strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Rynek gier komputerowych nieustannie pęcznieje sprawiając, że miliony graczy na całym świecie co roku otrzymują wiele nowych, zaskakujących tytułów. Często jesteśmy świadkami narodzin wielkiego przeboju, który ma zmienić oblicze gier. Jednakże ile to razy słyszeliśmy o tym, że gra jest przebojowa, bije rekordy popularności, a mimo to już po pół roku mało kto pamięta o tym rzekomo nadzwyczajnym tytule. Z Tomb Raiderem jest inaczej. „Rabuś Grobowców”, obok serii The Sims, Diablo, Warcraft, FIFA czy Final Fantasy, mimo upływu wielu lat, jest nadal uznawany za jeden najpopularniejszych, najbardziej rozpoznawalnych tytułów gier komputerowych. Więcej, Tomb Raider dzięki Angelinie Jolie jest dziś kojarzony przez znacznie większą grupę osób. Okrągła rocznica, a także premiera nowej, siódmej już części gry, to dobry moment na stworzenie działu o historii serii. Wielu fanów Tomb Raidera to osoby sentymentalne, z pewnością więc chętnie przypomną sobie jak to było z tą Larą Croft. Seria Tomb Raider jest nadal żywa i nic nie wskazuje na to, by ten fenomen miał się rychle zakończyć. Kolejne gry z tej serii, komiksy i prawdopodobnie także i filmy to tylko kwestia czasu.

1996

Produkcja gry – Pierwsza część Tomb Raidera była już w 1996 roku w zaawansowanej fazie produkcji. Core Design, firma powstała w 1988 roku, wpadła na pomysł stworzenia gry, która wyglądałaby jak film. Gracz oglądałby świat zza pleców bohatera, a akcja rozgrywałaby się w starożytnych grobowcach, gdzie nie zabrakłoby zagadek, strzelania do wielu przeciwników czy elementów zręcznościowych. Pomysł na stworzenie takiej gry pojawił się już w 1994 roku i nikt wówczas nie pomyślał, że bohaterem mogłaby być kobieta. Pracownicy Core obawiali się jednak wtórności, nie chcieli by zarzucano im stworzenie kopii Indiany Jonesa. Wówczas pojawił się pomysł by stworzyć grę z kobietą w roli głównej. Początkowo bohaterka miała się nazywać Laura Cruz, jednakże według Core brzmiało to zbyt południowoamerykańsko, więc ostatecznie powstała Lara Croft. Ważne było to, iż bohaterka miała być równocześnie elegancką brytyjską arystokratką jak i silną, zręczną i wyjątkowo seksowną kobietą. Toby Gard stworzył wówczas wizerunek Lary ubranej w wojskowe szorty, obcisłą turkusową bluzkę i ciężkie buty, wzorując się rzekomo na swojej siostrze. Gdy postać zbudowana z 500 polygonów była gotowa, rozpoczęły się prace nad budową silnika. Następnie programiści stworzyli lokacje egipskie, greckie czy atlantydzkie, znane nam z „jedynki”. W maju 1996 roku grę pokazano na amerykańskich targach E3. Wzbudziła wielkie zainteresowanie, bowiem wcześniej gracze mogli jedynie wcielać się w umięśnionych macho, a tym razem otrzymali zgrabną, aczkolwiek waleczną bohaterkę.

Premiera Tomb Raidera 1 - Gra przez kolejne kilka miesięcy była zapowiadana w czasopismach komputerowych jako nadchodzący przebój. Nadszedł listopad 1996 roku i „Tomb Raider” trafił do sklepów. Gra zaskoczyła wszystkich, od graczy po recenzentów. Produkt zebrał świetne oceny w fachowych czasopismach, jednak najbardziej graczy nie zainteresował sam Tomb Raider, ale główna bohaterka, Lara Croft. Fani zaczęli się dopytywać o przeszłość Lary, o datę jej urodzin, o jej różne osobiste sprawy. Core Design nie miało wyjścia – stworzyli oficjalną biografię panny Croft. W ten oto sposób wirtualna postać zaczęła żyć własnym życiem (można powiedzieć, że dosłownie, ponieważ Eidos od tego momentu zatrudniał modelki wcielające się w Larę). Ludzie z Core pod wpływem namowy Eidosa postanowili wykorzystać popularność Lary i w ten oto sposób pojawił się pomysł by stworzyć sequel.

