarz do kolejnego miejsca z dwoma wrogami. Idź dalej przed siebie, przeciśnij się przez wąskie drzwi, odbij w prawo i wyjdź na zewnątrz. Zobaczysz bramę, która będzie twoim celem, ale najpierw zlikwiduj kilku wrogów w tej okolicy. Gdy już wszyscy zostaną bez krzty życia, wespnij się na bramę i użyj mechanizmu, by ją otworzyć i wpuścić swoich kompanów. Obejrzyj filmik.

Wejdź po schodkach, przeciśnij się przez wąskie przejście i spójrz przed siebie stojąc na klifie. Idź w lewo i przeskocz na miękką ścianę łapiąc się czekanem. Przejdź maksymalnie w lewo i skocz na skałę łapiąc za gzyms. Przesuń się w prawo i znów złap miękką ścianę czekanem i opuść się na linie w dół. Biegaj po ścianie, by rozpędzić się i skoczyć w prawo do pala, dzięki któremu przedłużysz skok do miękkiej ściany - użyj czekana i opuść się na skałę w rwącej rzece. Skocz i złap liną wieszak i przebujaj się na drugą stronę, po czym zeskocz i wyląduj na twardej ziemi. Przejdź przez wyrwę w budynku, skocz do stalaktytu łapiąc go czekanem i opuść się na bezpieczną wysokość. Puść linę i wyląduj bezpiecznie w wodzie. Zanurkuj i płyń przed siebie. Wyjdź na brzeg i wspinaj się, by znaleźć się w dżungli.

CENOTE

W tym hubie natrafisz na jeden Grobowiec Opcjonalny.

• OKO WĘŻA (2)
Po prawej stronie znajdziesz tyrolkową linę. Zjedź po niej niżej na drugą stronę. Znajdź obozowisko i wejdź do budynku. W środku zlokalizuj wyjście po lewej stronie. Dojdź do krawędzi i wykonaj imponujący skok w głębię. Zlokalizuj zatopione w połowie wejście i wpłyń do budynku. Następnie zanurkuj do korytarza po lewej stronie i płyń przed siebie. Uważaj na mureny i na poziom tlenu. Wypłyń na powierzchnię i wejdź do naszpikowanego pułapkami korytarza. Skocz z rozbiegu na filar i złap się gzymsu. Podskocz trochę wyżej i użyj czekana, by złapać się miękkiej skały. Wspinaj się do góry, odbij lekko w lewo i skocz na gzyms w ścianie. Przesuń się w lewo, zawiśnij na czekanie i opuść na linie w dół. Rozbujaj się i przeskocz przed siebie bezpiecznie lądując na wąskiej kamiennej ścieżce. Przeciśnij się przez wąskie przejście i podążaj dalej. Skocz do gzymsu i wespnij się wyżej. Następnie z plecami przy ścianie stąpaj po niewielkiej podłodze w kierunku miękkiej skały, do której wbijesz swoje czekany. Opuść się na linie, biegaj po ścianie i skocz w lewo do kolejnej miękkiej skały. Idź w lewo i w górę, po gzymsie w górę. Stań na nogach i podskocz nieco wyżej do kolejnego gzymsu i przesuwaj się w prawo. Podskocz wyżej i podciągnij się. Przetnij linę trzymającą ciało żołnierza - zabierz jego strzelbę. Odkryj obozowisko. W tej jaskini znajdziesz bariery, których możesz się pozbyć jednym nabojem ze strzelby. Wejdź przez wąskie przejście i podążaj ciemnym korytarzem. Nieznana, podejrzana postać będzie ci towarzyszyć, zachowaj ostrożność. Gdy spadniesz do niższego poziomu zlikwiduj kilka hord "zombie wojowników" i po wszystkim przejdź przez drzwi, którymi się dostali do ciebie. Wejdź do podtopionego korytarza i brodź w wodzie.

