| |||||||||||||
| 28 kwietnia 2024, by Krystian Tomb Raider Party już 18 maja w Krakowie! Już za niespełna 3 tygodnie spotkamy się na imprezie polskich fanów Lary Croft, czyli na Tomb Raider Party 2 w Krakowie! Ponieważ czas nieubłaganie zasuwa, a na pewno chcecie znać wszystkie szczegóły na temat tego wydarzenia, publikujemy zbiór wszystkiego, co powinniście wiedzieć w związku z imprezą oraz spacerem integracyjnym. Uwaga, gościem specjalnym TR Party 2 będzie Konrad Majewski, czyli twórca modelu Lary z pakietu Tomb Raider I-III Remastered! Impreza startuje 18 maja o 20:30 w Disco Clubie, mieszczącym się niedaleko Rynku Głównego w Krakowie, pod adresem Bracka 4. Wstęp jest bezpłatny. Rezerwacje miejsc siedzących: events.krakow@gmail.com / 572 585 505. Wieczór rozkręci DJ Kodi, który oprócz imprezowych klasyków, które każdy zna i lubi, do repertuaru wplecie najbardziej lubiane motywy muzyczne z Tomb Raidera! Zobaczcie zwiastun naszej imprezy oraz dołączcie do wydarzenia na Facebooku. Przy stoliku redakcji WoTR (rozpoznacie nas po jednakowych koszulkach z logo strony) będziecie mogli odebrać pakiety z pamiątkami. W ich skład wejdą gadżety z grafikami autorstwa utalentowanych polskich fanów, m.in. plakat w formacie A4 z grafiką przygotowaną przez Adama Soroczyńskiego, naklejka z grafiką Wioli Wójs, pocztówka z grafiką autorstwa Kamila Maziewskiego oraz zakładka do książki z motywem z Tomb Raider I-III Remastered. Oczywiście tego dnia przy barze będziecie mogli też spróbować drinków inspirowanych przygodami Lary Croft. Co to będzie? To na razie słodka tajemnica ;) Ale już teraz chcemy Wam dać znać, żebyście zwrócili uwagę na specjalne "Lara-Menu", które zdobić będą grafiki autorstwa znanego Wam dobrze Szustiego, słynącego z zabawnych, ręcznie rysowanych obrazków. Identycznie jak w zeszłym roku, zabierzemy Was także na integracyjny spacer po Krakowie, a jego temat to "Kurhany, grobowce i cmentarze, skazańcy, zjawy i morowe powietrze, czyli życie w dawnym Krakowie". Podczas tego około trzykilometrowego spaceru usłyszycie opowieść o krakowskich kopcach, legendę o relikwiach św. Floriana, zobaczycie tzw. "kostnicę królewską", a także dowiecie się kilku bardzo osobliwych ciekawostek związanych z życiem (i śmiercią) w Krakowie kilkaset lat temu. Spacer wystartuje 18 maja o godzinie 16:00 i potrwa około 1,5-2 godziny. Punkt startowy: plac Jana Matejki, okolice Pomnika Bitwy pod Grunwaldem. Chętnych do wzięcia udziału w spacerze prosimy o zgłaszanie się w formularzu maksymalnie do czwartku, 16 maja. W razie jakichkolwiek zmian lub informacji, będziemy się z Wami kontaktować drogą mailową. P.S. Na spacer zabierzcie ze sobą coś do pisania, np. długopis, przewidujemy bowiem konkurs, w którym do wygrania będą plakaty z modelami Lary z Tomb Raider I-III Remastered, stworzonymi przez Konrada Majewskiego. Konrad zapowiedział swoją obecność na imprezie, więc będziecie mieli też okazję przybić z nim piątkę, czy też otrzymać podpis na wygranym plakacie! Uwaga - podczas samej imprezy planujemy także konkurs na najlepszy cosplay. Do zobaczenia już niebawem! Jeśli nadal się wahacie, czy warto pojawić się na Tomb Raider Party, koniecznie zobaczcie relację z zeszłorocznej imprezy >> klik! 27 kwietnia 2024, by Cez Definitive Edition po 10 latach trafiło na PC Dziwna sprawa - kilka dni temu gracze korzystający ze sklepu Microsoft Store i Xbox Store donieśli, że na PC jest dostępna