strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



Lara Croft - bohaterka o dwóch twarzach



Lara Croft jest jedną z pięciu wirtualnych bohaterek, które bardzo lubię i cenię. Grając w najnowsze przygody młodej Croft w Rise of the Tomb Raider, pomyślałem sobie, że muszę wtrącić swoje przysłowiowe trzy grosze na temat tej bohaterki. Chyba dlatego, żeby uzmysłowić naszej młodzieży kim tak naprawdę jest Lara Croft i jaka powinna pozostać - pisze Artur, autor bloga "Szpadlem i Gamepadem".

W końcu siła, hart ducha i upór, musiały mieć swój początek. Tomb Raider 2013

Rodzi się we mnie siła. Tomb Raider 2013 i Rise of the Tomb Raider

Pamiętam, że kiedy zapowiedziano powrót Lary po długiej przerwie, nie byłem zbyt przekonany czy pomysł z odarciem panny Croft z jej silnego charakteru oraz seksownego ciała będzie dobrym pomysłem i całość wpisze się w historię popkultury. Ukończyłem Tomb Raidera z 2013 roku i przemyślałem sytuację. Autorzy całkiem zgrabnie pokazali nam początki Lary Croft, zanim ta stała się, pod wieloma względami, super kobietą. Wziąłem na logikę fakt, że twórcy mieli otwartą furtkę do takiego zabiegu i wcale nie dziwię się, że z niego skorzystali. Przecież Croft jest zwykłą śmiertelniczką, która nie narodziła się jako żadna wybranka z super mocami. Musiała gdzieś zdobyć swoją wiedzę, siłę, a także w drodze wypadków coś musiało ukształtować jej mocny charakter. Dlatego twórcy dopisali na kartach historii Lary Croft jej początki. Tak oto, poniewierając ją oraz wystawiając na wszystkie możliwe niebezpieczeństwa, widzimy, jak rodzi się osławiona, wirtualna bohaterka.

W Rise of the Tomb Raider młoda Lara jest gdzieś w połowie drogi do spotkania się ze swoim dawnym "ja". Twórcy znów przewrócili kilka kartek historii i skupili się na momencie, gdy Croft uczy się i przyswaja wiedzę oraz umiejętności. Dowiadujemy się także kilku faktów z jej życia. Lara ma pierwszy, własny i poważny cel, a do niego popychają ją prywatne pobudki. Dzięki temu gracze mogą zobaczyć jak kształtowały się przyszłe i ważne cechy bohaterki.

Wszystkie cechy pierwszej Lary kiełkują w bohaterce. Rise of the Tomb Riader

Jeżeli ma powstać kolejna część na podstawie obecnych przygód Croft, a taka na pewno powstanie, bo nowe Tomb Riadery odniosły sukces również i kasowy, to chciałbym, żeby Lara miała już więcej ze swojej poprzedniczki. Niech przyszła historia będzie progiem lub ostatnimi drzwiami pomiędzy młodziutką i zbierającą doświadczenia Larą, a Larą, która powstała jako pierwsza. Niech twórcy nie popłyną na fali tego co stworzyli teraz i nie zapomną...

...kim musi pozostać lady Lara Croft

Zacznijmy od tego, dlaczego powstała Lara Croft. Dwadzieścia lat temu branża gier prężnie rozwijała się i zapotrzebowanie na bohaterów wciąż rosło. Gracze chcieli kierować poczynaniami nieugiętych postaci i przeżywać ich przygody, które głównie obserwowali w kinach. Chcieli zobaczyć śmiertelnych herosów, którzy są po prostu ludźmi bez super-mocy, a ich umiejętności, wiedza i charakter, zostały ukształtowane w naturalny sposób i poprzez zdobyte doświadczenia. Wtedy też wśród osób dzierżących pady, czy klawiaturę i myszkę, dominowała płeć męska. Twórcy połączyli te fakty i narodziła się lady Lara Croft.