Dotrzesz do pomieszczenia z wielkim kołem i kołowrotkiem. Zanurkuj i usuń czekanem gruz blokujący koło. Następnie wyjdź na brzeg i połącz liną kołowrotek i centralną część koła. Wskocz do wody i przepłyń przez wąskie przejście. Poczekaj, aż obracające się koło z drugiej strony pozwoli ci przepłynąć. Teraz pokonaj krótką jaskinię i wyjdź na brzeg wprost do suchego korytarza. Uważaj na pułapki! Następnie przeskocz z krawędzi w prawo do miękkiej skały. Opuść się i biegając po ścianie rozbujaj się i skocz w lewo na stały ląd. Zaczep czekan o miękką skałę i opuść się na linie. Z bezpiecznej wysokości opuść się do wody. Twoim celem jest wprawienie w ruch koła znajdującego się w wodzie. Przepłyń między dwoma połączonymi kołami trzymając się strony prawej i wyjdź na brzeg. Wejdź do pokoju z płonącym ołtarzykiem i zlikwiduj pilnującego go zombie. Idąc dalej zostaniesz ponownie zaatakowany. Pozbądź się go jednym strzałem ze strzelby. Podążaj dalej korytarzem. Kolejni zombie staną ci na drodze, więc daj im grzecznie do zrozumienia, że popełniają błąd. Zlokalizuj kołowrotek. Patrząc w stronę okrągłej bramy, zobaczysz trzy głowy wężosmoków, z czego jeden dostarcza wodę. Strzel liną w środkowego wężosmoka i połącz go z kołowrotkiem. Przekręć nim maksymalnie w prawo. Na tym samym poziomie gdzie stoisz, zlokalizuj ścieżkę po prawej. Idź nią, a następnie przeskocz na głowę wężosmoka i wdrap się wyżej. Usuń gruz z podstawy najwyższej głowy, zlikwiduj szwędające się po okolicy kolejne zombie-potwory i wróć do kołowrotka korzystając z linki tyrolkowej. Przekręć środkową głowę tym razem maksymalnie w lewo. Odetnij linę i połącz z kołowrotkiem podstawę najwyższej głowy. Przekręć tak, by woda lała się na środkową. Teraz połącz z kołowrotkiem ostatnią, najniższą głowę wężosmoka i nakieruj strumień spadającej wody na koło, by wprawić je w ruch. Wskocz do wody. Drugie koło jest połączone z pierwszym i jest również w ruchu. Zanurkuj i poczekaj aż będziesz mógł przepłynąć i dostać się do podwodnego korytarza. Poszukaj miejsca, gdzie możesz wyjść na brzeg. Zlikwiduj grupę kilku wrogów i rozejrzyj się. Znów zobaczysz koło, które należy wprawić w ruch i trzy głowy wężosmoków. Tym razem zanurkuj w basenie przed sobą i usuń gruz z podstawy najniższego wężosmoka. Kolejni wrogowie będą się pojawiali falami, więc szybko ich likwiduj i wracaj do kołowrotka. Połącz środkowego wężosmoka z kołowrotkiem i zakręć nim, by skierować strumień wody na najniższą głowę. Potem połącz ostatnią głowę i obróć ją na koło. Pamiętaj o likwidowaniu nowych wrogów! Gdy w końcu koło będzie w ruchu, zobaczysz scenkę.

• GOŁYMI RĘKOMA
Uciekaj przed siebie wykorzystując otoczenie. Skocz i rzuć linką nad przepaścią. Odbij się od ściany i omijaj wybuchowe trujące dzbany. Przeskakuj nad przepaściami i omijaj dziesiątki zombie. Gdy w końcu dobiegniesz do podtopionego korytarza, zanurkuj i płyń przed siebie.

UKRYTE MIASTO (3)

• KU CHWALE REBELII
Chociaż wciąż jesteś w ciemnej jaskini, teraz już bezpiecznie kontynuuj wspinaczkę. Przed tobą znajdziesz ścianę z gzymsem i miękkim fragmentem, po którym z łatwością wespniesz się wyżej. Przeskocz w prawo i ponownie złap się czekanem o ścianę i jeszcze kawałek w prawo, by doskoczyć na krawędź i wspiąć się na proste nogi. Przeciśnij się przez wąski przesmyk i znajdź raki wspinaczkowe. Kawałeczek niżej możesz doskoczyć do miękkiej ścianki, na której wisiałeś przed chwilą. Tym razem jednak dzięki nowemu sprzętowi możesz wspiąć się po mniej pionowych skałach. Wespnij się wyżej i kontynuuj przed siebie do wąskiego korytarza. Po lewej znajdziesz kolejną miękką skałę. Złap czekanem i wykorzystaj nową umiejętność, by wspiąć się po suficie. Przeskakuj przez wyrwy i na końcu zaczep liną i zjedź po niej. Następnie rozbujaj się i wyląduj bezpiecznie na stałym lądzie. Nie na długo, gdyż za chwilę czeka cię kolejna ścieżka wspinaczkowa. Do góry, następnie w lewo i po gzymsach w górę. Znów miękka skała i w lewo. Musisz skoczyć i rzucić czekanem z liną w miękką skałę przed tobą. Podciągnij się na linie i stań na nogach. Przeczołgaj się przez szczelinę ukrytą między stalaktytami i stalagmitami i idź dalej. Skocz do wody, zanurkuj i usuń gruz blokujący dalszą drogę. Płyn przez korytarz podwodny, co jakiś czas zaczerpując powietrza w kieszeniach przy suficie. Dostań się do Paititi i odszukaj Jonaha.