gra Tomb Raider (2013) w wersji Definitive Edition. Co w tym dziwnego? To, że do tej pory przez dziesięć lat wersja ta była obecna jedynie na konsolach z serii Xbox i PlayStation. Co jeszcze bardziej dziwne - mimo udostępnienia gry na PC poprzez Microsoft Store, jest ona nadal niedostępna na platformach Steam, GOG i Epic Games - tu gracze wciąż mają do dyspozycji jedynie podstawową wersję wydaną w 2013 roku. Najdziwniejsze jest to, że Tomb Raider: Definitive Edition pojawiło się w Microsoft Store w cenie 80 zł po cichu, bez żadnej zapowiedzi, bez żadnej reklamy. Studio Crystal Dynamics milczy - do tej pory nie wydało żadnego oświadczenia. Fani podejrzewają, że produkt pojawił się w sklepie Microsoftu przez pomyłkę, zbyt szybko, ponieważ jest bardzo okrojony względem właściwej, konsolowej wersji Definitive Edition. Przykładowo cutscenki wciąż zawierają podstawowy model panny Croft, a nie ten ulepszony. Tomb Raider: Definitive Edition zadebiutował w styczniu 2014 roku na konsolach Xbox One i PlayStation 4, czyli niecały rok po premierze podstawki (archiwalny news). Edycja zawiera wszystkie DLC (w tym grobowiec "Samolot na bagnach", nowe ubrania dla Lary, mapy do trybu multiplayer i bronie). W Definitive Edition zaimplementowano znany z PC efekt Tress FX. Od nowa stworzono modele Lary, załogi Endurance oraz przeciwników. Przedmioty widoczne na ciele bohaterki (broń, sprzęt, wisiorek) dorobiły się także własnej fizyki. W otoczenie wpompowano więcej szczegółów, m.in. ręcznie dodając więcej roślinności, a także nowe efekty cząsteczkowe związane z dymem, kurzem i efektami atmosferycznymi. Znacznie poprawiono także oświetlenie. 24 kwietnia 2024, by Cez Duże zmiany! Lara i Śródziemie w jednej rodzinie Ogromne zmiany szykują się w dotychczasowej strukturze szwedzkiej grupy Embracer, do której należy zarówno studio Crystal Dynamics jak i seria Tomb Raider. W wyniku planowanego rozpadu korporacji, Crystalsi staną się częścią nowej firmy o nazwie Middle-earth Enterprises & Friends. Wkrótce Embracer Group zostanie podzielone na trzy osobne podmioty: Asmodee Group, Coffee Stain & Friends oraz Middle-earth Enterprises & Friends. Każda z tych firm będzie oddzielną, notowaną na sztokholmskiej giełdzie spółką. Podział prawdopodobnie wynika z kłopotów szwedzkiego giganta, które zaczęły się w ubiegłym roku, po tym jak nie została zrealizowana umowa o wartości 2 miliardów dolarów z firmą Savvy Games Group finansowaną przez saudyjski rząd. Dla fanów serii Tomb Raider najważniejsza informacja jest taka, że studio Crystal Dynamics, a także Eidos Montreal będą wchodziły w skład firmy Middle-earth Enterprises & Friends, oczywiście wraz z właścicielami marki Władca Pierścieni i wieloma innymi studiami, które zajmą się produkcją gier AAA na komputery osobiste oraz konsole nowej generacji. W skład firmy wejdzie także wydawca Plaion (dawniej Koch Media) oraz wydawnictwo Dark Horse. Dla odmiany drugi podmiot, czyli Asmodee, będzie wydawcą i dystrybutorem gier planszowych, kart kolekcjonerskich i gier wideo. Z kolei trzecia firma, czyli Coffee Stain & Friends, zajmie się produkcją mniejszych gier A/AA, free-to-play oraz niezależnych na PC, konsole oraz urządzenia mobilne. Prawdopodobnie do tego trzeciego podmiotu będzie należała firma Aspyr Media, czyli wydawca remasterów. Szef Embracer Group, czyli Lars Wingefors, zapowiedział, że wciąż będzie głównym właścicielem wszystkich trzech nowych podmiotów, które powstaną po podziale spółki-matki. 