strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



Tomb Raider Legend



Pierwsza Dama akcji

Eidos wskrzesza umarłą serię z nową ekipą, starą mocą i nowoczesną technologią. Widzieliśmy przygotowania do powrotu Lary w Londynie i San Francisco i musimy to powiedzieć: to będzie sukces!


(kliknj aby powiększyć)

Ta kobieta jest bardzo doświadczona. Stworzona w 1996 roku, jako ikona nowego gatunku i pierwsza postać z gier komputerowych, która wspięła się do niesłychanego rozgłosu w mediach i gwiazdorstwa. Lara Croft, wybiła się bardzo wysoko podczas ostatnich lat. Jednak ulubieniec twórców gry stał się upadłym pionkiem. Po niepowodzeniu szóstej części gry i drugiego filmu, Miss Croft wyglądała na skończoną. Eidos wyznaczył ostatnią linię - i to nie pod grą, ale jej twórcami, Core Design. Dla nowego początku, wydawca oddał projekt w ręce specjalistów od akcji - Crystal Dynamics (Legacy of Kain: Defiance), właśnie teraz pracującymi nad nową częścią gry.

Odwiedziliśmy Eidos w Londynie i Crystal Dynamics w San Francisco i zagraliśmy w kawałek pierwszej przygody nowego rabusia grobowców. Eidos przedstawił sprawę twórcom krótko: Lara Croft musi powrócić w okazałym stylu w Tomb Raider: Legend. Tak, jak żaden inny bohater nie powrócił wcześniej.

Klasyczny obieżyświat

"Co sprawiało, że poprzednie części Tomb Raider'a były tak przyciągające?", Greg Hounsom, wyższy producent z Eidosu, zapytał nas. Nasza odpowiedź padła łatwo: egzotyczna sceneria, ponure grobowce, wyrafinowane zagadki. Właśnie to powinno być głównym składnikiem Tomb Raider: Legend.
"Kto jest zainteresowany w szukaniu skarbów w Paryżu czy Pradze, tak jak w poprzedniej grze?", powiedział Greg. "Zadaniem Lary jest badanie starych ruin świątyń, gdzieś w pampie, a nie wykonywanie akrobatycznych skoków na dachach domów w metropoliach."

Wprawdzie wybór miejsc, które Lara odwiedza w czasie gry, zdaje się być jak plan wycieczki Indiany Jones'a: qukończonej już grze będziesz mógł odwiedzić Boliwię, Peru, Burkinę Faso i Himalaje. Prawdopodobnie nawet mogą pojawić się inne miejsca.

Zaszalej, kochanie!


(kliknj aby powiększyć)
Nawet trening - usytuowany w Boliwii - zaczyna się w widowiskowy sposób, od razu przypominając stare emocje z Tomb Raider'a. W filmiku (używającym grafiki z gry), Lara wspina się na skałę, niczym Tom Cruise w "Mission Impossible 2". Kiedy już jest na górze, musimy przeskoczyć dalej, na kilka półek skalnych, w przyprawiającej o zawrót głowy odległości, przytrzymać się wąskiej krawędzi, odwrócić się w stronę szpary i w tym samym czasie przejąć sygnał od - jak na razie tajnego - asystenta Lary. Po wykonaniu tego, Miss Croft rusza tak żywo, jak nigdy wcześniej - nawet giętki Książe Persji wygląda, jak zrobiony z drzewa Pinokio w porównaniu z nią. Twórcy zanimowali wszystkie jej ruchy odręcznie, zamiast używać powszechnej metody przejmowania ruchów, kiedy aktorzy są filmowani.
Kiedy po naszej przygodzie ze wspinaczką, idziemy wzdłuż rzeki, przez piękną dolinę, spotykamy się z pierwszą zagadką: Lara powinna wspiąć się na wysoki wodospad, ale ściany są zbyt śliskie. Szukając pomocy, zauważamy kłodę, leżącą na skale, w płytkim korycie rzeki - coś, jak dwuosobowa huśtawka. Jest tam duży głaz, balansujący na skale, kilka metrów nad kłodą. Wspinamy się na górę i pchamy głaz w dół - dzięki nowej interakcji z otoczeniem. Teraz huśtawka jest obciążona z jednej strony i możemy na niej wyskoczyć - udało nam się! Takie rzeczy w Tomb Raiderze mogą zmarszczyć czoła nawet przy tak prostej zagadce, ale istnieje również dobry tego punkt: gra stanie się trudniejsza.