1997

Lara jak żywa – Podczas gdy miliony graczy delektowało się Tomb Raiderem 1, programiści z Core Design przygotowywali drugą część gry. W tym samym czasie wiele firm zapragnęło wykorzystać wizerunek Lary Croft w celach komercyjnych. W ten oto sposób Lara pojawiła się w wielu reklamach, a np. zespół U2 wyświetlił wizerunek podróżniczki na wielkim telebimie podczas trasy koncertowej „PopMart”. Brytyjski minister edukacji nazwał Larę ambasadorem techniki. Również wiele czasopism dostrzegło magię Tomb Raidera. W czerwcu 1997 roku magazyn „The Face” opublikował artykuł o karierze tej postaci i zamieścił jej podobiznę na okładce. Było to spore wydarzenie, bowiem po raz pierwszy „The Face” zamieściło na okładce wirtualną osobę. To wydarzenie spowodowało, że media bardzo zainteresowały się miss Croft. O fenomenie pisał także m.in. „Rolling Stones” i „Times”. Powstawały teledyski grup rockowych z Larą. W owym czasie wyprodukowano także wiele gadżetów z panną Croft. Zaczęła się era figurek czy poradników związanych z Tomb Raiderem.

Film – W 1997 roku Hollywood zainteresowało się fenomenem Tomb Raidera. Core Design obawiali się, że film z przygodami Lary podzieli los „Super Mario Bros” czy „Mortal Kombat”, czyli okaże się kompletną porażką. Dlatego przez długi czas zastanawiali się jakiej wytwórni sprzedać prawa do filmu. Wreszcie okazało się, że najlepszym kandydatem będzie Paramount Pictures. Core razem z Eidosem zatrzymali sobie jednak prawa do uczestnictwa w projekcie. Zamierzali czuwać nad wizerunkiem Lary, tak by nie odbiegał zbytnio od tego wykreowanego w grze. Paramount wygrało również dlatego, że inne wytwórnie obiecywały nakręcenie filmu w jeden rok. Eidosowi zależało jednak by film był maksymalnie dopracowany, ucieszyło więc ich podejście Paramountu – praca nad filmem miała przebiegać długo. Następnie zaczęto szukać odpowiedniej osoby na stanowisko reżysera, a scenarzyści przygotowali wstępny zarys fabuły.

Komiks – Larą zainteresował się nie tylko świat filmu, ale także komiksu. Top Cow – bardzo znane amerykańskie wydawnictwo komiksowe, publikujące od wielu lat takie przeboje jak „Witchblade” czy „Darkness”, pod koniec 1997 roku postanowiło wydać crossover z przygodami Lary. Michael Turner, ówczesna bardzo ważna osobistość w Top Cow, narysował zeszyt „Tomb Raider/Witchblade”, w którym to Lara Croft pomaga policjantce Sarze Pezzini, właścicielce magicznej rękawicy mocy Witchblade, pokonać złego demona. Zeszyt bardzo się spodobał zarówno czytelnikom komiksów jak i fanom Tomb Raidera.

Tomb Raider 2 – W listopadzie do sklepów trafiła druga część gry pt. „Tomb Raider II: Starring Lara Croft”. Poprawiono w niej grafikę (gra działała już w Windowsie, a nie w DOS), dodano bohaterce warkocz, nowe bronie, stroje, a także ruchy. Oczywiście nie zabrakło nowych lokacji takich jak: Wenecja, Chiny czy Tybet. Tomb Raider 2 również zebrał pochlebne opinie, jednak został nieco chłodniej przyjęty niż pierwsza część. Mimo wielu nowości zarzucano „dwójce” wtórność. Jednakże w krótkim czasie okazało się, że Tomb Raider 2 to najlepiej sprzedająca się gra w historii wirtualnej rozrywki.

1998

Tomb Raider Gold – Minęło zaledwie parę miesięcy od premiery “dwójki” a Core wydało dodatek do pierwszej części gry, zatytułowany “Unfinished Business”. Gra działała na silniku Tomb Raidera 1, zawierała cztery nowe levele: dwa w Egipcie i kolejne dwa na Atlantydzie. Poziom trudności dodatku był wysoki, a brak choćby najmniejszego wątku fabularnego bardzo irytował graczy.