Niedaleko jaskini Unuratu znajdziesz wąski przesmyk do innej jaskini, w której spotkasz Jonaha. Ustalicie plan uratowania Unuratu. Udaj się do pałacu przez most, przy którym spotkałeś Dr Domingueza. W nowym stroju kultyści nie będą cię niepokoić. Dotrzyj do bramy górnej części miasta. Spotkasz tam Etzliego, który zdradzi ci wskazówkę jak ominąć strażników do ściśle strzeżonej części dzielnicy. Zejdź po schodach i zobacz scenkę z Unuratu i Amaru. Pójdź za eskortą Unuratu. Po wyjściu na otwarty teren nie będziesz mógł przejść wiszącym mostem. Na przekór, pójdź w lewo i przedostań się na drugą stronę w stylu Lary Croft - wspinając się po miękkich ścianach i gzymsach. Na końcu pierwszej sekwencji wspinaczkowej opuść się na linie, rozbiegaj na ścianie i przeskocz na samotny naturalny filar. Złap czekanem miękką ścianę i kieruj się w lewo. Spiesz się, gdyż skała jest wyjątkowo miękka i szybko się rozsypuje. Przejdź po gzymsie i przeskocz na kolejną ścianę wspinaczkową. Opuść się na linie i przebujaj na stabilny ląd. Idź przed siebie. Skocz na miękką skałę przed sobą i wspinaj się w prawo. Podciągnij się i przeskocz przez rozpadlinę, łapiąc się metalowego wieszaka przebujaj się w stronę budynku. Złap gzyms i idź w prawo. Podciągnij się i zrób linę tyrolkową, następnie przejdź po niej na drugą stronę. Skocz do poziomego pala i odbij się dalej w stronę filara z miękką ścianą. Idź w prawo. Rzuć czekanem w sufit, podciągnij się i wykorzystaj raki wspinaczkowe do poruszania się po suficie. Kontynuuj w prawo przeskakując przez wyrwy w suficie. Złap gzyms i przesuwaj się w prawo, a następnie skocz w górę. Stań na nogach, odbij się od ściany i wejdź do więzienia prosto do celi Unuratu. Obejrzyj scenkę.

• OSTATNI WŁADCA
Rozłup ścianę i wyjdź razem z Unuratu na zewnątrz. Zrób linę tyrolkową z niższego poziomu i na dole zlikwiduj wartownika. Unuratu pomoże ci na wyższym poziomie. Dostań się tam rzucając w locie czekanem z liną w miękką skałę. Po cichu zlikwiduj kolejnego wartownika wraz ze wsparciem królowej. Przejdź przez wiszący most w kierunku górnego miasta. Podążaj za Unuratu, która przebierze się w strój podobny do twojego i opowie ci co nieco o Srebrnym Pudełku i zombie, które spotkałeś wcześniej w jaskiniach. Użyj klucza, który przed chwilą ci wręczyła i zbadajcie kolejne korytarze, aż dotrzesz na miejsce składania ofiar bogu Kukulkanowi. Dotrzyj wraz z towarzyszką do grobowca cesarza. Jego lewa strona jest naruszona zębem czasu i odkryła miękką skałę, którą możesz złapać czekanem. Wespnij się po niej i złap złote gzymsy kierując się w górę aż staniesz na lewej złotej dłoni. Złap w locie element korony i przebujaj się na drugą otwartą dłoń. Przesuń się lekko w prawo i stań na prawej złotej dłoni. W locie rzuć czekanem w gzyms i wespnij się do wejścia po lewej stronie głowy statuy. Wejdź do środka i obejrzyj scenkę. Po jej zakończeniu zlikwiduj zmierzających w twoim kierunku wojowników. Wyjdź przez drzwi po drugiej stronie wejścia do grobowca i dostań się do doków. Odpłyń z Jonahem.

