strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

MAJ 2018



29 maja 2018, by Cez
Znamy datę premiery filmu na Blu-Ray w Polsce!
Zgodnie z zapowiedzią dokładnie dziś odbyła się amerykańska premiera filmu Tomb Raider (2018) na platformach oferujących digital download (m.in. iTunes, Vudu, Google Play, Amazon video). 12 czerwca Amerykanie będą mogli kupić film na nośnikach fizycznych, z kolei w Europie w zależności od kraju obraz zadebiutuje w lipcu lub sierpniu. Do polskich sklepów nowe przygody Lary trafią dokładnie 22 sierpnia na płytach 4K UHD Blu-Ray, Blu-Ray 3D, Blu-Ray i DVD. Tutaj zobaczcie zwiastun polskiego wydania, a tu krótki spot.

Wszystkie polskie edycje będą zawierały oryginalną angielską ścieżkę dźwiękową, a także polskiego lektora oraz polski i turecki dubbing. Jeśli chodzi o napisy, to na płytach znajdą się polskie, angielskie, arabskie, chorwackie, hebrajskie, słoweńskie i tureckie. W wydaniu DVD zostanie umieszczony jeden dodatek pt. Tomb Raider: Bez Tajemnic. Z kolei w edycjach Blu-Ray znajdą się cztery materiały dodatkowe: 1) Lara Croft: Ewolucja Ikony - Prześledź rozwój rewolucyjnej sagi Tomb Raider od gier wideo aż po filmy kinowe i odkryj, jak Lara Croft stała się jedną z najpopularniejszych postaci kobiecych w historii. 2) Trening - Odwiedź siłownię z laureatką Oscara Alicią Vikander i zobacz, jak aktorka przygotowuje się do najbardziej wymagającej fizycznie roli w swojej karierze i przeistacza w ikoniczną bohaterkę Larę Croft. 3) Tomb Raider: Bez Tajemnic - Członkowie obsady i ekipy filmowej opowiadają o świetnej zabawie i wyzwaniach towarzyszących kręceniu nowej odsłony ekscytujących przygód Lary Croft. 4) Lara w akcji - Reżyser Roar Uthaug oraz inni członkowie ekipy i obsady analizują najbardziej ekscytującą scenę akcji w filmie.


Przy okazji spytaliśmy polskiego dystrybutora, czyli firmę Galapagos, dlaczego w Polsce film Tomb Raider (2018) pojawi się ponad dwa miesiące po premierze amerykańskiej. "Zobowiązani zapisami umowy dystrybucyjnej mamy możliwość wprowadzenia na nośnikach fizycznych tytułów kinowych z zachowaniem okna kinowego, to jest nie wcześniej niż 4 miesiące od premiery kinowej" - czytamy w komunikacie firmy Galapagos. "W związku z tym, że Tomb Raider (2018) miał swoją premierę kinową 6 kwietnia, najwcześniejsza możliwa data premiery na nośnikach fizycznych to 6 sierpnia. Biorąc pod uwagę okres wakacyjny, możliwości zatowarowania, ruch w punktach sprzedaży oraz ustalenia z retailerami, przesunęliśmy datę premiery na 22 sierpnia. Liczymy, że w tym okresie potencjał sprzedażowy będzie wyższy i Tomb Raider (2018) będzie mocnym tytułem w ofercie 'back to school/back to work' na koniec wakacji".

Dodajmy, że nadal wytwórnie Warner Bros i MGM nie wystosowały żadnego komunikatu na temat ewentualnego sequela lub jego braku. Film Tomb Raider (2018) zarobił w kinach na całym świecie 273 milionów dolarów, czyli o dwa miliony mniej niż Tomb Raider Movie z 2001 roku.

   


28 maja 2018, by Cez
Shadow of the Tomb Raider ma być bardzo trudny
W najnowszym wydaniu magazynu "Edge" opublikowano wywiad z reżyserem Shadow of the Tomb Raider, Danielem Chayerem-Bissonem. Twórca wyjawił, że po nowym tytule możemy spodziewać się wysokiego poziomu trudności.


"Powiedziałbym, że będzie to najtrudniejszy Tomb Raider ze wszystkich Tomb Raiderów. To ważne, bo przecież mamy do czynienia z bardziej doświadczoną Larą. Gra będzie większa i trudniejsza, a już pierwszy grobowiec pokaże, że rozwiązanie zagadki będzie bardzo trudne" - mówi Daniel Chayer-Bisson. Cóż, jak to zwykle bywa z tego typu obietnicami, nie zawsze się one sprawdzają, ale trzymamy za słowo. Warto w tym miejscu przypomnieć hasło reklamowe Tomb Raider Legend: "seeing is believing", czyli uwierzymy jak zobaczymy.

Przy okazji zerknijcie do działu o Shadow of the Tomb Raider, gdzie znajdziecie nowe szkice koncepcyjne. Ich próbkę widzicie powyżej.

   


23 maja 2018, by Cez
Wkrótce targi E3. Poznaj ekipę Eidos Montreal
Najnowsza gra Shadow of the Tomb Raider jest tworzona w głównej mierze przez studio Eidos Montreal (tym razem Crystal Dynamics jedynie mu w tym pomaga). Pora poznać ekipę z Kanady, która dostarczy nam najnowszych przygód Lary, rozgrywających się m.in. w Amazonii.


