strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Krótki opis
-> Edycja kolekcjonerska
-> W pigułce

Recenzje
Solucja
Klawiszologia
Postacie
Lokacje
Przeciwnicy
Ekwipunek
Tryb Wypraw
Dodatki / DLC
Dubbing PL
Galeria

Tapety
Filmy
Relacja z E3 2015



SOLUCJA



|Porady ogólne | Przejście gry | Grobowce opcjonalne |
| Misje poboczne | Mapy: znajdźki i wyzwania |
| DLC "Baba Yaga" | DLC "Więzy Krwi" |



PRZEJŚCIE GRY:

SZCZYT GÓRY

• PRZEJŚCIE
Podążaj za Jonahem przez ośnieżony grzbiet. Pod ciężarem dwojga bohaterów śnieżny fragment zawali się. Zjeżdżając po tafli lodu złap czekanem krawędź i zawiśnij nad przepaścią. Idź w prawo, przeskocz na kolejny gzyms. Przesuwaj się dalej w prawo i stań na nogach. Zlokalizuj ścianę wspinaczkową. Użyj czekana, by wejść wyżej. Skieruj się w prawo, w górę i lekko w lewo. Teraz przeskocz w lewo na pobliską ścianę wspinaczkową. W locie wyjmij czekan i użyj go, by złapać ścianę. Teraz dalej w lewo i skocz w stronę Jonaha i złap jego rękę. Po krótkiej scence kontynuuj podążanie za nim do śnieżnej jaskini. Gdy wyjdziesz z niej, uruchomi się scenka. Teraz przejdź w prawo opierając się plecami o lodową ścianę i stąpając po wąskim gzymsie. Skocz na ścianę wspinaczkową i idź w górę. Kawałek lodu odpadnie ujawniając krawędź, którą możesz złapać skacząc w górę. Przesuń się w prawo, skocz na kolejną ścianę wspinaczkową i idź w górę i lekko w lewo. Na szczycie podskocz i złap półkę nad sobą. Po krótkiej scence spadniesz w dół (ała!) - szybko rozbujaj się w kierunku ściany wspinaczkowej. Gdy znajdziesz się odpowiednio blisko, użyj czekana, by złapać miękki lód. Gdy ten się rozsypie, spróbuj ponownie. Stań na nogach i ucieknij przed lawiną: biegnij urwistym klifem i skacz po drewnianych platformach. Miniesz wrak samolotu, z którego wystaje czerwony pal. Wykorzystaj go, by przeskoczyć dalej na linę. Zjedź po niej do lodowej jaskini i zjeżdżając z pochylni złap czekanem krawędź nad przepaścią. Szybko przejdź w prawo, zauważysz ścianę wspinaczkową - złap się jej czekanem i wespnij na górę. Biegnij co sił po rozsypujących się skałach na klifie. Z rozbiegu skocz w kierunku ściany wspinaczkowej. Lawina cię dogoni. Brrr... czas na cieplejsze okolice.

SYRIA

• ZAGINIONY GROBOWIEC
Po scence znajdziesz się na urwistym klifie gdzieś przy północno-zachodniej granicy Syrii. Idź w lewo. Przed tobą ściana - wespnij się po widocznych krawędziach. Kierując się w prawo podskocz i podciągnij się na wyższą półkę. Idź w przód i przeciśnij się przez wąskie wejście do jaskini. Idź przed siebie. Krótka scenka. W okolicy jest kilka murali i Monolit (dzięki muralom nauczysz się języków, które są wymagane do rozszyfrowania Monolitów). Przejdź wąskim korytarzem i na końcu rozłup ścianę używając czekana. Przejdź przez wąską szczelinę. Wyjdziesz do sporego wąwozu z wbudowanym w przeciwległą ścianę wielkim budynkiem. Przejdź w lewo do kamiennego mostu łączącego dwie strony wąwozu.

• UKRYTA OAZA
Złap widoczną krawędź na kamiennym moście. Przejdź w lewo i w górę. Przesuń się w lewo i przeskocz na drugi fragment ruiny. Podskocz w górę i stań na nogach. Przejdź w lewo na drewnianą belkę. Zeskocz z niej na wyrwę w filarze - szybko przeskocz dalej, ponieważ cała budowla rozsypuje się. Zeskocz na poniższą półkę i biegnij do krawędzi - przeskocz w stronę kolumn i przesuń się wisząc w lewo. Mając przed sobą wyrwę w ścianie stań na nogach i wejdź do środka. Przejdź przez wąską szczelinę pełną skorpionów. Na końcu rozwal ścianę nogą. Przejdź przez pomieszczenie pełne ludzkich szczątków. Aktywujesz pułapkę, lecz dzięki drewnianej belce nic złego ci się nie stanie. By przejść dalej, strzel w kamienne spojenie. Przejdź pod belką i idź dalej. Wpadniesz do wody. Brodząc po pas zestrzel kamienne spojenie nad wiszącą drewnianą platformą. Po lewej zobaczysz wątłą ścianę, przez która przedostaje się woda - rozłup ją czekanem, by podnieść poziom wody w korytarzu. Przepłyń do platformy, stań na niej i przejdź wyżej. Idź przed siebie. Wpadniesz w kolejną pułapkę - tym razem jednak musisz szybko zestrzelić kamienne spojenia kolców, które w zwolnionym tempie spadają w twoją stronę. To jeszcze nie koniec. Szybko uwolnij nogę z pułapki przy pomocy czekana. Teraz szybko płyń przez zalane pomieszczenie aż do powierzchni. Zaczerpnij świeżego powietrza i wyjdź z wody. Stań nad częściowo zalaną salą z grobowcem Proroka.

• GROBOWIEC PROROKA
Wskocz do wody poniżej. Zobacz po prawej stronie kolejną niestabilną ścianę z tryskającą wodą. Rozłup ją i przepłyń na drugą stronę. Wespnij się po półkach z ludzkimi szczątkami, przejdź w prawo i skocz na platformę - otworzysz śluzę i jeszcze trochę podniesiesz poziom wody w tym pomieszczeniu. Platforma zawali się pod twoim ciężarem. Podpłyń znów do półek pod złotą kopułą i wespnij się wyżej. Wisząc na rękach przejdź w prawo. Wejdź do środka wieży. Uważaj na kruchą podłogę z pułapką poniżej. Po drugiej stronie wieży wyjście, skąd możesz skoczyć na pobliską kolumnę. Stań na nogach i skocz przed siebie i wejdź do korytarza po prawej. Idź przez ciemne przejście uważając na liczne pułapki. Na zewnątrz znajdziesz kolejną śluzę i belkę. Zestrzel wiszącą platformę i przeskocz na drugą stronę. Po twojej prawej będzie kolejna niestabilna ściana z tryskającą wodą - rozłup ją i wejdź na platformę, by podnieść śluzę. Woda zmyje cię z jej powierzchni, wiec musisz otworzyć śluzę będąc nieco wyżej. Dzięki platformie, którą zestrzeliłeś, możesz wspiąć się po skałach od strony wejścia do tego pomieszczenia. Szybko wejdź na pływające deski i zobacz białą plamę na jednej ze skał - możesz się odbić i podskoczyć wyżej. Stąd kieruj się w lewo i zobacz belkę nad platformą otwierającą śluzę. Przeskocz w jej kierunku. Poziom wody znacznie się podniesie - możesz teraz wspiąć się na szczyt wieży z grobowcem i aktywować scenkę, w której spotkasz Konstantina. Po scence zastrzel dwóch najemników i szybko biegnij przed siebie. Skręć w lewo przed ścianą, która zawaliła się na głowę kolejnego najemnika. Przeskocz nad przepaścią korzystając z metalowego pala w suficie. Teraz skręć w prawo, zjedź niżej i szybko przeskakuj po platformach. Wejdź na ostatni filar i skocz w kierunku zerwanych schodów pod wejściem do korytarza wyjściowego - biegnij co sił w nogach, na końcu korytarza skocz nad rozpadliną i schowaj się za filarem, by woda nie zepchnęła cię w przepaść. Obejrzyj scenkę.

SYBERYJSKA DZICZ

• CHŁODNE POWITANIE
Po scence przejdź przez głęboki śnieg do opuszczonego obozowiska. Musisz znaleźć kilka surowców: drewno 2x oraz mięso 1x. W okolicy jest kilka gałęzi oraz powalony przez wilki jeleń. Wróć do obozowiska i rozpal ogień (Obóz: Schronienie w Dziczy).