POLA NAFTOWE PORVENIR

• OBERWANIE CHMURY
Ukryj się w zaroślach przy ścianie. Tuż obok możesz wykorzystać błoto, by stać się mniej zauważalnym. Likwiduj po cichu najemników Trójcy wykorzystując zarośla, błoto, drzewa i przejdź dalej w górę strumienia. Dostrzeżesz wyżej pomarańczowe światło, a pod nim miękką skałę. Przeskocz w jej kierunku, rzucając czekanem z liną i łapiąc za gzyms. Wespnij się wyżej. Zauważ migające światło - to zapalający się fragment rurociągu. Brodząc w wodzie dotrzyj do miejsca z kolejną bandą najemników Trójcy. Zlikwiduj wszystkich i uważaj na najemnika wyposażonego w okulary termowizyjne. Znajdź miejsce, gdzie możesz się wspiąć na skały. Wyjdź na wyższy poziom i zobacz rafinerię. Idź w dół ścieżką i skocz na miękką skałę łapiąc ją czekanem. Opuść się na linie na bezpieczną wysokość i odkryj stary ołtarz. Dzięki niemu nauczysz się wytwarzać zatrute strzały, które wprowadzą w szał wrogów. Sami wystrzelają pozostałych, a po kilku sekundach sami padną. Spokojnie czekaj więc w ukryciu na wolną drogę. Kieruj się po schodach w górę. Zobaczysz znów pulsujące światło - po raz kolejny to buchający co chwila płomień z rurociągu. Przeciśnij się przez wąskie przejście i kieruj się w stronę rafinerii.

Na moście zostaniesz zaatakowany przez helikopter i wóz militarny. Skocz więc w kierunku liny tyrolkowej i przeskocz na metalową konstrukcję rzucając czekanem z liną w kierunku krawędzi. Wspinaj się na samą górę po fragmentach rur i innych obiektów, które możesz złapać. Na samej górze przejdź po rurze i skocz na uszkodzony fragment kładki. Przebujaj się dalej, złap za gzyms, idź w prawo do windy i szybko na dach. Z niego do drabinki po prawej i wisząc na rękach przejdź w prawo. Skocz w górę i zobacz krótką scenę. Znajdziesz się w wodzie. Po wyjściu na brzeg idź i nie miej litości dla nikogo. Odszukaj dowódcę w helikopterze. Wykorzystuj beczki z ropą, które uszkodzą helikopter na tyle, że runie na ziemię w wielkiej eksplozji. Obejrzyj scenkę.

MISJA SAN JUAN

W tym hubie natrafisz na dwa Grobowce Opcjonalne i jedną Misję Poboczną.

• VIA VERITAS
Aby kontynuować wątek główny, podążaj za Abby i odszukaj jej przyjaciółkę, Sarę. Twoim pierwszym miejscem badań będzie stara biblioteka niedaleko cmentarza. Wróć do centralnej ulicy w San Juan i skręć w prawo. Dojdziesz do wspomnianej nekropolii, gdzie wraz z Jonahem otworzycie wejście do biblioteki. Znajdź dwa miejsca, gdzie możesz rozłupać ścianę i odszukaj dwa cytaty z Biblii. Następnie podejdź do muralu na ścianie przy schodach i rozłup go odkrywając kolejny pod nim. Po przeciwnej stronie budynku znajdziesz kolejną ścianę do rozłupania, a za nią - solidny krzyż. Zawieś go na dwóch wajchach razem z Jonahem i obejrzyj scenkę.

• VIA CRUCIS
Przeciągnij wózek z lustrem w promień słońca tak, by oświetlił dalszą drogę. Przejdź dalej przez korytarz z krzyżami do figury Matki Boskiej. Oczyść aureolę z kurzu, by odbić więcej światła w kolejne korytarze. Idź za Jonahem. Obejrzyj scenkę. W statule jest kołowrotek, który użyjesz, by przesunąć światło do muralu, przy którym Lara aktywowała pułapkę. Użyj jej raz jeszcze. Przejdź przez krzyżowe wyjście do większej sali niż pozostałe pomieszczenia. Po prawej i lewej znajdziesz krzyż na ruchomych wózkach. Pchnij ten po lewej tak, by odbił światło, następnie kołowrotkiem nakieruj je na środkową alkowę, co zdeaktywuje pułapkę. Użyj wajchy i podejdź na drugą stronę. Również rusz krzyż tak, by odbił światło i nakieruj je kołowrotkiem na alkowę pierwszą z lewej. Użyj wajchy, co otworzy drzwi do miejsca pochówku Lopeza. Obejrzyj scenkę. Płyń w bezpieczne miejsce uważając na spadające fragmenty sklepienia. Wypłyń na powierzchnię przy ostatkach sił i obejrzyj scenkę.