21 kwietnia 2024, by Cez Klasyczna trylogia latem trafi na konsole retro Już w lipcu najstarsze trzy klasyczne przygody Lary Croft pojawią się po wielu latach na zupełnie nowych konsolach - mowa nie o najnowszych remasterach, a o pikselowych wersjach retro. Studio Crystal Dynamics nawiązało współpracę z firmą Blaze Entertainment, w efekcie czego latem TR1, TR2 i TR3 zadebiutują na konsolach z serii Evercade. Konkretnie mowa o nowej generacji konsol retro o nazwach Evercade EXP-R oraz Evercade VS-R. 30 kwietnia ruszy przedsprzedaż kartridżów z pakietem o nazwie Tomb Raider Collection 1, który będzie zawierał trzy najstarsze gry z panną Croft w pikselowej, oryginalnej wersji. Cena zestawu wyniesie 25 euro, czyli ok. 110 zł. Tutaj możecie zobaczyć zwiastun. Dla osób, które nie dysponują konsolą Evercade, zostaną przygotowane specjalne promocyjne zestawy składające się z samego urządzenia oraz kartridża. Nazwa Tomb Raider Collection 1 sugeruje, że za jakiś czas także i kolejne klasyki doczekają się konwersji na konsole retro Evercade. Co z kolei z następnymi remasterami, czyli odświeżonymi klasykami na współczesne konsole? Studia Aspyr i Saber nadal niczego nie zapowiedziały. Jedyną nowością jest to, że pakiet Tomb Raider I-III Remastered trafił na platformę GeForce NOW, która oferuje granie w chmurze. 11 kwietnia 2024, by Cez Drugi patch dostępny! Poprawiono polski przekład Drugi oficjalny patch do pakietu Tomb Raider I-III Remastered jest od dziś dostępny na wszystkich platformach. Twórcy z Saber Interactive wprowadzili kolejną masę zmian, zarówno dużych, jak i kosmetycznych. Uwaga - nareszcie wprowadzono nasze poprawki w polskim tłumaczeniu gier! Twórcy remasterów miesiąc po pierwszym patchu opublikowali łatkę numer dwa. Przykładowo poprawiono warkocz bohaterki, czy też wyeliminowano problem zaglądania Larze niemal do wnętrzności przy niefortunnych ustawieniach kamery. W levelu Nightmare in Vegas w dodatku TR2 Gold pojawił się lamparci strój zamiast klasycznego (w latach 90-tych twórcy Goldów planowali to zrobić, jednak wówczas to się nie udało). Jest on także dostępny w trybie fotograficznym, podobnie jak drugi nowy strój - zakrwawiona Lara. W photo mode dodatkowo pojawiły się nowe pozy panny Croft. Wcześniej było ich tylko 8, teraz jest ich 21. Nowości pojawiły się także w poszczególnych częściach. Przykładowo w remasterze gry Tomb Raider II graficznie wzbogacono levele we wraku statku. Podobnie stało się z dodatkiem TR3 Gold, który wcześniej nie miał graficznych fajerwerków jak pozostałe tytuły. Spis wszystkich zmian znajdziecie na oficjalnej stronie wydawcy remasterów, czyli studia Aspyr >> klik! To, co nas szczególnie cieszy, to poprawki polskiego tłumaczenia autorstwa redakcji serwisu WoTR, które w drugim patchu zostały uwzględnione! Zapomnijcie o levelu o nazwie Rezerwuar, ponieważ od teraz będzie to Cysterna! Szaleństwo św. Franciszka to oczywiście Świątynia św. Franciszka, a nazwę artefaktu, czyli Dziecięcia, zmieniliśmy na Scion. Masę poprawek znajdziecie także w samych dialogach. Serdecznie dziękujemy studiu Saber i Aspyr za możliwość dokonania tych zmian oraz za umieszczenie naszych nazwisk w sekcji podziękowań w napisach końcowych. Bardzo dziękujemy! :) Poprawek polskiego tłumaczenia dokonali: Bartosz "Cez" Listewnik, Robert "Kyo" Kazimierczak, Kris Nephilim i Krzysztof Matuliński. 