• ECHA PRZESZŁOŚCI
Idź do lasu. Jest tu sporo surowców i znajdziek (gałązki, pióra, zwierzyna, dokumenty, mapy). Znajdziesz obóz Trójcy i natkniesz się na działającą krótkofalówkę - usłyszysz krzyk mężczyzny oraz przerażający ryk niedźwiedzia. Nieopodal jest drzewo, na które możesz się wspiąć. Stojąc na gałęzi przeskocz na półkę obok i idź przed siebie. Zobaczysz zwłoki mężczyzny oraz radio z którego nadał ostatni w swoim życiu komunikat. Tuż po tym zaatakuje cię niedźwiedź. Zrób unik i uciekaj co sił w nogach za wszelką cenę omijając głębokie zaspy - wykorzystuj drewniane podesty lub powalone drzewa, by nie tracić czasu i nie stać się posiłkiem niedźwiedzia. Schowaj się w gałęziach. Używaj czekana by odgonić bestię. Gdy ta przebije się przez twoją osłonę, uciekaj i stań nad przepaścią. Wykonaj unik, dźgnij niedźwiedzia. Spadniesz w dół. W pobliżu znajdziesz kilka roślin, których jagody i liście pomogą ci opatrzyć ranę. Idź przed siebie, by znaleźć skrzynkę z surowcami - będzie w niej materiał, który możesz użyć jako bandaża. Teraz możesz wrócić do zdrowia.

• WYBITNY PLAN
Wróć ścieżką i wespnij się na drewniane belki. Wejdź do jaskini i znajdź trujące grzyby. Wespnij się po ścianie wspinaczkowej - wskoczysz do lasu nieopodal obozowiska. W północnej części lokacji jest jaskinia, w której znajdziesz jeszcze więcej trujących muchomorów. Teraz wróć do Obozu: Schronienie w Dziczy (kieruj się na zachód). Usiądź przy ognisku i stwórz trujące strzały. Uruchomi się scenka, w której kilku najemników Trójcy będzie ścigało mężczyznę i kobietę. Jeden z najemników zobaczy dym unoszący się z twojego obozu i podejdzie, by przeszukać okolicę. Lara będzie już na jednej z gałęzi pobliskiego drzewa. Zeskocz na wroga, ogłusz go i zlikwiduj bezszelestnie. Teraz ukryj się w zaroślach i poczekaj aż drugi wróg podejdzie - zlikwiduj go również z ukrycia. Idź po cichu do lasu - będzie go patrolowało 5 wrogów. Używaj otoczenia, by nie zwracać na siebie uwagi (krzaki, gałęzie, wybuchające kanistry, trujące strzały). Wejdź teraz na drzewo i idź znowu do jaskini z niedźwiedziem. Niestety ciągle tam jest. Stwórz strzały trujące, jeśli użyłeś ich do likwidacji najemników i wejdź powoli do jaskini. Strzel trującą strzałą w niedźwiedzia, co go spowolni. Teraz strzelaj zwykłymi strzałami aż bestia padnie. Gdy uwolni się z trującego dymu, możesz go poczęstować dodatkową porcją. Pamiętaj, że strzały możesz wytwarzać nie tylko w obozie, więc jeśli masz wystarczająco surowców, możesz szybko stworzyć nową amunicję w każdej chwili. Gdy bestia ostatecznie padnie, oskóruj zwierzynę (skóra niedźwiedzia jest cennym surowcem, który przyda się do ulepszania stroju oraz broni).

JASKINIA LODOWCOWA

• ZAGINIONA EKSPEDYCJA
Wejdź do jaskini, pozbieraj surowce i rozłup czekanem ścianę. Wejdź przez szczelinę i idź przed siebie. Wejdź do lodowatej wody i przepłyń korytarz nurkując, gdy potrzeba. Wyjdź na powierzchnię i rozpal ogień w opuszczonym obozowisku (Obóz: Mongolskie Przejście). Sprawdź, czy możesz zakupić nowe umiejętności oraz ulepszenia broni lub ubioru. Po lewej stronie brzeg biegnie w górę. Idź tam, przeskocz nad wodą i biegnij przez wąski korytarz. Przed sobą zobaczysz wielką lodową jaskinię z drewnianymi pomostami po prawej stronie. W oddali znajdziesz wtopiony w lód statek. Wespnij się po ściance wspinaczkowej i idź przed siebie (możesz w tym miejscu splądrować Grobowiec Opcjonalny: Statek lodowy). Idź w górę. Znajdziesz ścianę wspinaczkową. Wespnij się i przejdź wąską grotę. W kolejnej dużej jaskini przeskakuj po półkach skalnych. Zanurkuj w wodzie i przepłyń na drugą stronę. Wyjdź na brzeg, biegnij w górę, podskocz na ścianie i złap się wyższej półki. Przebiegnij przez wąski skalny most do jaskini. Wyjdź na zewnątrz.

KOMPLEKS RADZIECKI

• W SZEREGACH WROGA
Po cutscence znajdź Obóz: Widok Na Kompleks. Zjedź po linie w dół. Idź po ścieżce zbierając surowce. Natkniesz się na samotnego najemnika - zlikwiduj go z zaskoczenia. Przejdź dalej, kolejni dwaj do likwidacji. Użyj butelki, by odwrócić uwagę jednego z nich (wyceluj w pobliski wagon). Gdy jeden z nich odejdzie, by sprawdzić źródło hałasu, zabij po cichu jednego i następnie wykończ drugiego. Przejdź między wagonami i znajdź przejście na zardzewiałych kontenerach. Podskocz od białej ściany i przejdź na drugą stronę. Znajdziesz kolejną grupę najemników. Zlikwiduj ich z ukrycia używając kanistrów z paliwem (najpierw zlikwiduj tych, którzy poruszają się samotnie). Gdy oczyścisz teren, wejdź do budynku i po schodach na górę. Przejdź na balkon, idź w lewo i w prawo na metalową kładkę. Obejdź zbiornik dookoła i skocz na belkę. Wespnij się wyżej i ze szczytu zjedź po linie do budynku. Użyj jednej z latarni, by podpalić szmaty blokujące dalsze przejście. Przejdź pod belką i podnieś rewolwer leżący przy zwłokach mężczyzny. Za dużą szybą zobaczysz dwoje najemników przesłuchujących i zabijających jednego z tubylców. Zestrzel szybę i zabij wrogów. Po lewej stronie znajdziesz drzwi, które możesz wyważyć przy użyciu czekana. Wejdź do małego pokoju i przejdź przez okno w ścianie naprzeciwko wejścia. Wejdziesz do dużego garażu, w którym pojawi się Konstantin. Po scence zlikwiduj wrogów i podpal przy pomocy latarni przykryty szmatami generator. Wysadzisz w powietrze drzwi ściągając na siebie drugą falę wrogów. Poradź sobie z nimi i wyjdź na zewnątrz. Wejdź na schody po prawej i przeskocz na drugą stronę bramy. Znajdź Obóz: Stacja Rozrządowa. Idź dalej i wejdź na wieżyczkę. Zobacz linę, po której możesz zjechać w dół do doliny. Na dole spotkasz tubylca, który jest przyjazny. By zdobyć jego sympatię, możesz wykonać kilka pobocznych misji. Pierwszą z nich zaproponuje ci od razu po pierwszym spotkaniu (Misja Poboczna: Przerwa w komunikacji). Każda misja jest nagradzana specjalnym sprzętem, dzięki któremu zmodernizujesz swoją broń lub będziesz mógł otworzyć niedostępne skrzynie (nagrodami są wytrychy, ulepszenia broni, starożytne monety, stroje), więc zdecydowanie warto je wykonać, ponieważ są bardzo proste.

Od Obozu: Miejsce Wycinki idź na wschód. Po drodze znajduje się wejście do Grobowca Opcjonalnego: Starożytny zbiornik. Przy zamarzniętym wodospadzie znajdziesz ścianę do wspinaczki. Wejdź na górę, przeskocz na drugą ściankę i dostań się do Obozu Odsłonięty Grzbiet. Idź dalej na zachód trzymając się ściany klifu. Wskocz na drzewo, a z niego na skałkę pod czerwoną płachtą. Idź dalej po ścianie klifu aż do drewnianego pomostu. Jeśli na niego wejdziesz, zawali się, więc skorzystaj z drewnianej ściany po prawej, by podskoczyć do ścianki wspinaczkowej. Idź w górę. Stań na nogach i kieruj się w lewo. Idź przed siebie, przebujaj się na gałęzi i dostań się na drugą stronę.