Nie być zbyt silnym? Już nie!

Zmiana scenerii: W jednym z późniejszych leveli, Lara odwiedza świątynię Inków w Peru. Greg powiedział nam coś na temat fabuły: "Kilka lat temu, Lara była na wyprawie z przyjaciółmi. Jeden z członków ekipy, spadł do dołu w bardzo rozgałęzionym systemie tuneli i od tego czasu, jest zaginiony. Teraz Lara chce wiedzieć więcej na temat tego, gdzie jest jej przyjaciółka. Znajduje część historycznego artefaktu, którego części rozrzucone są po całym świecie." Nie dowiedzieliśmy się jednak, o jaki artefakt chodzi, ale wnioskując po uśmiechu Greg'a, jest on jednak warty poszukiwania. Niedługo dowiemy się, jak ktoś mógł zgubić się w świątyni. W mało oświetlonym korytarzu, spotykamy się z obracającymi się ostrzami, pędzącymi w naszą stronę w zastraszającym tempie - Książe Persji przesyła swoje gratulacje. Przemyślając dobrze, w jakim czasie wykonać ruchy, pokonujemy skokiem pierwsze ostrze i robimy przewrót pod następnym. Kolejna niespodzianka czeka tuż za rogiem. Dzięki Bogu, gra zapisuje się automatycznie po każdej przeszkodzie, powstrzymując nas od frustracji.

Zadyszana Bohaterka

Oczywiście Lara nie jest jedyną osobą, która poszukuje artefaktu. Greg oznajmił nam: "Lara będzie miała złego przeciwnika, który zabił jej najlepszą przyjaciółkę lata temu. Przechodziła ona wtedy przez most, w Południowo Amerykańskiej dżungli, a on odciął linę. Wszystko dlatego, że była bliska rozszyfrowania go i jego planu, co do jej poszukiwań." Jedna specjalna rzecz na temat tego: Podczas gry, wrócisz się na miejsce incydentu, podróżując w czasie do momentu, kiedy owa przyjaciółka spadała w przepaść. Jako młoda Lara, będziesz musiał odnaleźć drogę w dół doliny i poszukać jej. W następstwie tego, bohaterka musi przeżyć długie nurkowanie i rozwiązać podwodne zagadki. Te, jak zwykle, mogą denerwować, gdy powietrze Lary będzie się kończyć.

(kliknj aby powiększyć)

Typowa zagadka

W Tomb Raider: Legend zagadki są skonstruowane bardziej spójnie niż w poprzednich częściach gry. Czas, w którym musiałeś przesunąć dźwignię i dostać się paroma krokami do otwartych właśnie drzwi, minął. Np. w głównej sali świątyni Inków, aby przesunąć wielką kulę, musieliśmy pociągnąć trzy dźwignie w odpowiedniej kolejności. Ponieważ kule zamieszczone są w trudno dostępnych miejscach, wysoko nad pomieszczeniem, musieliśmy zrobić pożytek ze wszystkich nowych ruchów Lary.

Teraz może więc huśtać się na gałęziach i tyczkach, albo skoczyć w szczelinę skalną i przeskoczyć z niej na inną ścianę, aby dostać się na wyżej położone platformy - coś, co także przypomina Prince of Persia. Poza tym, Lara przeskakuje z krawędzi na krawędź bardzo żwawo.

Kiedy Lara trzyma się krawędzi, zawsze patrzy w stronę, w którą będzie skakać. Więc nie wskoczysz przez przypadek na inną platformę. Co więcej, Lara nie potyka się już niezgrabnie, kiedy podejdziesz blisko krawędzi przez pomyłkę. Zamiast tego, nasza bohaterka zatrzyma się w ostatnim momencie i cofnie chwiejnym, zgrabnym krokiem.