Eidos Montreal publikuje cykl krótkich filmików pt. "Meet the Team". W pierwszym odcinku (link) poznajemy reżysera Shadow of the Tomb Raider, Daniela Bissona, który wyjawia, że nowa gra będzie miała bardziej emocjonalny wydźwięk niż poprzednie. Emilie Guilloux z kolei odpowiada za społeczne interakcje między Larą a np. Jonahem czy innymi postaciami (link do filmiku). W trzecim odcinku poznajemy Frederica Arnauda, który zajmuje się dźwiękiem (link) - twórca pilnuje takich szczegółów jak np. śpiew odpowiednich ptaków, które autentycznie występują w Amazonii. Kolejne filmiki z serii "Meet the Team" cyklicznie będą pojawiać się na oficjalnym światowym kanale serii Tomb Raider >> klik!

Shadow of the Tomb Raider pojawi się w sklepach już 14 września. Wcześniej, bo już za niecały miesiąc, w Los Angeles odbędą się targi E3. Square Enix obiecuje, że fani panny Croft będą bardzo zaskoczeni tym, co twórcy przygotowali. Najprawdopodobniej prezentacja gry nastąpi 11 czerwca o godzinie 19:00 czasu polskiego w trakcie konferencji Square Enix. Niewykluczone, że tak jak w poprzednich latach o nowych przygodach Lary moglibyśmy dowiedzieć się także z konferencji Microsoftu (10 czerwca, godz. 22:00).

   


19 maja 2018, by Cez
Wasz "ulubiony" wątek ojca znów powróci
Jedni powiedzą, że trzeba go dokończyć, inni że czas najwyższy raz na zawsze o nim zapomnieć. Mowa o wątku ojca, który powróci w grze Shadow of the Tomb Raider. Kiedy wydawać by się mogło, że po filmie Tomb Raider (2018) wątek ojca Lary Croft zniknie z serii raz na zawsze, wszystko wskazuje na to, że motyw okrzyknięty przez społeczność fanów jako najgorszy i najbardziej irytujący w historii całej serii, znów powróci.

"W Shadow of the Tomb Raider Lara poluje na Trójcę, organizację odpowiedzialną za śmierć swojego ojca" - wyjaśnia Jason Dozois, scenarzysta ze studia Eidos Montreal. Wypowiedź pochodzi z filmiku, który znajdziecie tutaj. "W pierwszych dwóch grach relacja Lary i jej ojca definiowała ją. W grze Tomb Raider (2013) próbowała dowieść, że jej ojciec się mylił, wierząc w różnego rodzaju mity. Na końcu tej gry zrozumiała, że to on miał rację. W Rise of the Tomb Raider próbowała przywrócić jego dobre imię".


Coś tu się chyba nie zgadza... Scenarzysta Shadow of the Tomb Raider wyolbrzymił wątek ojca, który rzekomo miał pojawić się już w grze Tomb Raider (2013). W owym tytule Richard Croft był wspomniany w dwóch-trzech zdaniach i jego postać nie miała żadnego znaczenia dla fabuły. Wątek ojca na dobre powrócił za sprawą Rise of the Tomb Raider i według wielu recenzentów był to najsłabszy element tej gry. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku filmu Tomb Raider (2018).

Najwyraźniej scenarzyści serii Tomb Raider, zarówno gier, filmów jak i komiksów, nie słyszeli lub też nie chcą usłyszeć głosu społeczności, aby wreszcie ten wątek zakończyć. Być może szansa taka będzie właśnie w Shadow of the Tomb Raider. A później... nie zdziwimy się, jeśli w kolejnych grach scenarzyści dorzucą wątek babci, cioci, wujka lub zaginionej siostry Lary Croft. Przypomnijmy, że wątek matki już był w trylogii zapoczątkowanej przez Tomb Raider Legend. Ojciec bohaterki już wtedy przewijał się w fabule...

   


15 maja 2018, by Cez
Square Enix ignoruje polskich fanów Lary
Tydzień temu przekazaliśmy Wam bardzo złe informacje na temat braku edycji kolekcjonerskiej Shadow of the Tomb Raider w Polsce, a także o bardzo ograniczonym nakładzie pudełkowej edycji na PC. Wówczas skierowaliśmy szereg pytań do Square Enix za pośrednictwem studia Crystal Dynamics. Po kilkunastu dniach wreszcie uzyskaliśmy odpowiedzi - z pewnością nie są one dobre, a niektóre z nich nawet mijają się z prawdą.