• NIEOCZEKIWANE ODKRYCIE
Idź po zaśnieżonym urwisku do maleńkiej chatki (zastrzel 3 wrogów). Rozpal ognisko (Obóz: Wieża Komunikacyjna). Wejdź do budynku, który pełni funkcję Sklepu - jeden z najemników nie chce wdawać się w konflikt i proponuje układ. Ma kilka rzeczy do sprzedania (m.in. broń, ulepszenia, stroje) i oferuje te przedmioty za niewielką ilość starożytnych monet (powinieneś mieć już minimum 30, więc możesz kupić wciągarkę, co znacznie przyspieszy podróżowanie po linach). Wyjdź drugimi drzwiami ze Sklepu i idź po drabince na maszt. Stamtąd zjedź po lince do więzienia gułagu. Obejrzyj scenkę.

• UCIECZKA Z WIĘZIENIA
Poznasz Jacoba - tajemniczego tubylca, który prosi Larę o pomoc w ucieczce. Na początek rozejrzyj się po okolicy. W rogu znajdziesz luźną rurę, którą możesz urwać i użyć jako łom do rozbicia rozkruszonego muru. Przejdź przez szczelinę. Znajdziesz w niej łuk oraz nowy sprzęt - linę. Od tej pory możesz łączyć swój łuk z owiniętymi liną przedmiotami, by je podciągnąć, otworzyć barykady z drewna, tworzyć liny do zjazdów tyrolkowych oraz łączyć kołowrotki-wciągarki z przedmiotami. Wróć do celi. Nad wejściem do pomieszczenia jest fragment kraty owinięty liną. Strzel w jej kierunku i wyrwij kratę. Przejdź tamtędy i wydostań się na zewnątrz. Idź za Jacobem do niższego poziomu więzienia. W sali z projektorem znajdziesz zamknięte drzwi, które otworzysz czekanem. Idź po schodach w górę, znajdź drabinkę i przeskocz przez okno na dach. Używaj cichych strzał i przedmiotów, by zlikwidować po cichu wrogów. W centralnym budynku znajdziesz panel kontrolny, dzięki któremu otworzysz bramę. Wejdź na mały dziedziniec, stań przy palu owiniętym liną i wystrzel linę w kierunku belki wyżej. Wejdź po niej na stabilną część zawalonych schodów. Przeskakuj po parapetach, podskocz na powyższą deskę i przesuń się za róg budynku. Opuść się do otwartego okna. Po scence znajdziesz się po pas w wodzie. Brodząc w przód znajdziesz wyjście na brzeg. Wyważ czekanem drzwi i przejdź do pomieszczenia z wodą pod napięciem. Stań koło kołowrotka i wystrzel linę do zamoczonej w wodzie lampy. Połączysz oba przedmioty liną. Teraz zakręć kołowrotkiem i wyciągnij lampę z wody, by bezpiecznie przejść na drugą stronę. Wyważ kolejne drzwi. Natkniesz się na kilku najemników. Zdobędziesz karabin. Zastrzel 3 wrogów i w dalszej części kolejnych 4. Wyjdź z budynku. Zostaniesz zaatakowany przez kolejną falę najemników. Napełnij puszkę wybuchową substancją i rzuć w wroga, by go ogłuszyć. Puszek jest w okolicy sporo, więc nie wahaj się ich użyć. Gdy zlikwidujesz wszystkich 5 napastników, wejdź do dziury w podłodze i znajdź obozowisko (Obóz: Gułag). Przejdź dalej, kolejna walka (7 wrogów). Gdy ich zlikwidujesz, zaatakują cię opancerzeni żołnierze. Pamiętaj o tym, że trujące strzały zabijają najszybciej. Idź dalej, znajdziesz tory i wagony. Przejdź przez otwarte pojazdy i spotkaj się z Jacobem. Obejrzyj scenkę.

• UCIEKINIERZY
Biegnij przez most będąc pod ostrzałem helikoptera. Na końcu wskocz do lodowatej wody.

• ZBIEG
Płyń ile sił w płucach do powierzchni. Wyjdź z wody i dalej biegnij będąc pod ostrzałem. Biegnij po metalowym pomoście, przeskocz przez pal i na linę - zjedź niżej. Przeskakuj przez rozsypujące się skały i znów na linę. Dolny maszt wybuchnie, Lara wpadnie do wody. Odzyska przytomność w jaskini u boku Jacoba.

• ZNÓW SAMA
Zjedź do Kompleksu Radzieckiego po linie. Dostępne są nowe Misje Poboczne: Niebezpieczny teren, Pechowcy, Zwiad w gułagu oraz Zagubione informacje, a także misje z DLC "Baba Yaga". Kieruj się na południowy wschód. Idąc troszku w górę znajdziesz Obóz: Dziedziniec Huty Miedzi. W pobliżu znajdziesz kilka surowców, sprawdź czy możesz ulepszyć swój strój bądź broń. W oddali dostrzeżesz bramę, którą musisz otworzyć przy pomocy strzały z liną. Wejdź na opuszczoną stację kolejową. Gdy spojrzysz w lewo w górę, zobaczysz wysoki klif i budynki u jego podnóża. Mniej więcej za tym klifem w tym momencie jest cel twojej podróży. By nie tracić czasu, wejdź na wagon stojący przy ogrodzeniu z metalowej siatki. Z rozpędu skocz na budynek po drugiej stronie ogrodzenia. Zlokalizuj drabinkę - wespnij się po niej na szczyt i idź w prawo - zniszcz dechy i przeskocz na drugą stronę. Wejdź do budynku i skorzystaj z drugiej drabinki. Obejrzysz krótki przerywnik, w którym Lara podbiera najemnikom butelkę dobrej whisky - jednak nie skorzysta z niej tak, jakby zrobili to oni sami. Mając w ekwipunku szmatki będziesz mógł stworzyć koktajle Mołotowa, by podpalać wrogów, torować sobie drogi zabarykadowane łatwopalnymi deskami. Natkniesz się na 4 wrogów. Postaraj się zabić ich z ukrycia. W pobliżu znajdziesz Opcjonalny Grobowiec: Czerwona kopalnia.

Idź schodami w górę. Przed sobą znajdziesz pokryte szmatami łatwopalne deski. Rzuć tam koktajl Mołotowa i wejdź do budynku. Po drugiej stronie znajdziesz mały balkon. Rozejrzyj się i zlokalizuj wiszący w górze kłębek. Strzel w niego z łuku - Lara wykona efektowny skok na drugą stronę. Zdejmij drewnianą przeszkodę i przejdź po niestabilnych deskach. Skocz na miękką ścianę wspinaczkową i idź w lewo. Przejdź wyżej i z ukrycia zlikwiduj najemnika. Skręć w lewo, wejdź do małego budynku i po belkach i drabince wejdź do okna powyżej. Na małym balkonie zobaczysz linę na palu - stwórz przejście i zjedź po nim do drugiego budynku. Sześciu wrogów stanie ci na drodze. Wiesz co z nimi zrobić. Idź dalej, przeskocz nad przepaścią i kieruj się w górę korzystając ze specjalnie w tym celu pomalowanych desek, parapetów i drabiny. Na górze powinieneś łatwo zlokalizować kolejny kłębek, na którym możesz przebujać się na drugą stronę. Znów zaatakuje cię grupa najemników Trójcy - wykorzystuj elementy otoczenia (generatory, beczki, kanistry, ulatujący gaz, twórz granaty i koktajle Mołotowa). Idź przed siebie przez płonące korytarze. W pewnym momencie natkniesz się na żołnierzy noszących kuloodporne tarcze. Jeśli masz trujące strzały, pamiętaj, że jeden celny strzał z łuku może powalić wszystkich jednocześnie. Idź po drabince w górę. Stojąc na szczycie zobacz pal z liną. Wystrzel linę z łuku w owinięty fragment masztu. Zjedź po nim w dół opuszczając tę lokację. Spotkaj się z Jacobem.