Czołganie się i przewroty

Największą nowością w Tomb Raider: Legend jest linka z hakiem, która przypominać może bat Indiany Jones'a. Ponieważ nasza bohaterka tak, jak on, używa go do rozhuśtania się, jak na lianie nad przepaścią, albo aby szybko złapać się i przyciągnąć bliskie obiekty.

Praktyczny przykład: zmierzając do świątyni Inków, rzeka blokuje naszą drogę. Ponieważ prąd jest zbyt silny, przepłynięcie jej nie wchodzi w grę, a żeby przeskoczyć nad wodą, brzeg naprzeciwko jest za daleko. Bardzo przydatnie, na drugiej stronie znajduje się tratwa. Poprzez błyszczenie się powierzchni metalowego pojemnika, gra powiadamia nas, że nasza linka magnetyczna znalazła uchwyt na obiekcie i teraz możemy przyciągnąć go do siebie. Musisz jedynie skierować ją w dobrym kierunku, aby tratwa została automatycznie złapana.

Kobieta i Torebki

Tego nie trzeba mówić - jak w innych Tomb Raiderach - twórcy włożyli dużo wysiłku w wygląd Lary. Nie nosi ona już ekwipunku w jej plecaku, ale na pasku. "Chcieliśmy stworzyć Larę bardziej realistyczną", tłumaczy Greg."To nie jest zbyt na czasie, żeby wkładała bronie, sprzęt i tony innych rzeczy do małego plecaka. Do tego, jak wiadomo, gracz może zobaczyć, które bronie Lara nosi ze sobą i ile flar jej jeszcze zostało". Ponadto porównaniu do poprzednich części, zamiast znanych wszystkim flar, bohaterka ma latarkę na ramieniu, która pomaga jej w oświetleniu niektórych czarnych jak smoła zakamarków. Baterie wytrzymują do dwóch minut, a po tym czasie, trzeba je wymienić. To trochę denerwujące, że Lara nie może użyć latarki i linki magnetycznej w tym samym czasie; musimy więc zapalić kilka flar, aby przedostać się nad dziurą w ciemności. Wielofunkcyjna lornetka to następna cześć sprzętu, którą Lara może używać, w stylu Sprinter Cell'a, jako noktowizora, albo kamery termo-wizyjnej do wykrywania ukrytych przeciwników. Według plotek w internecie, Lara może także używać jej do wykrywania łamliwych ścian w poziomach - Eidos nie chce jednak dać nam żadnych informacji na ten temat.


(kliknj aby powiększyć)


Skacząca Ballerina

Zagadki i sekwencje ze skokami są w porządku, ale co z akcją? "Stosunek pomiędzy problemem z rozwiązywaniem łamigłówek i strzelaniem, ma się mniej więcej jak 70 do 30", odpowiedział Greg. Fani nie mają się o co martwić, jeśli chodzi o walczącą Larę. Jest mało strzelania, ale dużo zabawy. Tak jak w poprzednich częściach, Lara celuje automatycznie w najbliższego wroga. To pozwala nam skoncentrować się na nieuchwytnych ruchach bohaterki, kiedy w popisowym stylu strzelamy w drewniane skrzynie, przemieniając je w drzazgi i posyłamy wrogów do wiecznego królestwa. Kiedy Larze skończy się amunicja, kontynuuje ona walkę, uderzając przeciwnika pistoletami. Zresztą większą zabawą jest rzucić w przeciwników linką magnetyczną, żeby przewrócić ich, albo złapać w pułapkę. Arsenał Lary nie różni się zbyt od tego z wcześniejszych części - może ona wybierać spośród siedmiu broni, od zwykłych pistoletów do karabinu maszynowego, ręcznych i automatycznych shotgun'ów i silnej wyrzutni rakietowej. Pozostaje tylko zobaczyć dobrze zrobione strzelaniny pomiędzy nieodmiennymi postaciami postaciami w części przygody, w którą mieliśmy okazję zagrać - Eidos nie chciał powiedzieć nic więcej na temat różnorodności przeciwników. Przypuszczamy, że podczas gry trzeba będzie zwalczyć także sporo zwierząt, tak jak to było w poprzednich Tomb Raiderach. Greg nie chciał powiedzieć nic także na temat sekwencji z nurkowaniem.