Światowy wydawca twierdzi, że nie planuje zwiększyć nakładu The Ultimate Edition w sklepie Square Enix, a przypomnijmy, że to jedyne miejsce, gdzie Polacy mogą zamówić tę kolekcjonerkę z figurką. Warto odnotować, że nakład wyczerpał się już kilka dni po wystawieniu produktu, czyli liczba przewidzianych sztuk na całą Europę musiała być niezwykle mała. Jest to ruch albo niepoważny albo wynikający ze sprytnego triku marketingowego. Ogłaszanie, że więcej sztuk w najbliższym czasie nie będzie, ma uzasadnić niezwykle wysoką cenę wydania (ok. 850 zł). W jaki sposób? Wydawca chce sprawić wrażenie, że to produkt tak unikalny, że trzeba za niego znacznie przepłacić. Najprawdopodobniej im bliżej będzie premiery, tym bardziej Square zmięknie i zwiększy nakład wydania. Dodajmy, że jego realna zawartość nie jest nawet w pełni znana - udostępniono jedynie grafikę z adnotacją, że finalne produkty mogą wyglądać inaczej.


Jeszcze bardziej kuriozalna jest odpowiedź Square Enix na temat braku The Ultimate Edition na PC. "Większość naszych PC-owych fanów woli pobrać cyfrową wersję gier i dlatego tradycyjnie nie tworzymy edycji kolekcjonerskiej na tę platformę. Jednakże zastanawiamy się nad możliwością wydania po premierze fizycznych gadżetów z The Ultimate Edition jako osobnych produktów" - głosi odpowiedź wydawcy.

Po pierwsze - czy naprawdę wśród graczy PC-owych nie ma fanów, którzy chcieliby wzbogacić swoją kolekcję np. o figurkę? Nie mamy pojęcia, w jaki sposób wydawca wyciąga tak absurdalne wnioski. Po drugie - firma Square Enix udowadnia powyższą odpowiedzią, że nie interesuje jej specyfika polskiego rynku. Owszem, na świecie dominują wersje cyfrowe, ale na naszym rynku to właśnie platforma PC jest najpopularniejsza, a wersje pudełkowe wciąż są bardzo pożądane. Dotąd był wybór i każdy był zadowolony, więc dlaczego teraz japońska firma pozbawia tego graczy? Po trzecie - nieprawdą jest, że wydawca "tradycyjnie" nie wydaje kolekcjonerek na PC, bo tak się składa, że takie edycje były zarówno w przypadku gry Tomb Raider (2013) jak i Rise of the Tomb Raider. O jaką tradycję zatem chodzi? Wydawca w swojej zdawkowej odpowiedzi w żaden sposób nie nawiązał do specyfiki polskiego runku, z którą go zapoznaliśmy. Wniosek taki, że Square Enix chce zmusić Polaków do dostosowania się do trendów światowych, czy nam się to podoba czy nie.

Na koniec garść dobrych informacji. Światowy wydawca potwierdził, że w skład The Ultimate Edition wejdzie także steelbook, a z kolei soundtrack będzie tylko cyfrowy. Najważniejsza jest jednak deklaracja, że Shadow of the Tomb Raider nie będzie powiązany z żadną wyłącznością i to także w przypadku dodatków DLC. To oznacza, że wszelki nowy content będzie jednocześnie udostępniany na trzech platformach: PC, PS4 i Xbox One. Trzymamy za słowo. Dodajmy, że nowa gra, podobnie jak poprzednik, otrzyma ograniczenie wiekowe PEGI 18, a czas rozgrywki będzie zbliżony do tego, którego doświadczyliśmy w dwóch poprzednich tytułach.

   


14 maja 2018, by Cez
Amazonia potwierdzona. Sam i Reyes nie wrócą
Studio Crystal Dynamics, które wraz z Eidos Montreal obecnie pracuje nad Shadow of the Tomb Raider, opublikowało wiele nowych informacji na temat nadchodzącej gry. Przed Wami prawdziwy wysyp ciekawostek, w tym ponownie temat podwójnych pistoletów.

Kilkanaście dni temu pisaliśmy o tym, że prócz Meksyku w SotTR pojawi się także Peru. Teraz potwierdzono plotkę z kwietnia (link do newsa) o tym, że główną lokacją będzie Amazonia, która co prawda w większości pokrywa Brazylię, ale także i wspomniane Peru. Grę rozpoczniemy w Meksyku, a później będziemy szukać zaginionego miasta w Amazonii. Crystalsi potwierdzili, że w nowej grze nie pojawi się ani przyjaciółka Lary, Sam Nishimura, ani Joslin Reyes. Obie kobiety znamy z gry Tomb Raider (2013). Jak już wiemy, wróci Jonah, który ma odegrać bardzo ważną rolę w fabule, którą napisali Jason Dozois i Jill Murray. Jonah ma być swoistym sumieniem, moralnym kompasem naszej głównej bohaterki. Ujawniono również, że Lara w Shadow of the Tomb Raider będzie miała 23 lata. Przypomnijmy, że w Tomb Raider (2013) miała 21 wiosen, a w Rise of the Tomb Raider 22.


Crystalsi potwierdzili również, że pierwszy gameplay zobaczymy na targach E3, czyli za niecały miesiąc. Trailer, który zobaczyliśmy pod koniec kwietnia, nie był co prawda oparty na silniku, ale ukazywał model Lary wyjęty z gry i nowe umiejętności, które pojawią się w rozgrywce. Trailer stworzyła firma Blur Studios z Los Angeles. Jeśli chodzi o silnik gry, to jest to ten sam, który widzieliśmy w poprzednich odsłonach serii, ale znacznie zmodyfikowany przez Eidos Montreal. Potwierdzono również, że w grze na pewno nie pojawi się multiplayer, a jedynie co-op w postaci DLC. Niewykluczone, że tytuł zaoferuje coś w stylu Trybu Wytrzymałości znanego z Rise of the Tomb Raider.