OPUSZCZONA KOPALNIA

• SKRÓT
Wejdź z Jacobem do kopalni. Rozmawiając omijaj belki, przechodź przez wąskie szczeliny. Gdy dojdzie do wybuchu, uciekaj co sił w nogach, aż znajdziesz się w grocie z 3 wrogami. Zastrzel ich. Po środku znajdziesz wagonik, który możesz przesunąć w lewo pod ścianę. Wespnij się wyżej i znajdź nóż bojowy - nareszcie! Przetnij liny utrzymujące windę. Przejdź po jej konstrukcji, wespnij się wyżej, skocz na lodową ścianę. Odkryjesz Obóz: Korytarz Panteonu. Idź dalej, natkniesz się na grupę 5 najemników. Zlikwiduj ich. Znajdziesz się w ogromnej lokacji z wielkimi wrotami po środku. Przejdź po linie na fragment zerwanego mostu przed wrotami. Nie możesz ich zwyczajnie otworzyć. Idź w prawo na naczepę ciężarówki. Idź dalej małym pomostem i w połowie drogi znajdziesz mały wózek - pchnij go i zrzuć z mostu, by nie zawracał głowy. Przy ciężarówce znajdziesz drugi z linką, a ciut wyżej - kołowrotek. Połącz oba przedmioty jednym celnym strzałem z łuku i przy pomocy czekana podciągnij wózek maksymalnie w górę. Odetnij linę swoim nowiutkim nożem. Siła uderzenia pchnie ciężarówkę i spadając wyrwie ona blokadę głównych wrót. Wyżej odblokuje się przejście - idź tamtędy. Dojdziesz do kaplicy, w której stoczysz walkę z dwiema falami wrogów (każda po 6) - jest to jedna z trudniejszych walk, więc wykorzystuj wszystkie granaty, Mołotowy, a gdy tego będzie mało - ukochane trujące strzały. Idź schodami w górę. Skocz i złap lodową ścianę czekanem. Skacz po filarach. Po lewej zobaczysz deski do zdjęcia. Idź dalej (uwaga na pułapki). Wespnij się wyżej. Kolejny atak (3 wrogów + 1 z tarczą). Po walce wejdź po drabinie w górę (ściana na północnym-wschodzie). Zjedź po linie na dźwig. Po prawej stronie znajdziesz wózek - wersję z kołowrotkiem. Przesuń go w przód i połącz z wiszącym wiadrem (tak, starożytni owijali je liną). Teraz przesuń wózkiem tak, by lina przecinała się ze spadającą wodą. Zakręć kołowrotkiem i ustaw wiadro tak, by napełniło się wodą. Jego ciężar wyrwie kolejną belkę blokującą wrota. Wszystko zacznie się walić, więc nie czekaj tylko uciekaj, bo zginiesz. Przeskakuj po niestabilnym podłożu i wejdź do Panteonu. Tam zobaczysz krótką scenkę. Pozbieraj cenne skarby i idź w dół.

GEOTERMICZNA DOLINA

• ROZGRZEWKA
Uważaj na pułapki. Wejdź do wody, zanurkuj i płyń. Wydostań się na powierzchnię i wejdź po ruinach na szczyt wieży. Zjedź po linie w dół. Spotkaj się z dość nieprzyjaźnie nastawioną do ciebie Sofią.

• PRZYGOTOWANIA DO BOJU
Wreszcie cieplejsze i bardziej kolorowe lokacje (!). Znajdziesz Obóz: Gospodarstwa w Dolinie. Kawałeczek dalej znajdziesz się w wiosce Ocalałych - ukrytej pośrodku Syberii osady, w której mieszka Jacob i jego lud. Wioska jest bogata w surowce (dużo zwierząt: 2 groty z niedźwiedziami, jaguary, jelenie, zające, dziki, ptactwo), więc możesz sobie urządzić polowanie - pamiętaj, że skóra zwierząt, a szczególnie tych rzadkich, jest bardzo cennym surowcem, dzięki któremu możesz np. usprawnić swój strój, by móc nosić więcej strzał, naboi czy też po prostu więcej surowców. Podobnie jak w Kompleksie Radzieckim w wiosce znajdziesz kilka Misji Pobocznych: Strategia obronna, Koniec szpiegowania, Starożytne tajemnice, Syty posiłek. Już od momentu wejścia będziesz mógł odwiedzić pobliski Opcjonalny Grobowiec: Dom Przeklętych. Część lokacji jest niedostępna, ponieważ wymaga odpowiedniego sprzętu, ale spokojnie możesz wypatrzeć wiele wyzwań, znaleźć różne dokumenty i wydać punkty doświadczenia na nowe umiejętności przy okazji pobytu w obozach. Ale żeby nie tracić czasu (Trójca przecież jest w drodze), musisz ostrzec drugą wioskę u podnóża Akropolu. Idź więc na południowy wschód, gdzie znajdziesz Obóz w Ruinach. W pobliżu będzie Sofia, która wraz z innymi mieszkańcami osady bierze udział w wytwarzaniu strzał (możesz ich troszku pożyczyć :) ).

Porozmawiasz przez radio z Jacobem. Musisz ostrzec drugą wioskę zapalając drewno na szczycie wysokiej wieży. Znajdziesz ją stojącą w pobliskim jeziorze. Stań obok pala owiniętego liną i strzel w olinowaną belkę na niższej półce u podnóża wieży. Zjedź po tyrolce i wespnij się po miękkiej ścianie wyżej. Stamtąd kawałeczek za rogiem będzie drewniana platforma - wejdź na nią i skocz znów na miękką ścianę wspinaczkową. Idź cały czas w prawo. Kilka metrów niżej będzie kolejny fragment do wspinaczki - opuść się i szybko złap czekanem miękką skałę. Kontynuuj w prawo skacząc na kolejny oddzielny fragment. Skocz i złap się gzymsu. Odbij się od drewnianej ściany, stań na nogach i za pomocą pala przebujaj się na drewnianą kładkę dalej. Idź na jej koniec i skocz na mur, by złapać gzyms. Przesuń się w prawo, skocz na ścianę wspinaczkową, w górę i idź przed siebie. Skocz na kolejną kruchą kładkę i przesuń się w prawo. Stamtąd na ścianę wspinaczkową i w górę. Wejdziesz do pomieszczenia, gdzie Lara znajdzie pojemnik na naftę i strzały zapalające. Stań na drewnianej belce, skręć lekko w lewo i skocz na wystającą belkę ze ściany. Z niej odbij się w górę i przejdź lekko w lewo, skąd możesz bezpiecznie skoczyć w kierunku miękkiej skały. Idź w lewo, w górę i wskocz na wiszącą na małym żurawiu kratę. Wybierz strzały zapalające i wyceluj w stos drewna na szczycie wieży. Wystrzel strzałę i zapal stos alarmując sąsiednią wioskę. Z miejsca, do którego zeskoczy Lara, wyceluj linę w belkę w ruinach. Zjedź po niej. Z tego miejsca idź po schodach na północ.

Usłyszysz strzały. Dojdziesz do jeziora pośród drzew. Przepłyń je. Aktywujesz scenkę, w której najemnik Trójcy brutalnie dokonuje egzekucji jednego z mieszkańców osady. Po scence zdobędziesz potężną strzelbę, która z bliska potrafi zakończyć żywot każdego żołnierza. Wykorzystuj ją więc, zważywszy na wiele naboi w okolicy (do zlikwidowania 7 najemników). Idź przed siebie przez płonące budynki aż trafisz na żołnierza wyposażonego w śmiercionośny miotacz ognia. Nie zrobisz mu krzywdy strzelając ot tak sobie nawet w głowę. Jedyny sposób na tego zbira to celny strzał w butlę z paliwem, którą ma na plecach, więc obejdź go szybko i wal z shotguna w czerwony zbiornik. Gdy zobaczysz płonące wycieki, możesz odetchnąć i uciec, bo chwila dzieli go od wybuchu. Zobaczysz scenkę z innego miejsca okolicy - Konstantin będzie rozmawiał z Aną. Gdy wrócisz do płonącej wioski, będzie już po bitwie. Po krótkiej scence możesz ruszyć dalej. Następnie idź przez ruiny mostu (kieruj się na południe). W pobliżu jest Opcjonalny Grobowiec: Katakumby świętych wód.