Trójka - Olbrzymie zainteresowanie sequelem spowodowało, że Core zabrało się do pracy nad Tomb Raiderem 3. Gra została zapowiedziana w maju. W tym czasie pojawiały się nowe reklamy z Larą i kolejne gadżety.

Komiks – Gdy programiści z Core „budowali” kolejne grobowce dla potrzeb Tomb Raidera 3, Michael Turner narysował drugi crossover pt. „Witchblade/Tomb Raider”. Tym razem Lara wraz ze swoją przyjaciółką Sarą Pezzini musiała się zmierzyć z egipską boginią Bastet.

Tomb Raider 3 - Tradycyjnie w listopadzie odbyła się światowa premiera kolejnej części gry, tym razem zatytułowanej „Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft”. W grze poprawiono oświetlenie, ulepszono wodę, dodano kolejne stroje, bronie i pojazdy. Lara nauczyła się kucać. Niestety oceny „trójki” były już nieco niższe, mimo, że gracz sam decydował jaki zakątek globu chce najpierw odwiedzić. Nigdy wcześniej ani później nie można było wybierać w Tomb Raiderze kolejności przechodzenie poszczególnych lokacji.

1999

Tomb Raider 2 Gold – Wiosną Eidos wydał dodatek do “dwójki”, zatytułowany “Golden Mask”. Gra działała na silniku Tomb Raidera 2, zawierała pięć nowych leveli, które można było przejść mając oryginalną wersję podstawową. Panna Croft wybrała się w okolice cieśniny Beringa by zbadać tajemniczą wyspę będącą pod kontrolą Rosjan. Legenda mówi, że na wyspie znajduje się złota maska Tornarsuk.

Film – Podczas gdy Core pracowało nad czwartą już częścią przygód Lary, Paramount nadal nie wiedziało jakiego reżysera przydzielić do filmu Tomb Raider. Wreszcie wybór padł na Simona Westa, reżysera takich przebojów jak „Córka Generała” czy „ Lot skazańców”. West zgodził się reżyserować pod warunkiem, że sam zajmie się scenariuszem, ponieważ istniejąca już wersja, opowiadająca o poszukiwaniu mistycznej Tarczy Achillesa była podobno żenująca. West zaczął się też zastanawiać nad aktorką, która wcieli się w postać Lary. Początkowo plotki mówiły o tym, że Sandra Bullock lub Catherina Zeta-Jones zagrają główną rolę. Simon West miał jednak inną wizję Lary. Twierdził, że w roli panny Croft widzi jedynie Angelinę Jolie, która potrafi zagrać i kobietę silną, waleczną, ale przede wszystkim wrażliwą.

Komiks – Top Cow zachęcone sukcesem dwóch crossoverów z przygodami Sary i Lary postanowiło wydać osobną serię z solowymi przygodami Lary Croft. Pomysły zapewnić miał Dan Jurgens, rysunkiem zajął się natomiast utalentowany Andy Park. W ten oto sposób mniej więcej co miesiąc, poczynając od listopada 1999 roku, Top Cow zaczęło wydawać komiksy z Larą. Pierwsza historia, opowiedziana w czterech zeszytach, mówiła o poszukiwaniu mitycznej Maski Meduzy. Poznaliśmy także przeszłość naszej bohaterki. Komiks przyjął się znakomicie w Stanach Zjednoczonych, a następnie z biegiem czasu był wydawany również w innych krajach, także w Polsce. Tymczasem w 1999 roku francuskie wydawnictwo Geant wydało komiks „Tomb Raider: Dark Aeons”. Fabuła tego zeszytu była bardzo ciekawa, jakość rysunku jednak skromna. Geant nie wydało więcej numerów. Kariera Lary w branży komiksowej we Francji skończyła się na pojedynczym zeszycie.

Tomb Raider 4 – W listopadzie pojawiła się czwarta część gry, zatytułowana „Tomb Raider: The Last Revelation”. Eidos zapowiadał początkowo, że to już ostatnia odsłona sagi. „Czwórka” miło zaskoczyła graczy, ponieważ po wtórnym TR3 gracze otrzymali odświeżony silnik za pomocą którego programiści stworzyli przepiękne lokacje w Egipcie. Powrót do korzeni, do klasycznych grobowców, był strzałem w dziesiątkę. W TR4 można było zagrać dorosłą Larą, a także młodszą, 16-letnią. Młoda miss Croft podróżowała ze swoim nauczycielem Wernerem von Croy’em po Angkor Wat w Kambodży. W międzyczasie magazyn „Times” dodał do jednego z numerów bonusowy level stworzony na silniku TR4. W dodatkowym etapie mogliśmy również zwiedzić egipskie grobowce.