Naciśnij przycisk teraz!

"Nawet, kiedy gracz nie strzela przez moment, w Tomb Raider Legend jest wiele scenek obfitych w akcję", wyjaśnia Greg. Mówi nam także, że znaczy to, że podczas gry będą zademonstrowane "Momenty Dużej Akcji", które powinny pojawić się przynajmniej raz w każdym poziomie. Te przypominają Rezident Evil 4 i Fahrenheit: Musisz nacisnąć właściwy przycisk we właściwym czasie, podczas scenki. Np. aby Lara przemierzyła walącą się podłogę w pomieszczeniu, przy użyciu ryzykownych skoków, kiedy skały i ogromne kolumny będą walić się jej na głowę. Twórcy stworzyli specjalne animacje śmierci (jeśli zareagowałbyś zbyt późno) dla każdego momentu. Jestem pewien, że niektórych fanów będzie kusić do naciśnięcia złego przycisku, tylko po to, aby zobaczyć, jakie są różne sposoby śmierci". Żartuje Greg.

Brudna dziewczyna!

Dni engine’u Angel of Darkness przeminęły, Tomb Raider: Legend używa lepszego silnika Legacy of Kain: Defiance. Tekstury zawierają teraz bardzo realistyczne marszczenie na skalistych podłożach. Flary i latarka oświetlają ciemne korytarze lepiej niż w “Kronikach Riddick’a”. Kompleksy świątyń i grobów stwarzają intensywne uczucie przygody. Możemy zauważyć w nich niezliczone detale i niesamowite oświetlenie. Rzeczą, która bardzo cieszy jest to, że Lara brudzi się, podczas czołgania się po błotnistych terenach, a także ocieka z niej woda, kiedy wyjdzie z rzeki lub jeziora.
Muzyka dodaje napięcia, nawet teraz, kiedy jest w jeszcze wczesnym etapie. Każde pomieszczenie będzie miało swój własny motyw muzyczny, aby przygotować gracza na pułapki, a w szczególności trudne zagadki, które mają się za chwilę pojawić. „Zamiast używać ogólnej muzyki, chcieliśmy wykonać indywidualne momenty w Tomb Raider: Legend, aby stworzyć kinowe wrażenie”. Wyjaśnia Greg. To działa: Kiedy staliśmy w korytarzu przed pękającą podłogą, muzyka dosłownie dała nam poczuć, że następny krok Lary może być ostatnim. Nigdy wcześniej w serii nie ucierpieliśmy tak bardzo razem z naszą bohaterką, jak w tej sytuacji. Jeśli rozgrywka będzie tak widowiskowa jak to, Lara powróci do swojej dawnej chwały.


(kliknj aby powiększyć)


Tomb Raider: Legend
Rodzaj: Akcja-Przygoda
Producent: Crystal Dynamics/Eidos
Data premiery: Druga połowa 2006
Status ukończenia: 50%

Daniel Matschijewsky: “Lara, ponownie Cię lubię! Powróciłaś do korzeni, znowu eksplorujesz świątynie, jaskinie i grobowce, wspinasz się, rozwiązujesz zagadki i strzelasz, jak podczas twoich najlpeszych dni. Zdaje się, że twoje dotychczasowe przygody były niczym, tylko złym snem. Ale martwi mnie, że powstajesz i upadasz z historią, którą sama opowiadasz. Mam nadzieję, że to, że Eidos jest taki tajemniczy, wyjdzie na dobre. Daniel.”

Ocena: Bardzo dobra [najwyższa dla gry w stanie tworzenia]



Tekst: GameStar
Tłumaczenie: Kasia Trent
© WoTR 2005