strona główna | chatroom | forum | kontakt z redakcją | dodaj do ulubionych


















W październiku 2003 miała miejsce premiera Nokii N-Gage, czyli połączenia telefonu komórkowego z konsolą go gier. Jedną z pierwszych gier prezentujących możliwości nowej kieszonsolki miał zostać Tomb Raider, a dokładniej konwersja pierwszej cześci przygód Lary Croft wydanej 7 lat wcześniej na PC i PlayStation. W środowisku graczy zawrzało. Pełny trójwymiar na tak małym urządzeniu? Wielu niedowierzało. Jednak przedstawiciele Nokii nie kłamali. Wydany 6 października '03 "Tomb Raider: Starring Lara Croft", mimo niezbyt przychylnych recenzji odniósł sukces, stając się na kilka tygodnii najchętniej kupowaną grą na N-Gage w Wielkiej Brytanii.


» Recenzja GameSpot:

Wygląda na to iż świat odwrócił się od Lary Croft, gwiazdy niezwykle popularnej niegdyś serii Tomb Raider. Po klapie wydanego kilka miesięcy wcześniej na PC i Playstation 2 "Tomb Raider: The Angel of Darkness", oraz finansowej porażce filmu "Tomb Raider: The Cradle of Life" trudniej dziś niż kiedykolwiek odnaleźć fanów panny Croft. Prawdopodobnie nie zobaczycie też wielu z nich grajacych w Tomb Raidera na N-Gage'u. Gra jest konwersją wydanego w 1996 pierwszego Tomb Raidera. Oteksturowane, trójwymiarowe środowisko gry świetnie obrazuje możliwości nowej konsoli Nokii, jednak niezadawalający frame rate (klatki/s), kiepskie sterowanie i zbyt długi czas ładowania się kolejnych poziomów skutecznie psują dobra zabawę.

W 1996 Tomb Raider zaskoczył wszystkich swietną formułą, jednak nawet wtedy nie była ona zbyt oryginalna. Rozgrywka była (a teraz jest na N-Gage) bardzo podobna do Prince of Persia z 1989, tyle że w 3D i z Larą Croft zamiast kolesia w spiczastych butach. Podczas gry, będziesz przemierzał grobowce i jaskinie, skakał nad przepaściami, a także zabijał całe hordy zwierząt w samoobronie, oraz wspinał się na najróżniejsze krawędzie i platformy. To gra przygodowa/akcji pełną gębą, choć często sprowadza się do odnalezienia dźwigni czy otworzenia zablokowanych drzwi. Trzeba tu powiedzieć że niestety nie jest to już tak ekscytujące jak mogło być w 1996.

Niektórzy krytykowali Tomb Raidera już od pierwszej części za trochę powolne sterowanie. Niestety sposób sterowania na N-Gage'u (krzyżak oraz klawiatura numeryczna) wcale tego nie poprawił. Lara reaguje powoli, kompletnie się zatrzymuje gdy dochodzi do ściany. Ustawianie jej równolegle do krawędzi/występu jest irutyjące. Podstawowe ruchy Lary - skakanie, obracanie się oraz wyjmowanie pistoletów są dobrze podpiete pod klawiaturę numeryczną, niestety opcja ciągłego biegu sprawia że nie wystarczy zwolnić przycisk aby Lara zatrzymała się. Trzeba to zrobić manualnie. Tak jak w oryginale, Lara automatycznie namierza każdy cel który znajdzie się w jej polu widzenia, więc walka nie jest specjalnie trudna. Głównym wyzwaniem jest walka ze sterowaniem aby przez przypadek nie zginąć oraz przyglądanie się malutkiemu ekranikowi N-Gage'a w poszukiwaniu tajnych przejść, pułapek czy dźwigni w okolicy. Pionowy ekran konsoli nie pomaga w tym zresztą zbytnio, twoje pole widzenia jest mocno ograniczone. Na szczęście chociaż gdy Lara wyjmuje broń kamera trochę się oddala.

Z technicznego punktu widzenia Tomb Raider wyglada całkiem imponująco. W pełni trójwymiarowa grafika z pełnym oteksturowaniem przez jakiś czas będzie z pewnością nowinką jeśli chodzi o kieszonsolki. Z pewnością jest to jedna z lepiej wyglądających pozycji na N-Gage jak dotąd. Dla porównania, na Game Boy Advance nie wyszła żadna gra oferująca w pełni trójwymiarową gre przygodową/akcji. Lara wygląda dobrze a animacje są ładne. Niestety kiepski frame rate, problemy z kamerą w momencie gdy jesteś przy ścianie oraz niezbyt wyraźne tekstury sprawiają że gra nie wygląda w 100% rewelacyjnie. Jeśli chodzi o warstwę dźwiękową to jest ona minimalna. Słyszysz kroki Lary, odgłosy broni a także okazjonalne postękiwania gdy wejdzie na jakąś półkę/krawędź.

Gra ma 15 leveli a każdy z nich naprawdę spory. Niestety znaczący czas ładowania bardzo je od siebie oddziela. Na szczęscie grę możesz zapisać w każdym momencie praktycznie natychmiast, jednak ładowanie save'ów trochę trwa. Dodatkowo, Tomb Raider ma możliwość korzystania z multiplayer'owego systemu N-Gage Arena, dzieki czemu będziesz mógł się zmierzyć z innymi graczami w tzw. "czasówkach". Zabawa polega na rywalizowaniu z czasami innych graczy, skacząc i biegając po wyznaczonym torze w celu zdobycia okreslonej ilości diamentów w jak najkrótszym czasie. Później pozostaje już tylko sprawdzić kto najlepiej a kto najgorzej opanował mechanikę gry.

Dostępny jest również poradnik on-line, z którego można pobrać i obejrzeć filmiki ze wskazówkami do poszczególnych momentów oraz sekretów w grze. Jest to ciekawa opcja, która z pewnością pomoże tym którzy utknęli w pogmatwanych levelach jakie oferuje gra. Ale znów wraca problem długiego ładowania się, za każdym razem gdy ściągniesz nowy klip. Oprócz poradnika jest też opcja skorzystania z N-Gage Arena, gdzie można umieścić uprzednio nagrane fragmenty swojej gry (nagrywać można w każdym momencie) dzieki czemu inni gracze mogą je sciągać. W przeciwieństwie jednak do poradnika ta opcja jest raczej bezsensowna.

Paradoksalnie, Tomb Raider spodoba się przede wszystkim fanom oryginalnej gry (z 96 r.), jednak oni już w nią grali dawno temu. Z drugiej strony było to jakiś czas temu i prawdopodobnie nie pamiętają wielu szczegółów z ogromnych leveli gry. Ta wersja jest głownie miłym wspomnieniem wyglądu i klimatu oryginalnego TR'a. Jednak dzisiejszym standardom gra zdecydowanie nie dorównuje.

Greg Kasavin, GameSpot
Ocena: 5.9


» Sterowanie:

Krzyżak: Poruszanie postacią do przodu, do tyłu i na boki

Klawiatura numeryczna:
1 - Krok w lewo
2 - Inventory (plecaczek)
3 - Krok w prawo
4 - Akcja
5 - Skok
6 - Przewrót (wprzód i wtył)
7 - Wolny chód
8 - Wyjęcie/schowanie broni
9 - Oglądanie otoczenia
# - Wejście do opcji Director's Cut

Right Selection Key - Pauza


Producent: Ideaworks3D/Core Design
Wydawca: Eidos
Premiera: 06.10.03
Platforma: konsola Nokia N-Gage