2000

Tomb Raider 3 Gold – Eidos kontynuował politykę wydawania dodatków do każdej części, nie zabrakło więc i trzeciego “Golda” wydanego wczesną wiosną 2000 roku. Dodatek o nazwie „Tomb Raider III: The Lost Artifact” był znacznie lepiej przygotowany niż dwie poprzednie odsłony goldów. Wątek fabularny został rozbudowany, co ciekawe wiązał się bezpośrednio z fabułą oryginalnego Tomb Raidera 3. Razem z Larą mogliśmy m.in. spotkać tajemniczego potwora z Loch Ness w Szkocji. Tymczasem mimo wcześniejszych zapowiedzi, Core rozpoczęli pracę nad piątą częścią Tomb Raidera. Zaczęły chodzić również słuchy o tajemniczym Tomb Raiderze „Next Generation”.

GameBoy – W marcu w sklepach pojawił się Tomb Raider na zupełnie nową platformę, a mianowicie na GameBoya. Była to typowa dwuwymiarowa platformówka. Gra składała się z kilku etapów, które umiejscowione były w Peru. Lara poszukiwała legendarnego Kamienia Koszmarów. W grze mogliśmy wykonywać podobne czynności co w wersji na PC czy na Playstation. Croft potrafiła więc skakać, strzelać, pływać; zbierała klucze, artefakty czy apteczki. Gra charakteryzowała się zaawansowaną grafiką jak na GameBoy Colour. Postać Lary miała 48 pikseli wysokości (gdzie najczęściej postacie miały wysokość 32 pikseli) i 2000 klatek animacji.

Film – W 2000 roku realizacja filmu nabrała tempa. Angelina Jolie, ostatecznie wybrana na Larę Croft, przeszła przez intensywny trening oraz nauczyła się brytyjskiego akcentu. Wszystko to po to, by jak najbardziej przypominać brytyjską arystokratkę, Larę. Simon West stworzył ostateczną wersję scenariusza, który opowiadał o walce z organizacją Illuminati, chcącą zawładnąć światem za pomocą Trójkąta Światła. Ekipa filmowa wybrała się na Islandię i do Kambodży, a także do londyńskiego studia Pinewood, gdzie nagrywano poszczególne sceny. Zadbano by w filmie nie zabrakło aluzji do serii gier komputerowych. Morderczy trening Angeliny opłacił się – aktorka praktycznie nie musiała korzystać z pomocy kaskaderów, sama wykonywała nawet najbardziej karkołomne akrobacje.

Komiks – Pod koniec 2000 roku seria komiksów TR liczyła już sobie dziesięć numerów serii regularnej. Wydane zostały kolejne crossovery, np. Fathom/Tomb Raider/Witchblade, a także dwa numery “Dark Crossing”, opowiadające o przygodzie Lary i Jackiego Estacado, bohatera serii „Darkness”. Top Cow opublikował również komiks TR: Origin oraz Witchblade/Tomb Raider 1/2.

Tomb Raider 5 – Zainteresowanie Tomb Raiderem zaczęło słabnąc, ponieważ piąta część gry pt. „Tomb Raider: Chronicles” nie spełniła oczekiwań. Gra praktycznie wyglądała jak poprzednia część, nic więc dziwnego, że niektórzy fani uznali piątego Tomb Raidera za dodatek do „czwórki”, a nie za równoprawną, kolejną część. Okazało się, że naciski Eidosa spowodowały, że Core Design nie miało wyjścia, musiało wydać kolejną, piątą część i równocześnie pracować nad Tomb Raiderem nowej generacji. Szósty epizod został wówczas zapowiedziany na 2002 rok. TR5 miał jednak bez wątpienia wiele zalet, chociażby oferował cztery nowe przygody Lary oraz Level Editor – program służący do tworzenia własnych leveli na silniku Tomb Raidera. Od tej chwili fani na całym świecie nieustannie tworzą nowe lokacje, często okazujące się ciekawsze i lepiej skonstruowane niż te oryginalne. Setki leveli można pobrać z Internetu.