• VENI VIDI PERDIDI
Przedrzyj się przez siły Trójcy eliminując wrogów z ukrycia. Idź przed siebie i przeczołgaj się przez wąskie przejście. W kolejnej lokacji ponownie zlikwiduj 5 wrogów i przeskocz przez bramę. Na polu trzciny czmychnij na schody do destylarni. Tam napotka cię helikopter. To jedna z nielicznych otwartych walk w terenie, więc spokojnie wyciągnij ciężką broń. Uważaj na rzucane granaty. Helikopter przejmie Jonaha i jak tylko walka ucichnie, biegnij do niego przez zrujnowaną destylarnię. Obejrzyj scenkę. Tuż po niej sekwencja lawiny błotnej zabierze cię aż do rzeki, którą wrócisz do Paititi.

UKRYTE MIASTO (4)

• MIASTO WĘŻA
Porozmawiaj z Etzlim - aktywuje to ostateczną główną misję, czyli nie będzie można wrócić i ponownie przygotować się do czekających nas walk.

MIASTO WĘŻA

• MIASTO WĘŻA (2)
Zanurkuj i płyń przed siebie. Omijaj spadające bloki skalne, a gdy zobaczysz kieszeń powietrzną, nie wahaj się jej użyć. Wypłyń na powierzchnię i wejdź do jaskini Miasta Węża. Przeskocz nad rozpadliną w locie łapiąc linką wieszak. Przebujaj się i złap miękką skałę. Idź w prawo, następnie w górę. Na szczycie rozpędź się, przebujaj na palu i przeskocz nad rozpadliną - gdybyś nie mógł doskoczyć, rzuć czekanem z linką. Przejdź przez zrujnowany most, a gdy rozprostujesz nogi, rozpędź się, skocz z krawędzi i rzuć czekanem w miękką skałę. Podciągnij się i przesuń w prawo. Przeskocz wyrwę i kontynuuj. Opuść się na linie i rozbujaj tak, by wskoczyć na stabilny ląd przed tobą. Zrób linkę tyrolkową i zjedź po niej do miejsca, skąd wydobywa się karmazynowy dym. Obejrzyj scenkę.

Idź za Yaaxil. Przejdź przez wrota i skocz do miękkiej skały przed tobą. Następnie skocz w kierunku wieszaka i przebujaj się na drugą stronę do drewnianej ścieżki. Odbij się od ściany i złap gzyms. Przesuń się w lewo i przeskocz do miękkiej skały. Wespnij się na górę, przeskocz nad przepaścią i później złap linką wieszak, dzięki któremu dostaniesz się na miękką skałę. Wspinaj się do góry, później po drewnianych belkach. Gdy helikopter spadnie, przejdź przez kolejne okrągłe drzwi. Przygotuj się do otwartego konfliktu. Przechodź z lokacji do lokacji. Po uporaniu się z wozem militarnym, wskocz na gruz po jego prawej stronie i przejdź przez bramę. Następnie odbij się od ściany i po drewnianych belkach do góry. Stamtąd skocz na miękką ścianę i pnij się dalej. Przeskocz i złap czekanem pozostałości po rozsypujących się ruinach. Zjedź po zawalonej podłodze i skocz łapiąc się linką za wieszak. Wspinaj się po miękkiej skale, skocz przed siebie rzucając nim o kolejny gzyms. Rozpędź się biegając pod ścianie i rzuć czekanem w kolejny wieszak. Dolecisz do ściany, gdzie możesz się wspinać po gzymsach i dalej z czekanem. Naprzemiennie wspinaj się po gzymsach i ścianie. Odbij się od rozsypujących się ścian i złap linką sufit. Podciągnij się i kontynuuj trasę wspinaczkową w górę.

Stań na nogach. Obejrzyj scenkę. Tuż po niej podejdź po cichu i zlikwiduj stojącego nieopodal kultystę. Następnie rozłup tył posągu odbijającego promienie Amaru. Wykorzystuj kryjówki, by po cichu likwidować kolejnych wrogów. Dojdź do kolejnego posągu i również rozłup jego tył i podobnie postąp z trzecim. Uruchomi się scenka. Po niej przystąpisz do walki z dr. Dominguezem. Najpierw osłab go serią z karabinu. Gdy wokół niego zobaczysz okrągłą poświatę energii podbiegnij i dźgnij go. Postąp tak 5 razy i obejrzyj długą scenkę kończącą trzecią - ostatnią część trylogii.

KONIEC