AKROPOL

• DO AKROPOLU
Skocz z ruin mostu na miękką skałę i wespnij się wyżej. Przejdź przez drzwi. Znajdziesz jakby targ uliczny, a przynajmniej to, co z niego zostało. Odezwie się Jacob. Znajdź przejście po lewej. Przejdź po drzewie i skocz na skałę przed tobą. Przejdź przez wąskie przejście i na końcu skocz chwytając czekanem miękką skałę. Idź w górę i odbij w prawo. Znajdź olinowaną belkę - strzel z niej w belkę poniżej i zjedź. Idź kawałek dalej i zanurkuj w wodzie. Płyń i wynurz się po drugiej stronie. Znajdziesz się w zniszczonej przez Trójcę osadzie. Zejdź po drzewie. Przed namiotem po lewej znajdziesz Obóz: Bazar Ocalałych. W okolicy jest sporo surowców. Przejdź przez bramę. Zobaczysz krótką scenkę, zabij 5 wrogów. Idź w prawo, wejdź do dziury pod namiotem i idź podziemnym korytarzem. W katakumbach spotkasz 2 wrogów, dalej 3. Wpadniesz poziom niżej - niepostrzeżenie zlikwiduj kolejnych 2 wrogów. Przejdź przez wąską szczelinę po lewej. Natkniesz się na kolejnych 4 najemników. Zlikwiduj ich, by uratować sojuszniczkę.

• WIEŻA
Po krótkiej scence rozłup czekanem ścianę przy zabarykadowanych drzwiach. Idź przed siebie, zeskocz w dół i wespnij się na drewniany podest. Idź w prawo - miniesz dziurę w oknie skąd dokładnie widać zabarykadowane drzwi, lecz tym razem z drugiej strony. Zejdź do dziury po lewej i znajdź kolejne ulepszenie łuku: wybuchowa strzała. Wróć do okna i wybierz nowy rodzaj amunicji łuku - strzel w drzwi torując drogę dla ludzi Sofii. Idąc dalej po schodach napotkasz kolejny Obóz: Nadrzecze. Stąd kieruj się na północ schodami w górę. Przejdź po deskach w prawo na ruiny mostu. Przejdź po nim, użyj wybuchowych strzał, by utorować sobie dalszą drogę. Przeczołgaj się i 5 zabij wrogów. Zniszcz kolejną metalową przeszkodę i wejdź do oblężonego miasteczka. Zabij 4 wrogów korzystając z łatwopalnych materiałów na drewnianym moście. W dalszej przechadzce spotkasz kolejnych najemników. W końcu zobaczysz scenkę ze spadającym śmigłowcem. Miniesz kolejny Obóz: Dziedziniec Wieży. Natkniesz się na 5 wrogów - jeden będzie miał tarczę. Przejdź pod deskami do dużego pomieszczenia z wieloma uzbrojonymi po zęby najemnikami Trójcy. Korzystaj z tego co masz w swoim ekwipunku - nie szczędź wybuchowych i trujących strzał. Krótko po zwycięstwie zobaczysz scenkę z Sofią - dzięki jej uprzejmości otrzymasz specjalny, nowy sprzęt do wspinaczki - ulepszysz czekan o linkę. Teraz możesz wystrzelić linkę z przymocowanym do niej czekanem, co w sytuacji spadania może ocalić ci życie, ale także pozwoli na pokonanie przepaści niemożliwych do pokonania aż do tego momentu. Skacząc możesz zaczepić go o metalowe elementy nad przepaściami, o półki skalne czy wbić w miękką skałę wspinaczkową - idź trasą krótkiego samouczka nowej umiejętności i dostań się ponownie do Geotermicznej Doliny. Po drodze miniesz Obóz przy Urwisku.

GEOTERMICZNA DOLINA (2)

• CICHA NOC
Mając w wyposażeniu tę niezwykłą rzecz (czekan z linką), gra nabierze wyraźnie dynamiki - wspinaczka będzie szybsza, pokonywanie odległości bezpieczniejsze, a w razie upadku masz szansę na ratunek. Zaczynasz przy Obozie przy Urwisku. Podczas skoku rzuć czekanem w metalowy hak nad przepaścią. Znajdź kilka domków (dużo surowców), a twoim celem będzie drzewo i ambona. Dostań się tam skacząc z pobliskiego dachu. Zjedź po linie i spadnij do wody. Po cichu podpłyń do najemnika Trójcy - zabij go wciągając i dusząc pod wodą. Niedaleko wielkiego ogniska spotkasz 3 wrogów. Wejdź do budynku, w którym napotkasz jeszcze jednego wroga. W ścianie naprzeciwko wejścia zobaczysz małe okienko - przejdź przez nie do następnej lokacji. Do likwidacji kolejnych 4 wrogów. Poeksploruj chwilkę okolicę. W dalszej części napotkasz na kolejnych 6 najemników. W północnej części będzie ognisko i dom z balkonem (widziałeś go w scence). Wejdź do środka i dostań się na wyższe piętro używając schodów za skrzyniami. Stamtąd skocz z rozbiegu w stronę ściany z widocznymi gzymsami - w locie użyj swojej nowej super umiejętności - czekana z linką. Wejdź wyżej i kieruj się w lewo. Niżej znajdziesz Obóz: Dziedziniec Katedry. Wejdź na otwarty teren. Zaatakuje cię ryś - zabij go czekanem bądź jedną celną strzałą trującą. Koniecznie oskóruj zwierzę - jego skóra to bardzo cenny surowiec. Wejdź na drzewo i stamtąd na miękką ścianę ruin budynku. Usłyszysz rozmowę jednego z najemników - zabij go z ukrycia. Teraz wyskocz przez okno rzucając czekanem w powietrzu. Idź przed siebie na belkę i kieruj się do otworu nad bramą. Przeskocz na drugą stronę i idź dalej. Po raz kolejny skocz rzucając w powietrzu czekanem. Skręć w prawo i dalej na małą półkę. Skocz z czekanem na miękką ścianę i zlikwiduj dwóch najemników. Zlokalizuj półkę w oddali - skocz w jej kierunku używając w powietrzu czekana. Wespnij się na górę po białych gzymsach.

PODTOPIONE ARCHIWA

• KATEDRA
Z rozbiegu wskocz na pal i przebujaj się dalej. Wejdź do katedry. Po prawej ściana wspinaczkowa - wejdź na górę i odbij w lewo. Usłyszysz Anę rozmawiającą z najemnikami. Rzut kamery i białe krawędzie wskażą ci dalszą drogę, więc przejdź tam. Gdy już staniesz na nogach, spójrz w prawo - biała ściana. Skocz wyżej i idź w prawo. Stań na belce i przejdź na jej koniec. Skocz i rzuć czekanem w kierunku białej belki - podciągnij się i wespnij po belkach na górę. Zobacz scenkę. Teraz wisząc na linie strzel w generatory.

• KOMNATA ARCHIWÓW
Przejdź przez wąską szczelinę i dalej przez korytarz pełen spalonych zwłok. Strzel w wazy ceramiczne - są wypełnione greckim ogniem. Wejdź do komnaty z Atlasem.

• ATLAS
Zejdź w dół, podejdź do Atlasu i weź go. Obejrzyj scenkę. Zostaniesz zaatakowany przez 6 wrogów. Część z nich otworzy wrota, przez które musisz przejść. W kolejnym pomieszczeniu zaatakują cię dwie fale wrogów (po 4). W głębi znajdziesz wąskie przejście z wodą. Wejdź i zanurkuj.

• CIEMNA WODA
Płyń jak najszybciej będąc cały czas pod wodą. Gdy wynurzysz się, zaatakuje cię kolejny żołnierz uzbrojony w miotacz ognia, lecz ku twojemu szczęściu zostanie zabity przez nieznaną postać. Pod wodą Lara odbierze mu aparat do oddychania - dzięki niemu możesz pozostać pod wodą ile chcesz. Więc co sił w nogach i w rękach płyń podwodnym korytarzem.