7 kwietnia 2024, by Cez Shadow of the Tomb Raider znów w Xbox Game Pass Już za kilka dni gra Shadow of the Tomb Raider zostanie ponownie dodana do usługi Xbox Game Pass - w wersji Definitive Edition, czyli zawierającej wszystkie dodatki DLC. Stanie się tak 11 kwietnia zarówno w wersji abonamentu Game Pass na konsole, PC i jak i w chmurze. Xbox Game Pass jest rodzajem abonamentu, który odblokowuje dostęp do biblioteki wielu gier. Nowe tytuły dodawane są co miesiąc. Prócz dostępu do dużej ilości gier usługa Xbox Game Pass daje również zniżki na inne tytuły na konsole Microsoftu. Wcześniej, bo w grudniu ubiegłego roku, do usługi powróciła gra Rise of the Tomb Raider. Shadow of the Tomb Raider to obecnie ostatnia duża gra z Larą Croft wydana w 2018 roku, w której bohaterka musi stawić czoła śmiertelnej dżungli, pokonać przerażające grobowce i wytrwać w najcięższych godzinach swego życia. Wyruszając ocalić świat przed apokalipsą Majów, Lara wypełnia swoje przeznaczenie. Gra zabiera nas do Meksyku i Peru, gdzie panna Croft ponownie mierzy się z tajną organizacją o nazwie Trójca. 4 kwietnia 2024, by Cez Lara największą ikoną gier wideo wszech czasów! Lara Croft zdobyła zaszczytny tytuł największej ikony gier wideo wszech czasów w światowym głosowaniu BAFTA, które odbyło się w ramach jubileuszowej, dwudziestej edycji British Academy Games Awards. Słynna archeolożka pokonała m.in. Mario, Agenta 47, Pac-Mana, czy Nathana Drake'a. 11 kwietnia odbędzie się 20. edycja British Academy Games Awards, czyli corocznie przyznawanych nagród za wyróżniające się osiągnięcia w dziedzinie gier wideo. Organizatorem wydarzenia jest Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA), która w tym roku postanowiła spytać graczy z całego świata, jaka postać z gier jest najbardziej ikoniczna. Ponad 4 tysiące osób wzięło udział w ankiecie, w której pierwsze miejsce zajęła panna Croft! W ten sposób pokonała inną, słynną postać Mario, który zajął miejsce drugie oraz Agenta 47 z serii Hitman, który uplasował się na pozycji trzeciej. Ranking British Academy Games Awards zawiera 20 kultowych postaci z gier z okazji 20-lecia wydarzenia. Jeśli chodzi o kolejne miejsca, to czwarty jest Sonic, piąty Sackboy z serii Little Big Planet, szósty Pac-Man, siódmy Link z Legend of Zelda, ósmy Master Chief z Halo, dziewiąty Kratos z God of War, a dziesiąta Shadowheart z Baldur's Gate 3. Ostatnie, dwudzieste miejsce w rankingu zajął Nathan Drake z serii Uncharted. Pełną dwudziestkę znajdziecie tutaj. 3 kwietnia 2024, by Cez Porażka! Oficjalny plecak Lary nie powstanie To się nazywa porażka… Replika plecaka klasycznej Lary Croft nie powstanie. To efekt nieudanej akcji crowdfundingowej zainicjowanej w połowie lutego przez firmy Idea Planet Launch i Crystal Dynamics. Plecak miał powstać, jeśli producent otrzymałby minimum 2500 zamówień. W ciągu półtora miesiąca chętnych było... zaledwie około 800. W październiku ubiegłego roku informowaliśmy o tym, że Crystalsi rozpoczęli współpracę z firmą Idea Planet Launch, która będzie produkować przedmioty z logo serii (link do newsa). Jesienią twórcy spytali fanów Lary, jaki gadżet chcieliby otrzymać w pierwszej kolejności. Do wyboru była replika plecaka panny Croft oraz diorama Tomb Raider Tower. Wybór padł na plecak, który trafił do przedsprzedaży dokładnie w urodziny Lary, czyli 14 lutego (link do newsa). Do plecaka miał być dodatkowo dołączony dziennik panny Croft, a