Twórcy kolejny raz odnieśli się także do wyposażenia bohaterki. Obiecują, że na początku Shadow of the Tomb Raider Lara będzie bardzo dobrze przygotowana do czekającej ją misji. Crystalsi skomentowali także brak podwójnych pistoletów: "fabuła na nowo zdefiniuje co to znaczy stać się Tomb Raiderem. Nie oznacza to pojawienia się podwójnych pistoletów, które miała klasyczna Lara, ale najbardziej zdeterminowanej i zaradnej wersji Lary Croft, jaką kiedykolwiek widziano w czasie epoki restartu".

   


13 maja 2018, by Cez
Ujawniono koszt produkcji Shadow of the TR
Szef studia Eidos Montreal, które odpowiada za produkcję Shadow of the Tomb Raider, udzielił wywiadu serwisowi Games Industry. David Anfossi wyjawił, że koszt stworzenia SotTR jest podobny do innych gier nastawionych na tryb single player - mowa o przedziale 75-100 milionów dolarów za tytuł. Do tego należy dodać 35 milionów za marketing. Wniosek taki, że łącznie najnowsza gra może kosztować nawet 135 milionów dolarów.

Czy to dużo? Nie, ponieważ jak sam szef Eidos Montreal przyznał, tyle właśnie kosztują tego typu gry, które są o wiele tańsze od tytułów nastawionych na rozgrywkę sieciową. Dla porównania Star Wars: The Old Republic kosztował 200 mln dolarów, a Grand Theft Auto 5 łącznie pochłonął aż 265 mln dolarów.


Nie jest wykluczone, że Shadow of the Tomb Raider może okazać się najdroższą grą w serii. Tomb Raider (2013) pochłonął 100 mln dolarów (kwota nie uwzględnia kosztów marketingu), przy czym produkcja trwała pięć lat i wymagała znacznego przebudowania istniejącego silnika oraz stworzenia zupełnie nowej koncepcji bohaterki i gameplayu. Kolejne gry powstają już na gotowych narzędziach. Budżet Rise of the Tomb Raider nie został ujawniony, prawdopodobnie dlatego, że Square Enix jest bardzo skryte jeśli chodzi o statystyki tego tytułu. Jest tak z prostego powodu - firma podpisała umowę z Microsoftem, która miała zapewnić większą sprzedaż względem poprzedniej części, a było odwrotnie (7 mln sprzedanych egzemplarzy względem 11 mln w przypadku reboota). Słaby wynik gry RotTR promowanej nieustannie przez 3 lata to powód, dla którego Square Enix nie zdecydowało się na podobną umowę w przypadku Shadow of the Tomb Raider.

Skoro o najnowszej grze mowa - ujawniono, że SotTR powstaje w studiu Eidos Montreal z pomocą Crystal Dynamics już od końca 2015 roku. David Anfossi wyjaśnia, że współpraca na linii Kalifornia - Montreal nie zawsze jest łatwa. Kanadyjskie studio przewodzi produkcji Shadow of the Tomb Raider i w związku z tym możemy spodziewać się konstrukcji hubów, które są charakterystyczne dla Eidosa. Szef studia dodaje, że mimo ogromnej popularności sieciowych gier takich jak Overwatch czy PUBG, nadal jest miejsce dla fabularnego trybu single player. Jako przykład podaje sukces czwartej części God of War. SotTR nie będzie jednak oparty tylko na rozgrywce dla jednego gracza - potwierdzono już powrót trybu współpracy w postaci DLC.

   


12 maja 2018, by Cez
W Europie kolekcjonerka aż za 850 zł
Kilka dni temu informowaliśmy o tym, że w Polsce nie będzie Ultimate Edition, czyli edycji kolekcjonerskiej Shadow of the Tomb Raider z figurką, ale można ją kupić w Square Enix Store. Wcześniej podaliśmy, że cena przeliczona na złotówki wynosi ok. 700 zł. Okazuje się, że produkt będzie w Europie znacznie droższy. Przy okazji poniżej znajdziecie informacje o dostępności wydań SotTR w Polsce, a także o filmie z Alicią Vikander na DVD i Blu-Ray.


W amerykańskim sklepie Square Enix Store wydanie Ultimate Edition na konsole PS4 i Xbox One (na PC tej edycji nie będzie) wyceniono na 200 dolarów. To właśnie tą liczbą sugerowaliśmy się, kiedy przekazaliśmy Wam, że edycja będzie kosztować ok. 715 zł. Teraz okazało się, że produkt w Europie będzie dostępny za… 200 euro. Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że jeden dolar nie równa się jednemu euro. Łatwo policzyć, że 200 euro to aż 850 zł. Różnica wynosi aż 135 zł z niekorzyścią dla graczy z Europy.