• PRZYPŁYW
Znajdziesz się w sporej lokacji z niestabilnym posągiem stojącym w sadzawce. Posąg musisz przewrócić, lecz nawet nie próbuj go pchać rękami. Wykorzystaj ku temu beczki z paliwem. To jednak za mało, więc idź w prawo. Miniesz dwuramiennego żurawia i podajnik beczek z paliwem (jest to miejsce, gdzie prawdopodobnie wytwarzano ogień grecki). Strzel z łuku w blokadę podajnika dwukrotnie (potrzebujesz dwóch beczek). Obie zaczep liną o ramiona żurawia i pociągnij nim tak, by jedna beczka wisiała przy podajniku, a druga nad mostem przy basenie. Przejdź tam i odetnij linę nożem. Teraz kopnij beczkę do wody - sama dopłynie pod pomnik. Strzel do niej, by obluzować podporę. Ciągle mało, więc przejdź na drugą stronę. Tutaj również znajdziesz podajnik z baryłkami (idź schodami w górę, skręć prawo przy Obozie: Magazyn Ognia Greckiego). Zobaczysz wodospad. Otwórz podajnik i wypuść jedną beczkę. Zatrzyma się na blokadzie w wodzie - poświęć ją, by zlikwidować blokadę i przeskocz na drugą stronę strumienia. Strzel raz jeszcze w podajnik, by wypuścić kolejną beczkę. Szybko pobiegnij w lewo. Gdy beczka minie bramę, którą przed chwilką otworzyłeś, wystrzel w nią z łuku i podciągnij w swoją stronę, by nie trafiła na ogień. Teraz czekaj, aż ta sama podpłynie w miejsce, gdzie możesz w nią strzelić z broni palnej. Pomnik spadnie, więc droga wolna.

• UCIEKNIJ Z ARCHIWÓW
Wchodząc na pomnik zostaniesz zaatakowany przez starożytnych wojowników, zwanych Nieśmiertelnymi. Będą do ciebie krzyczeć w języku greckim - oczywiście są to rozkazy, krótko mówiąc: wyroki śmierci dla ciebie :) Biegnij więc co sił w nogach i rękach po schodach i po belkach. Stań na nogach i biegnij w prawo. Skocz i rzuć czekanem, biegnij bo drewnianej kładce. Na końcu skocz i rzuć czekanem w metalowy uchwyt nad tobą - przeskoczysz przez płonące deski. Biegnij przed siebie, wskocz na białą belkę i idź w prawo. Z niej na ścianę - podskocz, idź w górę, potem lekko w lewo i dalej przed siebie. Skocz rzucając czekanem i złap się wiszącej skrzyni. Z niej skocz na pal (obróci się w prawo) - dalej po deskach w prawo, wespnij się w górę i biegnij w lewo. Skocz rzucając czekanem i przebiegnij między kolumnami. Zjedź do wody. Zanurkuj i płyń przed siebie. Wynurz się i przejdź przez wąską szczelinę. Ponownie wejdź do wody. Płyń w lewo i w prawo. Tam wyjdź na brzeg. Porozmawiaj z dobrym znajomym przez radio. Wespnij się po miękkiej skale.

GEOTERMICZNA DOLINA (3)

• ZEBRANIE
Idź ścieżką. Przeskocz przez przepaść (zerwany most linowy). Przejdź przez rzekę i spotkaj się z Jonahem czekającym na ciebie przed wejściem do Obserwatorium. Obejrzyj scenkę. Jonah zostaje porwany przez Trójcę - Lara musi odwlec wyprawę po Boskie Źródło i wyrusza na ratunek przyjacielowi. W tym momencie możesz splądrować dwa Opcjonalne Grobowce: Łaźnie Kitieżu i Jamę Sądu Ostatecznego.

KOMPLEKS RADZIECKI (2)

• RATUNEK
Znajdź skrzynię, o której mówiła Sofia podczas rozmowy radiowej. W niej znajdziesz kolejne przydatne narzędzie - strzały wspinaczkowe, które wbijają się w miękkie skały oraz miękkie drewniane ściany tworząc przejście (sugestia - jeśli masz wystarczająco punktów doświadczenia, możesz kupić umiejętność wbijania takich strzał bez użycia łuku, co czasem znacznie ułatwia życie). Zobaczysz miękką drewnianą ścianę tuż obok ogniska (Obóz w Hucie Miedzi). Jeśli nie masz jeszcze umiejętności, o której wspomniałem wyżej, chwyć łuk i wyceluj w miękkie drewno. Teraz mocno naciągnij cięciwę i wystrzel strzałę. Ta wbije się z impetem w ścianę - to pierwszy stopień naszej dalszej wędrówki. Aby wbić drugą, musisz wycelować odpowiednio dalej - jeśli dookoła miejsca, w które celujesz, będzie czerwone kółko - znaczy, że celujesz zbyt blisko już wbitej strzały. Pamiętaj, że możesz celować stojąc na strzałach (!). Gdy już będziesz na górze, znajdź linkę, po której zjedziesz dość spory odcinek. Wylądujesz na klifie w Kompleksie Radzieckim w znanym ci już miejscu. W pobliżu znajdziesz Opcjonalny Grobowiec: Głos Boga. Dojdź do kładki, która pod ciężarem Lary zapadnie się. Zauważ, że po prawej stronie masz znów miękką, drewnianą ścianę - wykorzystaj swoją nową umiejętność i wejdź na górę. Miniesz Sklep z pamiątkami - sprawdź, czy możesz kupić nową broń, strój lub ulepszenie (jeśli zbierałeś dużo monet, to powinieneś opróżnić magazyn Sklepu). Kieruj się na północ. Niedaleko Sklepu są znów kolejne miękkie drewna. Utoruj sobie drogę na szczyt. Ukryj się przed nawałnicą w jaskini. Po scence przejdź przez szczelinę i skorzystaj z drogi górą lub dołem. Przejdź na drugą stronę jaskini, podskocz w stronę wąskiego przejścia, skacz po platformach i wyjdź z jaskini.

BAZA BADAWCZA

• ŚLADAMI TRÓJCY
Nad wąskim wąwozem przejdź po drzewie. Nad tobą znajdziesz dyndający kłębek liny - strzel weń i przebujaj się dalej koniecznie łapiąc się czekanem o miękką ścianę (po wykupieniu umiejętności wbijania nowych strzał jednym przyciskiem możesz też wbić nowo nabyte strzały wspinaczkowe). Zobacz scenkę. Tuż po niej wejdź na gałęzie, skocz z użyciem czekana w prawo i wejdź wyżej. Idź w prawo, podskocz w górę i biegnij przed siebie. Gdy natkniesz się na ślady, idź w górę i zlikwiduj z ukrycia 2 wrogów. Zlokalizuj koparkę. Pod łyżką będzie tliła się czerwona flara. Wypatrz wąski przesmyk (z pozoru nie do przejścia) - idź przed siebie i skacz po gałęziach do kolejnej lokacji. Zlikwiduj wrogów (będzie ich najpierw dwóch, później pojawią się kolejni czterej). Wejdź po miękkiej, drewnianej ścianie wyżej. Tam napotkasz kolejnych 6 wrogów, a koło cysterny będzie jeszcze jeden. Idź w górę do bramy. Niestety nie możesz jej otworzyć, ale po lewej znajdziesz wąską dziurę, przez którą możesz się swobodnie przeczołgać. Miniesz Obóz: Stacja Pogodowa. Przed tobą zamarznięte jezioro, na którym najemnicy Trójcy rozstawili namioty. Zanurkuj w wodzie i płyń na drugą stronę. Na powierzchni czeka na ciebie 8 wrogów, więc przez chwilę będziesz miał co robić. Najbezpieczniej zlikwidować ich pozostając w wodzie i czekając aż podejdą do brzegu przerębla. Gdy już wyślesz ich na tamten świat, przejdź przez przejście pośrodku lokacji i idź na północ. Przejdź po schodach obok lądowiska helikopterów i przed budynkiem skręć na schody po lewej. Znajdź drabinkę i wejdź do budynku wyżej. Przejdź przez pomieszczenia i znajdź drabinkę wiodącą na szczyt - do miejsca, gdzie Ana i Konstantin oglądali zawartość Atlasu.

• URATOWAĆ JONAHA
Wyjdź przez pseudo-okno niżej i zjedź po linie. Zejdź z kolejki w lewo. Zabij po cichu żołnierza, przeskocz na drewnianą platformę i z niej przez rozpadlinę rzucając czekanem. Przebujaj się w stronę gałęzi. Dostań się do kolejnego budynku, wskocz na drewnianą belkę, niestety spadniesz na rurę. Gdy będziesz mógł iść, biegnij w stronę drabinki. Nurt wody nagle wytryśnie z prawej i wpadniesz do zbiornika. Wyjdź z niego i przebiegnij po żelaznej konstrukcji aż zobaczysz w oddali zbiornik połączony liną z twoją pozycją. Skorzystaj z niej, zabij najemnika patrolującego wieżę i kontynuuj zjazd - wrócisz do więzienia, z którego jakiś czas temu uciekłeś. Idź przed siebie. Scenka.