2001

Film – 2001 rok bez wątpienia upłynął pod znakiem oczekiwania na pierwszy film z Larą, nazwany „Lara Croft: Tomb Raider”. Pierwsze pokazy trailerów zachwyciły wielbicieli panny Croft. Wreszcie 15 czerwca 2001 roku odbyła się światowa premiera. Niestety większość graczy uznała film za nieudaną próbę ekranizacji kultowej serii gier komputerowych. Zyski co prawda były przeogromne, entuzjazm fanów znacznie mniejszy. Jednakże wpływy spowodowały, że Paramount mimo niepochlebnych recenzji zdecydował się na rozpoczęcie prac nad drugą częścią. Wszak Angelina Jolie, której gra aktorska była głównym atutem TR Movie, podpisała kontrakt na trzy filmy z Larą Croft. Pierwszy film sprawił, iż znów media zainteresowały się Tomb Raiderem. Powstała ponownie masa niezliczonych gadżetów związanych z filmem, tj.: kubki, czapki, breloczki, koszulki, figurki, książki, albumy i wiele innych.

GameBoy – Sukces pierwszej części TR na GameBoya zaowocował pojawieniem się latem 2001 roku drugiej odsłony przygód Lary na tę konsolę. Gra „Tomb Raider: The Curse of the Sword” była znacznie ciekawsza od poprzedniczki. Mieliśmy do dyspozycji więcej lokacji, broni, a nawet pojazdów. Grafika „płaskiego” Tomb Raidera była niemal identyczna jak w pierwszej części gry na GameBoya, jednak miodność sequela była zdecydowanie większa.

Komiks – Seria liczyła już 20 numerów. W listopadzie zaczęto publikować 12-częściową serię komiksów pt. „Tomb Raider: Journeys”, autorstwa Fiony Avery. Wydano również crossover Tomb Raider/Darkness.

Tomb Raider 6 – W 2001 roku zaczęły się pojawiać wstępne informacje o nowej, szóstej części gry. Wiadomo już było, że premiera odbędzie się w listopadzie 2002 roku. Gra powstająca na zupełnie nowym silniku miała być bardziej mroczna. Przecieki nie pozwalały oprzeć się wrażeniu, że szykuje się prawdziwy przebój. Piękna grafika, interakcja z otoczeniem, wspaniała fabuła, to wszystko zachwalali sobie ludzie z Core.

2002

Tomb Raider 6 – Eidos ujawnił ostateczny tytuł szóstego epizodu przygód Lary. Gra „Lara Croft Tomb Raider: The Angel of Darkness” nie została wydana tak jak wcześniej zapowiadano, czyli w listopadzie 2002. Premierę gry kilkakrotnie przekładano. Przez cały 2002 rok fani otrzymywali niezliczoną ilość nowych screenów, filmików czy trailerów. Apetyt rósł w miarę jedzenia. Fora dyskusyjne przeżywały oblężenie w momencie gdy pojawiały się nowe informacje czy pliki do ściągnięcia.

Film – Prace nad drugą częścią filmu zostały rozpoczęte. Angelina ku zadowoleniu fanów zgodziła się zagrać w sequelu. Ekipa odwiedziła tym razem Walię, Hong Kong oraz Afrykę. Na stanowisku reżysera pojawił się Jan de Bont, mający w swoim dorobku np. filmy „Speed” oraz „Twister”. Muzykę skomponował Alan Silvestri. Fani liczyli na to, że drugi film okaże się lepszy od pierwszego i bardziej będzie przypominać filmy o Indiane Jones niż o Jamesie Bondzie.

Komiks – Cykl „Journeys” spodobał się amerykańskim czytelnikom i był nadal kontynuowany. Natomiast seria regularna liczyła 25 numerów. W tym roku pojawiły się kolejne crossovery z cyklu Tomb Raider/Fathom. Ekipa komiksowa zmieniała się wielokrotnie. Pojawili się nowi rysownicy i scenarzyści.

TR Apocalypse – W grudniu telewizja interaktywna Sky GameStar umożliwiła swoim abonentom zagranie w Tomb Raidera. Akcja rozgrywała się w Egipcie, Lara miała za zadanie zdobyć Oko Ozyrysa. Bohaterka, podobnie jak w klasycznej grze na komputery PC, potrafiła skakać, strzelać czy biegać.