Spytaliśmy studio Crystal Dynamics, z jakiego powodu mieszkańcy Starego Kontynentu zapłacą za ten sam produkt o wiele więcej. Oto odpowiedź: "cena europejska zawiera podatek VAT, podczas gdy amerykańska jest bez podatku. W skład ceny 200 euro wchodzi 20% VAT-u, czyli produkt bez podatku kosztuje 166,65 euro. Z kolei 166,65 euro to 197,61 dolarów". W tym miejscu uprzedzamy pytanie: nie, amerykański sklep Square Enix Store nie wysyła zamówień do Polski. Polacy mogą kupić kolekcjonerkę tylko w oddziale europejskim. Obecnie we wspomnianym sklepie nakład Ultimate Edition jest już wyczerpany, ale najprawdopodobniej to jedynie zabieg marketingowy, który ma sprawić wrażenie, że na produkt jest duży popyt. Trzeba poczekać, aż wydawca zwiększy w sklepie nakład.


Przy okazji odpowiadamy na pytania, które w ostatnich dniach często od Was otrzymujemy. Polski dystrybutor Shadow of the Tomb Raider, czyli Cenega, jeszcze nie zdecydował, w jakich sklepach pojawi się pudełkowe wydanie gry na PC. Przypomnijmy, że pudełko na PC będzie dystrybuowane w ograniczonym nakładzie i tylko przed premierą, więc nic dziwnego, że część z graczy chciałaby złożyć pre-order już teraz. W Polsce będzie również dostępne pudełkowe wydanie Croft Edition na Xboxa One i PS4, zawierające Season Pass (na PC tej edycji nie przewidziano w pudełku, a jedynie w wersji cyfrowej). Cena będzie wynosić 100 euro, czyli ok. 425 zł. Oferty z tą edycją jeszcze nie pojawiły się w polskich sklepach, ponieważ nie dostały one stosownych informacji od dystrybutora.

Na koniec dodajmy, że wciąż nie jest znana polska data premiery filmu Tomb Raider (2018) na DVD i Blu-Ray. Przypomnijmy, że obraz pojawi się na nośnikach fizycznych w USA już 12 czerwca, a w Wielkiej Brytanii 16 lipca. Polskim dystrybutorem będzie firma Galapagos, która przekazała nam, że jeszcze nie jest gotowa ujawnić datę premiery. W momencie, gdy fani serii z innych państw już od kilku tygodni mogą składać zamówienia zarówno na wszystkie edycje Shadow of the Tomb Raider jak i na film Tomb Raider (2018), w Polsce nadal musimy poczekać na jakiekolwiek konkrety. Najwyraźniej rodzimym wydawcom zbytnio się nie spieszy.

   


11 maja 2018, by Cez
Crystalsi potwierdzają: pistolety nie wrócą
Pod koniec kwietnia informowaliśmy o tym, że kolejna gra o roboczym tytule Tomb Raider 12 powstanie, ale należy zapomnieć o powrocie podwójnych pistoletów, szortów i dinozaurów. Teraz studio Crystal Dynamics potwierdziło, że na podwójne pistolety nie ma także co liczyć w grze Tomb Raider 11, czyli Shadow of the Tomb Raider.

"To koniec trylogii, ale nie sagi (śmiech). To definiujący moment. Na końcu trylogii gracz oraz Lara zrozumieją jak to jest być Tomb Raiderem. Nie wiem co nastąpi później, ale zapomnijcie o szortach, dinozaurach i podwójnych pistoletach (śmiech)" - powiedzieli pod koniec kwietnia Daniel Bisson i Mario Chabtini z Eidos Montreal. Z kolei tutaj możecie zobaczyć konferencję prasową, w trakcie której Rich Briggs z Crystal Dynamics potwierdza, że w Shadow of the Tomb Raider nie będzie podwójnych pistoletów. Twórca dodał, że po zakończeniu tej gry nie należy spodziewać się Lary, która mogłaby stać się tą z Tomb Raidera I z 1996 roku.


Wypowiedzi te nie spotkały się z dobrym odbiorem przez fanów, dlatego studio Crystal Dynamics wystosowało dodatkowe oświadczenie. "Gdy potwierdziliśmy, że w Shadow of the Tomb Raider Lara nie odzyska swoich podwójnych pistoletów, nie użyliśmy odpowiedniego języka odnośnie powodów, które stoją za tą decyzją. Tomb Raider ma wspaniałą historię i zawsze staramy się oddać hołd klasycznym elementom z dodaniem survivalu i akcji, które są częścią współczesnego rebootu. Jesteśmy wdzięczni za pasję, którą fani przekazują i nie możemy się doczekać podzielenia się kolejnymi informacjami o grze".

Co to właściwie oznacza? To, czego wielu fanów się obawiało. Wbrew ogromnym oczekiwaniom na płynną transformację Lary z reboota w Larę klasyczną, twórcy mają zupełnie inny plan. Nadal promują bohaterkę z łukiem i czekanem i poprzez PR-owy komunikat, który miał fanów uspokoić, mówią, że mamy zapomnieć o klasycznej Larze. Czy kogoś to faktycznie uspokoiło? Gdzie to oddanie hołdu względem oryginalnej panny Croft, o którym mowa w oświadczeniu? Kilka skórek w Rise of the Tomb Raider to trochę mało… Sytuacja ta bardzo dziwi, ponieważ nawet ostatni film Tomb Raider (2018) oparty na reboocie puścił oczko z sygnałem, że w ewentualnym sequelu moglibyśmy zobaczyć Larę z jej ikonicznymi podwójnymi pistoletami. Cóż, najwyraźniej twórcy gier wiedzą lepiej, w jakim kierunku powinna rozwijać się postać Lary, tylko czemu tak często mówią, że słuchają fanów, kiedy tak nie jest?