także cztery przypinki - trzy ukazujące okładki trzech pierwszych gier i jedna z herbem rodu Croftów. Całość wyceniono na 119 dolarów (ok. 480 zł), do tego dołożono bardzo duże koszty wysyłki - dostępnej tylko w nielicznych, wybranych krajach. Firma Idea Planet Launch czekała do 31 marca na chętnych, a tych nie przybywało, mimo intensywnej kampanii promocyjnej w social mediach. Ostatecznie na całym świecie znalazło się jedynie około 800 fanów, którzy złożyli zamówienie. Teraz wszyscy z nich otrzymają środki z powrotem, ponieważ produkt nie powstanie. Nie wiadomo, czy przez tę porażkę współpraca Crystalsów z Idea Planet Launch zostanie zakończona, czy też firmy zaryzykują w przyszłości jeszcze jedną akcję. "Chociaż nie udało nam się osiągnąć celu, czyli sfinansowania zestawu kolekcjonerskiego Tomb Raider i nie wejdzie on do fazy produkcji, jesteśmy przytłoczeni waszym wsparciem" - czytamy w komunikacie Idea Planet Launch. "Aby wyrazić naszą wdzięczność, osoby które nas wsparły, otrzymają ekskluzywny kod rabatowy na 20% zniżki na zakup torby w sklepie Tomb Raider Gear Store, a także pełny zwrot pieniędzy, które zostaną przekazane tak szybko, jak to możliwe". Fani w social mediach szeroko komentują porażkę zbiórki crowdfundingowej. W komentarzach czytamy, że mogło się tak stać przez ograniczoną liczbę krajów, w których można było dokonać zamówienia (na liście nie było Polski i wielu innych europejskich państw), a także przez ogromne koszty wysyłki w przypadku tych krajów, które były uwzględnione. Dodajmy też, że rzekomy "ekskluzywny" kod rabatowy na zakup torby jest marną nagrodą pocieszenia. Dzięki kodowi WoTR otrzymacie 20% zniżki w Tomb Raider Gear Store na wszystkie produkty, a nie tylko na torbę... 1 kwietnia 2024, by Krzysiek Remastery: nowy patch zmieni proporcje ciała Lary Składające się m.in. z byłych scenarzystów Ubisoftu Sweet Baby Inc udziela konsultacji chociażby w kwestii inkluzywności w grach. W wyniku współpracy z Aspyr zmianie ulegną najbardziej kontrowersyjne fragmenty - niektóre kwestie postaci zawierające treści seksistowskie czy stereotypowe dotyczące narodowości zostaną nagrane na nowo. Za przykład podano wypowiedzi Larsona z TR1 o ciśnięciu Lary za drzwi stodoły i wetknięciu artefaktu w jej miejsce intymne, a także dialogi nawiązujące do kanibalizmu plemion tubylczych w TR3 - ich treść i wydźwięk zostaną przystosowane do współczesnej wrażliwości. Najwięcej dyskusji wśród fanów wywoła z pewnością zmiana modelu Lary. Choć Aspyr podkreśla, że "Lara Croft zachowa swój charakter i wszystkie ikoniczne elementy jej stroju", to proporcje jej ciała i rysy twarzy zostaną zaktualizowane, by były bardziej realistyczne i zbliżone do tego, co studio Crystal Dynamics będzie chciało osiągnąć w nowej części serii. Wieści te korelują z niedawnymi doniesieniami o sugestiach Microsoftu względem developerów tworzących gry na Xboxa, by postacie kobiece projektowano bez "przesadnych proporcji ciała". Filmiki FMV ze względu na brak dostępu do oryginalnych plików źródłowych pozostaną w dotychczasowym kształcie. W komunikacie prasowym Aspyr wyraża nadzieję, że wynikająca z tego faktu "lekka niekonsekwencja stylu graficznego" nie powinna wpłynąć na ogólny odbiór remasterów. Wszystkie powyższe zmiany zostaną wprowadzone w patchu planowanym na wiosnę tego roku. UPDATE (01.04) Powyższy news był oczywiście naszym żartem z okazji Prima Aprilis ;) | ||||||||||||