GameBoy – Eidos przy współpracy z firmą UbiSoft w listopadzie wydał trzecią część Tomb Raidera na konsolę GameBoy, tym razem w wersji Advance. Gra „Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy” miała bardziej zaawansowaną grafikę oraz udźwiękowienie niż dwie poprzednie części na zwykłego GameBoya Colour. Świat został pokazany za pomocą rzutu izometrycznego. Lara zyskała warkocz i zgrabne ruchy, przestała jednak np. pływać. Levele niestety były nieco monotonne. Bohaterka zwiedziła m.in. Szwecję, Rumunię i Rzym.

2003

Tomb Raider 6 – „Angel of Darkness” ukazał się ostatecznie pod koniec czerwca 2003 roku. Szybko okazało się, że gracze otrzymali grę niedokończoną. Niezliczona ilość bugów, obcięte lokacje, braki tekstur, to wszystko sprawiło, że gra, mimo iż była zapowiadana jako rewolucja w serii Tomb Raidera, okazała się porażką. Mimo to bez wątpienia zaletą tej części była ciekawa fabuła, muzyka oraz grafika (Lara składała się teraz nie z 500, a z 5000 polygonów). Równoczesne z premierą gry pojawiła się gra planszowa „Angel of Darkness”. Core Design planowało stworzyć na nowym silniku trylogię, jednak Eidos nie pozwolił by ludzie z Core przygotowali Tomb Raidera 7. W ten oto sposób ojcowie TR stracili wszelkie prawa do Lary Croft, które zostały przekazane innej firmie związanej z Eidosem – Crystal Dynamics. Studio to wydało m.in. słynną serię gier TPP z cyklu „Soul Reaver”.

Film – Porażka Tomb Raidera 6 wpłynęła negatywnie na odbiór drugiej części filmu. „Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life” wszedł do kin 25 lipca 2003 roku. Film spodobał się krytykom, podkreślano doskonałą grę aktorską Angeliny Jolie, ciekawe lokacje, bardziej skomplikowaną fabułę niż w “jedynce”. Niestety sale kinowe świeciły pustkami. Mało brakowało, a koszty produkcji nie zwróciłyby się twórcom filmu. Paramount zdecydowało wówczas, że trzecia części filmowych przygód Lary nie powstanie.

N-Gage – Latem w sklepach ukazała się komórkowa konsola Nokia N-Gage, dzięki której można dzwonić, ale także grać w bardziej zaawansowane gry niż na zwykłych telefonach. Pierwsza, klasyczna część Tomb Raidera z 1996 roku, została udostępniona na tę nową platformę. Fani mieli okazję przypomnieć sobie przygodę Lary na Atlantydzie, jadąc np. tramwajem czy pociągiem.

Komiks – Seria składała się już z 37 numerów. Top Cow opublikowało takie wydania specjalne jak: Epiphany, Takover czy Scarface’s Treasure. Seria Journeys zakończona została na dwunastym numerze.

Mobile – Szczęśliwi posiadacze telefonów komórkowych z javą mogli w 2003 roku pograć w Tomb Raidera. We wrześniu pojawiła się gra o podtytule „Osiris Codex”, a w grudniu druga część pt. „Quest for Cinnabar”. Obie gry były bardzo zbliżone do Tomb Raidera na GameBoya. Zadaniem Lary było odnalezienie na terenie Egiptu Kodeksu Ozyrysa. Schematyczna fabuła i uproszczona rozgrywka spodobały się jednak graczom. Tomb Raidery w wersji Mobile odniosły sukces na całym świecie. Niedawno gry te pojawiły się również w Polsce. Warto dodać w tym miejscu, że w 2003 roku telewizja Sky GameStar zaprezentowała drugą i trzecią część TR: Apocalypse.

Książka – W grudniu Mike Resnick przy współpracy z Eidosem wydał pierwszą książkę z serii TR o tytule „Lara Croft Tomb Raider: The Amulet of Power”. W związku z tym, że w Tomb Raiderze 6 nie było obiecanego wyjaśnienia odnośnie zaginięcia Lary w Wielkiej Piramidzie (patrz: zakończenie TR4), Mike Resnick postanowił rozwiać wszelkie wątpliwości fanów serii. Akcja książki dzieje się tuż po wypadku w owej piramidzie. Lara zostaje uratowana przez niejakiego Masona i w tym momencie zaczyna się kolejna przygoda, która zaprowadzi Larę wzdłuż Nilu na poszukiwania tytułowego Amuletu.