   


10 maja 2018, by Cez
Zapowiedziano przewodnik o Shadow of the TR
Wydawnictwo Prima Games poinformowało, że 14 września, czyli w dniu premiery gry Shadow of the Tomb Raider, pojawi się przewodnik Collector's Edition Guide. W publikacji znajdziemy nie tylko wskazówki, jak poradzić sobie z poszczególnymi misjami, ale także mapy, opis powstawania gry, zbiór grafik stworzonych przez utalentowanych fanów oraz kod na mały pakiet DLC z surowcami.


Shadow of the Tomb Raider: Collector's Edition Guide będzie liczył 352 strony i kosztował 40 dolarów. Powyższa okładka nie jest ostateczna. Publikację można zamówić np. w sklepie Amazon lub bezpośrednio na stronie wydawnictwa Prima Games.

   


8 maja 2018, by Cez
Edycji kolekcjonerskiej w Polsce NIE będzie
Pod koniec kwietnia dowiedzieliśmy się, że na rynku pojawią się cztery różne edycje Shadow of the Tomb Raider. Właśnie uzyskaliśmy potwierdzenie od polskiego dystrybutora, firmy Cenega, że w naszym kraju nie należy się spodziewać edycji kolekcjonerskiej z figurką. Z kolei podstawowe wydanie pudełkowe na PC będzie bardzo trudno dostępne. Za decyzje odnośnie polskiego rynku odpowiada światowy wydawca serii, Square Enix.

Przypomnijmy, że cztery edycje Shadow of the Tomb Raider to: standardowa, Digital Deluxe (wydanie cyfrowe z niewielkimi bonusami), Croft Edition (do wyboru wersja cyfrowa lub pudełkowa, zawiera m.in. Season Pass) oraz Ultimate Edition (pudełkowe wydanie m.in. z figurką i innymi gadżetami - o szczegółach przeczytajcie w newsie z 28 kwietnia). Cenega potwierdza, że w polskich sklepach wysyłkowych prócz wydania podstawowego pojawi się pudełkowe Croft Edition na konsole PS4 i Xbox One, z kolei wydania Ultimate Edition nie będzie wcale. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja graczy PC-owych - tu przewiduje się tylko i wyłącznie podstawowe wydanie pudełkowe, które będzie możliwe do nabycia tylko przed premierą gry. Oznacza to, że po 14 września fani będą mogli nabyć grę na PC jedynie w wersji cyfrowej poprzez Steama. Poza tym Ultimate Edition, czyli kolekcjonerka z figurką, nie zostanie wydana na PC. Edycja ta będzie możliwa do nabycia jedynie na konsole PS4 i Xbox One poprzez oficjalny, zagraniczny sklep Square Enix Store.


Wychodzi na to, że najwięksi fani Lary Croft z Polski, chcący nabyć kolekcjonerkę, będą musieli kupić ją w sklepie poza Polską, co oznacza droższe koszty wysyłki. Z kolei graczom PC-owym pozostanie zakup kolekcjonerki na konsole i późniejsze odsprzedanie samego pudełka z grą. Sytuacja ta jest zaskakująca, ponieważ w przypadku Rise of the Tomb Raider edycja kolekcjonerska była w Polsce bez problemu dostępna na wszystkich trzech platformach w rodzimych sklepach.

Komentarz redakcji: kiedy wydawało się, że korporacja Square Enix nie wykona kolejnego skandalicznego ruchu, jakim była np. roczna wyłączność RotTR na Xboxy, firma ta niemile zaskakuje nas zignorowaniem polskiego rynku, a także graczy PC-owych. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że gry w wersji cyfrowej są coraz popularniejsze, ale nie znaczy to, że należy kolekcjonerom i zarazem największym fanom zabierać dostęp do tradycyjnego wydania pudełkowego. Bulwersujące jest również pominięcie Polski w dystrybucji wydania Ultimate Edition. Wysłaliśmy do Square Enix prośbę o pilne wyjaśnienie podjętych przez tę korporację decyzji względem Polski, ale póki co nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Nie mamy złudzeń, że powodem jest to, że polski rynek jest dla japońskiego giganta zbyt mało znaczący, a pudełkowe wydania PC-owe na świecie nie sprzedają się najlepiej. Inaczej jest jednak w Polsce, gdzie PC jest wciąż najpopularniejszą platformą do grania. Najważniejsze jest danie graczom wyboru, a tego Square Enix odmawia fanom Lary Croft z Polski.