Wirtualna kobieta, która jest nie tylko silna ciałem i duchem, ale posiada również ogromną wiedzę. Seksbomba - ten fakt nie powinien nikogo dziwić, był on celowym zabiegiem i w niczym Larze nie uwłacza (jej wirtualna, a także grana przez modelki postać, trafiała na różne okładki magazynów, w tym przeznaczonych dla mężczyzn). Kobieta posiadająca tytuł najlepszego archeologa, z mnóstwem innych ważnych tytułów w swoim dorobku. Miejsca, fakty przebudowujące wiele teorii, a także bogactwa i artefakty, których odkryć dokonała, są na skalę światową. Nigdy nie zabiera ze sobą cennych przedmiotów, oddaje wszystkie pod opiekę naukowców i muzeów, a także nie przejmuje się tytułami, które zostają jej przypisane. Zawsze kieruje nią chęć udowodnienia niemożliwego i odkrycia czegoś, co w teorii nie było możliwe do znalezienia, przy okazji pokonując swoje słabości i bezlitośnie pokazując światu, jak wiele można zrobić. Osoba skryta i nieosiągalna, dlatego niektórzy okrzyknęli ją postacią kontrowersyjną, przez co urosła w plotki oraz wiele spekulacji na swój temat, których nigdy nie komentuje. Lojalna wobec rodziny oraz nielicznych przyjaciół, za których poświęciłaby nawet życie. Jest córką lady Amelii Croft oraz sławnego archeologa i badacza - lorda Richarda Crofta, ostatniego hrabię z rodu Abbingdonów. Dziedziczka ogromnego majątku Croftów.

Niezwykła zwinność, charakterystyczne dwie Beretty 9mm, nieugiętość w spojrzeniu. Super babeczka! Tomb Raider Legend

Postać marzenie, wzór ideału. Dlatego wcale nie dziwi fakt, że stała się ikoną popkultury oraz postacią rozpoznawalną nie tylko w wirtualnym świecie.

Wszystko, co opisałem powyżej, powinno pozostać w naszej świadomości na długo, a młodzież zachęcam do zagrania w poprzednie Tomb Raidery i poznanie oryginalnej lady Croft. Dlaczego? Ponieważ wzory są potrzebne, a na pewno hrabina Lara wyznacza pewne trendy i cechy, jakimi powinien kierować się każdy porządny bohater głodny własnych odkryć i przygód. Obecnie wśród całej plejady różnych postaci łatwo pogubić się i trudniej znaleźć ten jeden potrzebny typ. Sytuację Lary porównuję do postaci Mario, który jest znany ze świata Nintendo. Tego uśmiechniętego hydraulika potrzeba w obecnym świecie, gdzie tworzy się mnóstwo produkcji w przeciągu roku, żeby przypominał czym mają być gry i co mają dawać graczowi. Tak samo jest z Larą, która jest stałym, niezachwianym elementem oraz wzorcem dla bohaterów z krwi i kości.

Być może dla młodszych graczy Lara po lewej w niczym nie przypomina opisanej w tym tekście "starej" Lary, ale uwierzcie, ta postać taka była i to ona wyznaczyła trendy w branży gier. Tomb Raider 1996 i Tomb Raider z 2013 roku

Jestem fanem, ba!, szaleję za postacią Lary. Ciekawym zabiegiem okazało się pokazanie jej początków. Mam jednak cichą nadzieję, że twórcy w swoich szufladach mają scenariusz gry, który zręcznie i dobrze zjedna Larę, którą poznajemy dziś, z Larą, która jest stuprocentową bohaterką. Bo nadmiar obecnej, młodziutkiej Croft może zniekształcić jej wizerunek, szczególnie, gdy zmieniają się odbiorcy. Póki co nie ma sensu wróżyć z fusów, bo branża gier nie da zapomnieć o pani archeolog, która nie tylko kusi ciałem, ale i umysłem oraz hartem ducha. Jest postacią, jakiej potrzebujemy i prekursorką współczesnych bohaterów.

Artur "Szpadel"
Szpadlem i Gamepadem