2004

Tomb Raider 7 – W 2004 roku pracownicy Crystal Dynamics byli bardzo oszczędni w słowach i generalnie dowiedzieliśmy się jedynie, że siódma gra na pewno powstaje. Do współpracy ponownie zaproszono Toby’ego Garda, który ostatnio pracował przy Tomb Raiderze 1.

Komiks – Do końca 2004 roku Top Cow wydało 49 numerów regularnej serii z Larą. Wydawnictwo opublikowało również numery specjalnie: „Arabian Knights” i „Sphere of Influence”. Co ciekawe, okazało się, że rysownikom z Top Cow zaproponowano pomoc przy tworzeniu nowego wizerunku Lary w Tomb Raiderze 7.

Książka – W sierpniu w amerykańskich księgarniach pojawiła się powieść E.E. Knight’a pt. „Lara Croft Tomb Raider: The Lost Cult”, natomiast w grudniu książka Jamesa Alana Gardnera pt „Lara Croft Tomb Raider: The Man of Bronze”. W ten oto sposób fani otrzymali trylogię książkową, w której główną bohaterką jest oczywiście Lara Croft.

Mobile – W lutym można było zaopatrzyć się w trzecią i ostatnią grę TR na komórki. Epizod „Elixir of Life” składał się z kilkunastu nowych etapów. Gra nie różniła się zbytnio od dwóch poprzednich odsłon „mobilnej” Lary.

2005

Tomb Raider 7 – W marcu światło dziennie ujrzały pierwsze screeny z nowego Tomb Raidera o podtytule “Legend”. Nowy wizerunek bohaterki zachwycił wszystkich fanów. Silnik gry zapowiadał się znakomicie. Podkreślano ogromną ilość lokacji, dużą ilość broni, interakcje z otoczeniem i nowy model Lary, składający się tym razem aż z 10 000 polygonów. Grę zapowiedziano nie tylko na PC i Playstation 2, ale także na Xboxa 360 i PSP. Następnie pojawił się pierwszy trailer, na którym można było dostrzec, że gra będzie bardzo przypominać serię „Prince of Persia”. Zapowiedziano, że w „siódemce” powróci Croft Manor, czyli rodowa rezydencja Croftów oraz pojazdy takie jak motor. Początkowo premiera była zapowiadana na koniec 2005 roku, jednakże została przesunięta na rok kolejny.

Film – Pojawiły się pogłoski, że Paramount zamierza zrealizować trzeci film o Larze Croft. Początkowo Angelina Jolie dementowała te plotki, później jednak okazało się, że istotnie, są takie plany. Jednakże w związku z tym, iż aktorka spodziewa się dziecka, najprawdopodobniej realizacja filmu zostanie przesunięta na kolejne lata.

TR Apocalypse – Mimo, że początkowo pracownicy Sky GameStar mówili o trylogii Tomb Raidera w ich interaktywnej telewizji, okazało się, że powstanie także część czwarta. Lara wraca do Egiptu by razem z graczami stawić czoło niebezpieczeństwu w nowych dziesięciu levelach.

Komiks – W styczniu pojawił się ostatni, pięćdziesiąty numer pierwszej edycji regularnej serii. Top Cow potwierdziło, że współpracuje z Crystal Dynamics nad tworzeniem nowej Lary, oraz zapowiedziało, że druga edycja serii komiksów z miss Croft ruszy równocześnie z premierą siódmej części gry. Niemniej pojawiły się w 2005 roku wydania specjalne tj.: dwa nowe crossovery TR oraz cztery numery miniserii „Monster War”.