   


6 maja 2018, by Cez
Tomb Raider I ponownie w galerii sław
Za nami kolejna edycja World Video Game Hall of Fame, czyli rankingu najlepszych gier. Organizatorem jest Strong Museum of Play, czyli amerykańska placówka zajmująca się gromadzeniem eksponatów na temat szeroko pojętej zabawy. Dwa lata temu Tomb Raider I trafił na listę piętnastu najlepszych gier (pisaliśmy o tym tutaj), a w tym roku przebił się do ścisłej czołówki.


Muzeum znajdujące się w Rochester w stanie Nowy Jork po raz czwarty wybrało przełomowych przedstawicieli interaktywnej rozrywki. W tym roku o rangę najlepszych wśród najlepszych walczyło dwanaście tytułów: Tomb Raider I, Spacewar!, John Madden Football, Final Fantasy VII, Asteroids, Call of Duty, Dance Dance Revolution, Half-Life, King's Quest, Metroid, Minecraft i Ms. Pac-Man.

Do finałowej czwórki zakwalifikowały się gry Tomb Raider I, Spacewar!, John Madden Football i Final Fantasy VII. Tutaj możecie posłuchać kilku słów od dwójki szefów studia Crystal Dynamics, którzy dziękują fanom za to, że łącznie gry z całej serii sprzedały się w liczbie ponad 63 milionów egzemplarzy.

   


4 maja 2018, by Cez
Shadow of the Tomb Raider z 4K i 30 FPS
Firma Square Enix ujawniła, że w Shadow of the Tomb Raider na konsoli Xbox One X pojawią się dwa tryby: będzie można wybrać rozgrywkę w rozdzielczości 4K i z 30 klatkami na sekundę albo też 1080p z 60 klatkami na sekundę. Tym samym firma zdementowała nieprawdziwe informacje, które w ostatnich dniach krążyły w sieci, jakoby SotTR działał w rozdzielczości 4K i z 60 klatkami na sekundę. Square dodaje, że Shadow of the Tomb Raider będzie najpiękniejszą grą na konsoli Xbox One S, która ma mniej mocy niż Xbox One X.


Wydawca obiecuje, że na każdej z platform gra będzie prezentować się znakomicie, ale z powodu wieloletniej "przyjaźni" z Microsoftem (wystarczy sobie przypomnieć roczną wyłączność Rise of the Tomb Raider na Xboxy), zachwala przede wszystkim konsole tej firmy. Możemy podejrzewać, że analogiczne tryby (4K i 30 FPS oraz 1080p i 60 FPS) pojawią się również na konsoli PlayStation 4 Pro, ale na potwierdzenie musimy jeszcze poczekać.

Shadow of the Tomb Raider zadebiutuje 14 września na PC i konsolach PS4 i Xbox One. Gracze, którzy złożą zamówienie przedpremierowe na wydanie inne niż podstawowe, uzyskają dostęp do gry już 48 godzin wcześniej.

   


2 maja 2018, by Cez
Tak wygląda Lara z Shadow of the Tomb Raider
Studio Eidos Montreal udostępniło przewodnik dla cosplayerów, dzięki któremu będą oni mogli stworzyć odpowiednik stroju Lary z Shadow of the Tomb Raider. Przy okazji zobaczyliśmy, jak będzie wyglądała twarz panny Croft. Jest tak, jak relacjonowała nasza redaktorka Autumn po pokazie dema w Londynie - twarz Lary wygląda niemal identycznie jak w Rise of the Tomb Raider.


Tutaj możecie zobaczyć kilkustronicowy przewodnik, w którym znalazły się szczegóły stroju, a także sprzętu, jaki będzie towarzyszył Larze w Shadow of the Tomb Raider. Na twarzy bohaterki widzimy takie szczegóły jak blizna, która jest efektem walki z Solarii w grze Tomb Raider (2013).

Z kolei tutaj możecie zobaczyć projekt górnej części garderoby panny Croft, dzięki któremu cosplayerki będą mogły uszyć swoją własną koszulkę typu tank top. Eidos Montreal uspokaja panów, którzy chcieliby stworzyć męski odpowiednik nowego stroju Lary - wkrótce zostanie udostępniony projekt także dla nich.

   


2 maja 2018, by Cez
Film z Alicią zarobił w Polsce milion dolarów
Kolejny tydzień i kolejne wyniki polskiego box office. Tym razem podsumujmy czwarty tydzień emisji filmu Tomb Raider (2018) w Polsce. W ostatni weekend, czyli w dniach 27-29 kwietnia, obraz spadł z piątej pozycji na ósmą. W poprzedni weekend film obejrzało 16 201 widzów, a tym razem wynik ten wynosi 6 544 osób. Łącznie film Tomb Raider (2018) zobaczyło dotąd 173 413 Polaków.

W dniach 27-29 kwietnia pierwsze miejsce w polskim box office zajął megahit Marvela pt. Avengers: Wojna bez granic z wynikiem 271 279 widzów. Ready Player One, czyli film Spielberga, w którym gościnnie pojawia się Lara Croft, w ostatni weekend w Polsce zajął piąte miejsce z wynikiem 8 290 widzów. Obraz ten w naszym kraju łącznie został obejrzany przez 235 651 Polaków.