• PROTEKTOR
Miniesz Obóz: Kompleks Radziecki. Przejdź przez budynek do zabarykadowanych drzwi. Zaatakuje cię 2 żołnierzy. Dalej ostrzał z helikoptera. Wejdź do budynku i strzel w beczkę, by jednym strzałem powalić dwóch wrogów. Kawałek dalej pojawi się jeszcze jeden typ. Idź dalej i zobacz scenkę, w której zaatakuje cię trójka żołnierzy z laserowymi celownikami. Wyposażeni są w granaty z trującym gazem (kolor czerwony). Scenka zakończy się jak wpadniesz do lodowatej wody. Zanurkuj. Znów znajdziesz się pod lodem, po którym stąpa 6 wrogów. Zlikwiduj ich z ukrycia, o ile będziesz mógł. Obejrzyj kolejną scenkę.

GEOTERMICZNA DOLINA (4)

Wrócisz do Obserwatorium. Tam Jacob obieca zaopiekować się Jonahem, więc ty szybko rusz nowo otwartym przejściem do Planetarium.

PLANETARIUM

• ŚCIEŻKA NIEŚMIERTELNYCH
W nowym pomieszczeniu rozłup ścianę czekanem i idź w dół. Przejdź po belce i zrób przejście w miękkiej, drewnianej ścianie używając strzał. Idź kawałek dalej i ponownie skorzystaj z mocnych strzał. Wejdź do jaskini, rozpal ogień w Obozie: Ceremonialna Przełęcz. Idź dalej, dojdź do wielkiego szybu i idź ścieżką wytyczoną przez wbite w grunt włócznie. Idź przez siebie, zeskakuj po półkach aż dojdziesz do wielkiej sali z planetami.

Stań na belce przed ogromnym układem planet. Stojąc na drewnianej belce strzel linką w planetę po lewej (niżej) i podciągnij ją do siebie. Przejdź po utworzonej kładce. Po lewej zobaczysz kolejną planetę z odważnikiem po drugiej stronie równoważni. Strzel w planetę i podciągnij ją 2 razy - jakbyś zamienił ich wzajemne położenie. Teraz wyceluj w planetę, która ma belkę jako równoważnię - podciągnij 2 razy. Tuż przy poziomie gruntu, po którym stąpasz, znajdziesz odskocznię, od której możesz się odbić w górę. Wejdź po ramionach i skocz w lewo łapiąc czekanem metalowy hak nad sobą. Przebujaj się w stronę kolejnej równoważni (przed chwilą przekręconej) - odbij się od ściany i podskocz w górę. Gdy już staniesz na nogach, chwyć konstrukcję połączoną z centralną częścią układu planetarnego. Pchnij ją i odłącz od reszty. Zobacz teraz kolejną belkę, z hakiem - skorzystaj z niej, by przebujać się na wyższy poziom układu. Przejdź na drugą stronę i znów złóż konstrukcję tak, by odłączyć ją od stałego lądu. Dzięki temu cały układ zostanie wprawiony w ruch. Wskocz na środkową platformę. Blisko ciebie powinna przemknąć ściana, od której możesz się odbić i wskoczyć na równoważnię, do której jest przypięta. Kolejne dwie ściany zaczepione o pochylnię będą zbliżały się w twoją stronę - skocz na jedną z nich, odbij się i podskocz wyżej. Trzymając się krawędzi rękoma czekaj, aż równoważnia obróci się odpowiednio. Lara krzyknie wówczas: TERAZ! - puść krawędź, opuść się i spadnij niżej - przygotuj się do skoku na drewnianą drabinkę w centralnej części planetarium. Wspinaj się na górę. Stań na moście i idź w kierunku otwartej bramy. Miękka drewniana ściana nie powinna już stanowić dla ciebie problemu, więc utoruj sobie dalszą drogę.

ŚCIEŻKA NIEŚMIERTELNYCH

• PRZEZ LODOWIEC
Idź za ścieżką. Dojdziesz do ogrodzonej twierdzy. Wespnij się na górę i przesuń w lewo. Obejrzyj ogromną armię Nieśmiertelnych szykujących się do obrony miasta. Przeskocz na śnieżną ścianę - możesz ją złapać czekanem. W pewnym momencie spadniesz do lodowej szczeliny. Przeciśnij się przed siebie. Złap się białego gzymsu pod kratą i przesuń się w lewo, potem w górę i na lodowy pomost, z którego przeskoczysz na wielkie usta posągu. Kontynuuj w lewo. Miniesz Obóz: Sala Strażników. Idź w dół przy lewej ścianie. Powoli przejdź po wąskim przesmyku. Obejrzyj znowu armię Nieśmiertelnych. Wejdź do lodowej jaskini i idź przed siebie. Miniesz kolejny Obóz: Lodowy Klif. Zjedź po lince i złap krawędzi, by nie spaść. Jeden z wojowników wykaże swoją czujność, jednak Lara go przechytrzy i schowa się pod półką. Przejdź w lewo i przebujaj się po palach. Wespnij się wyżej. Niestety Lara się przeliczyła - zaatakuje cię wojownik. Uderzaj go czekanem. W końcu rzuci tobą, a ty spadniesz… w sam środek wioski pełnej Nieśmiertelnych. Nie sugeruj się nazwą, gdyż nie są odporni na broń palną, a w szczególności na ogień i materiały wybuchowe (oraz oczywiście strzały trujące, które tutaj również działają perfekcyjnie). Możesz też wykorzystać wazy z ogniem greckim. Po śmierci znikają, zostawiając paczkę z przydatną zawartością. W północno-wschodniej części lokacji jest brama. Przejdź przez nią po zabiciu wszystkich wojowników. Schodami w górę (po drodze kolejnych 2 wrogów). Dalej schodami - natkniesz się na kolejną parę. Pojawi się też 2 wojowników z toporami oraz 2 łuczników - wiesz co z nimi zrobić. Przejdź przez bramę, idź w lewo, skocz na ścianę do wspinaczki i idź w górę. Przejdź przez szczelinę.

• WEJŚCIE
Zjedź po pochylni, skocz tuż przy jej końcu i za pomocą linki z czekanem przeskocz dalej.

ZAGINIONE MIASTO

• LODOWE MIASTO
Przejdź przez wodę i idź przed siebie. Porozmawiaj z Sofią i wejdź przez niewielką szczelinę do ogromnej i jednej z najpiękniejszych lokacji w tej części serii. Miniesz Obóz: Wejście do Miasta Kitież. Idź na północ do wielkiej bramy. W mieście jest kilku wojowników i całkiem sporo różnych surowców i wyzwań. Zobacz scenkę. Niestety nie możesz skorzystać z bramy, ani otworzyć jej w cywilizowany sposób. Skorzystaj więc z trebusza, zlokalizowanego tuż przy wejściu do tej lokacji. Wróć zatem na południe, kieruj się w róg południowo-zachodni. Znajdziesz tam miękką, drewnianą ścianę - wbij kilka strzał, przeskocz na ścianę lodową i idź w górę. Zlikwiduj dwóch (prawdopodobnie obsługujących trebusz) Nieśmiertelnych. Wejdź i użyj go. Zamontuj czekan w kołowrotku - mechanizmie. Wystająca belka przed tobą będzie służyła za celownik. Nakieruj ją zatem na bramę, naciągnij trebusz i strzel, gdy miejsce upadku pocisku będzie na bramie. Gdy już ją zniszczysz, wróć na północ i przejdź przez bramę. Po wschodniej części wioski znajdziesz Opcjonalny Grobowiec: Komnata Egzorcyzmu.

Przed tobą Obóz: Plac Cytadeli. Idź w prawo przez wąski przesmyk. Zostaniesz zaatakowany przez hordę Nieśmiertelnych. Przed tobą kolejna brama do… otwarcia. Po lewej znajdziesz wyjście z dziedzińca z fontanną. Znajdź kołowrotek - otwórz bramę i idź w górę po schodach. W górze zobaczysz wiszący kłębek liny - strzel weń z łuku i przebujaj się na drugą stronę. Odbij w lewo, zjedź po lince. Znajdziesz równoważnię z odważnikiem. Przekręć nią 2 tak, by odważnik znalazł się przed miękką skałą. Teraz wskocz na odważnik, by z impetem uderzyć w skałę odsłaniając drewnianą ścianę do wspinaczki. Wespnij się na górę do trebusza.