2006

Tomb Raider 7 – W styczniu pojawiły się nowe filmiki i trailery, a cały świat zastanawiał się czy znana aktorka, Rachel Weisz, użyczy głosu Larze Croft w TR: Legend. Ostatecznie okazało się, że nowy głos należy do Keeley Hawes. Crystalsi zapowiedzieli, że po raz pierwszy w serii TR gra będzie wymagała napędu DVD i niezbędna do poruszania będzie myszka. Zmieniono nieco biografię Lary Croft, tak by odpowiadała nie tylko starym częściom gry, ale także dwóm filmom. Pod koniec lutego graczom przedstawiono nową modelkę, Karimę Adebibe, która wzbudziła wiele kontrowersji wśród fanów. Światowa premiera odbyła się w kwietniu, polska w maju. Gra została wydana nie tylko na komputery PC i Playstation 2, ale także na X Boxa, X Boxa 360, PSP, Nintendo DS, GBA, GameCube oraz w wersji Mobile na telefony komórkowe. Prasa komputerowa na całym świecie przyznała Legendzie bardzo wysokie oceny. Chwalono grywalność, piękną grafikę, muzykę (soundtrack liczył 180 minut utworów), ciekawe lokacje, fabułę. Jedyny poważny minus tej części to krótki czas przechodzenia gry. W Legendzie powrócił rodowy dworek miss Croft w Surrey oraz pojazdy. Lara zwiedziła m.in. Nepal, Peru czy Anglię. Karima Adebibe promowała przygody Lary w wielu krajach, w tym w Polsce. Nad Wisłą zawitała na kilka dni w czerwcu. Otwarte zakończenie "siódemki" sugerowało, że Crystal Dynamics zaczęło pracę nad TR 8.

Tomb Raider 1 Remake - W maju do Internetu przeciekł nieoficjalny trailer gry zatytułowanej "Tomb Raider 10th Anniversary Edition". Jest to remake pierwszego, klasycznego Tomb Raidera z 1996 roku. Jak się okazało trailer ukazywał wersję przygotowywaną przez Core Design. Gra była gotowa w 50%. Wideo pokazywało projekt na PSP. Nowy Tomb Raider mógł być ukończony jeszcze przed świętami, ale Eidos poinformował Core, że nie jest zainteresowany tym projektem. Jak się później okazało, Crystal Dynamics od 6 miesięcy pracowało nad grą o tym samym tytule. Zastosowano engine znany już z Tomb Raidera 7. Pracownicy Core, podobnie jak fani, nie wiedzieli, że Crystal Dynamics pracuje nad tym samym tytułem. Eidos postanowił wybrać lepszy projekt, z tego powodu wersja Core została anulowana. Remake Crystalsów został przygotowany na PC, Playstation 2 oraz PSP. Premierę zapowiedziano początkowo na rok 2006, później przesunięto na rok kolejny.

Mobile - Wydano dwie nowe gry z serii Tomb Raider na telefony komórkowe. W Puzzle Paradox znaleźć można było trzy rodzaje zagadek - jeden zbliżony do gry Sudoku, drugi zawierający elementy gry światłem przy pomocy luster, oraz trzeci rodzaj - dopasowywanie różnych symboli i runów. W czasie rozgrywki poziom trudności wzrastał adekwatnie do umiejętności gracza. Wszystko zostało utrzymane w klimatach wydanego nieco wcześniej Tomb Raider Legend. Druga gra, Lara Croft's Poker Party, pozwoliła nam dołączyć do pokerowej rozgrywki Lary i jej przyjaciół. Gra jest przystępna nawet dla osób, które pierwszy raz zetknęły się z pokerem, a to za sprawą specjalnego tutoriala. W Lara Croft's Poker Party znaleźć można dwanaście znanych postaci z różnych gier Eidosa i SCi. Każda z nich ma własną charakterystykę i inną skłonność do ryzyka dzięki czemu rozgrywka jest zróżnicowana. Poza tym Eidos przygotował TR7 w wersji Mobile.

Film - Wytwórnia Paramount Pictures potwierdziła kolejną, trzecią już ekranizację gry Tomb Raider. Angelina Jolie, która do tej pory dwukrotnie wcieliła się w postać Lary Croft, zgodziła się zrobić to także i tym razem. Ponowne zainteresowanie producentów filmowych Tomb Raiderem wiązało się z dużym sukcesem jaki odniosła siódma część gry – TR Legend.

Komiks - Do sprzedaży trafił nowy zeszyt komiksowy Tomb Raider Compedium, wydany przez firmę Top Cow. Był to zbiór wszystkich 50 okładek, plakatów oraz innych najciekawszych fragmentów pierwszej serii komiksów TR autorstwa Andy'ego Parka, Billy'ego Tana, Randy'ego Greena, Michaela Turnera, Tony'ego Daniela oraz Adama Hughesa. Zeszyt liczył aż 1248 stron. Tymczasem Top Cow zapowiedziało na rok 2007 nową, drugą serię komiksowego Tomb Raidera.



Bartosz „Cez” Listewnik