Film Tomb Raider (2018) ma na swoim globalnym koncie 272 miliony dolarów przy budżecie wynoszącym 94 miliony. Nowy obraz stara się dogonić ten pierwszy z Angeliną Jolie, ale może mu się to nie udać. Przypomnijmy, że Tomb Raider Movie z 2001 roku kosztował 115 milionów dolarów i zarobił 275 mln, z kolei na Cradle of Life z 2003 roku wydano 95 mln, a obraz zarobił 156 mln. W Polsce Tomb Raider (2018) dotąd zgarnął nieco ponad milion dolarów. Dla porównania w Niemczech wynik ten wynosi 7 mln dolarów, w Wielkiej Brytanii 11 mln, we Francji 10 mln, w Czechach 540 tysięcy, a na Ukrainie 1,2 mln dolarów.

Na koniec wyniki z ostatniego weekendu z USA. Po siedmiu tygodniach emisji nowe przygody Lary spadły z dwudziestego szóstego miejsca na trzydzieste czwarte. Pierwsze miejsce w amerykańskim box office, podobnie jak w Polsce, przypadło filmowi pt. Avengers: Wojna bez granic.

   


1 maja 2018, by Cez
W SotTR pogramy przez około 15 godzin
Pora na kolejne ciekawostki o Shadow of the Tomb Raider, które wypłynęły z różnych źródeł. Zacznijmy od wywiadu z Camillą Luddington, czyli głosem Lary Croft. Filmik możecie zobaczyć tutaj.

Aktorka wyjawiła, że osobowość panny Croft będzie w najnowszej grze skomplikowana. Do tej pory zawsze określaliśmy ją jako bohaterkę serii Tomb Raider, a w SotTR ma być momentami… wrogiem i do tego mrocznym. Camilla dodaje, że zakończenie nowej gry było najtrudniejszą sceną, jaką na sesjach motion capture odegrała we wszystkich trzech częściach z epoki reboota. Dodatkowo dziennikarz zapytał aktorkę, czy nie miała ochoty zagrać Lary w ostatnim filmie Tomb Raider (2018). Camilla odpowiedziała, że wystarczy jej wcielanie się w pannę Croft w grach. Dodała, że Alicia Vikander bardzo spodobała się jej w tej roli.


Z hiszpańskiego magazynu Hobby Consolas dowiadujemy się, że rozgrywka w Shadow of the Tomb Raider ma zająć od 13 do 15 godzin i to bez misji pobocznych. Podczas swobodnego nurkowania trzeba będzie pamiętać o uzupełnianiu zapasu powietrza. Twórcy żartują, że fani domagali się powrotu swobodnego nurkowania, ale mogą żałować, ponieważ te fragmenty gameplayu będą równie zabójcze dla Lary co dżungla.

Magazyn Variety wyjawił, że największy hub w Shadow of the Tomb Raider będzie jednocześnie największą lokacją stworzoną w serii Tomb Raider. Mowa o żyjącym mieście wypełnionym ludźmi, z którymi będzie można wejść w interakcję. W grze pojawią się zupełnie nowe bronie, których dotąd w serii nie było, ale konkretów na ten temat póki co nie podano. Potwierdzono, że powróci system zbierania surowców i wytwarzania ulepszeń. Twórcy wyjawili również, że w Shadow of the Tomb Raider będzie mniej walki niż w poprzednich dwóch częściach - tym razem skupiono się na wspinaczce i grobowcach, ponieważ takiego zbalansowania domagali się gracze.

   


1 maja 2018, by Cez
Jakie dodatki pojawią się na Blu-Ray i DVD?
Wczoraj informowaliśmy, że film Tomb Raider (2018) będziemy mogli odpalić w swoich domowych odtwarzaczach już 12 czerwca. Tego dnia w zachodnich sklepach (polska data nie jest jeszcze znana) pojawią się wydania DVD, Blu-Ray, 3D Blu-Ray, 4K Ultra HD i mieszane wydania combo (np. Blu-Ray + DVD + Digital). Z kolei 29 maja obraz będzie możliwy do zakupienia w formie cyfrowej na platformach oferujących digital download. Teraz poznaliśmy planowane dodatki.


W wydaniu DVD zostanie umieszczony tylko jeden dodatek, a konkretnie dokument pt. "Tomb Raider: Uncovered", w którym obsada i twórcy ujawnią wszystkie wyzwania, jakie stały przed nimi w czasie kręcenia filmu. W wydaniach Blu-Ray, 3D Blu-Ray i 4K Ultra HD znajdziemy jeszcze trzy inne dodatki. "Croft Training" pokaże, co się działo w siłowni podczas intensywnego treningu Alicii Vikander. Dzięki dokumentowi "Breaking Down the Rapids" poznamy kulisy kręcenia scen akcji, a tajemnice na ich temat wyjawi sam reżyser Roar Uthaug. Z kolei "Lara Croft: Evolution of an Icon" opowie o fenomenie marki Tomb Raider i postaci Lary Croft - przypomnimy sobie historię sagi, która rozpoczęła się od gier.

Z listy ujawnionych dodatków wynika, że wytwórnia Warner Bros nie planuje umieścić usuniętych scen. Decyzja ta dziwi, ponieważ ze zwiastunów i zdjęć udostępnianych w czasie promocji filmu wiemy, że co najmniej kilka ujęć usunięto.