• WYWAŻANIE BRAMY
Trebusz jest niestety zablokowany, ale możesz nim obracać. Przekręć nim w prawo - miniesz gruby pal owinięty liną - blokada trebusza również jest z liną - połącz oba zwoje strzelając z łuku i kręć kołowrotkiem w drugą stronę - lina zerwie blokadę i teraz możesz wycelować w bramę i iść dalej. No… nie będzie to tak proste. Trebusz zostanie zniszczony przez inny obsługiwany przez Nieśmiertelnych. Zejdź w dół, znajdź pal olinowany - strzel w belkę poniżej i zjedź po lince. Zastrzel dwóch Nieśmiertelnych. Przed sobą znajdziesz drewnianą równoważnię - ten sam model co w Podtopionych Archiwach, gdzie przenosiłeś beczki. Tutaj wystarczy, że podciągniesz go w jedną lub drugą stronę, by zrobić sobie przejście. Przejdź po nim i skocz na lodową ścianę. Idź w lewo, przeskocz na odważnik. Poczekaj aż się obróci i podskocz wyżej. Na górze 2 Nieśmiertelnych. Ten trebusz również jest zablokowany - trzeba zniszczyć lodową blokadę, by móc nim ruszyć. Stań na białej desce przy trebuszu. Strzel w olinowany fragment równoważni i podciągnij ją 2 razy tak, by część z zaczepionym odważnikiem była przy tobie. Przejdź po równoważni w górę do wieży - zobacz wiadro. Jego końcówka jest owinięta liną - możesz tego nie dostrzec. Połącz wiadro z wolnym ramieniem równoważni. Teraz idź w prawo, zjedź po lince i zdejmij wiadro strzelając z łuku w ramię równoważni. Zamknij jego dno strzelając w owiniętą liną wajchę pod dnem wiszącego naczynia. Teraz obróć równoważnią tak, by nalać wodę do wiadra. Podciągnij raz do siebie. Niestety, wody w wiadrze będzie za dużo. Opróżnij część wiadra strzelając z łuku dwukrotnie w olinowaną wajchę przy dnie naczynia (odleje się wystarczająca ilość wody). Teraz odważnik powinien być na odpowiedniej wysokości, by rozbić lodowa blokadę - trebusz jest wolny. Wyjdź na górę i uruchom maszynę. 3 grupy łuczników zaatakują cię - potraktuj ich ognistą kulą z trebusza, a następnie wyceluj w bramę (belka) i strzel. Droga wolna. Brama znajduje się w linii prostej przed tobą - dostań się tam przy pomocy tyrolek, wspinaczkowych ścian i po dachach. Kilku Nieśmiertelnych stanie ci na drodze, ale wiesz, że możesz spokojnie sobie z nimi poradzić (sugeruję zaopatrzyć się w wybitne strzały trujące). Biegnij przez walący się most - zeskocz na miękką ścianę (użyj czekana). Idź dalej - wyważ drewnianą blokadę przy pomocy łuku. Idź do bramy przez dziedziniec, w którym zostałeś zaatakowany poprzednio.

• NIE MA PRZEJŚCIA
Zaatakuje cię tym razem kolejna grupa 6 wrogów. Dużo dzbanów z ogniem greckim i celne oko pomogą ci uporać się z nimi znacznie szybciej. Znajdź Obóz: Brama Cytadeli.

• PRZEJŚCIE
Gdy Trójca przebije się już przez lód, idź w prawo i znajdź odskocznię. Wbij strzały w drewnianą miękką ścianę i przeskocz z niej na kolejną po prawej. Odwróć się w lewo, kolejna miękka drewniana ściana. Kontynuuj w prawo. Schodami na górę, wbij dwie strzały w ścianę i idź w górę. Schodami w górę, strzel z łuku w bujający się kłębek - przebujaj się na drugą stronę, złap czekanem i przejdź w górę potem troszku w prawo. Skocz rzucając czekanem i idź po drewnianych belkach. Skocz na filar pomagając sobie liną. Wisząc na czekanie idź w lewo i w górę. Stań na nogach. Kolejna drewniana ściana, w którą wbijesz strzały wspinaczkowe (skorzystaj z łuku lub umiejętności wbijania strzał w locie). Kamera pokaże ci dokąd iść. Wskocz na wyższą platformę. Przebujaj się po palu, strzel w wiszący kłębek i jak wylądujesz, wespnij się znowu po drewnianej ścianie w górę, potem w prawo i do okna. Skocz rzucając czekanem i znajdź Obóz: Zrujnowana Wieża. Zlokalizuj małą i wąską ściankę do wspinaczki. Idź w górę. Przeskocz w prawo i kontynuuj w górę. Zobacz krótką scenkę. Przesuń się w kierunku wskazanym przez grę. Podskocz i złap czekanem ścianę wspinaczkową. Idź w górę, trochę w prawo i znów w górę (uważaj na eksplozje). Teraz odbij w lewo i złap się stabilnej krawędzi. Idź na szczyt wieży. Na końcu drogi podskocz, rzuć czekanem i złap wiszący krzyż. Podciągnij się na górę.

• BOSKIE ŹRÓDŁO
Przed tobą półokrągły balkon, na którym zaatakują cię 3 fale wrogów (6, później 4, a tuż przy końcu 4+2). Walka może być całkiem trudna, ponieważ wszystko dookoła się wali. W dodatku Sofia i jej armia będą pomagać ci w likwidacji najemników i Nieśmiertelnych przy pomocy trebusza, więc będzie troszku mało czasu, by się skupić, ale wykorzystuj ogień grecki w dzbanach i w misach wiszących nad głowami. Przed tobą ostatni już Obóz: Ostatnia Przepaść. Jeśli jeszcze przed końcem rozgrywki chcesz uzyskać 100% przejścia gry, to masz ku temu ostatnią szansę, by wrócić do miejsc, gdzie pozostały wyzwania, dokumenty, artefakty i inne znajdźki. W odwiedzonych już lokacjach będą również żołnierze i wojownicy, więc możesz zdobyć dodatkowe punkty doświadczenia, wykorzystać je do ukończenia osiągnięć itp. To wszystko możesz zrobić też później w trybie wolnej eksploracji (free roam), gdy gra się zakończy.

Kontynuuj więc ostatni etap przygody - przeskocz nad rozpadliną, rzuć czekanem i przebujaj się na miękką ścianę (złap ją hakiem). Idź w lewo, wespnij się po belkach drewnianych. Przed tobą duża walka z helikopterem. Brzmi prosto, jednak spore ilości najemników i Nieśmiertelnych skutecznie utrudniają zadanie. Sofia pomoże ci strzelając z trebusza - jednak ty będziesz musiał strzelić w pocisk, gdy ten znajdzie się nad maszyną. Bądź z nią w kontakcie i daj znać, gdy będziesz gotowy. Musisz dokonać trzech celnych strzałów - helikopter spadnie, a ty możesz iść dalej. Po eksplozji spadniesz do okrągłej sali z płomieniami i filarami. Zostań na nich i zlikwiduj 2 fale Nieśmiertelnych - możesz łatwo wykorzystać zabójstwo z powietrza (pierwsza fala zawiera 4, a druga 3 wrogów). Po walce zostaniesz zaatakowany przez Konstantina - udało mu się wyjść cało z płonącego śmigłowca. Rozbroi cię zupełnie - nie będziesz miał żadnej broni oprócz czekana i surowców. Chowaj się za ruinami i staraj się zniknąć mu z oczu. Poszukaj puszek i napełnij je wybuchowym materiałem. Rzuć w Konstantina i ogłusz go, następnie podbiegnij i wbij mu czekan w plecy. Musisz zrobić tak w sumie 2 razy. Potem krótkie Quick Time Events, gdzie musisz wykonać unik i cios (timing bardzo ważny). Po krótkiej scence możesz zdecydować czy zabić Konstantina czy pozwolić mu spłonąć w piekle.

• KOMNATA DUSZ
Idź po kamiennych schodach w górę. Dojdź do drewnianych drzwi. Obejrzyj scenkę końcową.

KONIEC